زاینده‌رود چگونه در سال بی‌آبی،‌ سیراب شد؟ این آب از کجا آمد؟

دو روزی هست که آب به زاینده رود برگشته و البته پیش بینی می شود تا خرداد ۹۴ آب در محدوده رودخانه در اصفهان و تا گاوخونی وجود داشته باشد. اما چگونه بعد از دو سال آب به زاینده رود رسید؟

امید کریمی: ماجرای بی آبی در سال ۹۳، بسیار آزار دهنده بود. هم برای کشاورزان و هم برای شهرها. برخی شهرها به مرحله جیره بندی آب هم رسیدند. تهران در آستانه جیره بندی بود که به هر راهی، این اتفاق نیفتاد. اصفهان هم از جمله شهرهایی بود که بحران آبی داشت؛ در همه بخش هایش. شرب، کشاورزی، صنعتی.

اما در میانه آبان ماه، آب از پشت سد زاینده رود رها شد و به محدوده شهر اصفهان رسید. این آب البته امروز به کشاورزان شرق استان اصفهان هم رسیده است. خوشحالی مردم شهر در دو روز گذشته به دلیل رسیدن آب به رودخانه و تغییر فضای زندگی، و بازگشت زندگی به پل های معروف اصفهان، بسیار گزارش شده است. (اینجا) و البته باید اصفهانی باشید تا بفهمید رسیدن آب به زاینده رود چه معنا و مفهومی دارد و چقدر رنگ زندگی را تغییر می دهد.

اما این اتفاق چرا سال گذشته نیفتاد و کشاورزان شرق اصفهان، با بیل و کلنگ و تراکتور سراغ کانال های انتقال آب رفتند، با پلیس درگیر شدند و کار به دیه ۶ میلیاردی کشید؟ (اینجا). چرا در انتهای سال آبی ۹۲-۹۳ که بحران آب بالا گرفته بود، آبی برای کشاورزی و همچنین زنده شدن زاینده رود باقی ماند؟

بسیاری چنین اتفاقی را به برنامه ریزی دولت حسن روحانی مربوط نمی دانند و آن را ناشی از بارندگی های اندکی که در مهر و آبان اتفاق افتاده، می دانند. هرچند چنین استدلالی چندان جدی نیست و نمی شود درباره اش حتی فکر کرد. اما چه چیزی باعث شد، زاینده رود در نیمه پاییز ۹۳، زنده شود؟

 

صرفه جویی ها جواب داد

مهرزاد احسانی، مدیر دفتر بهم پیوسته حوضه آبریز زاینده رود در این باره خبرآنلاین می گوید: برای رسیدن آب به اصفهان و کشاورزان شرق استان،‌ حدود یک سال برنامه ریزی کردیم؛ در سال گذشته آبی (۹۱-۹۲) وقتی دیدیم امکان توزیع آب برای کشاورزی شرق اصفهان نداریمِ، برنامه ای را پیاده کردیم که حداکثر صرفه جویی در توزیع و مصرف آب داشته باشیم. در همه بخش ها این اتفاق افتاد تا بتوانیم در پایان سال آبی ۹۲-۹۳ حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب پشت سد زاینده رود ذخیره کنیم.

او درباره شیوه های صرفه جویی و ذخیره شدن آب در سد زاینده رود می گوید: تابستان امسال در چند شهر ایران، آب در وضعیت قرمز بود،‌ اصفهان هم در وضعیت قرمز قرار داشت. در تابستان باوجود اینکه می توانستیم با حجم زیاد آب را برای شرب و صنعت رهاسازی کنیم و مردم برداشت کنند، اما چون هدف بزرگتری داشتیم و می خواستیم حتما آب برای کشاورزان شرق استان ذخیره کنیم، حجم توزیع آب شرب و صنعت کم شد تا به وعده ای که به مردم شرق اصفهان داده بودیم، عمل کنیم. همچنین برای کشاورزی باغات غرب استان، بحث مدیریت توزیع آب را داشتیم و از هدررفت آب در زمان توزیع پیشگیری کردیم.

به گفته احسانی در پایان شهریور ۹۳،‌ یعنی پایان سال آبی، ۴۱۶ میلیون مترمکعب آب پشت سد زاینده رود ذخیره شده است: طبق برآوردها، برای جاری شدن آب در زاینده رود در محدوده شهر اصفهان و رسیدن آب به کشاورزان شرق استان، ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب لازم است. خوشبختانه همه چیز مطابق برنامه پیش رفت و طبق وعده ای که به کشاورزها داده بودیم، به قولی که دادیم عمل کردیم و آب را از ۱۵ آبان در اختیار آنها قرار دادیم.

اما این آب زمستانی به چه درد کشاورزان شرق اصفهان می خورد؟ به گفته مدیر دفتر بهم پیوسته حوضه آبریز زاینده رود، کشاورزی شرق اصفهان، با غرب استان، تفاوت عمده دارد؛ عمده کشاورزان شرق اصفهان، غله کارند،‌ اما کشاورزی غرب اصفهان، بیشتر باغ دار. 

او می گوید: در شرق اصفهان عمدتا کشاورزان غله کارند و بیشتر گندم می کارند. به همین دلیل در پاییز کشت می کنند و یک نوبت آب می دهند. نوبت بعدی آبیاری در بهار است و در خرداد هم برداشت دارند. همان ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب هم برای همین هست که تا ۲۰ خرداد و زمان برداشت گندم، کفایت می کند. 

احسانی می گوید: این آب چند منظوره است؛ زیست محیطی، گردشگری، اقتصادی و کشاورزی و قاعدتا برای رسیدن به کشاورزی در شرق استان، از شهر اصفهان عبور می کند. اما در سال آبی گذشته امکان توزیع آب به دلیل محدودیت ذخیره امکان پذیر نشد. به طور طبیعی برای رسیدن آب به شرق استان اصفهان، در پایان شهریور ماه  حداقل باید ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در سد زاینده رود داشته باشیم. در پایان شهریور سال آبی ۹۱-۹۲ فقط ۱۳۵ میلیون مترمکعب آب پشت سد داشتیم. و امکان توزیع برای شرق اصفهان وجود نداشت.

 

اگر آسمان ببارد...

پاییز ۹۳، نسبت به پاییز سال قبل، بارندگی ها بسیار بهتر بوده است. حداقل تا نیمه آبان. این بارندگی ها نوید روزهای بهتری در سال آینده را می دهد. اما ممکن است که در فصل گرم هم آب در زاینده رود وجود داشته باشد؟ 

مدیر دفتر بهم پیوسته حوضه آبریز زاینده‌رود در این باره می گوید: خوشبختانه شروع بارندگی خوب بوده است و ما را خوشبین کرده به اینکه امسال به لطف و عنایت خداوند وضعیت آب خوب باشد. اما از حالا نمی شود پیش بینی کرد که در تابستان هم امکان جاری شدن آب در زاینده رود هست یا نه. درواقع به راحتی نمی شود درباره این موضوع حرف زد و پیش بینی کرد. باید بارندگی ها خیلی خیلی خوب باشد که در تابستان بتوانیم در شهر آب داشته باشیم. پیش بینی می کنیم در سال آبی ۹۳-۹۴ حدود ۹۸۰ میلیون مترمکعب آب در سد زاینده رود ذخیره شود. 

البته نکته اینجاست که کشاورزان غرب استان، به اندازه نیمی از سهم آب کشاورزان شرق استان، در فصل گرم مصرف دارند. احسانی دراین باره می گوید: برای مصرف آب در غرب اصفهان ۲۰۰ میلیون متر مکعب پیش بینی شده است که در طول بهار و تابستان رها سازی می کنیم.

کشاورزی در ایران، مصرف کننده بزرگ آب است. در برخی مناطق تا ۹۳ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود. البته در مناطقی مانند استان تهران که جمعیت بالایی دارد، این عدد بسیار پایین تر و در حد ۵۰ درصد است. چون، مصرف آب شرب بالاتر است. با این حال، بهره وری کشاورزی در ایران در بهترین حالت، حدود ۳۵ درصد است و هدررفت آب بالاست.

دولت برای اصلاح الگوی کشت، برنامه ریزی کرده است. این برنامه ریزی قاعدتا مشمول اصفهان هم می شود. احسانی درباره زمان به نتیجه رسیدن اصلاح الگوی کشت می گوید: در بحث الگوی کشت وزارت جهاد کشاورزی برای تغییر الگوی کشت برنامه ریزی دارد. اما این برنامه ریزی به دلایلی به این سرعت به نتیجه نمی رسد، برنامه ریزی چندساله است. نیاز به فرهنگ سازی برای کشاورزان دارد تا الگوی کشت و شیوه آبیاری را تغییر دهند.

او همچنین می گوید: شورای هماهنگی زاینده رود با حضور استانداران اصفهان، چهار محال و بختیاری، یزد، معاونین جهاد کشاورزی، معاونین وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان محیط زیست و به ریاست وزارت نیرو تشکیل شده است و تاکنون پنج جلسه داشته. در این شورا تصمیمات خوبی برای مدیریت منابع حوضه آبریز زاینده رود گرفته شده است؛ بستن چاه‌ های غیرمجاز و برخورد با آنها، تغییر الگوی کشت و ساماندهی رودخانه.

 

این آب از کجا آمد؟

دعوا اصفهانی ها، بختیاری ها و البته خوزستانی ها در بحث آب، در چند سال گذشته بالا گرفته است. مردم اصفهان می گویند کشاورزان بختیاری، حقآبه زاینده رود را استفاده می کنند (اینجا)، کشاورزان بختیاری می گویند که اصفهانی ها بی جهت دنبال پروژه بهشت آباد هستند و نباید به انتقال آب فکر کنند (اینجا) و البته خوزستانی ها هم می گویند که چرا از کارون آب به اصفهان منتقل می شود و به یزد می رسد؟ (اینجا) خلاصه از مدتها پیش دعوای حیدری-نعمتی راه افتاده است.

و البته یکی از مواردی که اکنون و با جاری شدن آب در زاینده رود، مورد مناقشه قرار گرفته، همین منشا آبی است که در این روزها زیر سی و سه پل جاری است. آیا از کارون آمده؟

مدیر دفتر بهم پیوسته حوضه آبریز زاینده رود دراین باره کوتاه پاسخ می دهد: بخشی از آبی که می آید، از کوهرنگ یک و دو است که از سرشاخه های رود کارون انتقال پیدا می کند. البته این سیاست کلی وزارت نیرو در تخصیص آب به مناطق مختلف است و این نیست که مدیر منطقه ای بتواند آب را برای شهری بدون برنامه انتقال دهد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 165
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصفهان A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    تمام اصفهانیا میدانند که دولت قبل به همدستی استاندارش حق آبه اصفهان را وسرسبزی و آب وهوای چند میلیون را صرف کارخانه های رفسنجان کرد البته طرح از دولت رفسنجانی بود تا این آقا عملیش کرد .
    • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      رفسنجان به اصفهان ؟؟؟ مشکل عدم مدیریت درست آب منطقه مرکزی ایران در دوره احمدی نژاد است و البته کمبود آب بعد از 2 سال آب را پشت سد نگه داشتن خوب سد پر آب می شه و مشه دوباره بازش کرد
    • اشکان A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      آب اصفهان از اتمام کشاورزی در چهار محال به دلیل فصل سرماست که باز شده نه از انبار پشت سد
    • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      آخه با سواد امیدوار خبر را بخوان می بینی که گفته با صرفه جویی سال 92 توانستیم آب را مدیریت کنیم آن وقت شما داری شعار دولت می دهی؟؟ می بینی که می گوید آب شهریور 91 کمتر از میزان مجاز بوده است راستی کشاورزان چهارمحال بمیرند شما راحت می شوید؟/ یعنی آنها حق کشاورزی ندارند و تنها آب باید به شماها برسد؟؟
    • اصفهان A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      دوست عزیز چهارمحالی ما حرفی به آب شهرکرد نداریم حرف ما اینه چرا باید اصفهان بخشکه تا یزد آباد بشه چرا خوزستان از آب گل آلودش که فاضلاب شهر را حمل میکنه نمیخاد کمی مایه بزاره . چرا کشاورزان شهرکرد روی تپه های سنگی حاشیه زاینده رود در سمت چهار محال با آوردن خاک در زمین با حاصلخیزی کم اتلاف آب میکنند. آیا راضی به زلزله های البته کوجک اصفهان هستید آیا راضی به خشکی گونه های جانوری و گیاهی اصفهان هستید آیا راضی به تغییر آب و هوای اصفهان و تبدیل شدن به قطب سرطان و ام اس هستید آیا راضی به بیابانی شدن اصفهان هستیدآیا راضی به از بین رفتن قطب اول گردشگری خارجی ایران هستید....که اگر اینچنین بخاهید نه اصفهان بلکه ایران ضرر میکند......
    • ایران A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      چرا صنایع رو انتقال نمیدین به کنار دریا/وسط کویر کارخونه فولاد و ذوب آهن زدن با لابیبعد انتظار دارن زاینده رود خشک نشه/هزینه انتقال آب خیلی خیلی بیشتر از هزینه انتقال صنایع به کنار دریاست/هم باعث اشتغال استان های دیگست هم باعث زنده شدن دوباره زاینده روده....خبرآنلاین یکطرفه به نفع اصفهان نباش چاپ کن
    • کمیل A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      خانم دکتر ابتکار ،من از زحمات شبانه روزی شما ،عزیز بزرگوار در دولت راستگویان کمال تشکر را دارم.
    • امیر تبریز اوغلی IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      خسته نیاشی. عزیز این اب از بودجه دریاچه ارومیه اومد
    • امیر A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      40 3
      وقتی یه سیاست جامع کشوری نداشته باشیم همین میشه به جای کار کارشناسی شده جنگ ملوک الطوایفی
    • یک ایرانی دیگر... A1 ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      اقای ای دی "ایران". شما دشمنی و مشکلت با اصفهانه. وگرنه الان دیگه تو هر ده کوره ای بری کارخونه فولاد و پتروشیمی و سیمان و.. هست. حالا صحبت از اصفهان که شد باید صنایع رو ببرن لب دریا؟ یعنی شما انتظار داری شهر اصفهان که در طول تاریخ همیشه شهر اول یا دوم کشور بوده وضع صنعتش مثل دهاتی که دوره احمدی نژاد شهر شدن باشه؟ .... اصفهان تا همین هفت هشت سال پیش هم صنعت داشت هم وضع آبش خوب بود. همین حسد ورزی ها و کینه ها نسبت به اصفهان باعث شد زیباترین شهر ایران به این وضع دچار بشه. /خبرانلاین بی عدالتی نکن. چاپ کن نظرمو.
    • مانی IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
      34 15
      حالا اگه اصفهان تو یکی از کشورهای عربی بود برای رفتن به اونجا از هم دیگه سبقت میگرفتیم.
  • مهدي A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    واقعا اين همه اصفهان ستيزي براي چيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟نابودش كردن رفت
    • بی نام RO ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      اصفهان ستیزی؟ اصفهانو سیاست های چندین ساله بعد از پایتخت دارای بهترین امکانات کرده. همه چی اولش اصفهان.
    • بی نام US ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      بی فرهنگی و فرهنگ تنگ نظری و حسادت پدر این مملکت رو در آورده. ملت بجای اینکه افتخار کنن و خوشحال باشن ایران صاحب اصفهان یکی از زیباترین و تاریخی ترین شهرهای دنیاست، چشم دیدنش رو ندارن از حسادت. این مسلما بین مسئولین هم هست که اصفهان رو به این روز درآوردن.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    "مدیر دفتر بهم پیوسته حوضه آبریز زاینده رود دراین باره کوتاه پاسخ می دهد: بخشی از آبی که می آید، از کوهرنگ یک و دو است که از حوضه کارون انتقال پیدا می کند. " نفت ما رو که بردید،آب رو هم ببرید و خلاص.
    • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      اولا نصف خوزستانیها در شاهین شهر و فولادشهرو زرین شهر و نجف آباد زندگی میکنند دوما خودتون به آب که تمام فاضلابها به داخلش میریزند ودر آخر با لجن به خلیج میریزد را به یزد نمیدهید .حق آب زلال اصفهان که باعث سرسبزی و کشاورزی و شرب و ریبایی مرکز ایران است و قطب صنعت وپیشرفت ایران است رامیدهید .
    • بی نام A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      به بی نام قبول دارم خیلی ها از خوزستان ساکن اصفهانند ولی انصافا اگر با اقتصادی که خوزستان داره حق خوزستان را نمی خوردند و امکانات را فراهم و ابادش می کردند فکر می کنی چند درصد خوزستانی ها دیارشان را ترک می کردند ؟
    • بی نام A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      نه آب های رشته کوه زاگرس ارث پدری خوزستاتی هاست و نه نفت زیر زمین. این توهمات که نفت مال ماست و زاگرس مال ماست و... معلوم نیست کی کرده تو ذهن هموطنان خوزستانی. ده برابر حقآبه کارون رو خوزستانی ها پشت سدهای متعدد نگه داشتن و از آبش استفاده میکنن. پس اینهمه بخل و حسد و کینه نسبت به اصفهان برای چیه؟؟ ایران ملک مشاع همه ایرانیان هست و منابعش متعلق به کل کشور. فقط نفت نیست که کلی منابع مختلف معدنی و زیرزمینی در سراسر ایران وجود داره.
    • بی نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      59 79
      عزیز من این تبعیض که بین استانها هست آزارنده است چرا هر چی صنایع تو اصفهانه. این استان حتی نمیتونه آب خودش رو تامین کنه
    • بی نام US ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      حسادت و کینه و بخل و اصفهان ستیزی چشم بعضی ها رو کور کرده. اون هم به اصفهانی که ده ها هزار شهید و رزمنده و جانباز برای نجات خوزستان و خوزستانی ها تقدیم کرد و جوانان اصفهان خیلی بیشتر و جلوتر خود خوزستانی ها در صف اول جنگ بودند. آخه قدرناشناسی تا کجا؟ مگر این اصفهان 30 ساله پذیرای جنگ زدگان و مهاجران خوزستانی که به اصفهان هجوم اوردن نیست؟؟
    • محمدرضا A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      نفت رو شما خوزستانی ها کار کردین درست کردین؟ یا مال شماست که داری منتش میگذاری؟؟ نفت مال همه مردم ایرانه. ...../////...... هر استان و شهری هم اندازه ای که مردمش مستعد و اهل کار و تلاش باشن پیشرفت میکنه. اینقد حسودی نکنید. اصفهان 600 ساله همیشه شهر اول یا دوم ایران بوده و نتیجه کار و تلاش خودشو گرفته.
    • saman A1 ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      53 5
      خطاب به شخصی که میگوید خلیج ، خلیج نه ، خیلج فارس ، خلیج همیشه فارس
    • محمد IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      79 83
      نه عزيزم حق همست ولي مردم خوزستانن كه با الودگي هاي هوا اب و خاك كه نفت براشون به ارمغان اورده ميسوزنو ميسازن ولي پول نفت به يك استانهاي خاص ميرسه و فقط الودگي و خرابيش مال جنوبي هاي بيچارست. همين يه اب الوده براشون مونده كه اونم ارزوني شما. اگه اين سدا روي كارون نبودن اونوقت ديگه شما اب نداشتي هموطن اصفهاني.ايرانم فقط شده برا يسري شهراي خاص.الوده ترين شهر جهان اهوازه و بيشتر بودجه كشورو تو بخشهاي مختلف تامين ميكنه ولي دريغ از يكم رسيدگي.
  • انیس IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    55 4
    وقتی همه چیز روی اصول وبرنامه باشههر کاری که درست باشه را بخواهید انجام بدهید جواب میده ولی هیچ چیز روی لجبازی ومنم منم وخود خواهی جواب نمیده اگر از همان اول می گفتید که ما اشتباه کردیم وکار بلد نبودیم مشگل این چنانی پیدا نمی کردیم امیدوارم همیشه در همه کارهای مملکتی افراد با بلد وبدون قرض ووطن دوست مشگل را اینطوری حاو فضل کنند
  • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    معلوم بود از کارون مایه گذاشتن بیابون ابش کجا بود
    • بی نام A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      کوهرنگ ۱ مربوط به ۶۰سال پیش و کوهرنگ۲ مربوط به ۳۰سال پیش٬ حرکت تازه ای اتفاق نیفتاده
    • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      اتفاقا این خوزستانه که حق استانهای همجوار زاگرس رو خورده و میخوره. سدسازان دهها سد در خوزستان ساختن و اندازه آب چندین استان کشور رو در خوزستان پشت سدها به گروگان نگه داشتن.. تازه طلبکار هم هستن. کارون 1و 2 و 3 و... و کرخه 1 و 2 و... ان
    • بی نام US ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      اصفهان بیش از 2000 ساله تمدن و شهرنشینی داره. بیابون نیست. / بیابون اونجاست که در پاییز دمای هواش 50 درجه است. و همه زیر کولر گازی خوابن. هیچ کاری نمیکنن انتظار پیشرفت هم دارن و به بقیه حسادت میکنن. در اصفهان همیشه کار و تلاش جریان داره. خبرآنلاین نامردی چاپ نکنی.
    • بی نام US ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      98 38
      اصفهان بیابون نیست بیسواد. کویر هم نیست. کی این توهمات رو مرده تو کله شما؟ از اهواز خیلی خوش آب و هوا تره. از اهوازی های که مهتجرت کردن اصفهان بپرس.
    • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
      36 87
      مرد حسابی این سدها برای تامین برق استانهایی مثل اصفهان احداث شده آبی گروگان گرفته نشده تبدیل به برق میشه میره استانهای دیگه
  • بی نام A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    دیه 6 میلیاردی خبربابت کشته شدن چند نفر به علت شکستن لوله انتقال آب بوده و آبی که چند صد ساله اصفهان را انتقال میداده و مدیریت آب با این منطق که کارخانه نوشابه سازی وغیره درست شود تاآب وهوای میلیونها نفر را بگیریم ..اصفهان مظلوم باروتی شده از تبعیض سیاستمداران
  • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    هم خاتمی و هم احمدی نژاد در حق زاینده رود ظلم کردند...والسلام...احمدی نزاد در حق مترو و ورزشگاه نقش جهان خیلی به عمران اصفهان ظلم کرد
    • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      خاتمی آب رو به یزد برد اگه قبلش رفسنجانی نبرده باشه برای کرمان و........احمدی نژاد کار رو بدتر کرد...گفت آب مال چهارمحالی هاست زاینده رود رو در عرض 2025 سال خشکاندند...رود 2000 ساله که همش آب داشته حتی جنگ مغول
    • بی نام A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      41 11
      20 تا 25 سال رودخانه را نابود کردند
  • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    همش زیر سر یزد هست.استانی که فقط یک میلیون جمعیت داره
    • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      اصفهانی ها همین آبی که به زاینده رود میاد هم مال خودشون نیست.
    • بی نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      شما میدونی که خوراک کارخانه بزرگ ذوب آهن اصفهان از معادن یزد تامین میشه؟
    • بی نام A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      47 80
      چه ربطی داره....پولشو داده ذوب آهن...انگار مفتی برداشته
    • بی نام IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      14 59
      كلا 4 درصد از آب زاينده رود به يزد مياد كه مقدار ناچيزي هست و ثانيا اصفهان بخاطر همين آب رودخانه از يزد پول ميگيره. همچنين عقل سليم حكم ميكنه آب رو با لوله به كنار معدن سنگ آهن انتقال بدن و اونجا كارخونه ذوب آهن بزنن نه اينكه سنگ آهن رو با راه آهن با هزينه زياد به اصفهان منتقل كنند
    • بی نام A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      31 18
      حالا مگه چهار محال چقدر جمعيتش هست؟
    • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      4 4
      بزرگترین وخالص ترین معدن سنگ اهن کشور در گلپایگان اصفهان با در صد خلوص 60 درصده که برابری میکنه با معادن برزیل و شیلی .معادن یزد درصد خلوص اهنش 20درصده ما معادن گلپایگان را گذاشته ایم برای ایندگان .ضمنا ما سنگ اهن یزد را نخریم خودمان که داریم. بعدشم چند هزار نفر تو یزد که تو معدن کار میکنن بیکار میشن
  • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    45 21
    سايتتون ايراد داره تا باز ميشه بعد از چند ثانيه ميره رو صفحه انگليسي راجع به ورزش درسش كنيد لطفا
    • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      28 9
      منم اینجوری بودم، هیستوریت پاک کن، درست میشه
  • سید IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    می بینم که کارون خشک شده و به گل و لای رسیده پس اب کارون معلوم شده کجا سرازیر شد
    • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      کارون آب توش جریان داره . خوب هم جریان داره . اینقدر دروغ نگید . برنامه نود چند وقت پیش رفته بود اهواز فیلمش رو نشون داد. برخلاف همه دروغها خروشان و پرآب بود.
  • ناشناس A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    تمام امکاناتو بردید اصفهان حداقل آب خوزستان را برا خوزستانی ها صرف کنید
    • مردم چهارمحال و بختیاری IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      آهای مردم ایران این آب سرچشمه ش تو جهارمحال و بختیاریه جایی که 300روستای اون با تانکر آب رسانی میشه فاصله ی این روستاها تا سرچشمه 100کیلومتره و فاصله ی اصفهان و یزد و رفسنجان تا سرچشمه هزاران کیلومتر فقط یک سوال : چرااااااااااااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      اصفهانیا فکر کردین اگه به کامنتا منفی بدید جای حق و عدل در افکار عمومی عوض میشه؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    آقاجان این رودخونه که تا ۳۰ سال پیش پر اب بود سال ۷۸ اب از لبه های پل خواجو میزد بالا چی شد که یهو خشک شد؟ خب آبو انتقال دادن یزد کاشان رفسنجان یه بخش دیگه اش میره واسه همین صنایعی که خیلی از هوطنای ما از جاهای دیگه اومدن ساکن اصفهان شدن که تو همین صنایع شاغل بشن منظور اینکه خشکی بی دلیل نیست من شخصا ازینکه اب میره شهرای دیگه اصلا مشکلی ندارم چه اشکالی داره اخه؟ اونم ادمه هموطن منه.الانم این ابی که اومده بر فرض اینکه همش از کارون باشه ایا واقعا با انتقال این مقدار اب کارون خشک میشه؟ روی کارون ۳ تا سد هست اگه شما ندیدی من دیدم هر سه تاشو تمام و کمال هم دیدم اب کارون انقدر برکت داره و خداروشکر انقدر زیاده که این مقدار انتقالا اصلا واسش چیزی نیست بابا همه ما هموطنیم مثلا این حرفا چیه
    • بی نام A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      اون موقع صنایع مثل فولاد مبارکه و ذوب آهن هم وجود نداشت/درمورد چیزی که نمیدونی چیزی ننویس
    • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      53 86
      خود اصفهانی ها با اصرار ذوب آهن . و فولاد رو بردند شهرشون.
    • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      74 24
      داداش خشک شدن زاینده رود بزرگترین عاملش انتقال اب به بقیه جاها بوده و هست.انقدری اب داره که کفاف این صنایع فولاد رو بده.
    • بی نام A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      70 11
      ذوب اهن مال 40 سال پیشه...فولاد مبارکه مال 25 سال پیش....
    • بی نام A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      58 10
      صنایع ذوب آهن از قبل انقلاب توسط روس ها ساخنه و مورد بهره برداری قرار گرفته بود
  • حمید A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    تا وقتی صنایع آب بری مثل فولاد وپتروشیمی در مناطق کم آب ایجاد میشه اوضاع همینه این صنایع باید کنار دریا ایجاد شوند نه استان کم آبی مثل اصفهان .اصفهان فقط از راه توریسم میتوانست چندین برابر درامد و اشتغال داشته باشد
    • محسن A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      گل گفتی دوست عزیز در دهه 60 طرح عظیم فولاد رو که قرار بود در نزدیکی اسکله رجایی بندرعباس اجرا شود رو عزیزان اصفهانی با لابی گری به اصفهان انتقال دادند و حالا نتیجش رو دارند میبینند تا زمانی که منافع مقطعی و محلی در این کشور جای منافع ملی و بلند مدت بگیره نتیجش همین بحرانهایی است که مواجهیم
    • بی نام IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      71 21
      یه سوال مگه نمی گین زاینده رود رو فولاد خشک کرده...فولاد که آب رو نمی خوره.....پساب صنعتی همین آب پس از تصفیه تو همین رودخونه جای میشه....در ضمن فولاد رو با آب دریا نمیشه استفاده کرد
  • هانی A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    امیدوارم این ابی که امده تو راینده رود ربطی به این نداشته باشه که بخواهند اسید پاشی از یاد مردم بره
    • بی نام A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      23 58
      درسته دقیقا همینه.قبل از اومدن آب به زاینده رود اعتراضاتی علیه اسیدپاشی برپا شده بود که حالا با اومدن آب به زاینده رود فراموش شده.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    اصفهان یک شهر کویری است که چندین برابر ظرفیت منابع موجود آن توسعه یافته و حالا با سبب افزایش بیش از حد جمعیت و گسترش بیش از حد صنعت بدون ملاحظات زیست محیطی با بحران کمبود آب موا جهه شده
    • احمد IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      دقیقا حرف درستی است. و تاوان این توسعه غلط را بخاطر لابی قوی استان اصفهان استان های مجاور میپردازند. روش توسعه ای اصفهان غلط است این منطقه اساسا کویری است و توان به بار کشیدن این همه صنایع را ندارد. شرکت ذوب آهن هم از اول قرار بوده است در هرمزگان برپا شود. بی تدبیری هموطنان اصفهانی در گذشته که زرنگی فرض شده بود امروز گریبان این شهر را گرفته است. جالب اینکه استاندار اصفهان خود معاون سابق وزیر نیرو یک از مسبین وضع امروز است. انتقال آب هم اساسا بلحاظ زیست محیطی غلط است چون تعادل چندهزار ساله طبیعت را بهم میریزد. چاره کار برطرف کردن تبعیض بین استان ها و اصلاح روش توسعه ای اصفهان است. مطلب آخر اینکه پیشنهاد میکنم خبر با چند کارشناس زیست محیطی در مورد پروژه های انتقال آب گفتگو کند.
    • داریوش بارش IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
      22 10
      چرا اینقدر متخصص در این کشور زیاد داریم که درباره هر چیزی اطلاعات غلط بیرون می دهند ، در جواب آن دوستی که میگوید فولاد مبارکه با لابی گری به اصفهان منتقل شد باید بگویم پروژه احداث فولاد مبارکه از سالهای قبل از انقلاب قرار بود در جنوب احداث شود اما با انقلاب چندین سال این پروژه به تعویق افتاد و بعد به دلیل وقوع جنگ چند مکان پیشنهاد شد که یکی کرمان و دیگری همین مکان فعلی ش بود ، به دلیل وجود زاینده رود ، ساخت مجتمع فولاد در مبارکه اصفهان تصویب شد و از سال 1362 تا 1371 این مجتمع ساخته شد ، این مجتمع یکی از افتخارات صنایع فولادی ایران بوده و انتقالش ربطی به لابی گری نداشته ، لطفا سنجیده و با اطلاعات درست به خبری اعتراض کنیـــــــــــــــد .
    • حنیف IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
      29 12
      شهر کویری احتمالا همان دهاتی است که شما دارید از آن کامنت می گذارید. اگر سواد داشتی سفرنامه ناصرخسرو را خوانده بودی که می گوید:"از بصره تا اصفهان صد و هشتاد فرسنگ باشد. شهری است بر هامون نهاده، آب و هوایی خوش دارد و هرجا که ده گز چاره فرو برند آبی سرد خوش بیرون آید و.....در شهر جوی های آب روان و بناهای نیکو و مرتفع و در میان شهر مسجد آدینه بزرگ نیکو و.....و اندرون شهر همه آبادان که هیچ از وی خراب ندیدم و بازارهای بسیار، و....و من در همه زمین پارسی گویان شهری نیکوتر و جامع تر و آبادان تر از اصفهان ندیدم، و گفتند اگر گندم و جو و دیگر حبوب بیست سال نهند تباه نشود.."
    • محسن A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
      12 10
      در جواب استاد داریوش باید عرض کنم که اگر اصفهان در زمان جنگ بمباران شد بندرعباس یک حمله هوایی هم نداشت پس از منظر پدافند غیر عامل هم در نظر بگیریم بندرعباس ارجحیت داشت به اصفهان از لحاظ اینکه فولاد ایران کیفیت بالایی رو داره و اکثراً به اروپا صادر میشه هم باید بگم با کدوم منطقی صنایع فولاد رو نزدیک به 1000 کیلومتر دور تر از اسکله های تجاری می سازند که هزینه حمل و نقل هم روی قیمت تمام شده بیاد نتیجه ساخته شدن در کنار زاینده رود هم خودتون دارید مشاهده میکنید حرف ما هم همین کارشناسی هایی است که شما می فرمایید امان از این دست کارشناس های علمی
    • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
      10 15
      عزیز من اطلاعات چهار صد سال پیش ناصر خسرو اوردی با اطلاعات امروز مطابقت میدی شما اطلاع نداری که 60 70 درصد جنگلهای ایران ظرف همین 30 سال از بین رفتن دریاچه های زیادی خشک شدن. اولا من از شیراز کامنت میدم قطعا چیزی از اصفهان کم ندااره. در ضمن این از خود راضی بودن اصفهانیه آزارنده است گیرم از دهات کامنت گذاشته بودم چرا به روستاییها توهین میکنی. دوست من اصفهان ظرفیت این بار صنعتی رو که میکشه نداره وضعیت اظهر من الشمس است همین خوزستانی که شما میکوبید بار اصلی اقتصادی کشور رو بدوش میکشه من مشکلی با اینکه آب شرب هموطنای اصفهانیم تامین بشه ندارم اما میدونم این آب تنها برای شرب نیست زیاده خواهی مشهودی در رفتار مسئولای اصفهانی قابل مشاهده است حجم تونلها کاملا مشخصه که هدف فقط شرب نیست.
  • حاج مهدی IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    22 32
    جالبه...
  • جلال A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    28 12
    ظلمی که ازبی سوادی مسعولین که بدون مطالعه قول میدهند کمترنیست
    • پارسا A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      23 6
      "مسعول؟" بابا باسواد. تازه به سواد مسئولین هم انتقاد داری؟ اون که انتقاد بهش وارده البته
    • بی نام A1 ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      20 3
      بی سوادی مسعولین؟ تو که خیلی با سوادی
    • بی نام IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      16 2
      آقای باسواد مسعول غلط است درست آن مسئول است
  • خوزستان IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    و کارون ما کم اب تر می شود....
  • رضا A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    جالبه ه یکبار این سایت یه خبر نرفت که چگونه و چه کسایی زاینده روز را خشکاندند اما الان به خاطر یه جاری شدن یک ماهه ناقابل این طور تیتر میزنه جالبه تبعیض هرچند این نظر هم چاپ نمیشه اما خواسه شما جالت داره والا
  • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    بابا همه ما هموطنیم مثلا این حرفا چیه
  • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    171 3
    با عدم مديريت درست دارن ميان استانها ى مختلف ودوست داشتنى دعوا راه مياندازند
  • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    راه حل کاهش جمعیت مناطق کویری اصفهان و یزد و قم و... بیش از میانگین جمعیتی کشور بالا رفت. دلیل اون هم توسعه نا متوازن در تمام کشور. این رو هم فراموش نکنیم که جمعیت. ایران طی 33 سال اخیر دو برابر شده و در کنار اون مصرف گرایی افرادبالا رفته که دومی از اولی مهمتره. در حالی که اب و منابع نه تنها بیشتر نشده بلکه خشکسالی ها و کمبود بارندگی منابع ابی رو محدود کرده. باوضع موجود درمانهای موقتی جوابگو نخواهد بود و ایران به فلاتی خشک تبدیل خواهد شد
  • بی نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    50 11
    همه با هم برای ایران اسلامی پیشرفته و مستقل دست به دست هم بدهیم و بر سر منابع خدادادی دعوا راه نیندازیم. باید هیچ ایرانی مسلمانی برای حیات پر نشاط خود کوچکترین مشکلی نداشته باشد.
  • فرامرز A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    اصفهان بهترين و با فرهنگترين استان ايران هست نبايد با بي مديريتي نابودش كنن خوشحالم اصفهانم دوباره زنده شد
    • بی نام A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      البته به قیمت نابودی کارون و خوزستان
  • بی نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    67 68
    آقا من نمدونم این دعواها واسه چیه؟ ما یک مملکتیم، مملکتمونم کم آبه خوب شرایط جغرافیایی مملکت اینجوریه حالا دو راه داریم یا مملکتو برداریم ببریم بزاریم وسط اروپا یا بسازیم، یعنی یا از آب استانهای پر آب تر به کم آب ها کمک کنیم یا کلن مملکت رو تیکه پاره کنیم، چطور به جدا شدن کردستان انقد واکنش بد نشون میدین ولی این جریان آب من آب اون راه میندازین تو یزد بمیرن از بی آبی تو اصفهان تو زاینده رود تو آب پشتک بزنن ؟ کدوم منطقی توجیه میکنه اینو؟ بی سوادی و بی منطقی چه تفاوتی داره؟ شما که تو این سایت کامنت میذاری صد درصد باسوادی ولی منطق چی؟ چرا فرض نمیکنین یک لحظه این شما بودین که تو یزد زندگی میکنین این حرفارو راجع به آب میزنن . چون تو اصفهانین نژاد برترین؟ یا چون آب کارون دارین بهشتی هستین؟
    • بی جا A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      42 6
      بسیار عالی فرمودید دوست عزیز. مشکل اصلی در سکوت مسیولان و ا‍گر مسیلان شفاف بگن اب از کجا امده و تمام بررسی ها انجام شده مردم اینگونه با هم برخورد نمیکنن. البته جا داره از عزیزان نماینده هم بسیار تشکر بشه که برای رای اوردن مردم استان ها رو با اخبار ناقص به جون هم میندازن. البته امیدوارم خبر بچاپه
  • احد DE ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    من یک اذربایجانی هستم و هم برای وضعیت کم ابی زاینده رود ناراحتم و هم برای بی ابی دریاچه ارومیه .
  • بی نام A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    89 25
    سلام، آقا من خودم اصفهانیم. زشته واقعا توی این کامنتها بعضیا اصفهانی و غیر اصفهانی بازی در نیارند این حس بی خود ناسیونالیستی رو بگذارید کنار . ما همه ایرانی هستیم
  • سید جلال A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    خدا وکیلی بیاییم کلاهمونو قاضی کنیم، اصفهان و اصفهانیا کم خدمت کردن به هم وطناشون؟؟ بچه های خوزستان که رو چشم ما جا داشتنو دارن و اون موقع که جنگ شد بچه های اصفهان تو خط مقدم جبهه بودن و خوزستانیای عزیز تو اصفهان، بچه های چهارمحال هم خوب میدونن که بیش از 6070 درصد نیروهای ذوب آهن و فولاد مبارکه از مناطق چهارمحال هستن و دست تو دست هم داریم واسه کشورمون تلاش میکنیم، حالا یه دوره ای سخت به جهت مدیریت به این کشور گذشت و خیلی از داشته هامون به نداشتن تبدیل شد، خوب حالا انصافه که همه چیرو فراموش کنیم و انحصار طلبی کنیم آب مال همس، خاک مال همس، آبادشدن کشور هم مال همس، پس چرا تنگ نظری یه عده محدود باعث دلخوری میشه؟؟ شادی اصفهانیا شادی همس همونطور که شادی بقیه شادی اصفهانیاس ...
    • اهوازی A1 ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      54 61
      بچه های اصفهان تو خط مقدم جبهه بودن و خوزستانیای عزیز تو اصفهان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • خوزستانی GB ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      30 55
      برادر با این توصیف شما یعنی خوزستانها ادم های ترسو داری معرفی میکنی که شهرشون ول کردند رفتند و از شهر شما اومدند به داد این شهر رسیدند شما یا خودت چشم نداری ببینی و یا اصلا اومدی خوزستان توی این 20 - 25 سال چه فرقی کرده و یا کارخونه ها وشرکت هاش ببین تعداد خوزستانی از بومی چقدر هست البته این بدون خوزستانی توی جنگ اواره شده تا الان هم هیچ تغییر نکرده و مردمش سپر شما توی جنگ بودند بنده خانواده ام که نه نظامی بودند و نه توی خط که اونها توی همین جنگ از دست دادم و سپر جانی برای اسایش و حرفی که خیلی راحت از روی عقلت داری می زنی توی جنگ چرا این حرف می زنی می گید ادم های ترسو بودند خودت با چشم خودت دیدی که این حرف دیدی حرف شما توهین به ما خوزستانی ها بوده . خواهشن منتشر کنید
    • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
      7 6
      بچه های اصفهان تو خط مقدم جبهه بودن و خوزستانیای عزیز تو اصفهان واقعا که درسته همه رفتن جبهه. ولی این چه توصیفیه شما میکنی اون موقع که موشک بود که رو سر مردم ریخته میشد شما کجا بودی هنوز جای رگبارا توی شهره. یعنی چی یعنی هیچکس قدمی برای آبادی خوزستان برنداشت. سپر بلا بود و الان رها شده. این همه مشکلات تنفسی و انواع بیماری ها بوجو اومده. شما اگر میدیدی مردم شهرت در عرض یک هفته گوش تا گوش بیمارستانها خوابیدن بخاطر باران اسیدی چه نظری میدادی؟ توی همه جای دنیا وقتی از یک منطقه بهره برداری نفتی میشه، خسارات اون هم جبران میشه. شما برو تحقیق کن ببین اینجا شده؟
    • ارین RO ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
      3 9
      برو امار بگیر بیبین خوزستان چنتا سردار شهید داره
  • بی نام A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    33 36
    آخه چرا در بیابان با روش های قدیمی پر مصرف کشاورزی می کنند؟ ضررش بیشتر از سودشه. مثل آذربایجان که ۵۰۰ میلیارد تومان خرج دریاچه ارومیه می کنند که زنده شود. در یک سال کشاورزی آنجا ۵۰۰ میلیارد تومان سود داشته؟
    • بی نام A1 ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      9 3
      عزیزم 500 میلیلرد یا. 700 میلیلرد در برابر مخارج کلان کشور صفره. این پول یه طرح کوچیک تو کشور هم نیست. هزینه بزرگراه صدر میدونی چقدر بود. و این پول البته در برابر درامد کشاورزی اون منطقه ناچیزه.
  • رعنا A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    این اب حق مردم اصفهان است خبر انلاین میخواهی درج کن میخواهی نکن دیگر شهر ها حق اصفهان را خوردند که هیچ تازه دو قورت و نیم شان هم باقیست
  • بی نام A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    واقعا کامنت ها رو خوندم ناراحت شدم . چرا متحد نیستیم ما ؟؟ چرا ضد اصفهان و شهر های بزرگ اینقدر حرف میزنید ؟ اتحاد کجاست پس ؟ چرا پشت هم نیستیم ما ؟
  • بختیاری IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    26 59
    این مسئله با ی مدیریت درست بین چهارمحال و بختیاری و اصفهان قابل حل هست حق آبه و استقلال آب چهارمحال. انصافا مردم اصفهان و چهار محال منافع مشترک دارند.
  • تهرانی A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    نمیدانم چرا اینقدر به اصفهان عزیز حسودی میشود کامنت ها رو خوندم متاسف شدم
    • بی نام A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      57 83
      به خاطر اونکه خیلی زیاده خواه هستند
  • ناشناس A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    27 59
    برا اینکه تمام بودجه عمرانی رو میبرید در صورتی که ما ایلامی ها در8سال جنگ جانانه از500کیلومتر مرز محافظت کردیم وشهر رو خالی نکردیم حالا به یکی از ما در اونجا کار نمی دهند.دانشگاه هم که بومی گزینی شده و دانشجویان خوب ما اونجا راه نمیدهند
  • بی نام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    19 40
    جالبه خشک شدن کارون یا تقصیر خشکسالیه یا تقصیر سدها یا .... تقصیر همه هست یه جز طرح های انتقال آب. ضمنا کارون تا همین 20 سال پیش بسیار پر آب بود. این همه ضد و نقیض گویی رشت است.
  • بی نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    29 83
    زاینده رود تا همین سی سال پیش رودی فصلی بوده که اگر لطف کنید و نگاهی به کتابهای سی سال پیش بیندازید علامت نقطه چین به معنای رود فصلی را در نقشه به جای زاینده رود میبینید. حالا با صرف هزینه های هنگفت آب کارون را برای این رود فصلی منتقل کرده اند و هزاران هکتار برنج،ذرت علوفه ای و دیگر کشت و زرع های آببر راه انداخته اند و با خیال راحت به منابع آبی خوزستان و چهارمحال دست اندازی میکنند، طلبکار و شاکی.
  • بی نام IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    52 42
    نکته جالب اینجاست که اصفهانیها خوزستان را که مسیر طبیعی رود کارون است مستحق حق آبه نمیدانند ولی خودشان را که حتی یک چشمه هم ندارند مستحق میدانند. در تمام دنیا آب یک رود به تمامی کسانی که در حاشیه آن زندگی میکنند تعلق دارد و نه به جاهایی که با زور تونل آب را به منطقه خود منحرف میکنند.
    • سعید IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
      8 9
      آبی رو که خداوند در رودها برای استفاده و رزق و روزی بندگانش خلق و جاری کرده شماها با خودخواهی و تنگ نظری بر مردم می بندید و مردم رو از این مایه ی زندگی و حیات و روزی محروم می کنید اونوقت میگید فقط مال ماست و حتی مسخره هم می کنید که اصفهان خشکه و بیابونه آخه کی باعث این وضعیته بماند که همه هموطن و در یک کشور هستیم و حق ملیتی
  • بی نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    8 4
    دوستان مشخص شد علت کم آبی کارون چیست. علت به 60 سال پیش بر میگردد. اگه لطف کنید و یک منبع معتبر در این مورد ذکر کنید ممنون میشویم.
  • بی نام IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    مردم آب خوردن نداشته باشند ولی اصفهانیها رودشون پر آب باشه؟ آبی که به اصفهان میرسد سهم آب خوزستان و شهر کرد است . اینقدر از خود راضی بودن خوب نیست . آب دیگران را هم بخوری و طلبکار باشی ؟ میدانید اصفهانیها چند سال حق مناطق محروم دریافت میکرده اند . یک کم انصاف خوب است .
    • شهروند A1 ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      71 26
      اخوی؟عزیزم؟ شهر کرد تا چند دهه قبل جزو استان بزرگ اصفهان بود فدات شم. سهم شهدای شما تو جنگ 8 ساله چقد بوده؟ داداشم؟خوزستان زیر پوتین بعث عراق بود، مردای اصفهان اونجا جون دادنلشگر14امام حسین و8نجف اشرف حالا خوزستان طلب کار کسانی شده که اومدن از خاک اونا دفاع کردن، درصورتی که خو اونا تو جنگ اومدن و شاهین شهر اصفهان ساکن شدن
    • حسن A1 ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
      17 55
      بنظرم یک روز باید جلوی نفت رو هم بگیریم اصلا چه معنی می ده .
    • بی نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
      68 49
      همه ی ایران از خوزستان دفاع کرد شما چقدر از خود راضی هستین که یک دفاع ملی رو به پای خوتون مینویسین. به نسبت جمعیت شاید خوزستانیها از همه بیشتر کشته دادن. آب یک منطقه ای را بدون رضایت میبرید شاکی هم هستید قدردان هم نیستید.
  • امیر IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    7 13
    سلام این دو سال در حال ساخت تونل مترو در زیر زاینده رود بودند
  • ghasem IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    15 30
    مشکل فقط زاینده رود نیست.همه مسایل کوچک و بزرگ تو کشور ما با هم مرتبطن.اگر از اول توی برنامه ریزیهای کلان اعم از سیاستهای کشاورزی و صنعتی وگردشگری و رشد جمعیت درست عمل میشد نه نیازی به دستکاری رودخانه های طبیعی بود و نه زاینده رود خشک میشد.الان هم باید با استفاده از برنامه ریزیهای جامع 10 و 20 ساله به دور از سیاست بازی عمل کرد.شاید تعطیل کردن کارخانه های بزرگ صنعتی در اصفهان و تعطیل کردن کشاورزی در خیلی از نقاط کویری به خصوص در منطقه کرمان ودر عوض تقویت بخش گردشگری در دراز مدت بهترین چاره باشه.یادمون باشه بهترین زمینهای کشاورزی ما در جلگه خوزستان است..کارخانه فولاد جایش در منطقه کویری و مرکزی نیست..اصفهان زیبا باید قطب گردشگری جهانی ما باشدوظرفیت صنعتی اصفهان خیلی کمتر از صنایع کنونی ان است.
  • saman A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    30 96
    همه چیز خوزستان را اصفهانی های زرنگ با لابی گری بردند پول توسعه اصفهان آیا از پول نفتی که باید خرج توسعه خوزستان میشد نیومد؟ چرا با پول نفت آبادان در اصفهان کارخانه فولاد می زنید؟ چرا با آب کارون باید اصفهان را توسعه بدهید؟ چرا ما در آبادان حتی آب آشامیدنی نداریم و باید آب بخریم اما شما اصفهانی ها آب کارون را می برید؟؟؟ آقاجان آب آشامیدنی آبادان را تامین کنیدهر چی اضافی آمد به اصفهان بدهید لطفا.
  • علیرضا IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    8 3
    متاسفانه خشکسالی ایران را فرا گرفته است و فکر میکنم بی آبی تقصیر کسی نیست ولی میشود با مدیریت صحیح کمی کنترلش کرد فکر میکنم ای خشکسالی 30 سال ادامه داشته باشد البته از رحمت خدا نباید غافل بود من هم یک آذربایجانی هستم و امیدوارم خدا رحم کنه و بارندگی خوبی داشته باشیم و دریاچه ارومیه احیا بشه مسئله دریاچه ارومیه فقط بی آبی نیست متاسفانه جان مردم این منطقه در خطر است و امیدوارم مسئولین در امر پر آب کردن دریاچه به یاری خداوند موفق باشند
  • بی نام A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    شهر بی سیاستمدار و قدرت میشه اصفهان آقایون شهرکردی و یزدی و خوزستانی و ...بیایید بولدوزر بزارید اصفهانا خرابش کنیدببینم راحت میشید . ببینم پیشرفت حداقلی علمی اصفهان را میتونید داشته باشید. خاتمی و عارف که خوب آب اصفهانا با سیاست برا یزد یه میلیونی بردند فحشاشم احمدی شنید
  • بی نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    11 68
    مگه میشه سرچشمه رود آب یه رود دیگه باشه
  • ahad A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    24 38
    نه نفت ارث بابای خوزستانیاست نه اب مال اصفهانیست اگه اینجوری باشه یزدم جلو سنگ اهنش و معادنش را بگیره که اصفهان تعطیله. یجوری اصفهانیا میگن پول سنگ اهن را میدیم انگار یزد اب را مجانی از اصفهان میگیره.اب زاینده رودم اگه خشک شده بخاطر کاشت برنج توکویره بابا اشکال از خودتونه
  • بی نام GB ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    داداش بنده کارگر یک پیمان کار این کانل ها انتقال هست می تونیم ثابت کنیم که کانل ها از کارون باز شده و به از شهر کرد و به صافی اصفهان ریخت میشه خدا شکر این قدر هنوز باران نیامد و یا هنوز برف ها اب نشدند که بگیم این اب باران و برف هست اب از کارون صد درصد می تونید کارون بیاید ببیند روز به روز به گل و لای داره می رسه تا چند روز این کانل ها از بین می برند
  • نویدخوزستانی IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    25 90
    ابتدا جاری شدن آب در زاینده رود را به تمامی ایرانی ها بالاخص اصفهانی های پرتلاش تبریک میگم. میخواستم یک نکته ای را بگم به دوستانی که در کامنتاشون بی پروا بر مردم نجیب و صبور خوزستان تازیدند عرض کنم اصفهانی ها خیلی بیشتر از زحمتی که کشیده اند در این سالها از امکانات شهری و اجتماعی منتفع شده اند تا خوزستانی ها. کافی است سری به شهرهای خوزستان بزنید و آن را با شهرهای اصفهان مقایسه کنید میفهمید که مسئولین چقدر مسئولانه تر به اصفهان نگاه کردند تا خوزستان البته منعی نداره ولی خواستم بگم که اصفهانی های عزیز انقدر هم که در کامنتهای بالا اشاره کردند مظلوم نیستند هم ... را میخواهند هم خرما را هم صنایع فولاد را با آن همه مصرف آب هم برنجکاری لنجان و هم بساط تفریح و چایخانه کنار زاینده رود پرآب
  • بی نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    35 2
    اتحاد ملت رو نگاه کن . این همه اینجا با این کامنت ها به هم تاختید ولی یکی نگفت خدایا شکرت که امسال داریم از خشک سالی ها نجات پیدا میکنیم .
  • بی نام A1 ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    اصفهان اگه پیشرفتی داشته به خاطر سخت کوشی و تلاش مردمش بوده خود خوزستانیها بهتر میدانند که هر سال درهمین ایام چندین هزار کشاورز اصفهانی باتحمل سختی فراوان به خوزستان میروند تادر انجا با اجاره زمین انها به کشت صیفی جات و غلات بپردازند وخوزستانیها فقط دلخوش به دریافت اجاره زمین هستند اری نابرده رنج گنج میسر نمی شود مزد ان گرفت جان برادر که کار کرد
  • mgh A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    25 10
    من ساکن مرکز شهر اصفهانم قابل توجه بعضی ها امسال تابستان به مدت 2 ماه در روز کاملا آب قطع بود و با کولر دستی و آبی که درون سطل که در شب ذخیره کرده بودیم روزگار می گذروندیم البته چون مستعجر هستم نمی تونستم تانکر آب وصل کنم
  • بی نام A1 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    28 1
    مشکل بی آبی هم در ایران سیاسی است
  • بی نام IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    رود کارون تا همین بیست سال پیش بسیار پرآب ، عمیق ، عریض و خروشان بود و این را حداقل همه مردم خوزستان به یاد دارند.اخیرا مسولین محترم ادعا کرده اند که تاریخچه انتقال آب کارون به زاینده رود به سالهای بسیار دور برمیگردد و با این مطلب سعی در توجیه نابودی کارون دارند.
  • بی نام IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    طبق قوانین بین المللی و اخلاقی و شرعی یک رود به تمامی حاشیه نشینان آن تعلق دارد و تمام دولتها موظف به در نظر گرفتن این امر هستند.به عنوان مثال رود فرات از ترکیه سرچسمه میگیرد و وارد سوریه میشود.به رغم اینکه این دو کشور هیچ گاه روابط خوبی با هم نداشته اند ترکیه به تعهد خود در مورد ارسال 500 متر مکعب در ثانبه به سوریه عمل کرده است. بنابراین آب کارون بدون هیچ گونه شک و تردیدی به مردم استانهای حاشیه آن از جمله استان پهناور و حاصلخیز خوزستان تعلق دارد.
  • بی نام A1 ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    اصفهانیها حاضرن کل ایران نابود بشه اما اصفهان آباد بشه، اقاجون سد زاینده رود رو جریانی کنید بذارید رودخانه زاینده رود روال طبیعشی وبره بدون سد و موانع غیر طبیعی بخدا مشکل زیست محیطیش حل میشه
  • بی نام A1 ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    41 4
    مطمئنیم همه ایرانی هستیم؟
  • کامبیز از اهواز A1 ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    خوب معلومه آب رو از کجا بردن، از کارون. اصفهانی ها باید مدیون و سپاسگذار خوزستان باشن. اگه کارون نبود میخواستن چیکار کنن؟
  • بی نام IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    21 81
    مسولان و مردم اصفهان ادعا میکنند با توجه به اینکه بیشتر سرچشمه های اصلی کارون خارج از خوزستان قرار دارند پس مر دم خوزستان حق اظهار نظر در مورد آن را نداردند. ذکر دو نکته در این خصوص ضروری به نظر میرسد: 1طبق تمام معاهدات بین المللی و اخلاقی و شرعی مردم حاشیه یک رود از سرچشمه تا مصب رود حق آبه داران اصلی آن رود هستند. 2به فرض اینکه گفته اصفهانیها درست باشد که نیست ، کی گفته آن آب به شما تعلق دارد؟
  • توحید IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    حسودی کدومه؟ اصفهانی عزیز شما از وضعیت آب شرب جنوب خوزستان خبر داری ؟ کجاست سهم همین نفتی که میگید مال همه ایرانه؟ اگه همین سدهای خوزستان نبود این همه برق غیر نفتی کجا تولید می‌شد؟ مشکل ما خوزستانیها توزیع نا عادلانه سرمایه‌های ملیه و بس آب، نفت یا هر چیز دیگه. اگر واقع بین بودین اگر...
    • رعنا A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
      10 7
      نفت ببندید ما از سوخت هسته ای در نطنز اصفهان انرژی فراهم میکنیم هم الودگی اش کمتر است و هم بهتر است خبرانلاین درج کن
  • مجید A1 ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    اگر اصفهانی باشید میداند که زنده رود یعنی زندگی. حال مردم در روزهایی که رودخانه آب دارد فرق میکند. کاش مدیریت وجود داشت. کاش هیچ وقت دوب اهن و فولاد به اصفهان نمی امد. کاش هیچ وقت جنگ زده های خوزستانی به اصفهان نمیآمدند. کاش هیچ وقت آب به یزد و رفسنجان منتقل نمیشد. کاش... این رودخانه ای که خیلی از هموطنان چشم دیدن آن را ندارند چندین هزار سال قدمت دارد. موضوع دزدیدن آب کارون و ... نیست. موضوع وجود داشتن رودی است که به زندگی تک تک مردم یک دیار گره خورده است.
  • بی نام IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    31 8
    آماری که از میزان آب انتقال داده شده از کارون به زاینده رود منتشر میشود آماری غیر واقعی است. این قضیه خود سبب بحث و جدل زیادی بین نمایندگان استان خوزستان در دو دوره پیش به ویژه جناب آقای زنگنه با وزیر نیروی وقت شد که طبق معمول به نتیجه نرسید.
  • بی نام A1 ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    17 2
    ای بابا ما به هم رحم کنیم، تا خداوند متعال هم در رحمتش باز کنه، فقط از خدا بخواهید، انشالله انقدر بارون و برف بیاد تا کسی از کسی دیگه نبینه کم آبی رو،
  • بی نام RO ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    82 13
    تا جاییکه من به عنوان یک اصفهانی می دونم آب رودخونه عزیزمون رو به دیگه شهرها دادن حالا یه کم آب به شهرمون برگرده اینقدر زورشون میاد
  • بی نام RO ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    دوستان عزیز که می فرمایید اصفهان کویریه درست ولی تا همین چند سال پیش با داشتن صنایعی مانند ذوب آهن و فولاد مبارکه با قدمت جندین دهه که البته هموطنان جویای کار بسیاری را پذیرفت ، دارای رودخانه ای پرآب و زیبا بود هموطنان عزیز خوزستانی که بسیاری از آنها در شهر ما مهمان که نه بلکه صاحبخانه شده اند ، دوستان عزیز شهرکردی که تعداد زیادی از ایشان دارای منازل مسکونی و مشاغل مختلف در شهر ما هستند ما خسیسها شما دست و دلبازان باید بدانید که آب سهم همه است نه منطقه خاصی . ما که خسیسیم آیا کم جوانان ما در جنگ شرکت کردند و شهید و جانباز و اسیر شدند . آیا کارخانه های ما صرفا نیروهایش را از مردم بومی گرفت یا بسیاری از کارگران و یا نیروهای متخصص را از سایر شهرها نظیر یزد و شهرکرد و خوزستان نیز پذیر شد .
  • بی نام RO ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    زنده باد اصفهان و اصفهانی زنان و مردان غیور
  • سعید A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    39 5
    برادرهای عزیز من همه ما ایرانی هستیم و باید از هم حمایت کنیم ،شهر من و تو هم نداره اگر شهر من خراب بشه بعدش نوبت به شهرهای دیگه میشه، همونطور که الانم به همین شکله. یکم دقت کنین و واقع بین باشین و اختلاف پرهیز کنین که تنها چیزی که میتونه مارو نابود کنه اختلافه. لطفا اجازه ندین کم کاری و بی مسئولیتی بعضی از مسئولین باعث بشه ما هم نسبت به هم کم توجه بشیم. ممنون
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    29 93
    به لطف چهارمحال اصفهان زیبا میشه
    • رعنا A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
      16 14
      به لطف زحمت مردم اصفهان اصفهان زیبا شده است
    • بی نام A1 ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
      1 1
      اینم یه مطلب فان مرسی
  • بی نام RO ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    اگر شهر اصفهان آباده به خاطر سعی و تلاش و آینده نگری و سخت کوشی مردان و زنانش است . از قدیم مردم اصفهان به سخت کوشی و البته آینده نگری معروف بودند که متاسفانه به خساست تعبیر شده . مردم اصفهان نه تنبل هستند و نه اینکه صرفا در لحظه زندگی کنند . نیاکان ما به ما آموختند که با تلاش و کوشش در آبادانی شهرمون کوشش کنیم و این را مدیون هیچ شهر دیگه ای نظیر شهرکرد و یا ایتان خوزستان نیستیم . ما نه به تنبلی معروفیم و نه به بی تعهدی . خوزستانی های عزیز ظاهرا اگه شما زمان جنگ فراموش کردید که چطور ما خسیسان میزبان شما بودیم و سرباز وطن ما فراموش نکردیم . نمونه اش هم شاهین شهر
    • رعنا IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
      15 14
      دمت گرم اصفهانی باغیرت
    • حمید IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
      8 8
      آقای بی نام شما که نمی دونی زمان جنگ تو خوزستان جه خبر بود...ما زیر باران موشک و گلوله و ... زندگی می کردین و شما بی خیال مشغول کسب و کار و آینده نگری...اگه الان شاهین شهر همش خوزستانیه به خاطر اینه که اکثر کسایی که تو صنعت خوزستان مشغولند بومی نیستند و زمانی که اینجا جنگ بود اونا آینده نگری می کردند و درس میخوندند
    • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
      12 11
      آقای اصفهانی که نشستی به نفع اصفهان 100 تا 100 تا مثبت و منفی میزنی بابا تابلو بازی در نیار برو مثل بقیه همشهریات تو فکر کار و تلاش و کوشش باش . پاشو دادا
  • جمعی از مردم اصفهان A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    17 14
    این چهارمحالیها که یگوند این اب هم مال اصفهانیها نیست حتما مال باباد وتوقباله ننه ات برو غازت بفروش .این اب اززمانی که خداوند زمین را افریده مال زاینده رود بوده است .نزدیک به یک میلیون چهارمحالی در استان اصفهان زندگی میکنند ودر کارخانجات اصفهان کار میکنند .وزندگیشون میکنند ومن خودم اصل ونصبم بختیاری اصلا چرا اب باید به یزد برود ویزد از زاینده رود حق ابه برخودارنیست من زورم نمی اورد .چهارمحالیها برون جلوی اب که به کرمان میرود ویزد را بگیرند .ما هم اینجا دوکارخانجات میخوریم و ام اس و سرطان میگیریم ،حاضرید اب به خلیج فارس بریزد ولی مردم کشور خودتون استفاده نکنند .مرد حسابی ابی که از فریدون شهر اصفهان به سمت چهارمحال میاد را نمیبینی واز سمیرم به سمت کارون سرازیر است
  • امیر تبریزی اوغلی ضد لنگ و کیسه IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    2 15
    ........................ منفی بدین . منتظرم
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    8 0
    برادرها خواهرها همه شما حق دارید اما هیچ‌کدامتان نگفتید که کلاً سیستم غلط است... سیستم
  • متین A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    11 4
    دوستان دیدید که طبق گفته همین خبر مشکل اب اصفهان با 400میلیون متر مکعب اب حله واصفهان به چیزی بیش از این نیاز نداره که این مقدار 1/60 اب رود کارونه که 24 میلیارد متر اب داره و تونل بهشت اباد قرار در بهترین حالت 1میلیارد متر مکعب اب جابه جا کنه که اون 600تا مابقی قرار به کرمان یزد و قم داده بشه و اتهام زیاده خواهیش برای اصفهان و این در حالیه که 1.5میلیارد متر اب کارون از سرچشمه های استان اصفهان تامین میشه همه میدونن که نوع ابیاری به خصوص توی اصفهان باید اصلاح بشه اما وقتی 100 هزار نفر کشاورز از این اب در شرق اصفهان استفاده میکنند درست نیست ازاین اب محروم بشوند چون این کشت وکار چند قرن داره انجام میشه
  • بی نام IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    13 7
    ای بابا حالا هی دعوا کنید دو روز دیگه دوباره زاینده رود خشک میشه ها ... بزارید ما تهرانی ها یه سفر بیاییم اصفهان زاینده رود پر آب و ببینیم دیگه .. با احترام به همه هموطنان عزیزم
  • رعنا سادات IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    16 11
    کارون شرافت ما خوزستانی هاست، چطور مسئولین راضی شدن این کارو با ما بکنن، این آبی که واسه زاینده رود اومده اگر از کارون باشه صد در صد غصبی هستش چون تو خوزستان بسیاری از مناطق از آب کافی محروم هستن، پس چطور وقتی یه منطقه خودش دچار کم آبیه و مردمش به آب نیاز دارن آبشو میفرستن جای دیگه؟؟؟؟ خواهش میکنم بگید کی پاسخگو هست؟
  • رضا A1 ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    11 12
    دبی آب زاینده رود در پر آب ترین موقع سال 46 متر مکعب و دبی آب کارون 453 متر مکعبه چطور جاری شدن آب در زاینده رود میتونه باعث خشکی کارون بشه لطفا مطالعه کنید و تحقیق در این مورد . مشکل ما مردم افکار سخن و تصمیمات متعصبانه و غیر منطقیه
  • بی نام US ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    8 5
    هموطنان عزیز.. آقا ما اصلا غلط کردیم آب رودخونه شهرمون باز شد باعث رنجش شما شدی. ببندینش. اصلا بیاین با بولدوزر خراب کنید هرچیزی که باعث شده شما فکر کنید خدای نکرده اصفهان قشنگتر از شهرتونه .
  • سامان IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    5 8
    افرین..واقعا افرین..حالا شدیم ترکاوو کردهاوو اصفهنیووو تهرانیی...به کجا میریم؟کجا؟میدونم نخونده رد میکنی میدونم میخونیو پوست خند میزنی اما بدونید موقع جنگ نه ترکی ملاک بود نه کردی نه عربی..همه پیش هم بودن چون شناسنامشون توش خوررده بود ایرانی..میدونید که چرا جنگیدن..واسه .دینشون..ناموسشون..خاکشون..ابشون..اره اب..همون ابی که شما دعوا دارید باهم سرش اما دعوا شما با اونا فرق داره اونا واسه نسل بعد یعنی منو شما جنگیدن اما شما واسه الان میجنگیدبجنگید بزنید .اره بابا راجب هم جک بسازید .والا گور پدر دنیا...ولی دوستان داداشیه اجیا مادرا پدارا اهای نسل فردا بدونید هرچی که هستیم یادمون نره کورد.ترک.لر.بلوچ.عرب..همه باهم زندگی میکنیم چون همو دوست داریم اگه نداشتیم تا الان نه ایرانی بود نه ایرانی..
  • محسن A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    12 4
    من به عنوان یه نفر که مهمون یزدیاست و تو صنایع یزد مشغولم شاهدم که میزان آب انتقالی از اصفهان به یزد مقدار بسیار ناچیزیه که اونم مدام قطع میشه. یزدی های بینوا استان توریستی و زیباشون شده محل احداث صنایع مضری که جز سرطان و ام اس و مشکلات ریوی هیچ عایدی دیگه ای واسشون نداشته. قطعا هم وطنای اصفهانی من هم حاضرند صنایع فرسوده ذوب آهن و فولاد رو بدن و مثل قبل یه شهر تمیز توریستی داشته باشن. اگه دوستان هم وطنم تو استان های دیگه فکر می کنن داشتن این صنایع سودش به ضررهاش می ارزه باید بگم که همه کشورهای پیشرفته دنیا دارن این جور صنایع رو میدن کشورهای دیگه و تولیداتشون رو میخرن چون میگن شهروندان اروپایی و آمریکایی لیاقتشون هوای پاک و سالمه.
    • بی نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
      7 3
      من خودم یزدی نیستم ولی 2 سال و نیمه ک اینجام. کجا آب انتقالی از اصفهان مدام قطع میشه برادر من؟ در ضمن همه میدونن کدوم شهر ایران توی خاورمیانه رتبه یک ام اس و سرطان داره، شما سنگ یزدیا رو به سینه نزن
    • رضا ضا IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
      7 1
      ما هم همینطور فکر میکردیم ولی بعدا معلوم شد اب انتقالی اصلا کم نبوده حدود 25 درصد اب مصرفیاصفهان
  • بی نام IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    15 10
    زنده باد خوزستانی و قوم بختیاری و زنان و مردان غیورش
  • ایرونی IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    6 6
    با خوندن این کامنتها به این نتیجه می رسیم که مملکت رسما تبدیل شده به پایین برره و بالا برره . این حرفهای چرت و پرت چیه دیگه آب ما رو بردن , نفت ما رو بردن و معدن ما رو بردن ... بابا ایران ملک مشاع همه ایرانیان است و بس
  • عادل A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 2
    با سلام خدمت همه هموطنان به نظر من تا وقتی مدیریت درست و اصولی در هر کاری نباشد هیچ برنامه ای پیش نمی رود روزی به آب چند روزه دل خوشیم روزی به صادرات و روز دیگر به .... شاد باشید.....
  • احسان GB ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    14 10
    با سلام به دوستان اصفهانی باید خدمت شما انحصار طلبان عرض کرد که آن کسانی که شما می فرمائید تنبل هستند در همان گرمای 50 یا 60 درجه بیش از نیمی از بودجه مملکت رو تامین می کنند . بزرگترین منبع تولید شکر در کشور هستند .در تولید گندم استان دوم هستند در تولید خرما نیز همینطور حال چگونه این محصولات با تنبلی و خواب زیر کولر بدست می آید ؟؟؟؟؟؟ و اما بودجه عمرانی خوزستان در زمان جنگ که هیچ عمرانی در خوزستان صورت نمی گرفت همگان می دانند که مقرر شده بود بودجه عمرانی خوزستان در اصفهان هزینه شود و بعد از جنگ از اصفهان کم و به خوزستان افزوده شود ولی چه خیال باطلی که انحصار طلبان هیچ گاه این کار را نکردند
    • بی نام IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
      6 7
      والا حالا اگه خودشون بودن، پیگیر میشدن که همه جا رو تعطیل کنن بخاطر گرما
  • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    4 2
    دوست عزیز من خودم یزدی نیستم ولی چند سالی میشه ساکن یزدم. اصفهان کجا مدام ابو قطع میکنه؟ در ضمن یزد استان زیباییه؟ اگه اطلاع نداری کدام شهر رتبه یک سرطان و ام اس رو داره یه سرچی بکن. قطعا مردم اون شهر نخواستن به ازای صنایع و ... سلامتیشونو بدن، نامردی نکن بچاپ خبر
  • مجید IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    11 4
    سرچشمه های رود کارون را به بهانه تامین آب شرب استانهای مرکزی غارت کردند.سوالی که به ذهن خطور میکند این است که از این حجم آب عظیمی که تا کنون از کارون به زاینده رود منتقل شده آیا یک قطره به کرمان رسیده؟ به یزد چطور؟فقط یک لوله 10 اینچی که در برابر آب انتقالی از کارون بسیار بسیار ناچیز و قابل اغماض است ؛ که البته آن هم با اعتراضات شدید اصفهانیها همراه بوده و هست. نکته جالب اینجاست که مسولین استان اصفهان و نیز مردم آن ادعا میکنند که طرحهای انتقال آبی که در حال اجرا هستندمانند تونل بهشت آباد نیز بیشتر برای یزد و کرمان منفعت دارند . سوال اینجاست که اگر این طرحها برای تامین آب کرمان و یزد است پس چرا شما به هر دری میزنید تا آنها را نیز عملی کنید.
  • بی نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    14 8
    وقتی که میگن زاینده رود قربانی دیگر مناطق شده واقعا حالم به هم میخوره. مگه زاینده رود چفدر آب داشته که این همه بذل و بخشش کرده. همون آبی هم که به یزد رفت آب کارون بود .
  • بی نام IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    11 8
    ظاهرا تبعیص در تمام زمینه ها وجود دارد.در حالیکه شهر به اصطلاح توریستی اصفهان با چند تا پل مربوط به 400 سال پیش که هزار بار هم بازسازی و بهینه ساری شده اند را هر روز در رسانه ها یا میبینیم یا میشنویم هیچ کس درباره آثار بسیار پر ارزش خوزستان حرفی نمیزند که از جمله آنها معبد زیگورات اولین اثر ثبت شده ایران در یونسکوست.
  • بی نام GB ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    14 9
    جلگه خوزستان مهد تمدن بشری بوده،بروید تاریخ را بخوانید سرزمینی که بطور طبیعی 2/3 آبهای جاری کشور درآن جریان داشته خاک مناسب و دوره نوری طولانی اجاز ه کشت چند باره را می دهد نباید محروم باشد ، بحثی که خوزستانیها میکنند این است که انتقال آبی که بدون هیچ هزینه ایی بطور ثقلی وطبیعی در این استان جریان دارد به محلی دیگر وبا صرف ملیاردها هزینه برای کاری که با هیچ هزینه ای در این استان انجام می شود کشاورزی نه منطق اقتصادی ونه منطقذ ملی و ونه منمنطق شرعی دارد. ضمنا اگر مسولین به این نتیجه رسیده اند که خوزستان با گرمای 50 در جه قابل سکونت نیست اشکال ندارد همه ایرانی هستیم بدنبال شاهین شهر وکرج وسایر شهرهای بزرگ به خوزستانیها کار و ومسکن بهید همه میاییم باهم زندگی می کنیم و خوزستان تعطیلچطوره؟
    • علی IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
      4 4
      آخه جلگه خوزستان چه ربطی به زاینده رود داره
  • علی A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    4 2
    بحث رو کشیدن به کجاها خخخ
  • نوید IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    2 6
    خوزتان رو عشق است ، اصفهان رو عشق است و تمام مردم با فرهنگ ایران و ایرانی رو عشق است دوستان اگر خوزستان نبود مردم اصفهان همچین نعمت و شهر زیبایی نداشتن و اگر اصفهان نبود مردم خوزستان همچین نعمت و شهر زیبایی نداشتن ... پس بیایید قدر نعمت های داشتمون رو بیشتر بدونیم تا از کف ندادیم ...
  • احمد آجویی A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    6 0
    دوستان من یکم اندیشه کنین. سو مدیریت این بلا رو سر کشور آورده زدن چهر عددسد روی کارون. انتقال آب زاینده‌رود برای صنعت استان های دیگه نه شرب. انحراف آب ورودی به کارون از کرخه و دز جهت تامین آب قم. دوست من برق اصفهان و چهل درصد چهارمحال و بختیاری از اصفهان تامین میشه. اصفهان ۵ نیروگاه بزرگ داره و اصلا از خوزستان برق نمیگیره. دوستی که میگی زاینده‌رود فصلی بوده فکر کنم نمره جغرافیت تک بوده. زاینده‌رود تنها رودخانه دایمی فلات مرکزی ایران هستش برو ببین. خشک شدن شهرهای مختلف ایران ناشی از عدم مدیریت هست همین. به جای این صحبتا تلاش کنین سدهای کارون از بین بره. دوم چاهها و موتورهای غیرقانونی برداشت آب در سامان کنسل بشه. مطمئن باشین مشکل حل میشه ولی کو گوش شنوا هموطن اتحادتو حفظ کن