سایت صدای اقتصاد نوشت:

در سال های گذشته آن چه بیشتر از کره جنوبی و کره شمالی شنیده می شود تنش های سیاسی بین دو کشور است و کمتر شده اطلاعات و اخباری از همکاری های اقتصادی و صنعتی مشترک بین این دو کشور منتشر شود اما هم اکنون منطقه ای حائل بین مرز دو کشور وجود دارد که صنعتگران دو کره در کنار هم در آن کار می کنند و به ناحیه صنعتی « کائوسونگ» مشهور است. ناحیه ای که به دلیل پایین بودن هزینه کارگران صنعتی کره شمالی، تولید کالا در آن صرفه اقتصادی بسیار دارد تا جایی که یکی از تولیدکنندگان کرمانی تعریف می کرد سفارش تولید یک کشتی حمل بار را به یکی از شرکت های این منطقه صنعتی داده است.

منطقه صنعتی کائوسنگ در سال 2004 به منظور بهبود روابط دو کره در داخل خاک کره شمالی تاسیس شد و راه دسترسی به آن نیز از داخل خاک کره شمالی امکان پذیر است. ناحیه صنعتی که حدود 12 کیلیومتر وارد خاک کره شمالی می شود و بخش مهمی از 123 شرکت صنعتی آن با هزینه کره جنوبی راه اندازی شده است. در این منطقه صنعتی 54 هزار کارگر کره شمالی و حدود 900 کارگر و متخصص کره جنوبی مشغول کار هستند. کارگران کره جنوبی هر روز برای انجام کار به این منطقه غیرنظامی و صنعتی رفته و بعد از اتمام کار منطقه را ترک می کنند.کل این منطقه نظامی با سیم خاردار و تجهیزات نظامی از کشور کره شمالی جدا شده است.

هزینه حقوق و دستمزد کل کارگران کره جنوبی و شمالی در این منطقه سالانه 90 میلیون دلار اعلام شده است. در این منطقه کارخانه ها و صنایع بزرگی مانند خودروسازی و قطعه سازی و نساجی حضوری فعال دارند. کارخانه هیوندایی و تعدادی از کارخانجات بزرگ نساجی و تولید پوشاک چینی نیز در این منطقه حائل حضوری فعال دارند.

البته در سال های گذشته هر بار که تنش های سیاسی بین دو کشور بالا گرفته است تاثیرات سو آن در منطقه صنعتی کائسونگ نیز مشهود بوده است و به خروج کارگران یکی از دو کشور از این منطقه و خوابیدن کارها و کارگاه های صنعتی منجر شده است. برای مثال در آخرین بار که تنش بین دو کشور در فرودین سال گذشته بالا گرفت کره جنوبی تمام مهندسان و کارگران خود را از این منطقه خارج کرد. همچنین در تنش پیش از آن نیز این کره شمالی بود که با گذاشتن تعداد زیادی سرباز در وردی این منطقه صنعتی مانع از حضور کارگران و متخصصان کره جنوبی در کائسونگ شد. تاکنون بارها تنش بین دو کره به تعطیلی کامل کارخانه های موجود در این منطقه صنعتی منجر شده است تا جایی که در پایان سال 2011 و در ماه های اولیه سال 2012 کارخانه های این منطقه صنعتی برای چند بیش از چهار ماه تعطیلی بودند و برای بازگشایی این منطقه مذاکرات گسترده ای بین مقامات و دیپلمات های دو کره شکل گرفت.

برای دیدن جزئیات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    1 22
    زنده بادکره شمالی وایران ودیگرهیچ ...........
  • سیاوش A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    18 0
    کره ی شمالی جل الخالق ، فقط همینو کم داشتیم
  • شوش A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    16 2
    اگر قرار به سرمایه گذاری وتعطیل شدن مکرره که خودمون استاد اینکاریم .
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    17 0
    سرمايه گذاري در يك كشور كمونيستي؟ آن هم هر لحظه كه ممكنه پولت ضبط بشه
  • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    13 0
    اخه خدا وکیلی جا قحطه واسه سرمایه گذاری ؟
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    14 0
    چند بار اين متن رو خوندم نفهميدم ايراني ها الان قراره اونجا تو چه زمينه اي سرمايه گذاري كنند چقدر سرمايه گذاري كنند چرا ميخوان سرمايه گذاري كنن بازار هاي هدف شون كجاست چه مزيت هايي براي ايراني ها قايل شدند و ... اصلا اين گزارش چه ربطي به ايران داشتتتتتت
  • بی نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    13 0
    عقل كه نباشد جان در عذاب است