رئیس کتابخانه و مرکز اسناد ملی با بیان اینکه بسیاری از نسخ خطی موجود در بعضی کشورهای آسیایی و آفریقایی در حال نابودی است، از ارائه طرحی به دولت برای جمع‌آوری و حفظ این نسخه‌ها خبر داد.

به گزارش فارس ،علی اکبر اشعری، رئیس کتابخانه و مرکز اسناد ملی و مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: اولویت نخست ما در کتابخانه ملی جفظ و سلامت نسخ خطی است و هیچ اصراری نداریم که این نسخه‌ها لزوما در اختیار ما گذاشته شوند.

وی اضافه کرد: در این راستا چهار پیشنهاد برای صاحبان نسخ خطی داریم اول اینکه اگر تمایل دارند نسخه‌هایشان را به ما یا مراکز دیگری چون کتابخانه آستان قدس یا مجلس هدیه بدهند و با ثبت شخصی نام خودشان را ماندگار کنند.

رئیس کتابخانه ملی همچنین خاطرنشان کرد: چنانکه کسانی باشند که بخواهند نسخه‌هایشان را بفروشند ما این آمادگی را داریم که بدون هیچ محدودیتی آن نسخه‌ها را خریداری کنیم و اگر این روش را هم نمی‌پسندند می‌‌توانند آثارشان را به صورت امانت در اختیار ما قرار دهند تا مراقبت‌های لازم از آنها را به عمل بیاوریم.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور همچنین از آمادگی کتابخانه ملی برای ارائه آموزش‌های لازم به صاحبان نسخ خطی برای حفظ و نگهداری آثارشان خبرداد.

وی سپس با اشاره به نسخ خطی موجود در کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی خارج از ایران، آنها را به دو گروه تقسیم کرد و گفت: گروه نخست آثاری هستند که در کتابخانه‌های کشورهای اروپایی و در شرایط مطلوبی نگهداری می‌شوند و ما تنها به نسخه رقومی آنها نیاز داریم.

وی ادامه داد: اما بخش وسیعی از نسخه‌های خطی نیز وجود دارند که عمدتا در کشورهای آسیایی و آفریقایی پراکنده هستند و به دلیل عدم مراقبت و شرایط فیزیکی نامناسبی که دارند در آستانه زوال هستند.

وی با بیان اینکه شناسایی، جمع‌آوری، نگهداری و حفظ این نسخه‌ها از توان کتابخانه‌ ملی خارج است، یادآور شد: به همین سبب در حال حاضر مشغول تهیه طرحی جهت ارائه به دولت هستیم تا بتوانیم با تخصیص بودجه مناسب و همکاری کتابخانه‌های بزرگ کشور، نسخه‌های خطی در معرض نابودی‌مان را نجات دهیم.

به گفته اشعری این طرح تا پایان بهمن ماه تسلیم دولت خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری کارگاه سه روزه حافظه ملی، اذعان کرد: با به پایان رسیدن این کارگاه، کارگاه‌های آموزشی دیگری برای ناشران استانی برگزار خواهیم کرد که نخستین آنها طی روزهای آتی در مشهد آغاز می‌شود و سپس به استان‌هایی نظیر اصفهان، کرمان و زاهدان نیز خواهد رسید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 38614

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =