من نیز از داستان آمرزیده شدن شخصی که در بیابان برای سگ تشنه از چاه آب کشید خبر دارم و با کتاب آسمانیمان آشنایی دارم که در مورد اصحاب کهف اشارت می فرماید که سگی ایشان را همراهی می کرده است و ایمان دارم حفظ حقوق حیوانات عین دینداریست.

مقوله سگ داری از سگ گردانی و سگ بازی و سگ چرانی جداست

هدف نگارنده این سطور مخالفت با مخلوق با وفای خداوند نیست و می داند بزرگانی مانند پیامبر اعظم (ص) که با دستان مبارکشان برای گربه ظرف شیر می گذاشتند و یا کسی را که صورت شتر را داغ کرده بود لعن و نفرین می کردند ویا طبق روایتی از نوه حضرت امام ، ایشان نیز با حیوانات مهربان بودند .

من نیز از داستان آمرزیده شدن شخصی که در بیابان برای سگ تشنه از چاه آب کشید خبر دارم و با کتاب آسمانیمان آشنایی دارم که در مورد اصحاب کهف اشارت می فرماید که سگی ایشان را همراهی می کرده است و ایمان دارم حفظ حقوق حیوانات عین دینداریست.

بلکه هدفم اینست با روشن ساختن چرایی وضع قوانین "حتی در روزگار پهلوی" ، مقوله سگ داری را با سگ گردانی و سگ بازی و سگ چرانی ،جدا کنم.

خب در اینجا به اصل مطلب می پردازم:

نمایندگان مجلس شورای ملی در سال 1304 در قانون مجازات کیفرعمومی به این موضوع دقت داشتند و سپس طی آیین نامه ای به تشریح آن پرداخته شد.

در ماده 276 قانون کیفرعمومی آئیننامه جلوگیری از مرض‌ هاری و امور خلافی مشتمل بر16 ماده که با توافق وزارت دادگستری و وزارت کشور تنظیم گردیده است ، مشروحا به این امور پرداخته از جمله:

ماده 1ـ از روزی که فرمانداری محل آگهی می‌دهد کلیه صاحبان سگهای شهری باید تا مدت سه ماه گردن بند فلزی یا چرمی برای سگهای خود تهیه نمایند.

ماده 2ـ در شهرستانها یک قطعه فلزی بگردن بند نامبرده بسته خواهد شد که روی آن نام و نشان صاحب سگ کنده می‌شود (نمونه قطعه فلزی از طرف فرمانداری محل داده خواهد شد).

ماده 3ـ در دهستانها گردن‌بند از زنجیر یا چرم بهرشکلی باشد کافی است.

ماده 4ـ از تاریخ مقرر در ماده1 هر سگ بدون گردن‌بند باشد در حکم ولگرد شناخته شده اعلام خواهد شد.

ماده 5 ـ صاحبان سگها مکلفند نگذارند سگهای آنها در گذرها و اماکن عمومی بدون پوزه بند گردش نمایند.

واما مجازاتهای مقرر در صورت عدم رعایت مواد فوق چه خواهد بود؟

ماده 16ـ اشخاص زیر بحبس از یک تا هفت روز و یا بتأدیه از 3 تا 50 ریال محکوم می‌شوند:
ـ کسانی که از تهیه گردن‌بند در مدت مقرر کوتاهی نمایند.
ـ کسانی که سگی را بدون پوزه‌بند در گذرها و اماکن عمومی برده یا رها کنند.
ـ کسانی که در حفظ و نگهداری سگ خود کوتاهی نمایند که موجب گزیدگی دیگران شود.
همچنین جالب است که بدانید در آئین‌نامه راهنمائی و رانندگی آن روزگار نیز به این معضل پرداخته شده تا آنجا که طی ماده 5 این آیین نامه عمل زیر را منع کرده :

" حرکت دادن بعضی از دامها از قبیل سگ و میمون و امثال آنها در معابرشهری بدون گردنبند و بند."

و مجازات عدم رعایت آن نیز همان مجازاتهای قبلی است.

بنظرم مقررات بالا با وجودیکه در سالهای نخستین قانون گزاری وآیین نامه های مربوطه مصوب شده ، اما دارای چنان قوامی هست که انتظارات همگی مردم دیندار "که با وصفی که در صدر یادداشتم بدان اشاره کردم ، پاسدار حقوق حیوانات نیز هستند" را برآورده سازد.

از اینهمه گذشته ، سگ گردانی و سگ بازی و سگ چرانی (بدان گونه که می دانم و می دانید) در فرهنگ و آموزه های ادبی و شهرنشینی و دینی ما چه جایگاهی دارند؟

مصطفی ترک همدانی

وکیل دادگستری

hamedani_law@yahoo.com

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آیس IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    98 6
    البته قوانین مورد اشاره در فوق نگهداری و سگ گردانی رو قانونمند کرده منع نکرده..
    • sarvar A1 ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      39 9
      اصلا اعدامشون کنین خیالتون راحت شه.مجلس خیلی داره اذیت میشه فکر کنم یادشون رفته کارشون چیه
    • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
      16 2
      این موارد برای قانونمند شدن نگهداری از سگه نه منع. درضمن شما که اول خبرت یکی دو پاراگراف درباب مهربانی پیامبر و امام نوشتی پس این رو هم یادآور شو که چرا به بـــــــهــــــانـــــه همین قوانین سگ یا گربه مردم رو به زور از توی ماشین شون میکشن بیرون بعد میبرن و با بدترین وضع سلاخی میکنند؟؟؟ فقط لطفا این مساله رو با نهی از منکر جواب ندید چون سلاخی و کشتن موجود زنده یا حتی نگهداری ازونا توی بدترین شرایط در قران و دین هـــیـــــچ جایـــــی ندارد...
  • بی نام A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    12 2
    این درست، اما باید شرایط اجتماعی و مقوله زمانه هم در نطر گرفته بشه و ایصا این که دوران شلاق زدن تمام شده و با این فرمان نمایندگان مجلس میرن جلو ایران میشه افعانستان زمان طالبان
  • بی نام A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    62 5
    تو این زمونه سگ گردانی خطرش از اختلاس بیشتره
  • سارا A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    25 8
    خدایا ما را از دست این نمایندگان مجلس نجات بده
  • بی نام IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    6 6
    این خبر یعنی چه یعنی آمادگی مجازات واسه آینده نه چندان دور
  • بی نام IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    2 2
    این قانون در مورد چگونگی جابجایی سگ در معابر بوده
  • بی نام A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    12 4
    قانون مصوب 1304 برای تمییز میان سگ های دارای صاحب از سگ های ولگرد است، همچنین برای مشخص کردن مسئولیت ناشی از سگ گزیدگی است که هر دو مورد با عقل طبیعی سازگار است اما در این قانون مطلبی درباره سگ گردانی وجود ندارد. اما اینکه کسانی یک حیوان را نجس العین میدانند یا از دیدن آن یا صاحبش ناراحت میشوند عقیده ای است در ناحیه شخصی محترم، اما ارتباطی به عقل عمومی ندارد و نمیتواند منشا وضع قانون قرار گیرد. گرداندن یک حیوان، هم مثلا سگ یا گربه در پارک، به خودی خود هیچ منافاتی با ادب شهرنشینی ندارد. اما نویسنده محترم، سخن از اخلاق رانده اند، بر هر تحصیلکرده مقدمات حقوق، مبرهن است که نگهداری خانگی از حیوانات کوچکترین ارتباطی با بحث «حقوق حیوانات» ندارد، آیا از نظر ایشان چنین مغالطه ای اخلاقاً جایز است؟
  • بی نام GB ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    13 3
    چفدر ذهن بازی داشتن مجلسی های 90 سال پیش خیلی جالب بود.
  • آقا محسن CA ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    10 1
    به نظر من نفس چنین قانونی چیز بدی نیست. در کانادا، در بسیاری از اماکن، همراه داشتن حیوان خانگی ممنوع است. در بیشتر مکان‌ها باید با قلاده باشند و فقط در برخی مکان‌های محدود امکان این وجود دارد که حیوان بدون قلاده گردانده شود و ابتدا و انتهای آن مکان‌ها با تابلو مشخص شده. با این وجود گرداندن سگ‌ها در خیلی از موارد برای مردم دیگر مزاحمت ایجاد می‌کند. مشکل این قانون این هست که مجازات تعیین شده در قانون جدید با جرم انجام شده همخوانی ندارد و همین باعث می‌شود که قانون اصلا اجرا نشود یا در اصطلاح لوس شود. به نظر من قانون سال ۱۳۰۴ خیلی عاقلانه تر از قانون جدید است که مجرم را به ۷۰ ضربه شلاق محکوم می‌کند
  • بی نام IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    11 5
    یعنی سر خوش تر از نماینده های مجلس وجود نداره دو روز دیگه برای چاک دیوارم جریمه درست می کنن,به هر حال مسئله ی مهمیه و نظم عمومی بهم می ریزه,حالا این وسطا دو تا اختلاس چند هزار میلیاردی بشه که مهم نیست,فقط نظم عمومی و نظام خدایی نکرده اسیب نبینه
  • بی نام RO ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    8 2
    آقای وکیل شما دیگه چرا؟ در همه کشورها داشتن حیوان بی قلاده ممنوع است. در همه کشورها گرداندن حیوانات خطرناک در خیابان ها ممنوع است. اینها چه ربطی به نگهداری حیوانات خانگی دارد؟ سگی که در منزل است همانند ما به هواخوری نیاز دارد. او هم به گردش نیاز دارد. او هم مانند ما بیمار می شود و توسط دکتر مداوا می وشد. از این مقایسه ها چه هدفی دارید؟
  • خسرو A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    69 7
    هر دم از این باغ بری میرسد
  • بی نام A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    126 6
    میخواین همه قوانین 90 سال پیش رو مرور کنیم ... بعضیهاش جاری بشه دوباره ... بد نیست؟
  • بی نام A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    103 3
    قانون مذکور بسیار منطقی است و به آزادی هر فرد در نگهداری حیوانات احترام میذاره. منم تا این حدش موافقم ولی نگهداری کردن از یک حیوان در شرایط مناسب نباید منع بشه در صورتیکه به کسی آسیب نزنه. در ضمن یادم هست که سال گذشته با سگ های جمع آوری شده از سطح شهر چه رفتار انسانی شد
  • بی نام AT ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    151 4
    مجلس ۹۰ سال قبل چقدر فرهیخته بوده,لذت بردم. نماینده شایسته تمدن ایرانی بودند.
  • علیرضا A1 ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    6 3
    کاملا مشخص است که قوانین آن زمان خیلی منطقی،با دقت و بدون غرض ورزی تدوین شده است. به هر حال به نظر میرسد نمایندگان مجلس در چند سال اخیر کاملا وظایف خود را فراموش کرده اند ، چرا که حداقل به جای این قانون عجیب، می بایست قوانین سفت و سختی برای اسید پاشی و کودک آزاری و... که بسیار مهم تر از نگهداری از سگ و گرداندن و... است تصویب شود.
  • بی نام A1 ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    9 2
    یکی از دلایل سخت گیریای اون موقع انتقال بیماری بوده ولی الان همه سگا واکسن می خورن و فاقد بیماری های اون زمان هستن.با این وجود چقد منطقی و متمدنانه قانون گزاری شده بوده.مجلس الانمون بهش میخوره مجلس 200 سال قبل باشه ینی برگردیم به صد سال قبل ضرری نکردیم
  • شهروند A1 ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    7 3
    خوب تمامش منطقیه ولی الان فرهنگ مردم بالارفته دیگه تمام سگهای خانگی دارای شناسنامه وزیرنظردامپژشک هستندوازاین بابت دام پزشک هاهم نونشون افتاده توروغن من خودم یک دونه سگ پاکوتاه آپارتمانی دارم وسگ رو بخاطرصفتش خیلی دوست دارم که همیشه خودشوبخاطر توجه ای که بهش میکنی وبهش میرسی مدیونت میدونه ولی بلانسبت بعضی آدمها دستتوتا ته بکن عسل بکن تودهنش گازت میگیره ولی سگ واسب معرکه هستندسگ بخاطرعاطفه اسب بدلیل نجابت کسی تا نداشته باشه نمیدونه سگهای آپارتمانی هرماه توسط دامپزشک معاینه میشوندتربیت میشوندو هرصورت که تربیت بشوند همانطوری عمل میکنه بهرحال اون قوانین مال 90سال پیش بوده که آب لوله کشی وحمام نبوده بهداشت هم نبوده ولی الان داستان به کل عوض شده من خودم سگم هرسه ماه واکسناشو بایدبزنم
  • به به A1 ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    4 4
    این قانون 90 سال پیش کپی نمونه غربی می باشد خوب پس اگه خوبه الان هم باید از نمونه غربی باز کپی بشه...
  • بی نام IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    7 3
    خوش به حال مردم 90 سال پیش که همجین نمایندگانی داشتند
  • بهروز RO ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    6 3
    این نویسنده محترم نظرشون راجع به 74 ضربه شلاق بابت بیرون آوردن سگ و گرداندن در خیابان چیه؟
  • آرمان IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    6 2
    اون زمانها قوانین خوبی هم برای برخورد با مفسدین داشت بد نیست نگاهی به اونها هم انداخته بشه
  • بی نام GB ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    2 2
    چشممون روشن ...بازگشت به دوران قاجار ....
  • بی نام IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    7 4
    خجالت بكشيد تروخدا. دست از سر اين سگاى بيچاره برداريد. ديگه مشكل از اين بزرگتر نداريم تو مملكت؟
  • علی اکبر A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    3 3
    و ایزاً آموزش و پرورش و بهداشت و درمان هم رایگان بوه
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    6 3
    من متاسفم برا مجلسی ها مون تو کشورمون مشکل دیگه ای نداریم که به این حیوانات زبان بسته زور میگن چرا برا برا این حیوانات پناهگاه احداث نمیکنین مجلس 90 سال پیش خیلی منطقی تر به این موضوع نگاه میکردن
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    3 3
    واقعا که تصویب این قانون مسخره است
  • حامدرضا IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    9 3
    در دین و مسلک ماسگ از نجاسات است ولی همین سگ بارعایت جوانب یار چوپان و دوست شکارچی و نگهبان باغدار و مالدار است هر چیزی اگر لوس شود زشت است حتی محبت ودوستی چه رسد به دوستی باسگ
  • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    5 4
    خدا رحمت کنه پدر ومادر وخودشون را که از به اصطلاح نمایندگان عصر فناوری وارتباطات همچنان در 90 سال بعد جلوتر هستند .
  • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    6 3
    چرا این قانون امروز اجرا نمی شه؟
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    5 8
    همه چيز درست شده حالا فقط مشكل سگها را داريم
    • نقی IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      1 1
      چون بعضی از مردم تو کشور ما غذا برای خوردن ندارن پس شما هم برو به صورت عشایری زندگی کن. قبوله؟ هر مشکلی سر جای خودش. این هم یه مشکله که باید حل بشه.
  • متحیر IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    2 0
    چشم به راهیم برای مصوبات بعدی این نمایندگان ملت شاید بخواهند برای وقت خوابیدن وبیدار شدنمان هم تصمصمات مهمی را تصویب کنند خدا آخر و عاقبتمان را با این دلسوزان مصداق کاسه ی داغتر از آش به خیر کند . شلاق آن هم به خاطر داشتن سگ ؟؟؟ زورکی میخواهید راهی بهشتمان کنید ؟؟؟ باور کنید خودمان راه بهشت را با کمک خداوند پیدا میکنیم نیاز به یاری شما نداریم .لطفا" فعلا" جامعه امروز را از مفسدان گوناگون پاک کنید این حواشی تبی است که زود فروکش میکند اگر شما هر روز آن را شعله ور نکنید .
  • علی A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    3 1
    خدا وکیلی سگها در آپارتمان ها واق واق شدیدی می کنند و به شدت همسایه ها را به جان هم می اندازد. با گسترش آپارتمان نشینی باید قانون وضع شود که آرامش مردم با سگ بازی عده ای خودخواه به هم نریزد. ولی باید قانون متناسب با جرم باشد و شلاق زدن قضیه را لوث می کند. ولی باید مردم آرامش داشته باشند
  • محمد حسین زاده IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    4 0
    سلام شهرداری باید چند مکان یا پارک اعلام کنه و فقط سگهای اپارتمانی با قلاده و شناسنامه و تکنسین دامپزشک سلامتيشونو چک کنه بعدش راه بده داخل پارک .اینم فقط با تلاش و پيگيري همه جانبه میخواد که ایرانیت ندارن و راه کار نشون نميدن برای .برای سگهای شکاری و نگهبانم قلاده و پوزبند و مکان مشخص جدا و ش.