واکنش سازمان محیط زیست به نامه ۱۵۱ نماینده مجلس برای تسریع در ساخت جاده جنگل ابر/ نابود می شود

در خواست 151 نماینده مجلس از رییس جمهور برای تسریع در ساخت جاده در جنگل ابر در حالی مطرح شده که کارشناسان معتقدند احداث احداث این جاده جنگل ابر را نابود می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست؛ عبور جاده از جنگل ابر به عنوان بکرترین اکوسیستم ایران از سال 86 به دستور دادستان کل کشور پیگیری شد اما با مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست، کارشناسان و فعالان محیط زیست همچنان در بلاتکلیفی قرار دارد و حالا با امضای 151 نماینده مجلس درخصوص تسریع در ساخت این جاده، نگرانی دوستداران محیط زیست دو چندان شد.

جنگل ابر قسمتی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگلهای هیرکانی است که با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر، یکی از زیباترین تقاط شهرستان شاهرود می‌باشد. این جنگل با ۳۵ هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور قرار دارد و به دلیل این که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است. به باور بسیاری از گردشگران یکی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعت ایران محسوب می‌شود. این جنگل ۱۱۴اُمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

درسال‌های گذشته طرحی برای احداث جاده‌ای از روستای ابر به شیرین آباد موسوم به جاده ابر از سوی وزارت راه و ترابری مطرح شده و در مواردی اقداماتی نیز برای ساخت این جاده صورت گرفته است که با مخالفت جدی دوستداران و کارشناسان محیط زیست روبرو شده است. کارشناسان این جنگل را لایه حفاظتی زمین و سپری برای حفاظت از منطقه ابر می‌داند و معتقدند احداث این جاده به جنگل زیبای ابر و اکوسیستم منطقه آسیب جدی می‌رساند. و می‌تواند این جنگل را که بدون شک یکی از منحصر به فردترین و زیباترین زیست‌بوم‌های ایران محسوب می‌شود با ادامه عملیات راهسازی در این منطقه برای همیشه محو کند

معاون سازمان حفاظت محیط زیست: بارها مخالفت خود را اعلام کرده ایم

مجابی معاون توسعه مدیریت،حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص خواسته نمایندگان مجلس و مشکلات حاصل از اجرای شدن جاده جنگل گفت: امیدواریم تصمیم جدید نمایندگان در خصوص جاده ابر کارشناسان باشد. آنچه که در مورد جاده زرین گل به سمت شاهرود قابل تامل است وجود جاده ای قدیمی به نام گاز است که قابل استفاده و دسترسی است.

مجابی گفت: آنچه که نمایندگان مجلس و نماینده علی آباد کتول پیگیری می کنند جاده ای است که از ارتفاعات سلسله جبال البرزعبور می کند و در اکوسیستم جنگل های هیرکانی به سمت شاهرود قرار میگیرد، که در برخی از قسمت های این مسیر ما با شیبی بیش از پنجاه درصد روبرو هستیم که این میزان شیب تندی برای جاده زدن خواهد بود.

وی اضافه کرد: بر همین اساس سازمان محیط زیست طی نامه های در دوران مختلف اعلام کرده است با توجه به اینکه این منطقه، جنگل بکر و حیات وحش منحصر به فردی دارد نیاز به دقت و توجه بیشتری برای رفع مسایل مربوط به آن استذاین در حالیست که جاده مورد نظر در ارزیابی زیستی مورد تایید قرار نگرفته است. امیدوار هستیم که با دقت و رعایت اصول زیست محیطی در آینده شاهد بحران های محیط زیستی که از عدم توجه در اجرای پروژه های توسعه ای حاصل می شود نباشیم.

جنگل ابر در لیست مناطق چهارگانه قرار می گیرد

فرهنگ قصریانی مدیر کل زیستگاهها و امور مناطق دراین باره گفت : اقدامات لازم برای قرار گرفتن جنگل ابر بعنوان منطقه حاظت شده شروع شده است.

وی ادامه داد: برای قرار گرفتن جنگل ابر تحت مدیریت مناطق چهارگانه نیاز به موافقت دو ارگان سازمان جنگل ها و مراتع کشور و وزارت صنایع و معادن وجود دارد که خوشبختانه توانسته ایم موافقت وزارت صنعت و معدن را جلب کنیم و اقدامات لازم برای جلب رضایت سازمان جنگل ها و مراتع نیز در دست اقدام است.

قصریانی اظهار داشت: متاسفانه بارها سازمان حفاظت محیط زیست اط غیر اوصلی بودن جاده ابر بدلیل داشتن جایگزین ها مناسب تر و فرسایش،شیب و نابود شدن گونه های حیات وحش و گیاهی منحصر به فرد را گفته ایم.اما چون متولی اصلی جنگل ابر در حال حاضر در اختیازر سازمان جنگل ها و مراتع کشور است.

جاده جنگل ابر تجارت استان را تسهیل می کند

اگر چه پیگیری احداث این جاده از سال 86 با دستور دادستان کل کشور شروع شد و با مخالفت تعداد بسیاری از فعالان و کارشناسان محیط زیست قرار گرفت و به خاطر مخالفت ها تنها 8 کیلومتر باقی مانده از این جنگل آسفالت نشده است که روز گذشته 151 نماینده طی نامه از ریاست جمهور خواستند تا جاده را به استناد مصوبات دولت های قبل کامل کند.

نوروزی نماینده علی آبادکتول گفت: اجرای جاده علی آباد کتول و شاهرود در دولت نهم و دهم سه بار مصوب شده است و ما امیدواریم با حضور ریاست محترم جمهور در استان گلستان مسئله هشت کیلومتر باقی مانده نیز حل بشود.

نوروزی به اهمیت این جاده برای منطقه اشاره کرد واظهار داشت: جاده ای که در حال اجرا است بعنوان یک جاده خوش ییلاقی است و مسایل تجاری استان را تسهیل می بخشد.

وی ادامه داد: اجرای این جاده باعث صرفه جویی در انرژی و وقت می گردد و می تواند مسیری که دو ساعت ونیم پیمودنش به طول می انجامد به 45 دقیقه کاهش دهد.

احداث جاده حیات وحش را به مخاطره می اندازد

خسرو ساقب طائبی عضو هیات علمی سازمان جنگل ها و مراتع در خصوص جاده جنگل ابر افزود وقتی جاده ای با هر درجه ای بخواهد از یک منطقه کوهستانی عبور کند بطور قطع فضایی را در جنگل ایجاد خواهد کرد.

صاقب طائبی بیان داشت: در واقع روستا های زیادی در این منطقه وجود دارد که وابسته به اقلیم جنگلی هستند و تامین آب از چشمه های این منطقه و مسایل کشاورزی آن ها نیز به این اقلیم گره خورده است و اینکه احداث جاده می تواند ارتباطات حیات وحش را با مخاطرات جدی روبرو کند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هادی A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    95 3
    نماینده های ما چرا همه چیزو اقتصادی می بینند ؟ خواهشا اول کمی درباره جنگل و اهمیت جنگل و محیط زیست مطالعه کنند بعد دنبال اظهار نظر درباره این مسایل باشند و همه چیزو اقتصادی نبینند.
  • بی نام A1 ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    102 3
    الان اين 151 نفر توي اين حوزه تخصص داشتن يا گفتن دور همي ي امضا بزنيم يعني اين مجلسيا كاري بجز نابود كردن زندگي ملت ندارن آيا؟؟؟؟؟؟
  • رضا A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    6 70
    من يك شاهرودي ام احداث اين جاده اينقدر هم سروصدا نميخواد كمي موضوع سياسي شده و نفع بعضي ها در نبود اين جاده است والا ميشود جاده اي احداث كردكه هم از نظر اقتصادي بنفع منطقه باشد و هم جنگل آسيبي نبيند حتي از طريق اين جاده از جنگل بهتر نگهداري كرد.حالا مثلا اگه ما يك جنگل زيبا با يك اكوسيستم منحصر بفرد داشتيم ولي هيچ وقت نتونيم اونجا بريم و ازش لذت ببريم اين چه ارزشي داره پس بايد جاده باشد فرهنگ استفاده از جنگل هم نهادينه شود و محيط زيست هم نظارت بيشتر داشته باشد.
    • الوندی A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
      45 3
      اقا رضا خوب گفتی اما یکطرفه مساله همین فرهنگسازیه وقتی هنوز فرهنگشو نداریم تکنولوزی توسعه پایدار هم نداریم باید مصلحتا صبر کنیم اخه چقدر ازمون وخطا