۰ نفر
۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۲

سایت صدای اقتصاد نوشت:

بازار سرمایه در 4 هفته گذشته روزهای شگفت انگیزی را پشت سر گذاشت اما از ابتدای هفته جاری شرایط کاملا تغییر کرد تا روزهای خوش سهامداران بعد از حدود یک ماه به سر آمده باشد.

شاخص کل بورس در طول چهار روز گذشته در مسیر نزولی گام برداشته است تا بخشی از آن صعود چشمگیر طی یک ماه گذشته را بازپس گرفته باشد.

افول از کانال 76 هزار واحدی در شرایطی رخ داد که هفته گذشته با عبور از این سد و رسیدن به 87 هزار واحد هم فاصله چندانی وجود نداشت. در طول چهار روز گذشته شاخص کل از 76 هزار و 700 واحد خود را به 75 هزار و 800 واحد رسانده است اما همچنان بخش زیادی از آنچه طی یک ماه گذشته به دست آمده، حفظ شده است چراکه پیش از آن دماسنج بازار در سطح 71 هزار واحد نوسان می کرد و با قرار گرفتن در مدار صعودی به سرعت قله ها را تا رسیدن به کانال 76 هزار واحد فتح کرد تا سهامداران که از دی ماه سال گذشته با رکود معاملات بورس مواجه شده اند، پس از مدت ها نشانه های رونق را در بازار مشاهده کنند.

برخی از فعالان بازار این شرایط را ناشی از مذاکرات هسته ای می دانند. در روزهایی که امید به حل موضوع هسته ای افزایش یافت شاخص هم با سرعت به سمت جلو پیش رفت اما در روزهای اخیر با وجود از سرگیری مذاکرات برای دور آخر، بازار نگاه مثبتی به آن ندارد.

سهامداران معتقدند گشایش در مذاکرات و لغو تحریم ها می تواند شرایط شرکت های بورسی را متحول کند و در این صورت ارزش سهام این شرکت ها افزایش خواهد یافت. تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که عدم توافق هسته ای نمی تواند وضعیت بورس را بدتر کند اما انجام توافق امکان مراوده با شرکت‌های خارجی و انجام گشایش‌های تجاری ایجاد خواهد شد که می‌تواند تاثیر بالایی بر بورس تهران بگذارد. تحریمی که این روزها بسیاری از صنایع به انتظار لغو آن نشسته‌اند لغو تحریم سوئیفت بانک مرکزی است که لغو آن باعث افزایش مراوده صنایع بورسی مانند پتروشیمی و خودرو و بانک خواهد شد. برخی دیگر از صنایع مانند صنعت ساختمان‌سازی که در نیمه نخست افت بالایی را تجربه کردند می‌توانند در صورت لغو تحریم‌ها از دیگر کاندید‌اها برای صعود باشند.

برای مشاهده اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خواننده A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    8 0
    بورس زورکی بورس نیست، اصل رقابت عنصری گمشده در اقتصاد این کشور هست...