رییس جمهور روحانی دستور داده است که چهره شهرها از تکدی گری و معتادان پاک شود. این اتفاق البته معمولا می افتد، اما چرا دوباره این زشتی ها جامعه، نمایان می شود؟

جمع آوری متکدیان و اراذل اوباش سناریوی تکراری است، حضور معتادان تابلو و پرخطر، اراذل اوباش خطرناک و متکدیان نه تنها امنیت اجتماعی را به مخاطره انداخته و باعث ایجاد ناامنی فکری می شود، بلکه برای نوجوانان و جوانان الگوهای منفی رفتاری بوده و از نگاه رفتارشناسی موجب اختلال در تربیت آنها می شود. 

جمع آوری اراذل اوباش، معتادان و متکدیان تا به حال چندین بار به شکل های مختلف اجرا شده و هزینه های انسانی و مالی به نهادهای مرتبط مخصوصاْ نیروهای انتظامی و قوه قضاییه تحمیل شده است. اما باز حضور این عناصر نامطلوب ادامه پیدا کرده است. چرا اینگونه افراد یک بار برای همیشه از جامعه جمع نمی شوند، سیاست های عجولانه جمع آوری و مجازات های تکراری باعث شده اینگونه افراد که ویروس های اجتماعی هستند در مقابل درمان، مقاوم شده و حتی به تکرار رفتارهای خود بپردازند. 

بعد از ۱۴ سال مطالعه و پژوهش در زمینه اینگونه افراد به نظر می رسد که اگر با تشکیل اتاق فکر و تیم های روانشناسی و رفتارشناسی این حرکت انجام شود، نتایج مطلوب تری خواهیم گرفت. 

۱) اراذل اوباش باید جمع آوری، طبقه بندی و ساماندهی شود و تحت نظر روانشناسان به اصلاح رفتار و آموزش های حرفه ای و فنی قرار گیرند. بازپروری روحی و روانی اینگونه افراد، حتی اگر چند سال هم طول بکشد، بهتر از اجرای برنامه های مقطعی است. دولت باید بودجه کافی و کارشناسان متخصص، همراه با نیروی انتظامی و قوه قضاییه تشکیل داده و در مراکز معین اینگونه افراد را نگهداری کرده و بعد از تائید کارشناسان آنها را ترخیص کنند. 

جامعه پذیر شدن اینگونه افراد کمک شایسته ای به مقابله اساسی با آنها خواهد کرد. ۹۰ درصد از این بزهکاران، بیش از ۲ یا ۳ بار دستگیر شده و به زندان رفته اند و همین امر باعث ایجاد جایگاه ویژه در بین بزهکاران برای آنها شده است. فقط جمع آوری و بعد از چند ماه دوباره بازگشت به جامعه دردی را درمان نخواهد کرد. 

۲) در مورد معتادان پر خطر که مخزن متحرک رفتارهای ناهنجار و بیماری های مختلف هستند، باید ضمن درمان قطعی، آموزش های فنی و حرفه ای مورد بازپروری قرار گیرد.

۳) بعد از گروه معتادان و زورگیران، متکدیان سومین گروه ضد اجتماعی هستند که در شکل های مختلف چه به بهانه فروش بعضی از اقلام و چه به طور آشکار، باعث زشت شدن چهره شهر و چه با سماجت خود موجب آزار شهروندان می شوند. 

متکدیان بخاطر داشتن مافیای گدایی در تهران دارای سازمان پیچیده و زیر زمینی هستند که از کرایه کودک تا فروش مواد مخدر، خودفروشی و ناهنجاری های دیگر مشغول به کار هستند. 

مهم ترین گروه تکدی، گدایان چهار فصل هستند که در فصول مختلف سال در شهرهای متعدد گدایی می کنند. گدایان تهران و حومه، مافیای گدایی در تهران اند که از نظر مالی بسیار قدرتمند هستند، اما آسان ترین راه ایجاد درآمد را تکدی انتخاب کرده اند. اجرای مهاجرت معکوس، جمع آوری، ساماندهی و طبقه بندی این افراد، نگهداری افراد دارای نقص عضو در مراکز شبانه روزی، صلب صلاحیت از والدینی که فرزندان خود را کرایه می دهند یا می فروشند و سپردن کودکان به مراکز نگهداری اصلی ترین راهکارهای مقابله با تکدی گری در شهر تهران است.

در مورد هر ۳ گروه قطعاْ بعد از خروج و کنترل و نظارت بر آنها، باعث جلوگیری از تکرار ناهنجاری ها خواهد شد. بنابراین باید توجه داشت انجام اینگونه حرکت ها بدون فراهم کردن زیر ساخت های لازم، اجلاس وقت و سرمایه است و نیروی انتظامی نباید در این حرکت تنها بماند. بلکه باید سایر نهادها مثل بهزیستی، وزارت بهداشت، سازمان آموزش فنی و حرفه ای، دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت کار در این مأموریت بسیار مهم، نیروی انتظامی را یاری کنند تا یک بار برای همیشه با این پدیده های آزار دهنده، مقابله اساسی شود. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =