نشست منطقه ای و کارگاه های آموزشی شبکه سازی تخصصی سازمان های مردم نهاد در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ اطهره نژادی٬ معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری درباره «نشست منطقه ای و کارگاه های آموزشی شبکه سازی تخصصی سازمان های مردم نهاد» گفت: این نشست اولین نشست منطقه‌ای تعامل سازمان‌های دولتی و غیر دولتی در حوزه امور زنان و خانواده است. هدف از این نشست این است که همه‌ فعالان حوزه زنان و همه دستگاه هایی که در حیطه وظایف سازمانی‌شان موظف هستند٬ یک خدمتی را به مخاطبان خودشان ارائه دهند. یا همکاری‌های لازم را با هم‌دیگر داشته باشند تا به نتیجه بیشتر و بهتری در راستای هم‌افزایی پاراسازمانی در حوزه دولتی و غیر دولتی به‌وجود بیاید.

وی در ادامه با تاکید بر هم‌افزایی مابین سازمان‌های دولتی و غیر دولتی در امور زنان گفت: هدف نهایی ما این هست که بتوانیم شاخص‌های وضعیتی زنان را در کشور ارتقا بدهم. یعنی اگر بی‌سوادی زنان فاصله زیادی با بیسوادی مردان دارد٬ کم‌ترش کنیم. در واقع ما باید هم در حوزه امور زنان و خانواده و هم در حوزه خانواده٬ برای تقویت و تحکیم بنیان خانواده کار کنیم.

اطهره نژادی درباره فعالیت فعال زنان در جریان توسعه گفت: ما بر این باوریم که باید زنان کشورمان در فرایند توسعه نقش فعال داشته باشند و همین‌طور از مواهب توسعه نیز بهره‌مند شوند. قرار نیست زنان جامعه ما فقط مصرف کننده نتایج توسعه باشند. خودشان هم باید همکاری کنند و ما موظف هستیم زمینه همکاری‌شان را فراهم کنیم. که البته این به معنای این نیست که همه زنان ما باید شاغل شوند.


توانمندی زنان، فقط اشتغال نیست

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در ادامه گفت: ما توانمندسازی زنان را فقط در اشتغال زنان نمی‌بینیم، ولی کمک می‌کنیم تا سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های درستی در این زمینه تعریف شود. تا زنان هم بتوانند در توسعه نقش موثر و پایداری داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که «چرا به سیستان و بلوچستان که یکی از توسعه نیافته‌ترین استان‌های کشور است در این نشست نگاه ویژه‌ای نداشته‌اید و بیشتر مهمان‌ها از خراستان هستند»٬ گفت: نقشه و طراحی که ما در این نشست داشته‌ایم بر اساس پلیگان‌های آسیب زنان است. پلیگان یک مفهوم چند ضلعی‌ است٬ ما پلیگان‌های آسیب یا پلیگان‌های وضعیت زنان را در استان‌های مختلف و مناسب وضعیت همان استان طراحی کرده‌ایم. نقشه‌سازی وضعیت زنان در کشور به این معناست که ما شاخص‌های وضعیت زنان را در تمام کشور در آوردیم و با میانگین کشوری مقایسه کرده‌ایم واولویت‌های برنامه‌ریزی را بر اساس رتبه‌بندی استان‌ها در زمینه برنامه برای ارتقا یک شاخص مشخص کرده‌ایم.

اطهره نژادی در ادامه با اشاره به مفهوم برنامه‌ریزی گفت: وقتی که می خواهیم برای زنان یک کاری کنیم باید ریشه‌ مسائل زنان را متوجه باشیم و بعد به سمت آسیب‌شناسی حرکت کنیم. به طور مثال اگر با مفهومی به اسم فقر در حوزه زنان سر و کار داریم، فقری که در سیستان و بلوچستان دیده می‌شود با فقری که در آذربایجان غربی است از بیخ و بن از هم دیگر متفاوت هستند.

او در پاسخ به این سوال که آماری که دو ماه پیش به صورت رسمی اعلام شد و در آن سیستان و بلوچستان یکی از توسعه نیافته‌ترین استان‌ها بود گفت: من آن آمار را رد نمی‌کنیم. اما منظورم این است که اگر کسی میخواهد راجع به این مسئله صحبت کند که کدام استام توسعه نیافته‌ترین استان است باید مشخصا بگوید که در کدام پارامترا وضعیت استان را توسعه نیافته می‌داند. یا در مورد کدام پارامترا وضعیت را بهتر می داند. یعنی؛ اگر یک استان محروم هست به این معنی نیست که در تمام‌ حوزه‌ها نیازمند برنامه‌ریزی باشد. بلکه بعضی از حوزه‌ها ممکن است به حدی تاثیر گذار باشد که شما اگر روی آن‌ها کار بکنید در دیگر حوزه‌ها هم تاثیر خواهد گذاشت. در واقع اگر نقاط آسیب شناسایی شود٬ خروجی کار خیلی تاثیر گذارتر خواهد بود.

 

دختران بازمانده از تحصیل

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در ادامه یکی از نقاط آسیب در سیستان بلوچستان را دختران بازمانده از تحصیل دانست و گفت: دختران بازمانده از تحصیل یکی از مشکلات سیستان و بلوچستان است. ما این نشست منطقه‌ای را با دو زاویه دید برگزار می‌کنیم. یکی نگاه‌درمان‌گری‌ است؛ آسیب‌هایی که وجود دارند را چه‌کار کنیم تا وضعیت بهتر از این شود، و نگاه دوم نگاه پیش‌گیرانه است؛ که ما در واقع تبیین وضعیت و شناسایی وضعیت بتوانیم کاری بکنیم که در آینده این آسیب‌ها رو کمتر مواجه باشیم.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات سیستان و بلوچستان گفت: دختران بازمانده از تحصیل امروز، یعنی مادران فردا، یعنی همسران فردا، یعنی کسانی که باید آموزش در محیط خانواده به بچه‌ها آموزش خواهند داد تا فرزندانشان بتوانند به جامعه وارد شوند. بنابراین هرچقدر ما تلاش کنیم که این قشر از جامعه‌مان تحصیل کنند٬ یعنی ما بتوایم برای سواد آن‌ها فکری بکنیم و فرصت حضور در مدرسه را برای‌شان فراهم کنیم بهترین خدمت را در حق آن‌ها انجام داده‌ایم.

 

برنامه ریزی برای حوزه زنان، تخصص می خواهد

نژادی به تخصص برای امور زنان تاکید کرده وگفت: نکته بسیار بسیار مهمی که وجود دارد، برنامه‌ریزی در حوزه زنان نیاز به تخصص و مهارت دارد. یعنی برنامه ریز‌ها در این زمینه باید دقت داشته باشند که نمی‌توانند با یک برنامه‌ریزی همه مشکلات را حل کنند، به دلیل جغرافیای گسترده ایران، به دلیل خرده‌فرهنگ‌هایی که وجود دارد، امکان ارائه راه حلی واحد برای هر نقطه از ایران مانند سیستان و بلوچستان میسر نیست. حتی برنامه‌ای که در آذربایجان شرقی نتیجه داده را هم نمی‌شود در منطقه‌ای دیگر به‌کار برد.

وی در پاسخ به این سوال که پس با توجه مشکلات برنامه‌ریزی برای امور زنان چاره چیست؟! گفت: بر این اساس ما مایلیم با تعاملات شبکه‌ای که تعریف می‌کنیم، برنامه‌ریزی از مقیاس بالا به پایین و هم پایین به بالا محقق شود. یعنی همه مسئولین برنامه‌ریزی و آن‌هایی که موظف هستند به مردم خدمت‌رسانی کنند، و همین‌طور خود مردم در این فرایند شرکت داشته باشند.

4746

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بانوی ایرانی... IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    10 1
    این درد نیست که هنوز مشکل "دختران بازمانده از تحصیل"داریم؟
    • بی نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
      3 1
      ورم است
    • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
      3 2
      چقدر زن زن می کنید بابا. دیگه حالمون بهم خورد. دیگه شورشو در آوردن
  • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    0 0
    ما را بخدا برای کاهش ساعات کاری زنان کاری بکنید
  • بی نام GB ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    0 1
    همه جا دارن خانم استخدام می‌کنن٬ مردا بی کار شدن. به این قضیه یه فکری بکنید.....