عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: از آنجا که همه موضوعات به نوعی به هم گره خورده این کار را سخت‌تر می‌کند و اینکه ما تا سوم آذر بتوانیم به نتیجه برسیم کار دشواری است، فرصت کم است، اما ناامید نیستیم.

به گزارش فارس، سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در پایان دو روز رایزنی‌های سه جانبه ظریف، کری و اشتون در مسقط در جمع خبرنگاران گفت: در موقعیتی نیستیم که بگوییم پیشرفتی در مذاکرات داشتیم و در موقعیتی هم نیستیم که بگوییم پسرفت داشتیم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، عراقچی اضافه کرد: دو روز گذشته بسیار پر کار و فشرده بود و چهار جلسه سه ساعته در بالاترین سطح ممکن و در کنار آن ساعت‌ها مباحث جانبی برگزار شد.

وی افزود: مذاکرات از ابعاد بسیار زیادی برخوردار است، اما بعد از ساعت‌ها بحث هنوز در موقعیتی نیستیم که بگوییم پیشرفت داشتیم و در موقعیتی هم نیستیم که بگوییم پسرفت داشتیم.

معاون وزیر امور خارجه افزود: مذاکرات در همه ابعاد ادامه دارد و هر موضوعی که مطرح می‌شود مسایل جانبی و پیچیدگی‌هایی همچون مسایل فنی، حقوقی و سیاسی دارد.

وی تصریح کرد: دو موضوع کلیدی وجود دارد یکی بحث چگونگی برداشته شدن تحریم‌ها، تحریم‌هایی که از چهار مسیر شورای امنیت، اتحادیه اروپا، کنگره آمریکا و رئیس جمهور آمریکا وضع شده و هر کدام از انها برای خودش از نظر اجرایی متفاوت است و دوم میزان و حجم غنی سازی و موضوعات جانبی مربوط به ان.

عراقچی گفت: در رابطه با میزان ذخایر و تاسیسات و راکتور اراک و فردو و دیگر موارد، مذاکرات همچنان به صورت فشرده جریان دارد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان همچنین تصریح کرد: خیلی مستقیم و نزدیک و عملیاتی با عنایت به هدف یعنی همان توافق نهایی مذاکره کردیم و گفتگوها همچنان شکل جدی و واقعی دارد، ولی در موقعیتی نیستیم که بتوانیم ادعای پیشرفت در مذاکرات بکنیم.

سید عباس عراقچی همچنین با ابراز امیدواری برای توافق تا سوم آذر گفت: همه طرف‌ها جدی هستند و تصمیم داریم هر چه قدر که لازم باشد مذاکرات را تا سوم آذر ادامه بدهیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه مذاکرات 1+5 امروز سه شنبه با حضور معاونان وزرای خارجه و ظریف برگزار می‌شود، تصریح کرد: در حاشیه مذاکرات اصلی در ملاقات‌هایی دوجانبه با روسیه و چین مشورت و رایزنی خواهیم کرد.

عراقچی گفت: احتمالا به صورت دوجانبه با هیات آمریکایی دیدار خواهیم داشت و سه شنبه شب تصمیم خواهیم گرفت که مذاکرات را روز چهارشنبه ادامه بدهیم یا خیر.

وی با تاکید بر اینکه جدیت کامل داریم هر چقدر که لازم باشد در عمان می‌مانیم و مذاکرات را ادامه می‌دهیم، گفت: هنوز هیچ توافقی صورت نگرفته، اما تفاوت این دور از مذاکرات با مذاکرات قبلی این است که ما به صورت کامل روی راه‌حل‌ها متمرکز شده‌ایم و موضوعات دقیقاً و به صراحت مشخص شده است.

عراقچی در ادامه با اشاره به اینکه در هیچ موضوعی هنوز به راه‌حل قطعی نرسیدیم، افزود؛ نظرات و ایده‌هایی متفاوت برای هر موضوع وجود دارد که بعضی برای ما زمینه پذیرش دارد و برخی برای طرف مقابل؛ ولی کماکان ایرادها، نگرانی‌ها و مشکلات سر جای خودش هست.

وی در پاسخ به این سوال که چنانچه طرفین تا سوم آذر به نتیجه نرسیدند چه راهکاری را پیش بینی می‌کنید؟ گفت: از آنجا که همه موضوعات به نوعی به هم گره خورده این کار را سخت‌تر می‌کند و اینکه ما تا سوم آذر بتوانیم به نتیجه برسیم، واقعا کار دشواری است، فرصت واقعا کم است، اما ناامید نیستیم.

وی با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه در کلان قضیه به توافق برسیم، گفت: این احتمال هست، امیدواریم. اما نمی‌توانیم بگویم خوشبین هستیم.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر خارجه گفت: به تلاش‌هایمان ادامه خواهیم داد و نقطه مثبت این است که همه طرف‌ها جدیت دارند و خواسته‌ای که برای رسیدن به توافق هست برای همه طرف‌ها جدی است.

وی همچنین درباره اظهارات اخیر اوباما که چقدر توانست بر فضای مذاکرات تاثیر گذار باشد؟ گفت: در شرایط حساسی که هستیم خیلی نباید به فضا سازی‌های رسانه‌ای توجه بکنیم آنچه که از نظر ما مهم است اینکه در هیات امریکایی جدیت لازم را شاهد هستیم و در حال مذاکره هستیم، طبعا هر کشوری مواضع خودش رو به لحاظ سیاسی دارد وان را اعلام میکند ما خیلی اعتنایی به این مواضع که بعضا برای پاسخ گویی به سیاست داخلی کشورها عنوان می شود توجهی نداریم بلکه روی مذاکرات متمرکز می‌شویم تا به راه حل برسیم.

 

2323

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    49 36
    هیچی به هیچی .معلوم بود با اون التیماتوم اعجاب انگیز مجلسیان محترم؟؟؟ به تیم مذاکره کننده و بازگشت تاسف برانگیز جمهوریخواهان به سنا دورنمای توافق هر لحظه تاریکتر میشود .
  • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    35 4
    من نمیفهمم چرا اینا همیشه دقیقه نود یادشون میفته مذاکره کنند اخه عزیزم فرصت کمه که خب می خواستید 6 ماه وقت داشتید مذاکره کنید
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    34 4
    اینطور که معلومه به نظر میاد که ایندفعه هم متاسفانه اتفاق خاصی نمی افته
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    31 12
    مسخرشو درآوردن... شما که میخواین توافق کنید زودتر انجام بدین، کشور از این روهوابودن در بیارین دیگه...
  • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    56 6
    چقدر فرصت دیگر میخواهید؟؟؟ چند دهه دیگر؟؟؟ کمی از توقعاتتان کم کنید و به فکر آبرو و اعتبار خودتان باشید به فکر مردمی باشید که از فشار تورم و تحریم و رانت و فساد و اقتصاد زواردر رفته کمرشان شکست. بس نیست هی هر روز میرید سر میز مذاکره میکنید و حرف میزنید و حرف میشنوید و هیچ نتیجه ای نمیگیرید؟؟ بازارهای تولیدی همه خابیده رکود و تورم بیکاری رو چند برابر کرده و مردم دارن آسیبشو میبینن پس کی قراره با دنیا آزادانه روابط داشته باشیم و انقدر تو استرس تحریم و جنگ و کمبود نباشیم؟؟؟
  • بنده خدا IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    23 9
    با سلام وخسته نباشی به تمام مذکره کنند گان محترم ما مگر رهبر نداریم که به تمام امورات رسید گی میکند این نمایینده های داغ تر از اش چه میگویند چرا نمی گذارند دولت که هم تابع رهبر است وهم منتخب مردم کار خودش انجام دهد ودخالت های بی مورد انجام میدن لذا از مقام محترم رهبر تقاضا میشود جلو این تندرو ها بگیره وهر گونه مصلحت هست تصمیم بگیره وتمام گفتگوها بعرض ایشان برس نه نماینده ها تا اینکه از افشا بیمورد گفتگوها جلو گیری شود با تقدیم احترام
  • بی نام AU ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    19 7
    خسته نباشی
  • mohammad GB ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    19 4
    خدا كند هر چه زودتر به توافق برسيم
  • احمد یاداور IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    4 34
    از خباثت های رسانه های بیگانه که صد البته مزدور ان ابر قدرتها هستن داعش را دولت اسلامی مطرح میکنند . اسلام شامل شیعه وسنی میشود .سوال اینجاست ایا درون این جماعت یکدونه شیعه پیدا میشه ؟ لطفا بنویسید تندروهای سنی چون تمام اینها بشوه اهل سنت هستن که غلمای اهل سنت تماما باید ب جماعت های خودشان فتوا بدهند وبخواهند که هیچگونه همکاری با این گروها نداشته باشند تا چهره اهل سنت در اسلام خدشه دار نشود
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    3 1
    امید به خدا
  • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    25 0
    یعنی چی پیشرفت نداشتیم؟ ملت رو مچل کدید شما هم برادرم راست میگه شما وقت وقت میخرید همین .نیت توافق ندارید
  • صفا A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    33 19
    بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ.
  • ali A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    31 8
    چندساله دارید مذاکره میکنید ؟ چرا نمی خواهین قبول کنین که امریکا با ایران راه نخواهد امد مگر اینکه امتیازاتی که می خواهد رو بگیره
  • فرزام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    35 34
    زنده باد دکتر عراقچی. خدا قوت. شما ودکتر ظریف تلاشتونو کردین باقی اش توکل به خداوند
  • علی IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    17 2
    کلان قضیه که یک بار در توافق اولیه مورد توافق قرار گرفته...دوباره کاری چرا؟
  • صفا A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    2 2
    سلام آقای چراقچی عزیز و خداقوت آفا خسته نباشین و بازم می گم در پناه خدا، در این آشفته بازار فتنه گری. شما موووفق میشین و ما همه با لطف خداوندی سوم آذر جشن می گیریم و خدا یک بار دیگه حال ِ مکاران فتنه گر رو میگیره...لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ...