فشار خون بالا، شایع‌ ترین علت سکته مغزی در ایران و سومین عامل مرگ ‌و ‌میر پس از سرطان و بیماری‌های قلبی است که با افزایش سن از 50 سالگی احتمال بروز آن نیز زیاد می‌شود.

به گزارش همشهری:

دکتر ابوالفضل نجاران، متخصص مغز و اعصاب و استاد دانشگاه علوم پزشکی ارتش در این باره گفت:" عوامل متعددی در بروز سکته مغزی مؤثرند که از مهم‌ترین آنها دیابت، بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و سیگار را می‌توان نام برد. در ایران مطالعات نشان‌دهنده نسبت 2 به یک در مورد سکته‌های ایسکمیک نسبت به خونریزی مغزی است که مشابه سایر نقاط دنیاست."

بر اساس یک مطالعه روی 122 بیمار مبتلا به خونریزی مغزی در تهران، 67 درصد بیماران سابقه فشار خون بالا داشته‌اند. سکته‌های مغزی به 2 گروه ایسکمیک و خونریزی مغزی دسته‌بندی می‌شوند.

عامل سکته‌های ایسکمیک انسداد عروق خون رسان به نواحی مختلف مغز و عامل خونریزی‌های مغزی معمولا پارگی یک رگ کوچک است. سکته‌های ایسکمیک نسبت به خونریزی‌ها شیوع بیشتری دارد.

او افزود:" علاوه بر خطر مرگ به‌علت سکته مغزی، بروز عوارض ناتوان‌کننده از قبیل اختلالات تعادلی، فلج اندام‌ها، اختلالات گفتاری و ذهنی به‌دنبال این بیماری، آن را در رده مهم‌ترین بیماری‌ها قرار می‌دهد."

در گزارشی جدید براساس یک پژوهش در ایران آمده است که ایرانی‌ها بیشتر از مردم کشورهای غربی و 10 سال زودتر از مردم دیگر نقاط جهان دچار سکته مغزی می‌‌شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 38795

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۲
    0 0
    مسئولین : بیخود به ما نگاه نکنید . تقصیر خود مردم است که می تونن هشت ساعت کار کنند و یک زندگی عالی داشته باشند ولی خودشون بیست ساعت در شبانه روز کار می کنند . همینطور بیخود بیخودی به خودشون اضطراب و استرس وارد می کنند .ما که بهترین و ارزانترین و مرفه ترین زندگی رو براشون فراهم کرده ایم .