سایت خانه ملت نوشت:

مصطفی کواکبیان و محسن کوهکن از نمایندگان ادوار مجلس درباره بایدها و نبایدهای موجود در اداره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه "متن و حاشیه" شبکه 3 سیما گفت‌وگو کردند که متن آن به شرح ذیل است:

مصطفی کواکبیان درباره حساسیت مسئولان نسبت به وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری گفت: قطعا باید حساسیت درباره وزارت علوم و تحصیل فرزندان مردم در دانشگاه وجود داشته باشد. البته گاهی دلسوزی‌ها در این موضوع موردی ندارد، یعنی احساس یک نوع توهم در اندیشه برخی افراد وجود دارد که بی‌جهت دغدغه برای خود تصور می‌کنند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مدیریت دانشگاه باید سه وظیفه اساسی ترسیم شود که عبارت است از: ارتقای علم و دانش، دانشگاه محلی برای تربیت اخلاقی و تذهیب دانشجویان باشد و همچنین شرایط حضور در عرصه تعیین سرنوشت و درک مسائل سیاسی و اجتماعی برای دانشجویان مهیا باشد.

وی افزود: موضوع ارتقای علمی یک اولویت در دانشگاه است اما دانشجو باید تحلیلی از مسائل اجتماعی و سیاسی نیز داشته باشد که بتواند در آینده در مدیریت کشور نقش ایفا کند.

براساس این گزارش محسن کوهکن با تبریک شروع سال تحصیلی دانشگاه‌ها، گفت: همان مطالبی که آقای کواکبیان مطرح کردند را من نیز تایید می‌کنم، یعنی دغدغه دانشگاه باید ارتقای سطح علمی کشور باشد، دانشجو کسی است که پس از طی مراحل تحصیلی اولیه به کار تحقیقی می‌پردازد، از طرفی امید به آینده او در مدیریت کشور وجود دارد.

این نماینده ادوار مجلس ادامه داد: دانشگاه باید سیاسی باشد و دانشجو نباید بی‌تفاوت به مسائل سیاسی باشد، دانشجویان انسان‌های پاک، عدالت‌خواه، استقلال‌خواه هستند و به نوعی وقتی که به ضمیر خود رجوع می‌کنند به تمامی ارزش‌های اخلاقی، انقلابی و معنوی علاقه دارند، اما ما نسبت به دغدغه‌ها نباید پیش‌داوری کنیم و باید اجازه داد که دغدغه‌ها باز شود.

وی تصریح کرد: اگر مانند در اوایل انقلاب در دانشگاه‌ها سنگربندی شد و حتی جنگ‌افزار نیز در داخل دانشگاه جمع‌آوری شد، باید دغدغه داشت، بنابراین باید دغدغه‌ها به طور صحیح مطرح و مسئولان نیز پاسخ دهند.

کوهکن افزود: اگر طرح، مدیریت و پاسخگویی به دغدغه‌ها درست انجام شود، نباید نگرانی وجود داشته باشد.

وی درباره موضوع دغدغه ادامه داد: دغدغه ما این است که آزادی را بدون استقلال، آزادی نمی‌دانیم، اگر قرار است سطح کلان مطالبات، آزادی باشد، این آزادی در گرو استقلال سیاسی است، یعنی هر آنچه دخالت برون‌مرزی در این امر باشد را برنمی‌تابیم و نهایتاً دانشجو و اساتید باید موضوعات را حل کنند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر اقدامی که فرصت‌سوزی در جهت تذهیب اخلاق دانشجو کند، دغدغه دوم است و باید چالشی در زمینه تذهیب اخلاق وجود نداشته باشد.

کوهکن گفت: دغدغه سوم این است که به نام دانشگاه سیاسی، نباید دانشگاه به پاتوق احزاب تبدیل شود، هیچ حزبی اجازه استفاده از امکانات دولتی را ندارد و احزاب سیاسی نباید طمع به دانشگاه داشته باشند.

در ادامه کواکبیان با بیان اینکه، محسن کوهکن دغدغه‌مند هست ولی دلواپس نیست، گفت: دانشگاه نباید باشگاه سیاسی باشد، البته پادگان نظامی نیز نباید باشد، دانشجویان باید آزادانه نظر بدهند.

وی ادامه داد: دانشجویان برای دانشجو شدن از فیلترهایی گذشته‌اند، البته ممکن است در برخی اوقات دانشجویان خواسته‌هایی مطرح کنند که خودشان فکر می‌کنند منطقی است، اما غیرمنطقی باشد.

نماینده مردم سمنان در مجلس هشتم با بیان اینکه باید فضای آزاد در دانشگاه تضمین شود، گفت: استیضاح حق مجلس است، اما حق فرجی‌دانا این نبود، بنده کسی هستم که به دلیل حضور در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی به فضای دانشگاهی آشنایی دارم، حتی مخالفان سیاسی نیز در یکسال گذشته از فضای دانشگاه خیلی احساس نگرانی نکردند.

کواکبیان افزود: فرجی‌دانا 8 الی 9 ماه در وزارت علوم بود، معتقد نیستم که مطرح شدن بورسیه‌های غیرمنطقی از سوی فرجی‌دانا باعث شد که بعضی‌ها حساس شوند، شاید به دلیل اینکه وی نتوانست به سوال برخی نمایندگان پاسخ دهد، استیضاح شد.

وی ادامه داد: در موضوع ارتقای علمی باید توجه داشت که دانش در انحصار یک عده خاص نیست، مقام معظم رهبری تاکید داشتند که کرسی‌های آزاداندیشی را در دانشگاه‌ها برپا کنیم، حال باید سوال کرد تا چه اندازه این موضوع اجرا می‌شود؟ در موضوع ارتقای علمی برخی تشکل‌های دانشجویی به صورت قانونی و دارای مجوز فعالیت می‌کنند، بنابراین باید دست‌شان باز باشد.

این نماینده ادوار نهاد قانونگذاری گفت: دانشگاه‌هایی که اجازه انجام فعالیت‌های جنبی را در کنار فعالیت‌های علمی به دانشجویان می‌دهند، از رشد علمی بیشتری برخوردار بوده‌اند، البته نباید اجازه تاخت و تاز و تاسیس شعبه در دانشگاه را به احزاب داد.

وی با بیان اینکه دانشجویان می‌توانند در بیرون از دانشگاه عضو هر حزبی باشند، تصریح کرد: باید فضا در دانشگاه‌ها به نحوی باشد که احساس نشاط وجود داشته باشد، اکنون نیز در برخی دانشگاه‌ها ترس از کمیته‌های انضباطی وجود دارد.

در ادامه محسن کوهکن درباره موضوعات پیرامون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از اشکالات در نظام اجرایی این است که نقص اشخاص را در استقبال و بدرقه بیش از حد پررنگ می‌کنیم.

وی با بیان اینکه قطعاً دانشگاه نباید پادگان نظامی باشد، بیان کرد: در یک مقطع زمانی در اوایل انقلاب دانشگاه‌ها رها شدند و به پادگان نظامی تبدیل شدند.

این نماینده ادوار مجلس درخصوص ورود نظامیان به محیط دانشگاه تصریح کرد: از لحاظ قانونی چارچوبی برای ورود نیروهای نظامی و انتظامی به محیط دانشگاه وجود دارد و باید هماهنگی‌هایی در این زمینه انجام شود.

کوهکن در این رابطه ادامه داد: برخی افراد رادیکال در موضوع تبدیل دانشگاه به پادگان نظامی سراغ حضور بسیج در دانشگاه‌ها می‌روند و کسانی هستند که حضور بسیج را در دانشگاه برنمی‌تابند. این اشخاص به استبداد فکری مبتلا هستند.

وی افزود: نقش بسیج در سال‌های دفاع مقدس و انجام کارهایی مانند واکسیناسیون برای وزارت بهداشت غیرقابل انکار است، نباید فراموش کرد که بسیجی بودن یک امر داوطلبانه است.

در ادامه مصطفی کواکبیان ادامه داد: درباره بسیج به همان تعبیری که حضرت امام (ره) درباره بسیج طلاب و دانشجویان مطرح کردند اعتقاد دارم.

وی درباره موضوع حضور نظامیان در دانشگاه گفت: منظورم سختگیری مدیریت دانشگاه است، باید مدیریت دانشگاه‌ها شرایطی را فراهم کنند که مباحث علمی به صورت زنده مطرح شود و نباید الزاماً دانشجو حرف استاد خود را بزند.

این نماینده ادوار قوه مقننه با بیان اینکه باید بر فعالیت‌های دانشجویی نیز نظارت باشد، بیان کرد: منظور بنده بسیج نبود، البته بسیج نیز باید در چارچوب قوانین کار کند.

براساس این گزارش محسن کوهکن در ادامه این برنامه گفت: به بخشی از سخنان کواکبیان اعتقاد دارم و از وی درباره برداشتم از سخنانش عذرخواهی می‌کنم.

وی ادامه داد: هر مانعی که به ارتقای علمی، تذهیب اخلاق و سیاسی‌شدن دانشگاه ضربه می‌زند، باید برداشته شود. همچنین باید از ایجاد این موانع جلوگیری و تلاش کرد بحث علمی  در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یک کشوره مستعمره در ورود به برخی بحث‌های علمی با محدودیت مواجه بوده و این در حالی است که در نظام جمهوری اسلامی ایران محدودیتی دیده نمی‌شود و بالندگی در بخش‌هایی مانند هوافضا، فیزیک و نانو وجود دارد.

کوهکن درباره موضوع تذهیب اخلاق یادآور شد: تذهیب اخلاق نباید در حد 2 واحد درسی تعریف شود.

مصطفی کواکبیان درباره موضوع تفکیک جنسیتی دانشجویان گفت: در کلاس 20 نفره نباید برخی از مدیران اصرار داشته باشند که برای 17 نفر آقا یک کلاس جدا و برای 3 نفر خانم یک کلاس دیگر تشکیل شود. البته در دانشگاه‌هایی که امکانات وجود دارد، باید این کار انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه باید چارچوب شرعی در دانشگاه‌های رعایت شود، افزود: زمانی که مسئول فراکسیون دانشجویان مجلس بودم، موضوع ایجاد دانشگاه خاص برای خواهران را مطرح کردم، البته با دیوارکشی به‌عنوان تفکیک جنسیتی مخالفم.

در ادامه محسن کوهکن افزود: تذهیب اخلاق تنها در موضوع تفکیک جنسیتی خلاصه نمی‌شود، البته نباید فراموش کرد اختلاط یک دستاورد غربی است، اما خود غربی‌ها در یک تحقیق علمی که در تلویزیون پخش شد به این نتیجه رسیدند که از لحاظ علمی دانشگاه‌های جدا از هم با رشد علمی بیشتری روبرو بوده‌اند.

وی یادآور شد: تذهیب علمی مجموعه‌ای از مولفه‌ها است، اگر در یک کلاس 30 نفره خواهران مدرس نیز خانم باشد، ضرورتی ندارد حجاب در این محیط زنانه الزاماً رعایت شود.

مصطفی کواکبیان در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا درباره تصدی پست وزارت علوم با وی صحبتی شده یا نه؟ گفت: مسئولان اصلی این موضوع با من صحبت نکرده‌اند، البته گفت‌وگوهایی از سوی برخی همکاران مجلس با من در این‌خصوص شده که باید بگویم من خادم نظام جمهوری اسلامی هستم.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    10 1
    این عذرخواهی یک حرکت خیلی ساده و معمول بین دو نفر است که همه انجام می دهند و غیر عادی هم نیست ، برادرا چرا از کاه کوه می سازید.
  • مقیمی A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    7 3
    آقا رضا این حرکت اصلاً هم ساده و معمولی نیست چون به کرات دیدیم طرفی که برداشت بد داشته بخاطر اینکه غرور کاذبش نشکنه هزارتا آسمون و ریسمون بافته تا بقیه را مجاب کنه نظرش درست بوده یک ضرب المثل میگه کسی یک دروغ گفت و مجبور شد 100 تا دروغ دیگه بگه تا دروغ اولش را بپوشونه