اجرای نخستین درام فلسفی در ایران / پیروی از منطق گفت و گو توسط شخصیت های رساله افلاطون

رساله «لاخس» افلاطون به عنوان یک متن فلسفی در یک اجرا برای اولین بار خوانده می شود.

به گزارش خبرآنلاین، نخستین خوانش متن فلسفی در ایران با عنوان رساله خوانی "لاخس" نوعي نمايشنامه‌خواني به همراه يک پرفورمنس کاري از پژمان گلچين مولف کتاب «جدال عقل و اسطوره در يونان باستان» است که از امشب، 19 مهرماه در تهران برگزار می شود.

متن "لاخس" یکی از متن های فلسفی افلاطون، مرتبط به دوره سقراط جوان است. افلاطون به عنوان اولین فیلسوف رسمی آتنی؛ که دغدغه اش رسیدن به موضوعی بنام "خود چیزهاست"، در این رساله مخاطب را به دیالوگ می طلبد، این خود همان "ایده" است.

رساله فوق، دیالوگی در باب توجه به "خود فضیلت" یا بخشی از آن، یعنی "خود شجاعت" است؛ او فضیلت را واجد اجزایی می داند چونان حکمت، شجاعت، اعتدال و عدالت. در این رساله ما با چهار شخصیت روبرو می شویم که شامل سه قشر مختلف اجتماع هستند: اشراف زاده، سردار نظامی و جوانی که در شهر به اندیشیدن می پردازد. نکته حائز اهمیت این است که فارغ از وضعیت فرهنگی و رفتاری هر قشر، هر چهار شخصیت، از چیزی بیرون از خود تبعیت می کنند. به عبارتی دیگر، آنها از "خود منطق گفتگو" پیروی می کنند، که هیچ کس در آن، برتر از دیگری نیست، مگر آنکه بتواند جایگاه خویش در گفتگو را به آن "خود" مفروض نزدیک کند.

به گفته کارگردان کار، متنی که مورد خوانش به عنوان رساله قرار می گیرد با دخل و تصرفی محدود و ضمن تعهد به متن اولیه، درباره مبحثی عمومی به نام "تربیت" است. رساله اصلاح شده فوق، اولین متنی در ایران است که به صورت چیزی شبیه درام فلسفی بر روی صحنه می رود و با موسیقی فاخر کلاسیک اروپائی تلفیق می گردد.

علاقه‌مندان به رساله‌خوانی و خوانش متون فلسفي، می‌توانند تا 23 مهرماه هر شب راس ساعت 19 با حضور در سالن فرخی یزدی «باغ‌موزه قصر» به نشانی تهران،‌ خیابان دكتر علي شریعتی،خیابان پلیس، میدان پلیس شاهد اجرای رساله‌خوانی «لاخس» باشند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    3 1
    این تمایل به اولین بودن هم برای خودش در ایران چیز غریبی است ... لطفا به اطلاع این گروه برسانید که در سال 1389 نمایشی براساس سه رساله ی آپولوژی فایدون و کریتون توسط سهید شاپوری در تئاتر شهر به اجرا درآمده است
    • بی نام IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
      0 0
      خیلی رسم خوبی نیست همیشه بخواهیم چیزی را نفی کنیم، خوب دوست عزیز کسی نگفته است که تا به حال نمایشی بر اساس این کار ها اجرا نشده است، این اولین اجرای رساله خوانی با این ترکیب خاص است. من نمی دانم چرا برخی قبل از خواندن صورت مسئله میخواهند جواب هایی با سویه های معنا دار بنویسند
    • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
      0 0
      دوست عزیز رساله خوانی ... شما هنوز نمایش و رساله خوانی را یک گونه اجرایی می دانید؟