عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست مجلس ضرورت تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست را از دولت قبلی می داند نه این دولت.

طهورا شهبازی: شهریور ماه امسال طرح تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست با امضای 22 نماینده مجلس به دلیل وضعیت بحرانی آتش سوزی وسیع جنگل ها، آلودگی هوا، رها شدن پسماندهای صنعتی در رودخانه ها به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد. این طرح در ابتدا به هیات رئیسه مجلس ارائه و بعد در کمیسیون تخصصی بررسی و پس از بررسی کمیسیون تخصصی گزارش تهیه شده در صحن علنی مجلس مطرح می شود.

کمال‌الدین پیرموذن، عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس معتقد است همگی سازمان ها و نهادها باید یار سازمان محیط زیست باشند نه بار خاطر: محیط زیست به تنهایی قادر به کنترل مسایل زیست محیطی نیست و باید نهادها و سازمان های دیگر نیز به کمک این سازمان بیایند.

گفت و گوی خبرآنلاین با کمال الدین پیرموذن در ادامه می آید:

تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی با به هیات رییسه مجلس داده اند تا تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست را آغاز کنند، شما با این طرح موافق هستید؟

من به هیچ وجه موافق این طرح نیستم. محیط زیست برابر آموزه های قرآنی و قانون اساسی به عنوان امانت الهی دست ماست نه خدایی نکرده غنیمتی دست ما. در مورد مسایل زیست محیطی متاسفانه افراط و تفریط های چندین ساله مشکلات و بمباران محیط زیستی فراوانی را رقم زده است. افراط در بهره برداری از آب، بی آبی را دامن زده، افراط در بهره برداری بی رویه از جنگل به عنوان سوخت خصوصا موقعی که قانون هدفمند کردن یارانه ها اجرا شد، رقم نجومی در خصوص بهره برداری از سوخت جنگلی را درکشور شاهد بوده و هستیم، در مورد تخریب منابع ملی متاسفانه مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا که به عدم در کانون توجه قرار گرفتن مسایل محیط زیست در کشور برمی گردد. همچنین خطر سونامی نمک که این دولت در مورد آن کاری کرده کارستان که اگر عمل نکند سونامی نمک دریاچه ارومیه حتی به مرکز خواهد رسید و پدیده ریزگردها که حتی دامنگیر مرکز کشور شد.

 

نمایندگان تهیه کننده طرح تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست، معضلات زیست محیطی فعلی را دلیل این تصمیم اعلام کرده است. 

من در این دولت اراده را در اولین جلسه و توجه به محیط زیست می بینم تمام اقدامات عمرانی و اقتصادی در این دولت با رویکرد و نگرش محیط زیستی است. من از جمله نمایندگانی هستم که در این دوره دولت جدید به محیط زیست را مدیران زیست محیطی‌اش می شناسم چرا که همه افراد این سازمان دل در گرو رعایت مسایل محیط زیستی و حل مسایل محیط زیستی هم در داخل و هم در خارج و در قالب کنسرسیوم ها، مذاکرات و مراوداتی که مخصوصا با کشورهای عراق و ترکیه داشته اند، دارند. همه اینها نشانگر این است که مشکل محیط زیست کماکان وجود دارد. سازمان از بودجه قطره چکانی برخوردار است و همچنان همکاری های میان بخشی کم است. ما می بینیم که شهرداری تهران دو موضوع اساسی را زیر پا می گذارد؛ یکی قضیه بوستان مادر و دیگری مساله ای که اخیرا هم شهرداری و هم کمیسیون ماده 5 اجازه داده اند درختان تنومند زیبای چندین ساله متاسفانه تخریب شود تا احداث هتل آنجا کلید بخورد.

 

به هرحال همه انتظار دارند که سازمان محیط زیست همه این معضلات برطرف کند؟

همه مسوولین کشور و سایر بخش ها به گفته مقام معظم رهبری با عزم ملی باید به یاری سازمان بشتابند. تضعیف تشکیلات محیط زیست موجب افزایش جرات و جسارت شکارچیان، هشدار به محیط بانان، آتش زدن درختان و مسایل دیگر و آزارو اذیت حیوانات نادر که به عینه الان در سیرک ها می بینیم. اینکه در سیرک های قانونی و غیر قانونی حیوانات وحشی چگونه نگه داری می شوند و در زندان هایی به اسم قفس مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. من جزو نیروهایی هستم در مجلس که فقط و فقط با همکاری 3 قوه و به اضافه منویاتی که رهبر معظم انقلاب نسبت به محیط زیست دارند، در جهت حفظ و جلوگیری از تخریب محیط زیست تلاش کرده ام. باید با همکاری و جلب مشارکت مردم و عزم ملی به کمک مسوولین ذی ربط با برخورداری از سیاست های حمایتی در جهت حل مشکلات ساعی باشیم. تحقیق و تفحص چیزی عاید مملکت در این خصوص نمی کند. نمایندگان بهتر است سراغ تحقیق و تفحص بانک مرکزی که مصوب شده است بروند که با افزایش بی رویه ارز و واردات بی رویه، میلیاردها دلار بیت المال حیف و میل می شده آن را به سرانجام برسانند این موضوع موضوعی است حساس و غنیمت نیست امانت است باید همه با هم به یاری سازمان محیط زیست با همکاری بخش ها بشتابیم. نمونه آن را خصوصا در مهار آتش ها دیدیم که احتیاج به امکانات از طریق دستگاه های مختلف بود که سایر دستگاه ها به یاری این سازمان شتافتند و از استمرار آتش سوزی جلوگیری به عمل آوردند.

 

طرح تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست از چه زمانی مطرح شده است آیا مربوط به دولت های قبل می شود؟

این طرح را آنهایی مطرح کرده اند که می خواهند به اهداف خودشان برای تخریب محیط زیست برسند. این درحالی است که خانم ابتکار شجاعانه از محیط زیست دفاع و صیانت می کند. سازمان محیط زیست در جهت جلوگیری از بمباران احتیاج به حمایت دارد و نه به مچ گیری یا تخریب. ما در دولت قبل مسایل مختلفی از جمله آلودگی برنج، آلودگی هوا که سالانه 4هزار نفر مرگ و میر به خاطر خودروهای غیر استانداردی که می ساختند داشت و بنزین های آلوده پتروشیمی داشتیم اتفاقا اگر می خواست تحقیق و تفحصی صورت بگیرد باید از دولت قبل صورت می گرفت.

 

محورهایی که برای این طرح مطرح کردند وضعیت بحرانی آتش سوزی وسیع جنگل ها، آلودگی هوا، رها شدن پسماندهای صنعتی در رودخانه ها بوده به نظرتان این نگرانی ها به جا نیست؟

من می گویم کمک کنیم، اما آنها می گویند نه باید تحقیق و تفحص انجام شود. من جزو آنان هستم که می گویم سازمان امکانات در اختیار ندارد و محدودیت مالی دارد. مثلا حقوق محیط بانان در مقایسه با محیط بانان کشورهای دیگر یک هشتم است انگیزه ای برای آنها نیست. ما باید بیشتر به این بحث اهمیت می دادیم که در اولویت باشد اما متاسفانه نبود و این دولت دل در گرو حل مسایل محیط زیستی دارد. حتی برای مثلا دریاچه ارومیه آقای دکتر کلانتری دبیر کمیته شده و چندین نفر این مساله را دنبال می کنند تا آن را احیا کنند این موضوع با همکاری قابل حل است ما همگی باید یار سازمان محیط زیست باشیم نه بار خاطر من به دلیل استنباط و اشرافم به امکانات و منابع انسانی و نسبت به بودجه این است.

 

بودجه های لازم و کافی در اختیار سازمان محیط زیست قرار گرفته است؟

برای محیط زیست بودجه بسیار قطره چکانی است من قبلا هم اعلام کردم که این بودجه قطره چکانی است. این بودجه اصلا بودجه نیست. هر عزیزی که این طرح را کلید زده به من اول شفاف بگوید که به چه دلیل این طرح را مطرح کرده است. ما یک مثلی داریم در اردبیل که می گوییم خورش قرمه سبزی را نه با قاف می نویسند نه با غین برای پختن خورش احتیاج به ماش سبزی و گوشت و روغن داریم، ما هیچکدام از اینها را در اختیار سرکار خانوم ابتکار قرار نداده ایم حالا می خواهیم خورش قرمه سبزی خوشمزه مهیا کنداینکه می گویند امکانات در اختیار این سازمان قرار داده شده یک توهم است.

 

شما می گویید باید سازمان ها و نهادهای دیگر هم با محیط زیست همکاری کنند تا موفق شود، اما نمایندگان معتقدند این سازمان در وظایف تعریف شده اش موفق نبوده است.

نه اینگونه نیست. محیط زیست آنچه وظیفه خود می داند انجام می دهد. ما متوجه شدیم یک خلا قانونی وجود دارد. همین هفته پیش طرح آلودگی هوا و تالاب ها را ما با توجه به رویکردی که در سازمان است و شبانه روز تلاش می کنند برای حل معضلات، برگرداندیم که در قالب لایحه به ما بدهند. مسوولان سازمان محیط زیست نسبت به مسایل اشراف دارند و امکانات و مسایل را مطرح می کنند. یکسری خلا قانونی وجود دارد. سازمان قرار است با توجه به اینکه مسایل ریزگردها اخیرا دامنگیر شده و افراطی گری در بهره برداری از منایع آبی، اخیرا کشور را در بی آبی محض قرار داده است، پیشنهادی را در قالب لایحه به ما تحویل دهند و امیدوارم به موقع تصویب کنیم و برای همکاری در جهت حل مشکلات زیست محیطی گامی برداریم.

 

به نظر شما این طرح تصویب می شود؟

به هر حال این کار  از اختیارات نمایندگان است. این اختیار نمایندگان ارزشمند است و سیاسی هم نیست ولی می دانم برخی به خاطر مسایل توسعه ای منطقه خودشان است که می خواهند آسیب به محیط زیست برسانند.

 

پس به نظر شما کوتاهی و قصور برای دولت های گذشته بوده است؟

بی تردید. مجلس باید از سازمان محیط زیست در دولت نهم و دهم تحقیق کند نه در دوره مسوولیت خانم ابتکار که فقط یک سال از آن گذشته است. دولت قبل حتی در قالب یک طرحی می خواستند قسمت هایی از پارک پردیسان را هم تخریب کنند. حتی خودم دیدم که حد واسط ایستگاه اول تا خیابان سیزده ولنجک پارکی که شهرداری ساخته را متاسفانه یک شخص آنجا را تصرف کرد. علیرغم سخنان رهبری که گفتند نگذارید حداقل کوهپایه ها را احداث کنند. من در آن زمان به شهرداری، وزارت دادگستری و محیط زیست گزارش دادم که راه مردم را تصرف کردند اما هیچکدام هیچ کاری نکردند من در دولت قبل هیچ اراده ای برای حفظ محیط زیست ندیدم.

اما در این دولت به حد کافی لایحه دارند می دهند و آماده هستند. از اولین جلسه هیات دولت هدف احیای دریاچه ارومیه بود خانم ابتکار هم رفت با نوری مالکی برای جلوگیری از ریزگردها جلسه گذاشت و هم در مورد جلوگیری از خصوصا بنزین آلوده نهایت تلاش کرد حتی با اینکه به ایشان تهمت هایی زده شد. من اراده سرکار خانم ابتکار را در مورد محیط زیست 20 می دانم.

47233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نوری A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    2 0
    در کشور ما هنوز اهمیت محیط زیست جا نیفتاده و سازمان حفاظت محیط زیست اصلأ یک سازمان تخصصی نیست زیرا افرادی که در این سازمان اشتغال دارند آموزش دیده نیستند و حتی نمی دونند در آن سازما ن وظیفه ای که به عهده دارند چیست. سازمان محیط زیست یک سازمانی است که باید همانند نیروی انتظامی عمل کند و افراد ش باید آموزش دیده باشند و مسلح مانند کشورهای پیشرفته با امید اینکه سرکار خانم ابتکار که خود یکی از دوستاران محیط زیست و جدی در این زمینه هستند شکل و ماهیت این سازمان را جدی تر و تخصصی تر و قاطع تر نمایند ..با تشکراز همه دوستاران محیط زیست ما کشور با ایمانی هستیم و پاکیزگی از ایمان است.