ایسنا نوشت:

دادستان کل کشور گفت: امر به معروف ضروری و لازم بوده و برخورد با جنایات اسیدپاشی جلوه‌ای از نهی از منکر است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی با اشاره به اسیدپاشی‌ها در اصفهان، گفت: با جنایت اسیدپاشی طبق قانون باید برخورد شود و این کار انجام خواهد شد. ان‌شاء الله فرد یا افرادی که دست به این جنایت زده‌اند دستگیر شوند و برای آنها مجازات سختی در نظر گرفته شود.

او ادامه داد:‌ بنای دستگاه قضایی بدون تردید این است که دادگاه‌های ما با این جنایات برخورد عبرت آموزی خواهند داشت.

دادستان کل کشور در ادامه گفت: برخی اوقات دشمنان در نظام اسلامی دنبال حساسیت‌سنجی هستند و تلاش می‌کنند در فرهنگ غربی حساسیت‌زدایی را در جامعه رواج دهند تا موضوع حساسیت در جامعه دینی کاهش یابد. آنها در واقع دنبال قانون‌شکنی در جامعه دینی هستند؛ لذا باید با صدای بلند بگوییم امر به معروف و نهی از منکر از مهم‌ترین ضمانت‌های اجرای قانون است.

او ادامه داد: اگر بخواهیم شاخصی را در جامعه تعیین کنیم باید بگوییم ملاک و معیار شاخص‌ها در جامعه، قانون است. برای اجرای قانون در جامعه ضمانت‌هایی وجود دارد که اولین ضمانت مربوط به افراد است. اشخاص و آحاد جامعه هستند که خود را موظف به عمل به قانون می‌کنند.

دادستان کل کشور با اشاره به موضوع خودکنترلی، گفت: خودکنترلی به عنوان کارآمدترین نظام کنترلی مطرح شده است که می‌تواند انسان‌ها را موظف به کنترل کند. همچنین نظام تربیتی در اسلام این است که افراد خود قانون‌مند باشند.

رییسی گفت: گسترش فرهنگ با کاهش جرم ارتباط تنگاتنگی دارد. هر قدر فرهنگ افزایش پیدا کند به همان میزان جرم و جنایت در جامعه کاهش پیدا می‌کند و اینجاست که نقش مبلغان دینی و رسانه‌ها مطرح می‌شود.

دادستان کل کشور گفت: احساس مسئولیت از دیگر ضمانت‌ها برای اجرای قانون است. احساس مسئولیت همگانی یا اصل نظارت ملی در جامعه باید وجود داشته باشد تا همه افراد خود را در انجام معروف‌ها و ترک منکرها موظف و حساس بدانند.

رییسی گفت: اگر جامعه‌ای می‌خواهد قانون‌مند زندگی کند باید احساس مسئولیت در همه افراد جامعه به وجود آید. امر به معروف و نهی از منکر اصل اساسی در کشور است. معروف‌ها باید در جامعه گسترش پیدا کنند. امر به معروف و نهی از منکر به شکل سازمان یافته‌ای باید در دستگاه‌های نظارتی در نظام وجود داشته باشد. دیوان عالی محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان برنامه و دیگر سازمان‌هایی که شأن نظارت دارند نباید بگذارند منکری در سازمانی واقع شود.

دادستان کل کشور با اشاره به یکی دیگر از ضمانت‌های اجرای قانون که برخورد عبرت‌آموز با متخلفان عدالت است، گفت: معروف به گستردگی همه خوبی‌ها و منکر به گستردگی پلشتی‌ها در جامعه مربوط می‌شود. جامعه‌ای که حساس نباشد جامعه‌ مرده محسوب می‌شود. جامعه‌ای که در مقابل معروف حساسیت نداشته باشد مرده است.

رییسی با بیان اینکه یک فضای رسانه‌ای در دنیا وجود دارد که زیر نظر نظام سلطه اداره می‌شود، گفت: سینمای هالیوود بر اساس حساسیت‌زدایی از جوامع فیلم‌سازی می‌کند. امر به معروف و نهی از منکر یک فریضه الهی است و در مبانی دینی و شرعی و اصول اعتقادی ما وجود دارد. باید در مقابل فرهنگ نظام سلطه که در حال رواج است حساسیت نشان دهیم.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه حمایت از آمران دینی یک وظیفه الهی است، گفت: حمایت از آمران دینی ریشه قانونی و شرعی دارد

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382512

برچسب‌ها