سایت صدای اقتصاد نوشت:

در آگهی « صداقت و کیفیت» را شعار شرکت اعلام کرده و نوشته :« حامی صدای شما از بازار انتشار تا برگزاری کنسرت هستیم، شماره تماس... » خانم پشت گوشی که صدایی تو دماغی و کلفت دارد تلاش می کند تا به هر شکل شده مشتری جذب کند و البته کمی هم رک حرف بزند، او می گوید: « همه تصور می کنند که صدای خوبی دارند اما وقتی حضوری مراجعه می کنند و تست از آن ها گرفته می شود تازه متوجه کیفیت صدای خود می شوند، موارد زیادی وجود داشته که صدای افراد را در زمان تست ضبط کرده ایم و بعد وقتی برای خودشان پخش کرده ایم پشیمان از ضبط آلبوم و ترک شده اند، شرکت ما کارشناس استعداد یابی دارد و اگر صدای خوبی داشته باشید حتی خودمان اسپانسرینگ کار شما را برعهده می گیریم و بسته به جنس صدا و شانس موفقیت تا 50، 60 درصد هم سرمایه گذاری می کنیم اما اگر رد بشوید خودتان باید سرمایه گذداری کنید البته کارشناسان ما حمایت می کنند که کارخوبی روانه بازار کنید.»

تا حالا  شده تصور کنید که استعداد خوبی برای خواننده شده دارید و یا فکر کنید که می توانستید نویسنده خویی شوید؟ یا فراتر از این ها شده به دنبال رسیدن به شهرت از طریق نویسنده شدن، کتاب داشتن یا خواننده شدن، بوده باشید؟ اگر این گونه بوده است، این روزها موسسه های موسیقی و انتشاراتی هایی وجود دارند که به دنبال برآورده کردن این آرزوی شما، جذب مشتری برای خود و البته کسب درآمد هستند. این موسسه ها با راه اندازی سایت های اینترنتی و یا چاپ آگهی در بخش « خدمات هنری» در نیازمندی روزنامه ها، تلاش می کنند تا از بین افرادی که آروزی خواننده شدن دارند و یا دوست دارند نویسنده شوند و کتابشان منتشر شود، برای خود مشتری دست و پا کنند.

« با ما نویسنده ای موفق شوید»، « صدای خود را جاودانه کنید»، « صدای خود را ماندگار کنید»، « کتب شمار ا چاپ می کنیم» « اسپانسرینگ صدای شما می شویم با کارشناس استعداد یاب » و.... تنها بخشی از شعارهای این موسسات برای تشویق افراد برای تماس و مراجعه به این موسسه ها است.

مسئول یکی از این انتشارات که دفترشان در نزدیکی میدان انقلاب و در خیابان جمال زاده است، پشت گوشی تلفن می گوید:« ما همه کار کتاب شما را از گرفتن شماره ثبت کتابخانه ملی و مجوز انتشار از وزارت ارشاد تا چاپ و حتی توزیع انجام می دهیم، حتی اگر کتابی هم ندارید افرادی داریم که به اسم شما کتاب را می نویسند و بعد ما مراحلی را که گفتم طی می کنید تا کتاب به اسم شما منتشر و راهی بازار شود.»

او می گوید:« البته بسته به نوع و جنس کتابی که شما بخواهید به اسم شما منتشر شود هزینه متفاوت است؛ از صفحه ای 2،3 هزار تومان برای کتاب های گردآوری و کتاب های اینترنتی هزینه های شروع می شود تا صفحه ای 14، 15 هزار تومان برای کتاب های تخصصی تر و رمان و داستان که خب سخت تر است نوشتنشان.»

این موسسه ها هر کاری برای جذب مشتری انجام می دهند، مثلا در سیات یکی از آن ها با انتشار فهرستی از کتاب هایی که از افراد منتشر کرده اند، این سوال مطرح شده است که « چرا کتب منتشر کنیم؟» و در پاسخ نوشته شده:«  ۱-  انتقال افکار۲- ارتقاء شغلی۳- کسب اعتبار ۴- توجیه اقتصادی و... به هر دلیلی که باشد داشتن کتاب اعتماد به نفس خوبی در شما ایجاد می کند و شما را سریعتر به هدفتان می رساند. شما در هر زمینه ای که فعالیت می کنید، شاغلید، هنرمندید، استادید، دانشجو هستید و... چاپ کتاب برای شما به منزله اعتبار است. شما با چاپ کتاب در زمینه فعالیت خود می توانید وجهه ای کاملاً متفاوت با قبل پیدا کرده و در زمینه فعالیتی خود فرد موفق تری باشید. از طرفی اسم شما در فهرست مستند مشاهیر کتابخانه ملی ثبت شده همچنین اگر دو کتاب چاپ کنید می توانید عضو انجمن حمایت از حقوق نویسندگان روزنامه نگاران و بیمه هنرمندان شوید.»

در بخش دیگری از این مطلب مسئول و نویسنده این سات با تعریف یک خاطره نوشته است:« بنده خدایی برای چاپ کتابش بهم زنگ زد ، 18 کتاب نوشته بود ولی هیچ یک چاپ نشده بودند می گفت هزینه چاپش را ندارم البته راست هم می گفت اگر این 18 کتاب را می خواست چاپ کند و ما برای چاپ هر کتاب متوسط سه ملیون در نظر می گرفتیم می شد ۴۶ ملیون تومان که واقعا زیاد است. اما همین اقا همه ی کتابهایش را با ۷ ملیون تومان چاپ کرد!!!! شاید کمی برایتان باور نکردنی باشد ولی ممکن است، این اقا هدفش از چاپ کتاب در امدزایی یا چیز دیگر نبود فقط می خواست مطالبی که نوشته از بین نرود من هم به ایشان پیشنهاد کردم از هر کتابش 20 جلد چاپ کند . البته این کتاب های 20 جلدی از نظر ارزش و اعتبار هیچ فرقی با کتابهای 10000000000000 جلدی ندارند چون همه ی مراحل چاپشان یکسان است و هردو در کتابخانه ملی و ارشاد ثبت می شوند.»

کتاب شما با چقدر چاپ می شود؟

اگر به فکر چاپ کتاب خود هستید بهتر است به هزینه های آن هم کمی توجه داشته باشید؛ زیرا کمتر انتشاراتی پیدا می شود که بخواهد اسپانسر کتاب شما شود به خصوص اگر این کتاب اولین کتاب شما باشد، اگرچه که در آگهی ها همه از اسپانسرینگ کتاب تا 50 درصد خبر می دهند. هزینه چاپ کتاب بسته به میزان صفحه، نوع کاغذ، چاپ ، قطع و البته تیراژ مشخص می شود اما بررسی های خبرنگار صدای اقتصاد نشان می دهد افراد مشتاق برای چاپ کتاب خود اگر 150 صفحه باشد و در تیراژ 1000 نسخه بخواهند آن را چاپ کنند باید حدود 3.5 میلون تومان و اگر بخواهند آن را 1000 نسخه چاپ کنند باید حدود 2 میلیون تومان سرمایه گذاری کنند. پولی که باید نقد و یا در دو تا سه قسط پرداخت کنید.

البته هیج ناشری به افراد توصیه نمی کند که کتاب اول خود را بیش از 1000 نسخه چاپ کند چون بعد ار انتشار تازه موضوع پخش و توزیع آن پیش می آید که خود داستان و حدیثی طولانی است. ناشران برای پخش کتاب شما نیز درصدی جدا در نظر می گیرد و یا شما را به موسسه های پخش معرفی می کنند و معمولا این موسسه ها 30 تا 40 درصد قیمت پشت جلد را از شما می گیرد؛ باید این نکته را در نظر بگیرید که ناشر و توزیع کتاب شما را تنها تا یک سال در انبار نگهداری می کنند و بعد از آن باید خود به فکر انباری برای جلدهای باقی مانده کتاب باشید. در این بین اگر از چاپ کتاب تنها به فکر شهرت آن هستید بهتر است به جای 1000 نسخه به فکر چاپ زیر 100 نسخه به روش چاپ دیجیتال باشید که هزینه آن برای 100 نسخه حدود 700 تا 800 هزار تومان می شود.

البته این هزینه ها که گفته شد با در نظر گرفتن نوشتن کتاب از سوی خود افراد است وگرنه که باید بسته به نوع کتاب از آشپزی گرفته تا شعر و داستان و پزشکی .... 500 هزار تومان تا 3.5 میلیون تومان پول جدا برای یک کتاب 150 صفحه ای نیز به عنوان حق نگارش در نظر بگیرید. مسئول یکی از انتشارات ها می گوید:« شما نگران نباشید با افرادی که برای ما می نویسند قراردادهایی امضا می کنیم که خدای نکرده بعدا نتوانند مدعی بشوند.»   

هزینه یک ترک باصدا شما چقدر می شود؟

معمولا در تمام خانواده ها افرادی هستند که با جمع شدن فامیل و دوستان دور هم تلاش می کنند با صدای خود و خواندن آهنگ و ترانه در اصطلاح «فضا را گرم» کنند، افرادی که حتی بعضی وقت ها با اصرار دیگران مجبور می شوند « یک دهن بخوانند» اما اگر این افراد گمنام که برای دل خود و اعضا خانواده می خوانند بخواهند ترکی از صدای خود بیرون بدهند و در سایت ها و یا روی سی دی منتشر کنند، چقدر باید هزینه پرداخت کنند؟

تماس خبرنگار صدای اقتصادی با چندین سایت و موسسه ضبط صدا نشان می دهد آن ها برای ضبط یک ترک 3 تا 5 دقیقه ای صدا بین 700 تا 2.5 میلیون تومان و برای ساخت یک آلبوم موسیقی 5 تا 7 ترکی بسته به نوع موسیقی ها، شعرها، آهنگ ها و... بین 5 تا 15 میلیون تومان پول دریافت می کنند.  

مسئول یکی از موسسه های موسیقی که آگهی ضبط ترانه شخصی افراد را منشتر کرده است درباره میزان هزینه ها می گوید:« هزینه یک ترک خوب با شعر، ملودی، آهنگ، ضبط در استودیو مجهز 2 تا 2.5 میلیون تومان بسته به شعر و آهنگ و... هزینه دارد.»

او حرف های خود را ادامه می دهد: « شما خودتان بیایید استودیو ما تفاوت ما را با دیگران متوجه می شوید، یک ترک ما 2 تا 2.5 میلیون تومان با شعر و ملودی هزینه برای شما دارد، درست است کمی گران هست ولی ترانه استاندارد تحویل شما می دهیم، فریب جاهای دیگر را نخورید، هستند موسسه هایی که آگهی دادن با 700، 800 هزار تومان یک ترک و آهنگ برای شما ضبط می کنند اما وقتی برای ضبط می روید می بینید زیرزمین خانه را شانه تخم مرغ زده اند و صدا ضبط می کند؛ ما این جوری کار نمی کنیم ، بازهم خودتان همه چیز را در نظر داشته باشد، اولین آهنگ شما خیلی در ذهن ها ماندگار می شود و مهم است.»

البته این هزینه ها تنها تا مرحله ضبط را شامل می شود و شما پس از این مرحله باید به دنبال پخش اثر خود نیز باشید و برای این کار نیز باید دست به جیب شوید؛ مرد جوانی که به نظر می رسد پشت موتور نشسته و پاسخ تلفن را می دهد، پس از توضیح مراحل مختلف کار و هزینه ها می گوید:« مجوز گرفتن برای صدا و انتشار سی دی کار خیلی سختی است باید شعر تایید شود، آهنگ اوکی شود، صدا را مناسب ببینند و  یکی دوسالی هم طول می کشد، تازه بعدش هم رک و پوست کننده بگویم که اصلا سی دی شما راکسی  نمی خرد، شما خودتان فکر کنید پشت یک ویترین که سی دی های پاشایی، چاوشی، خواجه امیری و... هست کسی سی دی شما را می خرد، من اسم شریفتان را هم یادم رفت.»

او ادامه می دهد:« پیشنهادم این است که غیر مجوزی شروع کنید، همه هم همین کار را می کنند بعد که صدایتان گل کرد و دو تا آلبوم بیرون دادید دیگر راحت می توانید برای مجوز گرفتن اقدام کنید البته اگر آهنگ هایتان موردی نداشته باشند؛ اما پیشنهاد الان من این هست که بدون مجوز شروع کنی، من خودم 20 تا سایت می شناسم که می توانید با آن ها قرار داد ببندید و ترک و آلبوم را منتشر و همه جا در اینترنت پخش کنید هر سایت هم بسته به شهرت 30 تا 50 هزار تومان برای انتشار پول می گیرد.»

او پیش از خداحافظی و قطع کردن تلفن برای اطمینان دادن از نتیجه کار می گوید:« خیالت راحت که به قول دوستان می ترکانی فقط کافی ست که یک نوک سوزن استعداد داشته باشی، مابقیش با من، فکر می کنی بقیه چطوری مشهور شدند، همه همین راه را رفتن خیالت راحت می ترکانی، فقط آدرس را بنویس و روز قبلش که می خواهی بیایی تماس بگیر... »

متن اصلی گزارش را اینجا بخوانید.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    0 0
    فیلم سینمایی؟