مقدار موادسمی در ریه کودک ۲ساله تهرانی بیش از یک مرد ۸۵ساله روستایی/ آلودگی‌هوا چه بلایی سرمان می‌آورد؟

براساس نتایج حاصل از تحقیقات پزشکی انجام شده در ایران، مقدار مواد سمی موجود در ریه کودک 2 ساله تهرانی بیش از یک مرد 85 ساله روستایی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست؛ مطابق بررسی های انجام شده توسط پروفسور اشمک، پزشک متخصص کودکان و رئیس انجمن مبارزه با آلودگی هوا در شهر «اسن» آلمان، آلودگی هوا باعث کمبود رشد بدنی و فکری کودکان می­ شود و در بزرگسالان نیز می­تواند سرطان ریه و ناراحتی­های قلبی و ریوی به وجود آورد.

وی با انجام تحقیقات متعدد و مقایسه کودکان شهر صنعتی «اسن» با کودکان جزیره غیر­صنعتی «سیلت» در آلمان به این نتیجه رسید که خردسالان شهر­های صنعتی از لحاظ فکری و بدنی حداقل 6 ماه از بچه­ های منطقه غیر­صنعتی عقب­تر هستند.

همچنین براساس نتایج حاصل از تحقیقات پزشکی انجام شده در ایران، مقدار مواد سمی موجود در ریه کودک 2 ساله تهرانی بیش از یک مرد 85 ساله روستایی است و این در حالی است که آلودگی هوا می­ تواند 10 تا 30 درصد از اشعه خورشید را که عامل اصلی ایجاد ویتامین D در بدن انسان است را جذب کند و باعث پوکی استخوان ها شود.

یکی از ترکیبات شیمیایی ناشی از سوخت گازوییل و زغال سنگ، ایزومر 3 و 4 بنزپیرن است و انتشار آن در هوا، باعث 25 درصد از سرطان ریه در انسان هاست.

برخلاف دی اکسید کربن که در دوز معمولی برای انسان مضر نیست، منو اکسیدکربن که بر اثر احتراق ناقص مواد فسیلی، به خصوص در اتومبیل های فرسوده به وجود می آید، بی رنگ و بی بو است وتمایل شدیدی به ترکیب با هموگلوبین خون دارد و به همین دلیل، برای انسان بسیار خطرناک و کشنده است.

علاوه بر موارد فوق، آلودگی هوا همچنین باعث تیرگی هوا و نرسیدن نور خورشید به زمین می­ شود، تا جایی که در مناطق آلوده در تابستان­ها 25 درصد و در زمستان­ها از 40 تا50 درصد نور آفتاب کمتر از فصول دیگر به زمین می­رسد.

به همین دلیل، تعداد روزهای مه آلود و تاریک پاریس در 40 سال اخیر از 90 به 150 روز افزایش یافته و باعث افزایش مصرف برق شهر شده است و تاریکی ناشی از آلودگی هوا در شهر لنینگراد روسیه، مصرف برق را به میزان 27 درصد افزایش داده است.

براساس نتایج حاصل از مطالعات انجام شده توسط آژانس بین المللی انرژی، بخش حمل و نقل تا سال 2020 بزرگ ترین مصرف کننده انرژی در جهان خواهد بود که در آن زمان، جهان به میزان دو سوم، انرژی بیشتری در مقایسه با امروز مصرف خواهد کرد و این در حالی است که سالانه 22 میلیارد تن گازکربنیک و 800 میلیون تن گرد و غبار از طریق دودکش کارخانجات و منازل و اگزوز خودرو ها در هوای سراسر جهان پخش می­شود.

از دیگر آثار مخرب آلودگی هوا، تخریب بناهای تاریخی و آثار هنری را هم می­توان برشمرد، چرا که دود خارج شده از اگزوز خودروها، دودکش­های منازل و کارخانجات صنعتی باعث تیرگی رنگ ساختمان ها و تاسیسات شهری می­شود که به نظر می­رسد یکی از مهم­ترین دغدغه­های مسئولان زیبا سازی شهرداری­ها برای رفع آلودگی از تاسیسات شهری باشد.

هر چند برخی از این آلودگی­ها را می­توان هزینه­ ای اندک و قابل توجیه، شستشو داد و از بین برد، اما بسیاری از مواد سمی مانند گوگرد، فلوئور و ازت پس از ترکیب با آب، خاصیت اسیدی پیدا می­کنند و باعث بارش باران­های اسیدی می­شوند که باعث خوردگی و از بین رفتن تدریجی ساختمان­های مسکونی، بناهای تاریخی و آثار هنری از جمله پیامدهای این موضوع محسوب می­شود که نتایج مخرب این پدیده، عموماً جبران ناپذیر هستند و ترمیم این آثار به صورت اولیه و با همان کیفیت، تقریباً غیرممکن است.

در همین خصوص می­توان به گزارشی از کشور آلمان اشاره کرد که در آن بدون در نظر گرفتن آثار سوء آلودگی بر انسان، گیاهان و جانوران، صرفاً هزینه تعمیر و باز سازی بناها و آثار تاریخی در سال 1994، رقمی بیش از 8 میلیارد مارک (پول ملی آلمان قبل از اتحاد اروپا) را بدین شرح در بر داشت:

741 میلیون مارک برای نقاشی و تعمیر ساختمان ها، 489 میلیون مارک بابت تعمیر مصالح چوبی و آهنی ساختمان­ها، 288 میلیون مارک برای تعویض به موقع سفال تعمیر بتن پشت بام­ها، حدود 3 میلیون مارک خسارت وارده به شیشه­های نقاشی شده بنا­های تاریخی، 2 میلیارد مارک برآورده خسارت وارده به آثار تاریخی فلزی، بیش از 5 میلیارد مارک به دلیل خسارت وارده به آثار هنری برنزی.

براساس نتایج آزمایشات علمی انجام شده، از سوخت یک لیتر بنزین، 800 گرم اکسید کربن، 20 گرم اکسید ازت، 90 گرم هیدرو کربن، ۰.۷ گرم آلدئید، ۰.۶ گرم انیدرید سولفور،۰.۰۰۱ میلی گرم بنزپیرن که ماده ای بسیار خطرناک و سرطان زاست و ۰.۱۲ میلی گرم گرد و غبار تولید می­شود.

اگر در نظر بگیریم که از یک تقاطع در هر ساعت 2000 خودرو عبور کند که در بسیاری از چهار راه­ های تهران این رقم بیشتر است، روزانه 1500 متر مکعب انواع گازهای سمی که 150 مترمکعب آن را اکسیدکربن تشکیل می­دهد، در هوا پخش خواهد شد.

با توجه به اینکه سهم وسایل نقلیه موتوری، صنایع و منازل در آلودگی هوای تهران به ترتیب 60 تا 80 درصد، 10 تا20 درصد، بررسی­های مختلف انجام شده در ایران حکایت از آن دارد که هوای برخی از شهر­ها، به ویژه کلان شهر تهران، بسیار آلوده است و مقدار گاز­های سمی موجود در هوا طی ساعات خاصی از روز و در برخی معابر از حد مجاز بیشتر می­شود.

در حالی که معضل آلودگی هوا در کشور­های توسعه یافته و بسیاری از کشور­های در حال توسعه برای رهبران و سیاستمداران آنها از اهمیت به سزایی برخوردار است و دستور کار بسیاری از جلسات مهم آنان را تشکیل می دهد، اما این روزها سازمان حفاظت محیط زیست که یکی عمده ترین راهبرد های آن مقابله و مبارزه با آلودگی هوا می باشد در سکوت کامل خبری و بدون سر و صدا تبلیغاتی تلاش بر آن دارد که با همراهی دستگاه های مختلف از جمله وزارت نفت با فعالیت هایی همچون خروج بنزین پتروشیمی از چرخه سوخت خودرو ها در کلان شهرها، هوای پاک تری را به مردم اهداء نماید و از طرفی روزهای سرد زمستانی و وارونگی دما کلان شهرها در راه می باشد، پدیده ایی که در سال های اخیر نفس تهران و شهر های بزرگ را به شماره انداخته بود، و این امیدواری را می تواند به مردم دهد که ان شاا... زمستان امسال را زمستانی با هوای پاک بنامند.

به راستی، چرا تا کنون محاسباتی برای برآورد میزان خسارات وارده به سلامت کشور و مردم، آن هم فقط ناشی از آلایندگی زیست محیطی خودروها در سال های اخیر نگردیده است؟

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    44 0
    مسئله توافق هسته ای حالا فقط به دولت و ایران مربوط نیس موضوع خودروهای بی کیفیت و بنزین و توسعه ی بی رویه ی شهرها چطور؟ دولت 7 ماهه تعرفه ی هیبریدیها رو صفر کرده ولی نمیذارن وارد بشه
    • کوروش درخشان IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
      7 0
      بهترین و موثر کار در خصوص کاهش شدید آلودگی هوا : راه اندازی اورژانسی خط تولید وسائط نقلیه برقی و جایگاه های تقویت باطری درون و برون شهری راه اندازی خط تولید بخاری های برقی اجاق گاز برقی این کار همچنین از مازوت سوزی پالایشگاه ها هم جلوگیری میکند افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی درون و برون شهری متناسب با تعداد مسافرینی که به عدم آوردن وسیله نقلیه شخصی تشویق میشوند رسیدگی جدی و فوری به روستاها و شهرستانهای کوچک جهت جلوگیری از لزوم مهاجرت ایجاد محدودیت تردد برای وسائط نقلیه عمومی
  • بی نام DE ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    4 7
    نه بابا هوا تميزه.
  • سها A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    14 0
    توآلمان اینجوریه تو تهران پس چیه؟؟
  • ایرانی A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    15 1
    ریه ی من که 30 سالمه با آدم چند ساله ی روستایی برابری میکنه؟
  • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    15 0
    حالا مسئله ی توافق هسته ای پیچیده س، دولت چرا در مورد خودروهای بی کیفیت داخلی، توسعه ی بی رویه ی شهرها و صنایع مضر کاری انجام نمیده؟
  • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    27 0
    آلودگی هوا رو که دیگه نمیشه کاری کرد لا اقل این پارازیت ها را بردارید شاید فرجی شد...
  • بی نام A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    1 0
    منبع این تیتر کجاست؟
  • سامان IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    9 0
    متاسفم که تنها چیزی که در این کشور اهمیت ندارد، جان و سلامت انسان ها است اگر دولت همت کند و همین سرویس های ادارات خود را نوسازی کند، نخستین قدم برداشته شده است به امید آن روز که دولت امید تدبیر کند برای این معضل بسیار بسیار جدی
  • بی نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    13 20
    ارزش اتاق خواب کودک دو ساله تهرانی 85 برابر کل دارایی مرد 85 ساله روستایی است
    • مقیمی A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
      7 0
      شما احتمالاً اتاق خوابی که ازش صحبت می کنی را توی یکی از همین سریالهای درپیتی تلویزونی دیدی که برات ایجاد شبهه کرده نه عزیز دل در شهر خبری نیست اینجا 90 مردم زندگی خیلی بهتری از روستائیانی که مد نظر شماست ندارند منتهی حکایت ساکنین تهران شده آن ضرب المثلی که می گه تومون خدومون را می کشه و بیرونمان مردمو
  • اهواز A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    18 1
    پس ما چی بگیم که آلوده ترین شهر دنیا رو داریم؟؟؟؟چون هیچ وقت به استان ما بها داده نشده
  • بی نام A1 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    11 0
    بابا خسته شديم از اين وضع روحاني يه كاري بكن
  • بی نام A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    4 0
    خسته شديم
  • مریم شاکر US ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    5 0
    به حدی دولت ها و نمایندگان مجلس دنبال مسائل هسته ای و چالش های سیاسی و.... هستند که به مسایل زیست محیطی و تفریحی و شادی آفرین و روحیه ساز در جامعه فکر نمی کنند. خدا برکت بدهد به نماینده های مجلس اگر چه تحصیل کرده و متخصص هستند ولی فقط سیاسی اند و اندیشه ای دیگر ندارند. اگر کسی هم سیاسی نگر نباشد ، نمی گذارند که کاری پیش ببرد.