فارس نوشت:

سه مخزن سوخت یکی از واحدهای صنعتی در سلفچگان که از روز گذشته طعمه حریق شده است که با وجود عملیات‌های اطفاء حریق و خنک کردن این مخازن، آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد.

 منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان که در محدوده‌ای به وسعت 2 هزار هکتار در 185 کیلومتری تهران و در چهار راه جاده‌های ترانزیت، در مرکزی‌ترین نقطه ایران اسلامی قرار دارد،به عنوان مهمترین منطقه ویژه اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

این منطقه به دلیل صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز و منحصر به فرد دارد و نقش موثری در اقتصاد کلان کشور دارد و می‌توان گفت مهمترین واحدهای صنعتی قم در این منطقه حضور دارند.

واحدهای صنعتی از ذخایر سوختی برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند که از روز گذشته، یکی از این واحدهای صنعتی که از ذخایر سوختی مانند هیدرو کربن استفاده می‌کرد، طعمه حریق شد و با توجه به اینکه واحدهای صنعتی نزدیک به محل، سوخت‌های هواپیمایی را نگهداری می‌کنند گروه‌های امدادی استان از روز گذشته در محل حادثه حاضر شده و در تلاش هستند تا زبانه‌های آتش را خاموش کنند.

از روز گذشته که این حادثه رخ داد تمام گروه‌های امدادی به محل اعزام شدند تا با تلاش یکدیگر آتش را مهار کنند و با توجه به اهمیت ویژه این منطقه، استاندار قم نیز شب گذشته در محل حادثه حضور یافت و در صحبت با مسئولان و امداد رسانان از نزدیک در جریان این حادثه و فعالیت نیروهای امدادی قرار گرفت.

حجت الاسلام محمد صادق صالحی منش پس از بازدید از محل حادثه آتش‌سوزی ذخایر سوختی واحدهای صنعتی، بر ضرورت تجهیز این منطقه به پایگاه‌های آتش نشانی تاکید کرد.

او با تقدیر از تلاش فعالیت‌های دستگاه‌های امدادی برای مهار آتش‌سوزی گفت: فعالیت تمام دستگاه‌های امدادی به ویژه سازمان آتش‌نشانی قابل تقدیر و تشکر است.

صالحی منش گفت: رعایت اصول ایمنی و حفاظت از تاسیسات و منابع سبب می‌شوند تا دیگر شاهد چنین حوادثی در واحد‌های صنعتی نباشیم.

او با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان نقش مهمی در اقتصاد استان دارد گفت: تمام شهرک‌های صنعتی استان به ویژه این منطقه باید از پایگاه‌های آتش‌نشانی مجهز برخوردار شوند.

تمام گروه‌های امدادی نظیر سازمان آتش‌نشانی، اورژانس، گروه امداد و نجات جمعیت ھلال احمر و نیروهای امدادی و مدیریت بحران استانداری قم در محل حادثه حضور داشتند تا با همکاری و همیاری یکدیگر هر چه سریعتر آتش را پیش از اینکه به واحدهای صنعتی دیگر سرایت کند مهار کنند.

عباس جعفری مدیرعامل سازمان آتش نشانی قم با اشاره به اینکه حادثه آتش‌سوزی ذخایر نفتی محور سلفچگان ساعت 9:30 روز گذشته رخ داد گفت: پس از آگاهی از این حادثه در مرحله نخست پنج خودرو آتش‌نشانی به محل اعزام شد.

او گفت: با توجه به وسعت حریق، 30 مامور آتش‌نشانی و 10 خودرو آتش‌نشانی به محل اعزام شدند که خوشبختانه با فعالیت ماموران آتش نشانی و ایثارگری که داشتند توانستند آتش را مهار کنند.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی قم با اشاره به اینکه ذخایر نفتی شامل دارای هیدروکربن است گفت: منطقه‌ای که دچار حادثه آتش‌سوزی شده بود متاسفانه نزدیک به واحدهای صنعتی بودند و ماموران آتش‌نشانی در تلاش بودند تا آتش به این واحدهای صنعتی سرایت نکند.

جواد باقری، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم نیز با اشاره به اینکه پرسنل اورژانس در حادثه آتش‌سوزی ذخایر نفتی در محور سلفچگان حضور داشتند گفت: ساعت 9 و 25 دقیقه صبح روز گذشته کارکنان اورژانس از این حادثه مطلع شدند و از همین رو سریعا به این محل اعزام شدند.

او گفت: سه آمبولانس، یک اتوبوس آمبولانس و چهار بالگرد برای اطلاع و رسیدگی به وضعیت مسدومین به محل اعزام شدند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم با اشاره به اینکه بالگرد‌های اورژانس تنها روز حادثه در محل حضور داشتند گفت: این حادثه تنها سه مصدوم داشت که یک نفر از آنها به صورت سرپایی درمان شده و دو نفر نیز به درمانگاه سلفچگان منتقل شدند.

محمدرضا بهرامی معاون امداد و نجات جمعیت ھلال احمر استان قم هم با اشاره به حادثه آتش‌سوزی ذخایر سوختی واحد‌های صنعتی منطقه سلفچگان گفت: پس از آگاهی از وقوع این حادثه به گروه‌ امداد و نجات هلال احمر کشور اطلاع داده شد و به سرعت نیروهای امدادی هلال احمر قم در محل حادثه حضور یافتند.

او گفت: یک فروند چرخ بال امدادی و دو گروه امداد و نجات هلال احمر قم به محل حادثه اعزام شدند و با توجه به جلسه‌ای که مدیران گروه‌های امدادی استان داشتند بالگرد هلال احمر هفت پرواز در منطقه حادثه داشت.

معاون امداد و نجات جمعیت ھلال احمر استان قم با اشاره به اینکه 8 هزار لیتر آب سرد در مناطق گرفتار حریق ریخته شده است گفت: هشت هزار لیتر آب در چهار نوبت پرواز بالگرد در این مناطق ریخته شد.

در حال حاضر تمام ماموران گروه‌های امدادی در محل حادثه حضور دارند تا اگر حادثه‌ای رخ داد به سرعت اقدام کنند.

حریق همچنان ادامه دارد

جعفری با بیان اینکه ماموران آتش‌نشانی هنوز در محل حادثه حضور دارند گفت: با وجود تلاش‌های فراوان و انجام عملیات‌های ویژه،‌ تا کنون آتش منابع سوختی خاموش نشده و ماموران آتش‌نشانی در محل حضور دارند.

او گفت: متاسفانه نمی‌توان آتش را خاموش کرد و دلیل این امر سوخت هیدرو کربنی است که در محل است از همین رو باید صبر کنیم تا آتش به خودی خود خاموش شود.

باقری رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم گفت: در حال حاضر نیروهای اورژانس نیز در محل حضور دارند تا چنانچه اگر این حادثه مصدومی داشت به سرعت نیروهای اورژانس 115 به وضعیت مصدومان احتمالی رسیدگی کنند.

23282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =