ایسنا نوشت:

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران معتقد است: اعطای مجوز بهسازی سیستم‌های آبیاری در مجلس هشتم باعث بروز خشکسالی در کشور شده چراکه این مجوز عملا باعث شد آب دزدی مجاز شمرده شود.

علی شمس اردکانی در اولین نشست سیاست‌ها و برنامه‌های آب و محیط زیست کشور که امروز، سه‌شنبه، در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: هدف ما از این نشست برگرداندن آب رفته به جوی است.

وی اظهار کرد: وضعیت امروز کشور از خشکسالی گذر کرده و وارد خشک بومی شده است. البته این خشک بومی را با کاشت هندوانه‌ای که هر یک کیلوی آن ۳۰۰ لیتر آب نیاز دارد برای خودمان به وجود آوردیم.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران افزود: طرح بهسازی سیستم‌های آبیاری و زهکشی که در سال ۱۳۸۳ (مجلس هشتم) تصویب شد و ۵۸ نفر آن را امضا کردند عملا باعث شد که آب دزدی مجاز شمرده شود و باعث شد به ایران خشک بحرانی تبدیل شود.

به گفته اردکانی حفر چاه‌های غیر مجاز که طبق قوانین شرعی، گناه و معصیت محسوب می‌شود در این دوره مجاز شمرده شد و افراد زیادی به این کار اقدام کردند البته افرادی هم که این چاه‌های غیر مجاز را حفر نکردند به این فکر افتادند سرشان کلاه رفته است.

وی افزود: در ادامه این حرکت نامطلوب برق رایگان برای پمپاژ آب به ارتفاعات بالاتر به این افراد داده و باعث شد نوعی اقتصاد تخیلی و بحران آب بوجود آید.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران درباره بحران خشکسالی در اصفهان گفت: میزان تمدن هر کشور با توجه به میزان تولید ناخالص داخلی آن مشخص می‌شود و ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی ایران برای اصفهان است.

اردکانی اظهار کرد: در مزراع جدید هزینه آب برای هر یک کیلوگرم محصول ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است و اما هزینه فرصت آب‌های زیرزمینی بالاتر از این مقدار است که البته به اعتقاد متخصصان استفاده از این آب‌ها کاملا نادرست است.

وی گفت: این خشک بومی تا ۲۰ الی ۳۰ سال دیگر ادامه دارد سهم ایران از کل آب‌های بارشی جهان یک چهارم از یک درصد است در حالی که یک درصد جمعیت جهان در ایران زندگی می‌کنند عملا آب نداریم اما برای آبی که نداریم هندوانه تولید می‌کنیم یا مصرف خانوارهای خانگی دو برابر متوسط جهانی است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    4 3
    بهتراست ازاظهارنظرصرف عبورکنیدوعملا کارهای صحیح وتحول زاکه ماندگارباشد برای حل مشکل کم آبی انجام دهید.ماازمسئولینی که فقط اظهارنظرمیکنندومشکلات رابیان میکنند خسته شده ایم .لطفا دست ازسرمسئولین قبل برداریدوازچندصباح فرصت خدمتگزاری به ایران عزیز واقعا استفاده کنید. دیدیدکه آقای احمدی نژادهم بهره ای ازبدگویی ازدولتهای قبل نبردوفقط تخم نفاق بین ملت اسلامی پاشید. خداعاقبت همه مان رابخیرکندانشاالله