توافق بر سر حق پخش بازی های تلویزیونی جایی بیرون از تلویزیون و فوتبال ، میان مجلس و نمایندگان دولت حل شد.

 

آریا صالحی : توافق قیمت پایین تلویزیون و فوتبال حاصل توافقی بود که نظر کارشناسی اش را وزیر ورزش داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ؛ علی کفاشیان خود را در یک قدمی فتحی بزرگ می دید که ناکام ماند. اگرچه او و فدراسیونش گامی به پیش برداشتند اما این گام آنی نشد که رویایش را داشتند. آنها به دنبال حقی بودند که باشگاه ها باید از پی اش می جنگیدند. آنها دلخوش به حمایت وزارت ورزش بودند چون اولین بار این وزیر ورزش بود که یادآور شد حق فوتبال باید از تلویزیون گرفته شود اما در نهایت این فدراسیون بود که دور خورد و کفاشیان بود که عقبگرد را تجربه کرد.

همه چیز به زعم کفاشیان داشت خوب پیش می رفت. او درهای استادیوم ها را به روی دوربین ها بست و حتی توانست 90 را از سکه بیاندازد. باورش این بود که تا حداقل 2 برابر کردن حق پخش فاصله ای ندارد و فقط باید لیگ را تا نیم فصل به همین شیوه پیش می برد اما به یکباره دید چاره غیر از مصالحه ندارد. وزیر ورزش که اولین بارتیر ماه گذشته در گفت و گوی اختصاصی با خبرآنلاین از ضرورت گرفتن حق پخش سخن گفته بود. از اینکه با قرارداد دور زمین و گرفتن حق پخش باید پای دولت از فوتبال حرفه ای بیرون کشیده شود ، به یکباره به این نتیجه رسید ادامه این حمایت سودی ندارد.

او که آن زمان عقیده داشت هزینه های لیگ برتر بالغ بر 1200 میلیارد تومان است ، حالا که بر اساس اعلام سازمان لیگ هزینه ها در صورت های مالی به 200 میلیارد تومان رسیده اند ، نظرش بر این شد که تزریق پول تلویزیون به فوتبال تنها سیکل معیوب فوتبال را قوی تر می کند پس دست از حمایت فوتبال بر داشت. او شاید تا هفته قبل ، درست تا زمانی که همه گمان می کردند این بار کفاشیان چاره ای ندارد و در برابر حمله اعضای هیات رئیسه اش پا پس می کشد تا نبی را از پست دبیر کلی و آیت اللهی را از بخش عمده مسئولیت هایش بر دارد ، حمایت وزارت ورزش را می شد پشت ماجرای حق پخش دید اما وقتی ورث برگشت و کفاشیان مشروطه را نپذیرفت ، حمایت ها هم کمرنگ شدند.

تلاش برای تغییرات در فدراسیون فوتبال خواسته ای بود که وزیر ورزش از 4 ماه قبل به دنبالش است. وعده ای که کفاشیان به گودرزی داده بود اما عملی نکرد تا وزیر در برابرش ارتباطش با او را قطع کند ، جواب تماس هایش را ندهد و از او رو بگرداند. در هفته های گذشته که فشار برای ایجاد تغییرات به کفاشیان بیشتر شد ، اعضای هیات رئیسه در تدوین نامه های تندشان برای اعمال اصلاحات مشاوران مختلفی داشتند. مشاورینی که بعضی رسانه ها از آنها نام بردند و حتی گفته شد گرشاسبی ، رئیس دفتر وزیر هم از این تلاش ها بی خبر نیست. اگرچه وزارت ورزش در همه این ایام هر نوع دخالتی را رد می کرد و اصرار داشت بی طرفی را در دستور کارش دارد. تلاش برای ایجاد اصلاحات اما با بی توجهی اعضا به بندهای اساسنامه نا تمام ماند. نبی و آیت اللهی در سمت های شان ماندند و کفاشیان که تقریبا به یقین رسیده بود خیز برای برداشتن معاونانش بهانه ای است برای تغییر خود او ، مصر تر بر سر عقایدش ماند. از سوی دیگر منتقدان هم با همه حمایت هایی که دارند در جمع آوری تنها 20 رای از مجمع برای تشکیل جلسه ای اضطراری ناکام مانده اند تا حضور رئیس معاونینش  در فدراسیون فوتبال را به رای بگذارند . آنها با همه پرونده هایی که از ناکامی ها و عدم شفافیت مالی در دست دارند ، نتوانسته اند مجمع را قانع به بحث درباره تغییرات کنند.

این ناکامی در ایجاد اصلاحات مواضع وزارت ورزش را در حمایت از جق پخش سست کرد. وزارت ورزشی که برای اولین بار با تلاش در دولت توانسته بود کاری کند تا شورای امنیت ملی فوتبال را مکلف به اجازه پخش بازی ها نکند ، با پا پس کشیدن ، حمایت دولتی را هم از فوتبال گرفت. کفاشیان که برای ماجرای حق پخش تیم های فوتبال_ این پول به فدراسیون نمی رسید و بین تیم ها تقسیم می شد_ اختیار تام را به تنها نماینده ای از هیات رئیسه فرستاده بود که طبق اساسنامه به دلیل اشتغال در شورای عالی ورزش کشور و داشتن نفع دو جانبه اجازه مداخله در این پرونده را نداشت ، در نهایت تنها توانست افزایشی 20 تا درصدی در رقم ابتدایی ایجاد کند. رقمی که خیلی هم چشمگیر نیست و قرار است برای سال بعد هم در بودجه کشور بیاید. درحالی که آنها حداقل به دنبال افزایشی دو برابری بودند. کفاشیان و دوستانش البته در مسیر این کشمکش امید به حمایت تیم ها داشتند اما تیم های نیمه دولتی بزرگ چون سپاهان حتی مدعی فدراسیون شدند. آنها که برای بودجه شان اصلا نیازی به این ارقام کوچک حق پخش ندارند و تصویب چنین قوانینی را باعث ایجاد موانع در کارشان می دانند به فدراسیون انتقاد هم کردند تا مشروعیت خواسته تیم کفاشیان در حمایت از حق باشگاه ها هم زیر سئوال برود اما ضربه آخر زمانی بود که برای جلسه مهم شورای نظارت بر صدا و سیما ، نمایندگان دولت نظر وزارت ورزش را خواسته بودند . جایی که همین حق ناچیز نظر کارشناسی عالی ترین نهاد تصمیم ساز ورزشی کشور بود. تصمیمی که شاید با منطق منتقدان سازگار باشد و مانع از تزریق بودجه بیشتر به چرخه معیوب فوتبال باشد . فوتبالی که بیشتر باشگاه هایش خصولتی هستند و از دولت دستور مستقیم نمی گیرند اما بودجه شان را از بیت المال بر می دارند . تیمهایی که ترجیح شان ارتزاق از بودجه های مستقیم دولتی ، آنهم بالاتر از سقف های مورد نظر وزارت ورزش است پس زیر بار هیچ حدی نمی روند.

پس در این کش و قوس کفاشیان دور می خورد اما بازنده نیست و شکست اصلی را تیم هایی چون استقلال و پرسپولیس و بخش خصوصی واقعی می خورند. تیم هایی که وابسته به بودجه های خارج از ردیف نیستند. حقی ضایع می شود که وزارت ورزش مدعی بازپسگیری اش بود اما اختلافات دامنه دار در بدنه فوتبال ، این حق را ناگرفته باقی گذاشت.

4141

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    63 10
    متاسفانه وزارت ورزش افتاده دست کسانی که ضعیف ترین مدیران هستند.
    • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
      0 2
      آره دقیقا ایشون خیلی ضعیف کار می کنه اما نمی دونم چرا مجلس راجع به ایشون حساسیت نداره
  • صدرا GB ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    26 4
    اینا میدونن فوتبال ایران رو رها کنن بال در میاره دیگه خود همین مسئولین هم آدم حساب نمیکنه و آقای وزیر تازه وارد نمیتونه دیگه تز بده 1200 میلیاردو فیلان.دیگه نمیتونن مدیر جامانده بزارن بالاسر تیم و دیگه نمیتونن یکی رو بزرگ یکی رو کوچیک کنن... اینجا ایرانه یه کالایی رو میخوان بفروشن میگن بدرد نمیخوره ما اینقدر بیشتر نمیدیم ولی نمیزاریمم به جای دیگه بفروشید نمیزاریمم حرف زیادی بزنید... دو هفته بازیها پخش نشد برا بازی که 5 هزار تا نمیرفت 10 هزارتا رفت اینا فهمیدن که چندوقت دیگه همین فوتبال بی کیفیت استادیومش پر از تماشاگر میشه. فوتبال حق خودش رو نگرفت چون ما درگیر خودمونیم
  • محمد A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    27 3
    گر چه به نظرم گودرزی ضعیفترین وزیر روحانی است. اما داستان چیز دیگریست. دولت از فدراسیون حمایت جدی میکرد تا حق پخش را از صدا و سیما بگیرد راه ندادن دوربین ها به ورزشگاهها بدون حمایت دولت امکان پذیر نبود. در واقع دولت میخواست از طریق درامدهای تلوزیون حق پخش داده شود نه از طریق افزایش بودجه صدا و سیما که متاسفانه در این مسیر موفق نبود. با افزایش بودجه صدا و سیما در واقع سیکل معیوبی به وجود می اید به جای ان که دولت خودش مستقیما بودجه ای به فدراسیون اختصاص دهد، پول را به صدا و سیما میدهد تا صدا و سیما مرحمت نموده و به فدراسیون دهد.
  • بی نام RO ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    31 5
    گودرزی تا فوتبال رو از صحنه روزگار محو نکنه ول کن نیست ... هزار رحمت به همون مدیران غیر ورزشی و سیاسی قبلی ... حق پخش یکی از عوامل مهم برا خصوصی شدن باشگاهها هستش و همونطور که اقای تاج گفتن اگه صدا وسیما پول واقعی فوتبال رو بده ، دولت کمک هاش مالی رو که از طریق کارخانجات صنعتی به فوتبال میشد رو می تونست قطع کنه ... پشت پرده چه جنگی بین کفاشیان و گودرزی هستش خدا میدونه اما این وسط فقط فوتبال ضرر میکنه
  • کیوان A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    27 4
    دکتر گودرزی فقط شعار میداد. چرخه معیوبه درست، ولی باید از یک جایی اصلاح می شد. متاسفم. همین
  • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    47 4
    مزخرفترین وزیر این دولت همین وزیر ورزشه مجلس دلش همچین وزیر علومی رو هم میخواد
    • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
      0 0
      معلومه از دست مجلس خیلی سوختی که اینجا هم که وزیر ورزشه بحثشه رفتی سراغ وزیر علوم. خخخخخخخ.
  • محسن IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    این وزیر دست کمی از علی آبادی نداره. ضمن اینکه همینکه کفاشیان جلوی دوربینهای صداوسیما را که مدعی بودند میتونند با یک تلفن وارد شوند را گرفت خودش یک پیروزی بود. اینکه صداوسیما حساب کار دستش اومد در وهله اول بد نبود. کفاشیان هرچقدر هم ضعیف باشه وزیر باید از دخالت در امور فدراسیون پرهیز کنه و بگذاره مجمع فدراسیون و فوتبالی ها تصمیم بگیرند. ثبات مدیریت ضعیف خیلی بهتر از بی ثباتی یه مدیریت قوی است.
    • بی نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
      117 8
      الان باید وزیر رو استیضاح کرد
    • سرخ IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
      8 20
      هیچ کس رو با علی آبادی مقایسه نکن هیچ وقت... جدی میگم... اون هم میتونست ریس فدراسیون فوتبال باشه، رییس کمیته المپیک، وزیر نفت، وزیر راه نماینده شورای شهر و خیلی کارای دیگه که یه دونش هم برای آدم سخته هیچ کس رو با اون مقایسه نکن اگه لازم بود مهندس سردبیر خبرآنلاین هم میتونست بشه
  • بهنام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    21 7
    این وزیر پدر فوتبال رو در آورد و معلومه از این رشته متنفره و با ابن کاراش فقط ضربه میزنه جای اصلاح کردنش و از اون بدتر که بازم خوش به حال سپاهان و این تیم ها شد و پرسپولیس و استقلال هر روز بدتر از دیروز.....
  • محسن A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    8 2
    کلا همه چیزمان به هم میاد . اقلا کاش ادعای بهترین بودن نداشتیم ...
  • رحیم سرشاری A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    19 2
    یک وزیر باهوش اون کاری رو میکنه که نمایندگان مجلس دوس میدارن ؟ نه مردم چون استیضاح هم در کاره
  • فرهاد A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    13 1
    تا بوده همینطور بوده. اول اختلاف هست و جنگ و ادعا. بعدش چند نفر " از بالا" مداخله میکنن و با یک مصالحه قضیه ختم به خیر میشه. و هیچ کسی هم دیگه اعتراضی نداره.
  • بی نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    6 8
    هر چی تو ذهنت میگذشته را نوشنی اینجا بعد خودت برا خودت تجزیه تحلیل هم کردی ،آفرین
  • بی نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    152 9
    این وزیر کلی مشکل داره نمیدونم چرا مجلس بهش رای داده البته این فوتبال هم با این اوضاعش بدرد نمیخوره
  • علی US ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    خوب کاری کرد فدراسیون تو این اوضاع مالی خیلی حیف و میل میکنه گرونترین مربی دنیا رو استخدام کرده
  • یک عادم کم سواد A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    22 49
    اخه برا چی دولت باید پول به این فوتبال بده؟ سرگرمی؟ اخه سرگرمیش هم باز هم بواسطه تلویزیونه مثل برنامه نود، اگرنه خود فوتبال ایران چه جذابیتی داره؟ سالهاست که فردوسی پور داره کم و کاستی های فوتبال رو نشون میده و بنظر شما این برنامه مگه نه اینکه بواسطه این فوتبال کم ارزش تا اخر عمر فردوسی پور برای پخش بیمه شده؟ ایا بتظر شما فقط پول این چرخه معیوب و این فدراسیون رو اصلاح میکنه؟
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    90 4
    از اولش هم معلوم بود رابطه بر ضابطه غلبه می کنه...
  • کمیل A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    وزیر ضد ورزش
  • amir A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    95 5
    متاسفانه بزرگترین عیب و ایرادی که میسود به دولت روحانی گرفت،وزارت ورزشی است که با یک مدیر ورژشی اداره میشود وزیران ورزش ما،چون تجربه مدیریتی بزرگی ندارند،با این اختیارات خودشان را گم میکنند.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    11 3
    کلا این وزیر ورزش اشانتیون روحانی به ملت بود
  • بی نام A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    5 5
    وقتی تمام انتخابات هیت استان ها از پیش تعیین شده است و مجمع هم یه سری آدم دست نشانده چه انتظاری میره که این آقای شادابیان از کار برکنار شه. بهتره سازمان بازرسی وارد کار بشه و دست این متقلبا رو برملا کنه تا همه بفهمن چه خبره تو این فدراسیون
  • بابک IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    10 3
    بزرگترین ضربه رو ب کل ورزش زده آقای گودرزی میشه گف ضعیفترین وزیر بعد انقلاب
  • بی نام RO ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    5 2
    غیر از این می شد تعجب می کردم
  • عرفان IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    63 7
    کفاشیان دور نخورد.درست زمانی که وزارت و هیئت رئیسه و افکار عمومی بخاطر شکست تیم های پایه ای بهش فشار می اوردند که نبی و ایت الهی رو برکنار کنه اجازه نداد دوربین ها وارد استادیوم بشن و با این کار فشار رو از روی خودش برداشت.با برکناری دبیر کل مخالفت کرد و حق پخش هم هرچند ناچیز اما از 22 به 27 میلیارد رسید.کفاشیان و دبیر کلش هم سر جاشون موندن.این وسط وزارت ورزش برای دومین بار ناکام بود برای ایجاد تغییرات در فدراسیون.
  • بردیا IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    گودرزی فوتبال رو نابود کرده.
    • محسن A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
      32 33
      اونوقت کدوم فوتبال را؟...
    • yaser A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
      61 5
      فوتبال قبلا نابود شده دعوا بر سر جنازشه
    • بی نام A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
      ای نابود بشه این فوتبال سراسر فساد
    • بی نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
      9 2
      چه فسادی بابا امان از حسادت فقط فساد تو فوتبال هست ؟جا ها ی دیگه سالمن؟ این وزیر بدترین وزیر این 50 سال اخیر
    • عثمان A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
      5 2
      کفاشیان یک تنه ایستاد مبارزه کرداماحیف که تنهایش گذاشتن مهم نیست این جمله راهمیشه به خاطربسپارید: برگ در انتهای زوال می افتد و میوه در ابتدای کمال؛ بنگر چگونه می افتی همچون برگی زرد یا سیبی سرخ
  • هادی اسلامی A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    13 2
    آقاي وزير شدند دشمن شماره يك فوتبال چرا به دلیل اینکه اختلاف نظر دارین با کفاشیان به باشگاهها خیانت میکنید.هرچند حیفه پول که تو این فوتبال خرج میشه اما اگه واقعا حقشونه بهشون بدین این حق پخش رو تا بعدا بهانه ای نباشه برا حرفه ای شدن همونطور که سال گذشته خودتون گفتین حقشونه چرا از حرف خودتون برگشتید. آقاي گودرزی ماجرای اخراج علی دایی و رحیمی و دسوور به کفاشیان برا نبست قرارداد با کیروش و .... رو یادمون نرفته بود که اینم بهشون اضافه شد
  • بی نام A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    3 2
    خنجر از پشت میزنه اونیکه همراه منه
  • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    1 8
    مطلب کاملا چرت و پرته.
  • بی نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    79 19
    وزيري كه مشاورش كشتي گير باشه همينه ، ايشان فوتبال رو نابود ميكند
  • حسىن A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    80 11
    كودرزى كل ورزش را نابود كرده نمى دانم اقاى روحانى اىن وزىر رو از كجا اورده.نماىندكان اكر راست مىكن كودرزى رو استىضاح كنند.
  • ناشناس IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    88 13
    وزیر ورزش خیلی ضعیف است
  • بی نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    63 4
    شما بگو کجا فساد نداریم؟
  • بی نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    گودرزی وزیر ضعیفی است و روی ماجرای برکناری دایی در برنامه 90 قسمتی از شخصیتش برملا شد
  • محمد A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    9 3
    در مملکتی که خیلی از مردمش به نان شب محتاجند چرا باید میلیاردها تومان از بیت المال خرج این به اصطلاح فوتبال گردد.
  • سیاوش A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    10 4
    از آقای روحانی چنین وزیری بعید بود.پر انتقاد ترین وزارت و ناکارامد ترین وزیر دولت ، وزارت ورزش و وزیرش است.وزارتی که دسته گل مجلس برای این وزارتخانه بود.
  • امید IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    54 22
    بهترین گزینه وزارت ورزش، صالحی امیری بود که متأسفانه مجلس بهش رأی نداد.
  • هادی US ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    3 2
    یادمان باشد اینجا ایران است هر از گاهی نزاعی برای بازار گرمی صور میگیرد و سپس مصالحه های پشت پرده.
  • شهروز IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    11 3
    این وزیر اومد فوتبالو نابودتر از اونی کرد که بود
  • فرهاد 30 از کرمان IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    8 2
    کفاشیان متشکریم
  • کوروش A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    2 0
    یعنی چشای آدم چهارتا میشه از مثبت و منفی ها به کامنتها داده شده. یه جا همه به نفع کفاشیان به کامنتی مثبت دادن درست چند کامنت پایین تر همه به یکی دیگه که همین حرفو زده منفی دادن . آدم تکلیف خودشو نمیدونه تو این مملکت که چکار باید بکنه بخدا.