حافظی: آب تهران آلوده است، مردم آب معدنی مصرف کنند/ استاندار تهران: تکذیب می کنم، مردم نگران آلودگی آّب نباشند

در طول یک روز خبر آلوده بودن آب تهران توسط رییس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران اعلام و توسط استاندار و مدیرعامل آبفای تهران تکذیب شد.

طهورا شهبازی: مردم تهران گویا تنها سهمشان از آلودگی، آلودگی هوا نخواهد بود. کمی که بیشتر به گوش باشند هشدارهای جدی تری در حال نجوا کردن است.

صبح امروز رییس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران صراحت را ارجح دانست و با هشدار نسبت به آلودگی آب شرب به شهروندان توصیه کرد از آب معدنی برای آشامیدن استفاده کنند.

رحمت الله حافظی بعد از توصیه به مردم روی صحبت خود را به مسوولان برگرداند و از وزیر کشور خواست در ۲۴ ساعت آینده جلسه کمیته اضطرار آلودگی آب را تشکیل دهد. او به شهروندان توصیه کرد برای مصارف آشامیدنی خود از آب معدنی استفاده کنند.

او همچنین در پایان گفت: به دستگاه‌های مسوول نیز توصیه می‌کنم به جای موضع‌گیری در برابر این موضوع نسبت به برنامه‌ریزی جهت رفع مشکل اقدام کنند.

صحبت های صبح امروز حافظی در صحن شورا در حالی مطرح شد که معضل آلوده بودن آب تهران دغدغه امروز و فردای او نیست و در گذشته نیز در مورد آلوده بودن آب تهران هشدارهایی داده بود.

رییس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران چندی پیش در این مورد به خبرآنلاین گفته بود: میزان نیترات داخل آب شرب مناطق تهران در فصل بهار از استاندارد جهانی پایین تر بوده و در فصل تابستان بسیار پایین تر قرار گرفته به طوریکه میانگین در برخی مناطق به 30 تا 35 میلی گرم نیز رسیده است. به همین دلیل است که معتقدم وضعیت کیفیت آب تهران نیز مطلوب نیست و در شرایط نزدیک بحران قرار دارد. امیدوارم مدیران اجرایی منطقی و فنی با این مشکل برخورد کنند. در اینجاست که آن روی سکه که استاندارد ملی قرار دارد به چشم می آید. 

او همچنین در مورد استاندارد نبودن شاخص های ملی به خبرآنلاین گفت: حدود 5 سال پیش قبل از اینکه اتفاقی در یک گوشه از تهران رخ بدهد و میزان نیترات آب به 48 میلی گرم در هر لیتر برسد، شاخص استاندارد ملی نیترات در هر لیتر آب شرب، 45 میلی گرم بود اما برای اینکه در آن اتفاق کسی زیر سوال نرود و بحران به خوبی و خوشی حل و فصل شود، خط کش استاندارد از 45 میلی گرم کمی بالاتر رفت و به 50 ارتقا یافت تا دیگر کسی مقصر شناخته نشود. به همین دلیل نیز الان استاندارد نیترات آب کشور به 50 میلی گرم رسیده است. پس اگر با خط کش استاندارد ملی به میانگین نیترات آب تهران در بهار و تابستان نگاه کنیم همه چیز خوب است و فصل بهار و تابستان با استانداردها مطابقت دارد. اما بر اساس استاندارد محیط زیست آمریکا، خیر. وضعیت مناسب نیست. حتی در تابستان افزایش میزان نیترات نیز داشته ایم البته این میزان از سقف استاندارد ملی خارج نشده و امیدواریم خارج نشود.


بدون مدرک درباره مساله بهداشت آب اظهار نظر نکنند

اما ساعاتی بعد از صحبت های حافظی در صحن شورا سید حسین هاشمی استاندار تهران در پاسخ به صحبت های حافظی و اینکه اعلام کرده است شهروندان آب معدنی بخورند، گفت: بر اساس آخرین اطلاعات از سازمان استاندارد آب شهر تهران سالم و استاندارد است.  مردم تهران نگران آلودگی آب نباشند چرا که اگر موردی باشد رسیدگی و اطلاع رسانی می کنیم.

بعد از هاشمی نوبت مدیر عامل آبفای تهران رسید تا حرف های حافظی را تنها حرف هایی بدون اسناد و مدارک بداند. محمد پرورش در حاشیه نمایشگاه بین المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب در پاسخ به گفته‌های رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران در باره کیفیت آب تهران بیان کرد: انتظار می‌رود ایشان با اطلاعات و مستندات روشن و مشخصی در باره موضوع مهمی مانند بهداشت آب تهران اظهار نظر کنند.

او ادامه داد: روزانه ٤٢ ایستگاه با ١٠هزار نیروی متخصص وضعیت کیفی آب تهران را پایش می‌کنند و این مورد حساس «شوخی‌بردار نیست». او گفت: شاخص‌های بررسی کیفیت آب تهران بر پایه استانداردهای سازمان جهانی بهداشت است و ناظر عالی این موضوع نیز وزارت بهداشت محسوب می‌شود که تاکنون بر سلامت آب تهران صحه گذاشته‌اند.

پرورش با بیان این‌که هدف اصلی انتقال آب سد ماملو به تهران از همان آغاز ارتقای کیفیت آب جنوب تهران بود تصریح کرد: اولویت نخست ما در طرح ماملو ارتقای کیفیت آب مناطق جنوبی تهران بود و افزایش کمی آب شبکه اولویت‌ بعدی ما محسوب می شد. به گفته مدیرعامل آبفای استان تهران آب سد ماملو به صورت آرمایشی از نیمه مهرماه امسال وارد شبکه آب تهران شده است.

او در پاسخ به افزایش روند مهاجرپذیری تهران بیان کرد: ما موظفیم آب شهروندان استان تهران را تامین کنیم و در خصوص مباحث جمعیتی اجازه ورود نداریم، اما باید به این نکته اشاره کنیم که دیگر منبع جدیدی برای افزایش کمی آب تهران موجود نیست.

47233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نسیم A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    104 3
    من لوازم آزمایشگاهی برای تشخیص میزان آلودگی تو خونه ام ندارم. اما قبلا وقتی آب رو توی کتری میجوشوندم جرم کتری سفید و یا تقریبا نقره ای بود. اما حالا رنگ این جرم شده خردلی . این یه تست ساده برای خانواده هاست که کیفیت آب مصزفی رو بسنجن. حالا شماها بین خودتون برای منافع خودتون دعوا کنید و با جون مردم بازی.
    • دیگه آآآب بی آب A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
      51 8
      عزیز هماند جرم سفید نیز سم هست، به آن می‌گویند سنگینی آب، متأسفانه آب‌های موجود در بازار هم اصلاً تعریفی ندارند که بدتر نباشند بهتر نیستند... خلاصه بد گرفتاری هست... راه حلش دادن آگاهی به مردم در مورد کیفیت آب‌های موجود در بازار هست و اینکه کدام‌شان بهتر هست...
    • بی نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
      16 0
      کجای کاری آب ما تو سعادت آباد سبز میشه
    • بی نام A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
      0 0
      جرم سفيد كتري يا سختي آب نه سنگيني كربنات كلسيم است كه از تبديل بيكربنات كلسيم آب در اثر حرارت به وجود مي‌آيد و اصلا سمي هم نيست و به عنوان مواد افزودني در صنايع خوراكي هم بكار مي‌رود. البته اگر سختي آب بيكربنات كلسيم يا همان سختي موقت بيش از حد بالا باشد، ممكن است در برخي افراد كه مستعد هستند، توليد سنگ كليه كند. ولي آبي كه جوشيده باشد، مشكل سختي آن مرتفع مي‌شود. مساله اينجاست كه نيترات موجود در آب در اثر جوشيدن كاهش نمي‌يابد و خطر اصلي همين جاست.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    57 3
    آب تهران سمه اینو با مدرک میگم هر کس توانایی مالی داره آب بهره بخصوص برای بچه ها
  • بی نام FI ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    63 2
    اگه یه روزی ثابت بشه آب تهران نا مناسب هست استاندار تهران لایق چه مجازاتی هست؟ همدستی در سلب جان و سلامت میلیون ها انسان اتهامش هست. حکمش باشه برای محکمه الهی...
    • بی نام A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
      14 0
      چرا محکمه الهی ؟
  • بی نام IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    59 4
    آب تهران مثل هواشه. از دولت روحانی بعیده مثل دولت قبلی همه چیز را تکذیب کند
  • يه نفر A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    8 11
    امان از دست اين اقاي حافظي ايندفعه بدنبال چيه؟
  • بی نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    60 0
    آب سرطان زا ، هوا سرطان زا ، پارازیت سرطان زا ، مواد غذایی سرطان زا ، بهتر است در ورودی های کشور تابلو بزنید به سرطان خوش آمدید
  • حسام A1 ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    6 12
    بعید می‌‌دانم جناب حافظی دلش برای مردم تهران سوخته باشد. ظاهراً ایشان سهامدار کارخانجات تولید آب معدنی. است
  • بابک IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    10 1
    آب آشامیدنی تهران حاوی غلظت بالایی از نیترات محلول است. نیترات سرطان زاست و برای زنان باردار هم خطرناک است و تقریبا راهی برای جداسازی آن از آب وجود ندارد.
    • رضا IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
      0 1
      فقط فیلترهای اسمز معکوس، که متاسفانه کلاً گران و نوع خوب آن کمیاب و خیلی گرانتر است
  • شهرى RO ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    16 0
    با سلام يه روز اب تهران يه روز گوشتهاي الوده يه روز روغن پالم يه روز برنجهاي هندي يه روز مواد سوسيس يه روز اب ليمو تقلبي يه روز .......بابا خسته شديم هرروز داريم با اين مشكلات زندگي ميكنيم . هوا و بنزين كم بود اب شرب هم اضافه شد . يكي خواهش ميكنم پاسخ منوبده تاكي ادامه داره ؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    2 0
    تا ابد