ایرنا نوشت:

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: نمی توانیم به اجبار فرد نخبه را وارد ساختار دولتی کنیم و برای رسیدن به این هدف، به نهادهای واسط نیاز داریم تا نخبگان هرچه بیشتر وارد صحنه اجرایی کشور شوند.

سورنا ستاری روز پنجشنبه در نوزدهمین نشست روسای بنیادهای نخبگان استانی در استانداری کرمان افزود: نهادهای واسط برای جذب نخبگان در سیستم دولتی باید بررسی های لازم را انجام دهند که آموزش های مورد نیاز برای جذب این افراد چیست.

وی گفت: این گونه نهادها همچنین باید آموزش ها را به نخبگان ارایه دهند تا نخبگان در صورت علاقه مندی، وارد صحنه شوند.

وی خاطرنشان کرد: در هر وزارتخانه ای که نخبگان وارد می شوند باید اتفاقات جدیدی رخ دهد و زمینه برای استفاده حداکثری از استعدادهای این افراد وجود داشته باشد.

گفتمان اقتصاد دانش بنیان ایجاد شده است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر اینکه گفتمان اقتصاد دانش بنیان در کشور ایجاد شده است، گفت: معاونت علمی و فناوری موضوع ایجاد فضای مناسب برای حضور نخبگان در حوزه های مختلف بویژه حوزه اقتصادی را دنبال کرده است.

وی تاکید کرد: در دانشگاه ها باید به سمتی برویم که بخشی از هزینه های خود را از محل فروش تکنولوژی و شرکت های دانش بنیان خود تامین کنند.

وی گفت: از شرکت های دانش بنیان حمایت و امکانات لازم را به این افراد واگذار می کنیم و بنیادهای نخبگان در استان ها باید بر این شرکت ها نظارت داشته باشند.

جلوگیری از مهاجرت نخبگان در اولویت است

ستاری، جلوگیری از مهاجرت نخبگان از استان ها به استان های دیگر و نیز خارج از کشور را یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری و بنیاد نخبگان برشمرد و گفت: همه با مهاجرت این افراد مشکل داریم و یکی از وظایف بنیادهای نخبگان در استان ها این است که بررسی کنند چه کار کنیم که این افراد در استان ها بمانند.

وی افزود: بنیادهای نخبگان در استان ها می توانند از ظرفیت های معاونت علمی و فناوری برای حل مشکلات نخبگان استفاده و زمینه را برای ماندگاری این افراد در استان های خود فراهم کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، بنیاد نخبگان را یکی از پایه های اقتصاد دانش بنیان دانست و ادامه داد: بخشی از اقتصاد دانش بنیان در بنیادهای نخبگان استان ها محقق می شود.

وی با تاکید بر اینکه جهت گیری ها باید به سمت اقتصاد دانش بنیان باشد، تصریح کرد: آماده ایم که اختیارات مورد نیاز برای تحقق این امر را به استان ها واگذار کنیم.

ستاری گفت: انتظار داریم مشکلات استان داخل همان استان حل شود و دانشگاه ها برای حل مشکلات استان ها وارد صحنه شوند.

وی اظهار کرد: از نظر تعداد دانشجو در دنیا جزء 10 کشور اول هستیم که باید از ظرفیت های موجود در این بخش برای توسعه همه جانبه استفاده کنیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: باید ببنیم در دنیا در اطراف دانشگاه ها چه واحدهایی شکل می گیرد که ایده و شخص دانشجو را جذب کنند.

آیین نامه بنیاد نخبگان در دست تغییر است

وی با اشاره به در دست تغییر بودن آیین نامه بنیاد نخبگان، گفت: نخبه طبق سند راهبردی امور نخبگان فردی است که در جامعه تاثیرگذاری داشته باشد و چیزی را تغییر دهد.

وی تاکید کرد: در بنیادهای نخبگان باید به نخبه پروری به جای نخبه نوازی توجه شود و افراد نباید امکانات بدون زحمتی را دریافت کنند و البته این موضوع به معنای حمایت نکردن از نخبگان نیست.

ستاری تصریح کرد: افراد بواسطه یک رتبه کنکور که البته ارزشمند است اما نباید حس کنند که با بقیه فرق دارند و باید بدانند که حالا حالاها باید کار کنیم.

وی گفت: نخبگان باید بدانند که نسبت به سایر افراد جامعه مسوولیت بیشتری بر عهده دارند.

وی تاکید کرد: بنیاد نخبگان یک موسسه رفاهی نیست و هدف این نیست که یک فرد را بدون وقت گذاشتن، حمایت کنیم زیرا وظیفه داریم دانشمند و تاثیرگذار را برای آینده کشور تربیت کنیم.

مکانیزم‌های انتخاب نخبگان باید تغییر کند

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: مکانیزم های انتخاب نخبگان باید تغییر کند و یک قدم از آن در آیین نامه جدید مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه جوایز دانشجویی به سمت فوق لیسانس و دکترا رفته است، افزود: جهت گیری به سمتی است که نخبگان برای تحصیل در کشور بمانند و باید برای آنها برنامه داشته باشیم که این افراد پس از فراغت از تحصیل چه کار می خواهند انجام دهند.

وی اظهار کرد: در آیین نامه های جدید اختیارات خاص به بنیادهای نخبگان استانی می دهیم و به مرور اختیارات جدیدی را در حوزه شناسایی و توانمند سازی واگذار می کنیم.

ستاری توانمندسازی نخبگان را یک موضوع اصلی در بنیادهای نخبگان برشمرد و ادامه داد: باید مکانیزم های توانمندسازی را برای استعدادها داشته باشیم تا در آینده بتوانیم از حضور آنها در عرصه های مختلف استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: در برنامه های فرهنگی نیز باید سیاست های کلی را مطرح کرده و به گونه ای کار شود که افراد نخبه در اجرای برنامه ها تلاش کنند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =