می‌گویند نردبان خلق شده که یک عده‌یی از آن بالا روند و یک عده پایین بیایند. نه همه آنان که بالا می‌روند پایین می‌آیند و نه همه آنان که پایین می‌آیند فرصت بالا رفتن مجدد پیدا می‌کنند. منافع، اهداف و استراتژی ترکیه در سوریه و سقوط بشار اسد معلوم، شفاف و قطعی نیست ولی سیاست کنونی ترکیه در منطقه ناشی از تداوم اشتباه محاسبه اولیه‌اش در زمینه سقوط زودرس بشار اسد است. ترکیه این‌گونه می‌پنداشت که وی دو سال پیش سقوط می‌کند و در کنار بعضی مزایای سیاسی و ژئوپلتیکی تمامی منافع اقتصادی این جابه‌جایی هم عاید ترکیه می‌شود! قبلا هم نوشته‌ام که در سیاست، حکومت، مدیریت اجتماعی و فضای عمومی ترکیه خیلی نکات برای یادگیری مردم و دولتمردان ما وجود دارد، حتی همین تناقضی که هم‌اکنون در تحولات منطقه‌یی گیر کرده است.

 اگرچه تركيه روند توسعه سياسي - اجتماعي‌اش را خوب آغاز كرد و خوب از كنار جنگ دو قدرت منطقه‌يي ايران و عراق سود برد و خوب از سرنگوني رژيم بعث و مشغله ايران و غرب در پرتو مسائل هسته‌يي سوءاستفاده كرد اما با توجه به عدم شناختش از منطقه به دليل آرزوي ديرينه‌اش براي اروپايي شدن و اينكه ظرفيت و مزيت نسبي را براي بازيگري تحولات منطقه‌يي ندارد، با موقعيت سختي روبه‌رو است كه هم احتمال از دست دادن آرامش سياسي- اجتماعي‌اش وجود دارد و هم ناچار شود از نردبان امريكا پايين‌آيد. فواره چو بالا رود سرنگون شود! هم تركيه خيلي تلاش كرد كه سوگلي امريكا در منطقه شود و هم امريكا سعي زيادي كرد تا تركيه را به عنوان يك نظام مذهبي دموكراتيك و اعتدالي در مقابل آرمانخواهي ايران در سياست خارجي‌اش معرفي كند. ولي نه تركيه چنين ظرفيت و صفاتي داشت و نه ايران علاقه‌مند به چنين قياس و افتادن در مسابقه و رودررويي‌اي بوده اما تركيه بدون توجه به عواقب افتادن در چنين مسابقه‌يي، به دليل تحليل غلط از شرايط و سياست‌هاي فرامنطقه‌يي در كنار داعش قرار گرفت و نردبان ترقي اين گروه شد الان كه اين موضوع تركيه را در حالت آچمز قرار داده است. اگر كوباني سقوط كند، كردهاي تركيه مجددا منبع ناآرامي و بهم خوردن توازن داخلي و خارجي تركيه خواهند شد و مسائل امنيتي بر روند توسعه اين كشور تقدم پيدا خواهد كرد، اما اگر كوباني با دخالت تركيه و امريكا و ائتلافي كه هر چند تبليغي شكل گرفته است و صدالبته يا با رشادت جنگجويان كوباني از سقوط نجات پيدا كند كه بعيد به نظر مي‌رسد، در آن صورت خودمختاري كردهاي سوريه تقويت خواهد شد و اين عدم توازن قدرت در سوريه انگيزه‌يي براي خودمختاري و حتي تشديد درخواست‌هاي استقلال‌طلبانه اكراد در عراق و تركيه و طبعا به چالش كشيدن سياست‌هاي داخلي و خارجي دولت تركيه مي‌شود. آمدن مجدد نظاميان به خيابان‌ها، منع آمد و رفت براي نخستين‌بار در ?? سال اخير، تظاهرات در حدود ?? شهر و حمله‌ به ساختمان‌هاي دولتي، وضعيت خطرناكي به وجود آورده است كه در صورت عدم اقدام مناسب از سوي دولت تركيه به سرعت مي‌تواند تشديد ‌شود. اگرچه بخشي از درگيري‌ها بين موافقان و مخالفان داعش است ولي عمده اعتراضات و خشم شديدتر عليه دولت تركيه است زيرا از نظر كردها، تركيه آنها و نه داعش را دشمن واقعي خود مي‌داند. يكي دانستن پ‌ك‌ك و گروه دولت اسلامي توسط اردوغان يكي از راهبردي‌ترين اشتباهات سياسي اردوغان است. دومين اشتباه او نيز تفكيك نكردن يك مساله داخلي و خارجي از يكديگر است. به گونه‌يي كه گذشته تلخ درگيري‌هاي دولت تركيه و اقليت كردها و حمايت كردهاي سوريه از پ ك ك در اين معادلات پررنگ شده است. اگرچه تعدادي از تحليلگران معتقدند كه دولت تركيه خيلي دير در مقابل تهديد گروه داعش از خواب بيدار شده است ولي من اعتقاد دارم دولت تركيه به دليل عدم فرعي و اصلي كردن تهديدات داخلي و خارجي و مشخص و شفاف نبودن راهبردها و سياست‌هاي خاورميانه‌يي‌اش نه تنها خود را به خواب زده كه نمي‌توان بيدارش كرد، بلكه در خواب روياي خوش دوران گذشته را مي‌بيند.

منبع: روزنامه اعتماد 19/7/93

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    12 35
    آقا به ما چه ربطی داره از این کوبانی
  • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    17 15
    تا کی میخواهید در خواب باشید ،شما واقعا فکر میکنید همه ممالک دنیا مثل ما ایرانیهای قرن فعلی که دلارهای مفت و باد آورده نفتی را نوش جان میکنیم ، ترسو و محافظه کار هستند؟ همه ممالک دنیا از بیماری فراموشی و کم حافظگی رنج میبرند؟همه ممالک دنیا کار و بارشان از زیر آب زنی و ریا و تظاهر سکه شده است؟ همه ممالک دنیا دچار بیماری خود بزرگ بینی هستند؟همه ممالک دنیا میخواهند انسانیت و معنویت نداشته را به دیگران صادر کنند؟ و خلاصه در همه ممالک دنیا مسئولین به مردم دروغ میگویند و با دروغ کشور را اداره میکنند؟ نه جانم ، در حالیکه شما روزگار را به دروغ و ریا و فروش نفت میگذرانید ، بدون استثنا تمام همسایگانمان چشم طمع به خاک و منابع ما دارند و تک تک ما را انگل میدانند ،ترکهای عثمانی مغول تبار که جای خود
    • فرهاد NL ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
      7 3
      معلوم نیست در این مقاله که صحبت از موش و گربه بازی دو کشور دیگر برای نجات دادن مردم بدبخت کوبانی است چرا این اقا یا خانم بی نام و نشان پای ایران را وسط کشیده است؟ حالا همه جا گل و بلبل است و همه مشکلات ریخته اینجا؟ خوبه کامنت گزاران کمی منطقی باشند و اینجا را برای دق و دلی خالی کردن انتخاب نکنند. اگر مقاله مشکلی دارد و یا نکاتی را باید در نظر می گرفت و نگرفته است تذکر دهند و یا نقد کنند نه به چیزهائی گیر بدهند و بپردازند که اصلا" ربطی به مقاله ندارد. البته این حرف من بیانگر نبود مشکل در مملکت نیست بلکه من میگم منصفانه نقد کنیم نه گتره ائی به مسائل گیر بدهیم. چه مشکلی حل میشه؟
  • بی نام RO ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    16 16
    مغول تبار خودتونین آقا مودب باشین قیافه اونها به مغولها می خوره یا شما
  • بی نام IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    4 4
    با این تحلیل بازم ثابت کردین که فقط تعصب کورکورانه دارین و ادامه هم خواهین داد.ترکیه تو هر رمینه ای که فکرسو بکنین قابل قیاس با ما نیستن.اونا خیلی خیلی جلوترن.چه شما بگی چه نگی.اون از اقتصاد/علم/صنعت/و.........شما خودتو بزن به خواب