بنا به یافته‌های یک تحقیق، شایع‌ترین نوع تومور مغزی با نام گلیوبلاستوم که در انسان بسیار خطرناک است، فقط یک بیماری نیست بلکه مجموعه ای از امراض است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، نتایج این تحقیق جدید بر روی ژن ها که در مجله سل پرس ماه ژانویه منتشر شد نشان می دهد گلیوبلاستوم چند شکلی مجموعه ای از چند بیماری است که ریشه مولکولی مختلف دارد.
این پیشرفت علمی پایه محکمی را برای تحقیق در مورد درمان های جدید و تشخیص بهتر این سرطان مرگبار فراهم می کند.

اغلب افراد مبتلا به تومور حدودا چهارده ماه پس از تشخیص آن می میرند و هم اکنون آزمایش هایی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد.
محققان با استفاده از فنون شناسایی نقش ژن های مختلف به طور دقیق صدها برداشت سلولی از تومورهای گلیوبلاستوم بیماران انجام دادند و بدین ترتیب چهار زیر گروه مولکولی مشخص این تومورها را شناسایی کردند.

دکتر نیل هایز از بخش پزشکی داخلی دانشگاه کارولینای شمالی واقع در جنوب شرقی امریکا گفت ما مجموعه ای از تحولات را که بی شک در هر یک از این زیر گروه ها اتفاق می افتد مشخص کردیم.
وی در بیانیه ای گفت به بیان دیگر برخی از این شیوه های کلیدی یا علت این زیر گروه ها در گلیوبلاستوم هستند و یا ارتباط تنگاتنگی با پاتوفیزیولوژی دارند.
دکتر فرانسیس کالینز مدیر موسسه ملی سرطان امریکا گفت این پیشرفت علمی فهم بهتری را از گلیوبلاستوم بر پایه مشخصات مولکولی منحصر به فرد تومور بیمار دارد.

وی اظهار کرد در حالی که ما بیشتر و بیشتر ساز و کار ژنتیکی سرطان را درک می کنیم امیدوار هستیم که به درجه مشابهی از فهم مشخصات مولکولی تمامی سرطان ها برای بهبود درمان تومورهای هر بیمار دست یابیم.
دکتر اریک گرین مدیر موسسه ملی ژنوم انسانی امریکا گفت نتایج این تحقیق اهمیت استفاده از ژنوم انسانی را برای مشخص شدن تغییرات مولکولی در انواع مختلف سرطان ثابت می کند. نقشه ژنوم انسانی در سال دو هزار و یک برای اولین بار مشخص شد.

وی ابراز امیدواری کرد که این پیشرفت های جدید به بهبود درمان افراد مبتلا به سرطان کمک کند.
این تحقیق در راستای فهم بهتر مولکول سرطان با استفاده از پیشرفت های ژنتیکی است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، در سال های اخیر اعلام شده است که از هر صد هزار امریکایی سه نفر مبتلا به گلیوبلاستوم چند شکلی مبتلا هستند.