پیشنهادهای محیط زیستی برای ماه محرم

با تسلیت به مناسبت ایام عزاداری امام حسین(ع)، از آن‌جا که در فرهنگ ما اسراف کاری ناپسند و در حد گناه است، چند نکته و پیشنهاد برای کاستن از فشار بر محیط زیست در روزهای پیش رو، ارایه می‌گردد:

غذاهای نذری و ظرف های یک‌بار مصرف

چند سالی است که استفاده از ظرف‌های یک بار مصرف ، برای دادن غذای نذری به شدت رواج یافته است. متاسفانه، نه تنها برای کسانی که در محل هیات‌ها غذا می‌خورند، بلکه برای کسانی که غذا می‌گیرند و می‌برند نیز چنین ظرف‌هایی را می‌دهند. از همه بدتر این که  استفاده از سفره‌های یک‌بار مصرف هم در این گونه مراسم و حتی در رستوران‌ها (به عنوان رومیزی) متداول شده است.

ظرف‌های دورانداختنی، گذشته از آن که غالبا تجزیه‌ناپذیر اند و سبب آلودگی جبران‌ناپذیر محیط زیست می‌شوند، از نظر بهداشتی هم زیان‌آور هستند. چرا که اولا شسته نمی‌شوند و در جریان تولید و حمل، معلوم نیست که چقدر آلودگی بر آن‌ها می‌نشیند و در ثانی، به علت نفوذ ملکول‌های سنگین پلاستیک به داخل غذا می‌توانند موجب بیماری‌های گوناگون ازجمله سرطان شوند. ظرف‌های تجزیه‌پذیر نیز با صرف منابع بسیار (از جمله: آب، سوخت، مواد اولیه) تولید می‌شوند و تجزیه‌شان هم سبب رها شدن دی اکسید کربن (عامل اصلی گرم شدن زمین) می‌گردد.

 

سفرها و بی مبالاتی ها

در روزهای محرم، بسیاری از مردم برای شرکت در مراسم عزاداری سنتی، به شهرها و روستاهای زادگاه خود می‌روند. سعی کنید در این سفرها، حامل پیام‌های زیست‌محیطی برای همشهریان خود باشید . همچنین سعی کنید که آداب " سفر مسوولانه" را به کار بندید و آن را به دیگران یاد بدهید؛ تا حد امکان با قطار و اتوبوس به سفر بروید و از بردن خودروهای شخصی خودداری کنید. از ظرف‌های یک‌بار مصرف استفاده نکنید، و در صورت استفاده، آن ها را در جاده و بیابان رها و با زباله‌های دیگر مخلوط نکنید . از آلوده‌سازی و تخریب محیط های طبیعی خودداری کنید، شکار نکنید و با شکارچیان صحبت کنید و آنان را از شکار منصرف کنید. در جاده‌ها مراقب باشید که حیوانات را زیر نگیرید و درصورت مواجهه با آن‌ها فقط دور شوید.

 

برخورد فعال داشته باشید

* به همسایه‌های خود بگویید که ظرف‌های یک بار مصرف، برای محیط زیست و سلامتی زیان آور اند.

* تجهیز هیات‌ها به ماشین‌های ظرف‌شویی بزرگ، یا استخدام کارگر برای شستن ظرف های استیل و ملامین می تواند بخشی از ادای نذر خیرین باشد.

* به هیات‌ها و دیگران آموزش دهید که درصورت استفاده از ظرف‌های یک‌بار مصرف، آن‌ها را از باقی‌مانده‌ی غذا پاک کنند و در کیسه‌های جداگانه تحویل ماموران شهرداری بدهند.

* به مدیران رستوران‌ها بگویید که استفاده از ظرف‌های چینی زیباتر و بهداشتی‌تر است و انداختن رومیزی‌های نایلونی یک‌بار مصرف، نمای میز را زشت و محیط زیست را آلوده می‌کند .

* از گرفتن غذا در ظرف‌های دورانداختنی خودداری کنید  و بکوشید که استفاده از ظرف‌های دایمی را دوباره احیا کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382781

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    23 1
    من کاملا با این نوشته موافقم و به شخصه هر برنامه ای که بگویئد حاضرم برای حفظ محیط زیست انجام دهم
    • بی نام A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      0 7
      من هم همین طور دلتون خوشه ها . همه راحت طلب شدند و شما می خواهید مثلا استفاده از ظروف دایمی رواحیا کنید ؟ واقعا دلتون خوشه . خوش به حالتون کاش من مثل شما تیتیش مامانی بودم .
  • بی نام A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    18 2
    ای کاش نیروی انتظامی این طبل‌های مخل آسایش مردم رو از خیابانها جمع کنه... قرار نیست به اسم عزاداری امام حسین هر کاری دلمون خواست بکنیم به خدا مردم بچه کوچیک و فرد بیمار دارن که باید استراحت کنن
  • حقیقت گو IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    26 1
    شخصا تا حالا سعی کرده ام و همچنان سعی می کنم به موارد اشاره شده عمل کنم. ولی واقعیت این است که هنوز باید به اکثر مردممان در مورد نریختن زباله روی زمین و معابر عمومی تذکر بدهیم. این مواردی که شما اشاره می کنید یک مرحله پیچیده تر و توضیح آنها برای عامه ی مردم سخت تر است. کسی که هنوز لزوم ریختن زباله در سطل آشغال را در سال 2014 میلادی متوجه نمی شود چطور می خواهد بفهمد که استفاده از ظروف پلاستیکی برای خودش و محیط زیست اطرافش زیان بار است؟ متاسفانه در بسیاری از هیات های مذهبی و سایر مراسم های عمومی چای را در لیوان های شفاف می ریزند که کاملا سرطان زایی دارد اما تا می آیی تذکر بدهی ملت می گن بابا بی خیال. بعد که سرطان می گیرند به عالم و آدم بد و بیراه می گویند که چرا باعث ابتلای اونها به سرطان شدن
  • ع.ک A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    11 1
    استاد حرفاتون درست ولی مردم اعصاب ندارند که، یه کتکی هم میخوریم.
  • سعید A1 ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    5 0
    ازین ها ساده تر: دوست عزیزی که تکیه زدی و هیات دو تا ظرف آشغال متناسب با نذوراتی که پخش میکنی پای کار بزار. بزرگوار مصرف کننده، جوی و خیابون سطل آشغال نیست و ظرف و لیوان مصرفی تو را کس دیگه ای نباید برداره.
  • فاطمه IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    6 0
    جانا سخن از زبان ما میکویی واقعا ممنونم که این مطلب را گذاشتید این دغدغه من نیز هست متاسفانه این بلای استفاده از ظروف یکبار مصرفانهم از بدترین نوع ان دامنگیر خانواده ها شده به کاربر عزیز اقای حقیقت گو عرض کنم استفاده از ظروف یکبار مصرف حتی بسیار بدتر از ریختم زباله است همانطور که خودتان اشاره کردید باید با کمک رسانه ها کمپین جدی عدم مصرف ظروف غیر بازیافت راه بیفتد
  • بندهء خدا پيرو اهل بيت A1 ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    2 0
    من كه بجاى اين كارها و شلوغ بازيها سعى ميكنم در تمام روزهاى سال حسينى باشم و حسينى بيانديشم اميدوارم انديشهء سيد الشهدا و آزادگى و مردانگى آن بزرگوار و يارانش را بشناسيم و با آگاهى در آن راه قدم بگذاريم ، به والله كه در اين شبهاى عزيز من كمتر اين مهم را ميبينم و بيشتر تظاهرات و علم و كتل و نمايشات اى كاش … قديما روضهء امام حسين ع حال و هوائى ديگر داشت ، امروز ميديدم كه براى يك دكهء كوچك كه اينروزها در هر كوچهاى حداقل دهتاشو ميشه ديد يه خيابون رو بسته بودن و كاسبى يه عده مردم رو كساد كرده بودند مخصوصاً يه داروخانه و درمانگاه را فردوس غرب ، بهار شمالى انتهاى منوچهرى شرقى كودك چهارساله با صداى طبل بزرگ با وحشت گوشهايش را گرفته بود از وحشت بغض كرده بود . فكر كردم سيد الشهدا اگر ميديد...
  • ناشناس A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    0 0
    متاسفانه عزاداری هم مثل بقیه کارامون شعار هست.دیروز راننده ای که رو شیشه عقب ماشینش لبیک یا حسین نوشته بود اومد وار چراغ قرمز رد شد.کاری که می تونست جون یه عابر رو به خطر بندازه.کجا امام حسین راضی به پایمال کردن حق الناس هست 1