برنامه اقدام ملی مقابله با گردو غبار، تعرفه های شکار و غیره در دستور کارشورای عالی محیط زیست

معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در حاشیه نخستین جشنواره کتاب سال محیط زیست روند بهبود آلودگی هوا را امیدوارکننده بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در حاشیه نخستین جشنواره کتاب سال محیط زیست در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد اقدام ضربتی دولت در بحث آلودگی هوای تهران و کلانشهرها، گفت: اقدام ضربتی را دولت انجام داده که آن هم تدوین برنامه در مورد آن بود و الان در دستور کار مجلس قرار دارد و کمیسیون انرژی ما را دعوت کرده تا آنجا مطرح شود، گام های بزرگی برداشته شده است که مهم ترین آن حذف بنزین پتروشیمی و بالا بردن ارتقای کیفیت بنزینی است که در حال حاضر ارائه می شود. این بنزین در سطح شهرهای مختلف توزیع می شود و روز به روز هم ما شاهد توزیع گسترده تر بنزین با کیفیت هستیم.

او ادامه داد: همینطور تحول مهمی که در صنعت خودرو سازی کشور رخ داده است نقش مهمی را ایفا کرده است، در حال حاضر استاندارد یورو 4 در کشور اجرایی شده است. رویکرد کلی دولت در بحث آلودگی هوا هماهنگی بین بخشی، اجرای دقیق برنامه ها، همکاری همه بخش ها از جمله شهرداری ها است.

ابتکار مساله آلودگی هوا را موضوعی دانست که حدود 16دستگاه باید با هم هماهنگ باشند و گفت: هرکدام کندتر از دیگران حرکت کنند این حرکت به تاخیر می افتد. خوشبختانه این حرکت از سوی وزارت نفت، صنایع، خودروسازها و واقعا تا حدی شهرداری ها در کلانشهرها انجام شده است ولی هنوز اول راه است. ما در شهرهای بزرگ تا 10 سال دیده ایم که تلاش همه جانبه برای کاهش آلودگی هوا شده است.

او در پاسخ به این سوال که خیلی از نمایندگان مجلس گازوییل را بیشتر از بنزین باعث آلودگی می دانند، گفت: کیفیت گازوییل هم خیلی ارتقا پیدا کرده است. الان هم بنزین و هم گازوییل اصلاح شده است یعنی گازوییلی که بین 7تا 10هزار قسمت در میلیون گوگرد داشت الان بر اساس جدید ترین اندازه گیری هایی که ما داریم حدود 157قسمت در میلیون گوگرد دارد. اما بنزین به دلیل حجم مصرفش در شهرهای بزرگ نقش بیشتری در آلودگی هوا دارد.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست بیان کرد: از اول هم پیش بینی می شد که ارتقا و بهبود کیفیت سوخت تاثیر زیادی در بهبود کیفیت هوا داشت. اما به مفهوم این نیست که مشکل برطرف شده بلکه معلوم است که راه درستی را در پیش گرفته ایم.
ابتکار در مورد زمان تشکیل شورای عالی محیط زیست گفت: ما درخواستمان را به آقای رییس جمهور دادیم، دستور کار جلسه را هم اعلام کردیم که آماده است. امیدواریم به زودی آقای روحانی وقت بدهند.

او دستوراتی که در شورای عالی محیط زیست مطرح می شود گفت: شورای عالی محیط زیست در جلسه آینده خود دستورات مهمی دارد. ما گزارش برنامه اقدام ملی مقابله با گرد و غبار، گزارشی را سازمان جنگل ها و مراتع از برنامه نجات و حفاظت از جنگل های بلوط در زاگرس ارائه خواهیم داد. چندین منطقه حفاظت شده است که کارشان نهایی شده است مطالعات تکمیل شده موافقت ها گرفته شده است الان آماده ارتقای سطح و یا تعریف مناطق حفاظت شده جدید هستیم تعرفه های شکار هم در دستور است.

46233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیستانی A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    سرکار خانم ابتکار. ارومیه زنده شده و زاینده رود هم پر آب شد. ما مردم سیستان که بعد از 18 سال خشکسالی هامون هنوز چشم انتظاریم تا کی باید منتظر بمانیم ؟ خبر آن لاین چرا کامنت ها رو تایید نمی کنی ؟