در حالی که حدود 2 سال به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی مانده از همین حالا گمانه ها در خصوص نامزدهای احتمالی جدی شده است.

سعید جعفری پویا

رقابتی با نام های تکراری. این توصیف شاید بهترین عبارتی باشد که دست کم تا امروز در خصوص انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا می توان به کار برد. پنجاه و هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده حدود دو سال دیگر برگزار می شود و کاخ سفید ساکن جدیدی به خود خواهد دید. پس از هشت سال ریاست جمهوری باراک اوباما حالا دو حزب دموکرات و جمهوری خواه باید بر سر صندلی رئیس جمهور حقوق دان آمریکا با یکدیگر رقابت کنند. رقابتی که گفته می شود میان دو حزب مختلف از پیش تعریف شده و دموکرات ها و جمهوری خواهان به صورت نوبتی قدرت را در دست می گیرند. اما آیا چنین پیش فرضی صحیح است یا برگرفته از نظریات توطئه محور است؟

 

رئیس جمهور

طول دوره

حزب

هری اس ترومن

1945 تا 1953 - 8 سال

دموکرات

دوایت آیزنهاور

1953 تا 1961 - 8 سال

جمهوری خواه

جان اف کندی

1961 تا 1963 - حدود 2 سال

دموکرات

لیندون جانسون

1963 تا 1969 - حدود 6 سال

دموکرات

ریچارد نیکسون

1969 تا 1974 - 5 سال

جمهوری خواه

جرالد فورد

1974 تا 1977 - 3 سال

جمهوری خواه

جیمی کارتر

1977 تا 1981 - 4 سال

دموکرات

رونالد ریگان

1981 تا 1989 - 8 سال

جمهوری خواه

جرج هربرت بوش (پدر)

1989 تا 1993 - 4 سال

جمهوری خواه

بیل کلینتون

1993 تا 2001 - 8 سال

دموکرات

جرج دبلیو بوش (پسر)

2001 تا 2009 - 8 سال

جمهوری خواه

باراک اوباما

از 2009 - 8 سال

دموکرات

 

مطالعه این جدول نشان می دهد بجز جیمی کارتر که پس از تنها یک دوره 4 ساله از قدرت کنار رفت و کاخ سفید را تحویل ریگان جمهوری خواه داد و همچنین بازه 12 ساله ای که پس از آن جمهوری خواهان کنترل قوه مجریه را در دست داشتند در باقی موارد این صندلی هر هشت سال از یک جمهوری خواه به یک دموکرات و بالعکس تحویل داده شده است.

انتخابات 2016 و دموکرات ها

اگر قرار باشد روندی که حدود 70 سال در روند تحولات سیاسی آمریکا استمرار داشته، باز هم تکرار شود پس از باراک اوباما باید در انتظار یک جمهوری خواه باشیم که ساکن کاخ سفید شود. نامزدی که البته هنوز در جبهه جمهوری خواهان مشخص نشده است. در مقابل اما معادله تا حدی روشن تر است. هیلاری کلینتون از زمان دومین پیروزی باراک اوباما اعلام کرد که دیگر قصد ندارد در کابینه حضور داشته باشد. هیلاری در سال 2009 هم در رقابتی نزدیک تسلیم باراک اوباما شد و نتوانست در کارزار درون حزبی دموکرات ها به عنوان فرد پیشرو خود را مطرح کند. همسر چهل و دومین رئیس جمهور آمریکا که 4 سال وزیر خارجه اوباما بود در دومین کابینه باراک حضور نیافت و از همان زمان زمزمه حضور او در رقابت های انتخاباتی 2016 قوت یافت.

نادر انتصار در این رابطه می گوید: «دست کم تا حالا هیلاری جدی ترین نامزد دموکرات ها برای انتخابات 2016 است، هرچند نمی‌شود از حالا و با قاطعیت در خصوص نامزدهای احتمالی انتخابات دو سال آینده سخن گفت. کما اینکه جوبایدن هم در برخی تحلیل ها مطرح است، هرچند معاون اول اوباما به دلیل سن بالا و همچنین ناکامی هایی که در رقابت های درون حزبی دموکرات ها داشته است، بعید است بتواند آرای بیشتری نسبت به هیلاری کسب کند.» هیلاری این روزها جدی تر از قبل از احتمال ورود به انتخابات ریاست جمهوری آتی سخن می گوید و سفرها، سخنرانی ها و فعالیت های تبلیغاتی وزیر خارجه سابق آمریکا موید این مطلب است. هر چند هنوز نمی توان با قاطعیت از معرفی کلینتون به عنوان نامزد نهایی دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری سخن گفت اما دست کم تا امروز او جدی ترین گزینه است. انتخابی که باید با وسواس بیشتری صورت گیرد چرا که تاریخ به ما می گوید این بار نوبت یک جمهوری خواه است.

انتخابات 2016 و جمهوری خواهان

جرج بوش پسر آخرین جمهوری خواهی است که ساکن کاخ سفید بوده است. بعد از بوش نه جان مک کین و نه میت رامنی نتواستند اوباما را به چالش بکشند و باراک تقریبا به راحتی موفق شد حمایت مردم آمریکا را کسب نماید. در اردوگاه جمهوریخواهان، برعکس دموکرات ها از همین حالا تعدد نامزدها دیده می شود. پل رایان، ران پاول، مارکو روبیو و اسکات واکر گزینه های بالقوه جمهوری خواهان برای انتخابات 2016 هستند. اما به این لیست باید یک نام آشنا را هم اضافه کرد. نامی که قبلا هم در کاخ سفید حضور داشته است.

به نظر می رسد باز هم از خاندان بوش قرار است کسی برای رسیدن به کاخ سفید بجنگد. نام این فرد جب بوش است. برادر کوچکتر جرج دبلیو بوش از سال 1999 تا 2007 فرماندار فلوریدا بوده است. پسر کوچکتر جرج هربرت بوش این روزها بیش از همیشه از احتمال ورود به انتخابات 2016 سخن به میان می آورد. جب بوش در انتخابات مناقشه برانگیز 2000 فرماندار ایالت فلوریدا بود. ایالتی که بازشماری آرای آن جرج بوش را به جای ال گور راهی کاخ سفید کرد. پیشتر جرج بوش پسر تایید کرده بود که جب احتمالا در انتخابات 2016 شرکت خواهد کرد. این گمانه با نقل قول هایی که از دیگر اعضای خانواده بوش منتشر می شود، قوت یافته است. باربارا بوش مادر جب هم در گفتگو با شبکه ان بی سی ضمن تایید احتمال ورود پسر کوچکش به کارزار 2016 او را مناسبترین فرد برای تصدی این جایگاه دانسته بود. این نقل قول ها با اظهار علاقه پسر جب قابل توجه تر هم شده است. جرج پی بوش در گفتگو با شبکه خبری ای بی سی تایید کرده که به احتمال بسیار زیاد پدرش در انتخابات ریاست جمهوری آتی نامزد خواهد شد. نامزدی که به زعم جرج پی بوش، با اقبال و حمایت 100 درصدی خاندان بوش مواجه خواهد شد. امیر علی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرآنلاین در این رابطه می گوید: «بعید است جامعه آمریکا علاقه داشته باشد باز هم فردی از خاندان بوش ریاست قوه مجریه را در دست بگیرد و حضور دوباره بوش ها مانعی اساسی برای بازگشت سه باره آنها به کاخ سفید تلقی می شود. اما طبیعی است که در صورت حضور می تواند رقابت سطح بالایی را میان دموکرات ها و جمهوری خواهان پدید آورد.»

رقابت نهایی

تا حالا و دست کم در حوزه اسامی، هیلاری کلینتون و جب بوش جدی ترین نامزدهای بالقوه انتخابات 2016 هستند. رقابتی که پیشتر هم میان خاندان بوش و کلینتون تکرار شده بود. در سال 1993 بیل کلینتون به عنوان نماینده دموکرات ها مقابل رئیس جمهور وقت قرار گرفت و توانست با قاطعیت ساکن کاخ سفید را شکست داده و جرج بوش پسر را بعد از تنها 4 سال از کاخ سفید بیرون کند. اتفاقی که بسیاری از تحلیلگران دلیل آن آن را نارضایتی افکار عمومی آمریکا نسبت سیاست های دولت آمریکا به ویژه در سیاست خارجی و منطقه خاورمیانه ارزیابی کردند. حالا بسیاری از ناظران پس از 23 سال انتظار رقابت میان همسر و پسر نامزدهای انتخابات 93 را می کشند. رقابتی که در صورت تحقق باز هم کاخ سفید میزبان ساکنینی تکراری خواهد بود.

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    5 1
    من که به دموکرات ها رای میدم
  • مجيد ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    6 0
    سعيد جان اينجوري ك شما رفتي پيشواز، گاردين و نيويورك تايمز هم استقبال نرفته
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    11 0
    پاراگراف آخر رو اصلاح کنید لطفاً. کلینتون جرج بوش پدر رو بعد از 4 سال مغلوب کرد، نه پسر.
  • بی نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    9 2
    پیروزی دموکراتها به نفع ایران هستش
  • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    8 2
    جرج بوش بشه پوست خاورمیانه رو میکنه
  • عباس عبدی مقدم منش بگلو A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    21 0
    ببین چقدر صمیمی هستنتو کشور ما هم یکی از رئیس جمهورامون فرار کرده یکی متهم به فتنه ست یکی تو حصر خانگیه یکی ...