هفته نامه صدا نوشت:

رضا زندي: وزارت نیرو ورشکسته است. این تنها تعبیر کامل برای وزارتخانه ایست که قربانی طرح هدفمندی یارانه ها شده است. دولت دهم ترجیح داد تا پول حاصل از گران کردن حامل های انرژی را بصورت نقدی به حساب های مردم بریزد اما استراتژیک ترین وزارتخانه زیربنایی کشور را به بدهکاری بزرگ تبدیل کند. بدهکاری که پیمانکارانش ممکن است سر زایش پروژه ها بروند. چهاردهمین نمایشگاه صنعت برق بیش از اینکه نماد دستاوردهای صنعت برق باشد بستری شد برای گلایه شرکت کنندگانی که اغلب از طلب های میلیاردی شان می گفتند. وزیر نیرو وقتی با همراهی رییس دفتر رییس جمهور اول هفته گذشته نمایشگاهش را افتتاح کرد به "صدا" گفت:" 22 هزار میلیارد تومان بدهی داریم." این وضعیت وقتی وخیم تر می شود که درآمد های دولت 30 درصد کاهش یاید. اتفاقی که با کاهش قیمت نفت به سطح 81 دلار رخ داده است.

برنامه 33 هزار مگاواتی با جیب خالی

حمید چیت چیان برنامه وزراتخانه اش را در پنج سال آینده اضافه کردن 33 هزار مگاوات بر ظرفیت نیروگاهی کشور اعلام کرد. به گفته وزیر نیرو 16 هزار مگاوات نیروگاه گازی بزرگ برای تبدیل به سیکل ترکیبی ظرف سه سال آینده در دستور کار قرار گرفته است: "هشت هزار مگاوات توربین بخار افزوده می‌شود که با این کار سالانه 10 هزار میلیارد تومان در مصرف گاز صرفه جوبی خواهد شد." این برنامه های وزیر نیرو برای اجرا پول می خواهد. وزارتخانه بی پول چگونه می تواند این اهداف را محقق کند؟! همانطور که در دو- سه سال گذشته ظرفیت سازی وزارت نیرو در بخش برق به نیمی از برنامه پنج هزار مگاواتی ظرفیت سازی سالانه نرسیده است!

انتظارات بزرگ از کیک کوچک بودجه

رییس دفتر رییس جمهور که برای افتتاح نمایشگاه برق، وزیر نیرو را همراهی می کرد چه در سخنرانی اش و چه در جمع خبرنگاران وعده افزایش بودجه وزارت نفت را داد: " درآمد صنعت برق به داخل این صنعت نمی آمد. بنابراین رشد این صنعت دچار کندی شده است. در مرحله دوم اجرای هدفمندی یارانه ها قسمتی از این مشکل حل شد و تامین منابع صورت گرفت و امیدواریم در بودجه سال آینده قسمت دیگری از این مشکل حل شود." معلوم نیست از کیک بودجه ایی که روز به روز به خاطر کاهش قیمت نفت کوچکتر می شود چطور می توان این قول ها را داد!

 

اظهارات چیت چیان درباره وعده نهاوندیان

بعد از انمام سخنان نهاوندیان در جمع خبرنگاران "صدا" از وزیر نیرو می پرسد:

*آقای چیت چیان با توجه به کاهش قیمت نفت و به تبع آن کاهش درآمدهای نفتی دولت فکر نمی کنید قول هایی که برای افزایش بودجه و منابع وزارت نیرو داده می شود قابل تحقق نباشد ؟

- اینطور فکر نمی کنم.

* چرا اینطور فکر نمی کنید؟ همین امسال درآمدهای دولت 30 درصد کاهش یافته است.  

-       همه درآمدهای دولت درآمدهای نفتی نیست. بیش از 12 میلیارد کیلو وات ساعت در سال برق به همسایه های خودمان صادر می کنیم. مکانیزم های مالی دیگری هم هست. مثلا در قانون بودجه امسال تبصره ایی برای تهاتر داریم. تهاتر بین بدهی های ما به شرکت های خصوصی و بدهی هایی که شرکتهای خصوصی به دولت دارند. روشهایی دیگری از جمله اسناد خزانه اسلامی هم پیش بینی شده است که با اجرای اینها خواهیم توانست بر مشکلات غلبه کنیم. البته طبیعسی است که اگر قیمت نفت بالاتر باشد و میزانی بیشتری از نفت صادر کنیم حل مشکلات برای ما ساده تر خواهد بود.

*امسال چقدر امکان تهاتر بدهی هایتان را دارید؟

-       امسال اجازه تهاتر 2500 میلیارد تومان را به ما داده اند.

صفرهای بدهی وزارت نیرو و وعده های...!

وزیر و مقامات دولتی می توانند راه های مختلفی را در حرف بیان کنند. اما تا وقتی از بدهی 22 هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو کاسته نشود نمی توان قضاوت مثبتی داشت. درست است که بخش مهمی از بدهی های این وزارتخانه از دولت قبل به ارث رسیده است اما فعلا همه در یک قایق نشسته ایم. آب و برق شوخی بردار نیست. توسعه اش هم کار یک ماه و دو ماه نیست. پس این هشدار خیرخوانه را باید جدی گرفت. پیش از آنکه ورشکستگی وزارت نیرو بر تامین آب و برق چند سال بعد تاثیر منفی بگذارد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =