چند نفر ثروت مند در ایران زندگی می کنند/ «بچه پولدارها» با اقتصاد ایران چه می کنند؟

بررسی های مرکز آمار ایران نشان می دهد، فاصله اولین دهک درآمدی با آخرین دهک درآمدی چیزی حدود سالی 40 میلیون تومان است.

 

ريحانه سادات ياسيني: مینی بوس قدیمی پر است از دانش آموزان سال چهارم دبیرستانی در جنوب شرق تهران؛  جوان هایی 17،18 ساله که قرار است یک اردوی تفریحی را در ارتفاعات کُلک چال بگذرانند. در مینی بوس خبری از سر و صدای دختران دبیرستانی نیست، راننده برای میان بر زدن از کوچه های سبز و آرام شمال تهران می گذرد و بچه ها دو نفر دو نفر زل زده اند به شیشه ی کنار صندلی های شان. شیشه هایی که از پشت آن نمای خانه های ویلایی مجللی پیداست، از آن خانه ها که حتی شاه زاده ی سوار بر اسب سفید رویای این دخترکان هم ندارد. دختری که پدرش جانباز است و همراه مادر و سه برادرش در واحد اجاره ای 50 متری زندگی می کند، به دوست کنار دستی اش می گوید:«اگر این ها در این خانه ها زندگی می کنند، ما دقیقاً چه کار می کنیم؟!» سؤال او به جواب نمی رسد تا کمی بعد از پشت شیشه ی گوشی خودش به داخل این خانه ها و اعیانی تر از این ها خیره شود، جوان هایی حقیقی را که در صفحه ای مجازی سبک زندگی شان را به نمایش گذاشته اند، بی واسطه ببیند و بیشتر به زندگی و جوانی خودش شک کند؛ حیرت زده از فاصله ای بسیار فراتر از دو ساعتی که آن روز با مینی بوس از محله ی خودش تا محله ی آن ها در یک شهر طی کرده بود.

صفحه ی «بچه پول دارهای تهران» یا « Rich kids of Tehran»  4 هفته پیش متولد و پس از آن که در شبکه های ماهواره ای معرفی شد روز به روز فالوِر یا دنبال کننده های بیشتری پیدا کرد، تا بیش از 90 درصد دیگر از اقشار جامعه به تماشای زندگی آن ها در خانه ها و برج های آن چنانی بنشینند و از تهمت و ناسزا گرفته تا تعریف و تحسین نثارشان کنند. نیازی نبود منتقدان از فقیرترین ها و دهک های اول و دوم کشور باشند، جوان هایی که خانواده های شان در دهک های میانی جای می گیرند بیش ترین معترضان و منتقدان را تشکیل می دادند.

طبق گزارش مرکز آمار ایران 66 درصد از خانواده های ایرانی در واحد های زیر 100 متر زندگی می کنند که از این میزان 22 درصد واحدی کمتر از 60 متر دارند. به اعتقاد کارشناسان اجتماعی وقتی قاطبه ی متوسط جامعه برای اولین بار با نمایشگاه زندگی 0.27 درصد از دهک دهمی ها که وسعت خانه های آن ها بالای 500 متر است مواجه می شوند، طبیعی است واکنش های منفی زیادی داشته باشند.در یکی از کامنت های این صفحه نوشته شده:«ثروت زیباست اما تنها زمانی که تقسیم شده باشد. انباشت ثروت، دزدیدن آن را موجه می کند. اگر باز پس گرفتن سهم ما از شما اسمش دزدی است پس ما دزدیم. آن‌چه که در دستان شماست ریشه در فلاکت چندین سال فشار و درد اقتصادی طبقات فرو دست و فراموش شده دارد.»

 بچه پول دارها تنها عکس خانه های شان را برای اینکه به دنیا تصویر دیگری از ایران نشان دهند پست نکرده اند، از پورشه و هواپیمای شخصی گرفته تا ساعت های رولکس و غذاهای اشرافی و عجیب و غریب در نمایشگاه سبک زندگی شان خودنمایی می کرد. بانک مرکزی در سال 90 گزارش داده بود که خانوارهای دهک دهم سالانه بیش از یک میلیون و 402 هزار تومان و دهک اول 34 هزار تومان برای فست فود خرج می کنند. این گزارش نشان می دهد پولدارترین قشر کشور 41 برابر بیشتر از ضعیفترین قشر برای رستوران و هتل هزینه می کنند. طبیعی به نظر می رسد که با یک موج رسانه ای برنامه ریزی شده این تفاوت ها از محدود شدن در آمار و ارقام بی احساس خارج شود و احساس اکثریت متوسط را برانگیزد.

صفحه ی بچه پول دارها در یکی دو هفته ی اخیر پر بحث ترین موج شبکه های اجتماعی بود. در حالی که بسیاری از کاربران نقدهای تند و تیزی را روانه ی آن ها می کردند، بسیاری دیگر از افراد و به خصوص نخبگان اجتماعی در پست هایشان منتقدان را هدف می گرفتند و معتقد بودند نباید از دیدن خوشی و رفاه زندگی دیگران برآشفت، و ثروت مندی و در رفاهی بی درد زندگی کردن را مذموم دانست. افزایش روز به روز مخاطبان و منتقدان پول دارهای تهرانی تا جایی گسترش پیدا کرد که روز گذشته به فاصله ی کم تر از 10 ساعت تعداد فالوِر یا دنبال کننده­ های آن از 60 هزار به 97 هزار و500  نفر رسید. درست در همان لحظه ها بود که اداره کننده یا اداره کننده های صفحه سریعاً به حذف 190 پست خود دست زدند و وقتی به صفر رسید به انگلیسی پیام گذاشتند:«در حال حاضر این صفحه به دلیل حجم عظیم تبلیغات کاذب بسته شده» دلیل غیرموجه و تردید برانگیزی که آن ها تبلیغات کاذب نامیدند از سرمقاله ی روزنامه ی کیهان گرفته  تا رسانه های معتبر خارجی را به خود اختصاص داده بود. رسانه هایی که معتقد بودند این عکس ها نشان می دهد تحریم ها زندگی تمام ایرانیان را با مشکل مواجه نکرده و برای بعضی ها اوضاع برعکس بوده است. روزنامه ی نیویورک پست آمریکا نیز در گزارشی تصویری از این صفحه نوشته بود:« تصاویر مشابه است. فرقی نمی کند که در آمریکا باشی یا در ایران اگر جزء آن یک درصد " اولترا پولدارها" باشی زندگی ات در هر جای دنیا شبیه به هم است.» حالا موج مجازی این صفحه کمی فروکش کرده، اما حکایت واقعی شباهت بچه پول دارهای تهران به آمریکایی ها، و تفاوت هایی با فاصله های کهکشانی از هم شهری ها و هم وطنان خودشان، کسانی که از پشت شیشه ها نگاه شان می کنند، هم چنان باقی است.

بررسي هاي مرکز آمار ايران نشان مي دهد،  فاصله اولین دهک درآمدی با آخرین دهک درآمدی چیزی حدود سالی 40 میلیون تومان است. یعنی دهک اول که کم درآمد ترین گروه کشور محسوب می شود، به طور متوسط سالی 4 میلیون و 500 تومان درآمد دارد و دهک دهم که پردرآمدترین گروه است، سالی چهل و سه میلیون و 580 هزار تومان بدست می آورد. البته دهک هشتم و نهم هم فاصله زیادی تا پردرآمدترین گروه دارند. به طوری که آنها، هر کدام به ترتیب با درآمد 20 و 25 میلیون تومانی در سال نصف دهک دهم درآمد به دست می آورند. با تقسیم درآمد آنها به 12 ماه سال، تقریبا دهک هشتم و نهم، ماهی یک و نیم تا دو میلیون تومان بدست می آورند.

بررسي ها تاييد مي کند دهک دهم درآمدي که ثروتمندترين اقشار ايران را در دل خود جايي داده است، 2 ميليون نفر جمعيت دارند. براين اساس 2 درصد از جمعيت ايران را ثرتمندان تشکيل مي دهند. طي هفته هاي گذشته و پس از راه اندازي صفحات اجتماعي در فضاي مجازي، 2 درصد جمعيت ايران به صدر اخبار آمده اند. 2 درصدي که پيش از اين چندان تمايلي براي نمايش ثروت خود نداشتند. 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 75
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    53 59
    عیبی نداره، مهم گردش پوله
    • ایرانی A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
      فقط کافیست جلو رانت خورها و کلاه برداریها را بگیرید. وجود پولدارها و سرمایه داران نه تنها برای مملکت بار منفی ندارد بلکه وجودشان یک نعمت است که باعث پویایی و رشد اقتصادی میشود. متاسفانه نویسنده متن از زاویه احساسی به موضوع نگریسته اند نه از زاویه تخصصی و واقع بینانه. بنده بعنوان یک تحصیلکرده از خانواده زیر سطح متوسط وجود ثروتمندان را لازم و نعمت میدانم.
    • سحر EU ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
      51 26
      اقا یا خانم ایرانی با شما موافقم. منم به عنوان یک ایرانی از طبقه زیر متوسط وجود ثروتمندان رو در جامعه لازم و ضروری میدونم و از وجود اینجور صفحه ها حمایت میکنم. چه اشکالی داره بقیه دنیا ببینن که ما تو ایران هم ادمای ثروتمند و مرفه داریم؟ حتما همش باید از ایران تصاویر ادمای گرسنه و فقیر تو دنیا دیده بشه؟ حتما باید همش عکس ما رو تو صف سبد کالا و این چیزا ببینن؟ بیشتر کسانیکه با این صفحه و دیدن زندگی ثروتمندان مشکل دارن از سر حسادت مخالفت میکنن. امطمئن باشید اگه پولدارهای جامعه ما ثروتشون رو از حلال ترین راه ممکن هم به دست میاوردن بازهم یک عده ای از سر حسادت با اینا مخالفت میکردن. متاسفانه حسادت جزیی از وجود و ذات ما ایرانی هاست
    • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
      56 2
      سلام امار مرکز آمار به درد خودشون میخوره واقعا با درآمد سالانه 43 میلیون تومان میشه پورشه 2 میلیارد تومانی و یا خانه 25 میلیارد تومانی خرید درآمد این قشر اگر سالانه زیر 2 میلیارد باشد جزو دهک هفتم وهشتم هم حساب نمیشوند راستی به نظرشما فوتبالیستها با درامدمیلیاردی که از قراردادهای فوتبالیشون دارنصرفنظر از باقی درامدها جزو کدام دهک قرار میگیرن یه سوال دیگه آیا فوتبالیستها بیشترین درآمد رو دارن یا کسانی هستن که از اونا بیشتر دربیارن و چند نفرهستن
    • بی نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
      10 2
      نكته ي مهمي كه هستش اينه كه اكثر عكس ها بدون اجازه پخش ميشن مثلا يكي از دوستان من كه خبرنگار ماشين هست عكس هاي بسيار زيادي از ماشين هاي لوكس در صفحه اش موجود است و اين پيج خيلي از عكس هاي دوست من رو انتشار دادن بازم ميگم ماشين ها واسه خودش نيست نياين بگين بچه پولدار و از اين حرفا ها :دي
  • مریم IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    بالاخره یه سری ها هم باید از آب گل آلود تحریم ماهی میگرفتن که خدارو شکر بچه هاشون خودشونو نشون دادن.... الباقی واگذار به خدا........
  • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    تحریمها وسیاست های غلط اقتصادی دولت قبل در عرض یک شب عده ای را به میلیاردر واکثر مردم را به دهک های پایین پرتاب کرد.این شکاف به هیچ طریقی پر نخواهد شد.
    • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
      115 5
      اگه این ثروت از طریق کارآفرینی و ایجاد ارزش یرای ملت، انباشته شده باشه بسیار عالیه و قابل تحسین و الگو برداری هست.اما مشکل اینجاست که اکثر این ثروتها در شرایط مساوی ایجاد نشده.یعنی طرف فقط به دلیل "متصل بودن"و یا "دانستن چیزی که همگان نمیدانند"و خدایی نکرده"سو استفاده از شرایط تحریمها"انباشته شده است.به هر حال تبعات توهم مدیریت جهانی دارد یکی یکی رو میشود.
    • بی نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
      111 5
      چیزی که منو ناراحت میکنه و عذابم میده دیدن زندگی این بچه پولدارها نـــیــــســـت از روش پول دراوردنشونم نیست چیزی که آدمو عذاب میده توزیع ناعادلانه فرصـــت نه ثروت اگه پارتی بازی و آشنابازی تو کار و کسب و بازار سرمایه نبود اگه فلانی با گرفتن آمار بازار از چندتا رفیق و آقازاده واسه فرداش برنامه میریزه و من نوعی که جرمم نداشتن رابطس دوزار از سوادم تو بازار خریدار نداره اگه اینا نبود اونوقت هرکسی بنا به سواد و تلاشش پول درمیاورد و انقدر نوکیسه و یه شبه پولدار نداشتیم. اونوقت بود که درس خوندن و سوادم سطح اجتماعی منو مشخص میکرد نه روابط و تعداد پارتی هام. اون وقت کسی نمیاد مسخرم کنه پشت پورشه اش بنویسه عاقــــبـــت درس نـــخــونــدن...
    • بی نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
      56 4
      دوست عزیز حرفت کاملا درسته فقط این را بهش اضافه کنم که واقعا عده ای کم و محدود به نون ونوا رسیدن و کسانی که همون موقع درامدبالا ولی سالم داشتن به پایین پرتاب شدن تا جایی که به ورشکستگی می رسیدن
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    68 3
    اون دو ملیون نفر هنوز هم تمایلی ندارن بقیه حتی ذره ای از وضعیتشون اطلاع پیدا کنن. اینها چهارتا بچه بودن، از قدیم هم گفتن حرف راست رو از بچه باید شنید.
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    وقتی در کره زندگی می کنید، آنجا هم بچه پولدار ها هستند، حدوداً یک ده هزارم جمعیت کشور را تشکیل می دهند. نه کسی فحششان می دهد و بالعکس احترامشان را دارند، چرا که وقتی ازشان می پرسید از کجا آورده اید، با افتخار می گویند پدر من فلان کاره و سهامداره شرکت سامسونگ، گروه هیوندایی، گروه کیا، گروه اله و .و. و ...، اما در مملکت ما چه؟ پدرت چه کاره است؟ آره حاجی، ما یک زمین داشتیم، فروختیمش، یک بنده خدایی از آشناهامون، هم روستاییمون بود، تو فلان وزارتخونه بهمون گفت برید از فلانجا روغن وارد کنید و قند و شکر در خوشبینانه ترین حالت ما هم اینکارو کردیم و میلیاردر شدیم.
    • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
      75 7
      راسی اختلاس جدیده که هفت هزار میلیارد تومان هس چی شد؟؟؟
  • سامان IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    602 7
    نمایش ثروت 2 درصد یا 10 درصد اصلا مساله بدی نیست به نظر من و باید هم نمایش داده بشه، اما به شرطی که واقعا در یک اقتصاد آزاد و رقابتی بدست آمده باشه، آن وقت نه تنها نمایش اش اشکال ندارد که خوب هم هست... متاسفانه چیزی که واکنش جامعه را به دنبال دارد، این است که این ثروت ها غالبا حاصل رانت پدران این بچه پول دارها است حاصل دزدی در دوران تحریم، حاصل زمین خواری و هزاران کار دیگر برای این نوکیسه ها... آن ثروتمند ریشه دار، آن کارخانه دار یا کارآفرین، کمتر پیش می آید که فرزندانشان این طور نمایش کنند..
  • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    65 2
    ثروت مندان ایرانی بیشتر شبیه ثروتمندان روس هستند که تو شرایطی از زمان و از کنار تحریم ها خودشونو بستند همین 3 هزارتا رو بگیر چند نفر این وسط با رشوه خودشونو بستند تا دورو اطرافیان امثال زنجانی که تا 7 نسل اونورترشونو هم ساپورت کردند.
  • سیا IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    84 4
    وقتی میبینیم بابک زنجانی بدون وثیقه به این ثروت مفت میرسد نتیجه میگیریم که بیشتر این پولدار ها از همین رانتها استفاده کرده اند، این بود مساوات و عدالتی که براش انقلاب کردیم.
  • پارسا IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    44 88
    ببينيد ، من خودم تو اين صفحه حضور دارم ولي نه خودم نه پدرم و نه هيچ كدوم از فاميلامون به جايي يا كسي بسته نيستيم. از 9 سالگي با پدرم رفتم بازار و تا الان كه 36 سالمه اندازه يه كارمند دولت نزديك بازنشستگي سابقه فعاليت تجاري دارم تو بازار يعني 27 سال عين 365 روز سال منهاي تعطيلات رو از شنبه تا پنجشنبه 9 صبح تا 5 بعد از ظهر كار كردم و ... پاره شده تا اينجا رسيدم الزاما هر كي مثل من آئودي تي تي سوار ميشه و خونه چند ميلياردي داره دزد يا دزد زاده نيست حالا اگه حضور من و امثال من تو اين صفحه كه براي من صرفا حكم شوخي داشته و نه خود نمايي كه نيازي هم بهش ندارم بعضي هارو ناراحت كرده ، شرمنده همه تون هستم و حلاليت مي خوام. خداييش فكر نميكردم اينقدر بازخورد منفي داشته باشه
    • بی نام A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
      39 39
      خوب میرفتی میدادی بدوزنش
    • سعید IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
      23 5
      به نظرشما آدم پولی که با پاره شدن بدست اورده دلش میاد بده آئودی تی تی بخره
    • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
      7 5
      سلام من از این ژست گرفتنا بدم میاد خود شما حاضری به یه آدم که از رو نداری و بدبختی داره خون70 متریشو میفروشه کمک کنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مطما هستم که کمک نمیکنید آخه با این همه پول میخوای چیکار کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • سام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    43 3
    یکی از خروجی های رانت همین است که عده ای یک شبه ملیاردر شوند و هزاران نفر به دلیل عدم دسترسی به ررانت ورشکست و فقیر چند نفر در جریان گران شدن دلار ثروت باد اورد ه ای را به جیب زدند و چندین نفر تولید کننده به خاک سیاه نشستند؟؟؟....اگر بازار ازادی وجود داشت شاید این درصد خیلی کمتز میشد
  • امیرحسین A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    51 2
    دهک دهم متوسط درآمدش سالی چهل میلیون تومان است؟ یعنی سالی 1314 هزار دلار فقط؟ به اینا در عرف ایران می گین ثروتمند؟ کسی با درآمد ماهی 3 تا 4 میلیون ثروتمند است؟ اینایی که نمایش می دن دهک دهم نیستن پس دهک یازدهم هستن لابد
  • بی نام US ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    39 3
    و در عین حال وضعیت مدارس و بهداشت و امور زیرساختاری را در روستاها نگاه کنید.
  • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    21 2
    توزیع منابع و درآمدهای اقتصادی خیلی ناشاقول و ناهمگن شده
  • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    23 3
    آنانی که دست در جیب بیت المال میبرند و طعمع ثروت و قدرت آقازادههایی را میپرورانند و تحمیل جامعه میکنند
  • وحید A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    30 4
    متاسفانه با این حجم اختلاس ها اگر هم کسی با تلاش خود پولی حلال داشته باشه مردم بهش دید بد نگاه میکنن و من خودم شخصا یه احساس نفرتی نسبت به پوبدار ها دارم چون همش فک میکنم اینها از راه حلال به دست نیومده...
  • iman A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    13 27
    روحانی مچکریم
  • بی نام DE ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    30 6
    تجربه جمهوری اسلامی را میتوان در پاکستان دید ایران هم به سمت پاکستانیزه شدن پیش میرود روزی رو میبینم که رو سقف اتوبوسها سوار شیم با هم بریم مشهد
  • محمد A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    23 3
    توي ايران هم اگه پول دارها هم ماليات خودشونو مي دادند و با استفاده از امكانات دولتي پول دار نميشدند، مردم هيچ حرفي نداشتند چون كه ميدونستند كه اونوقت اين افراد باعث رشد اقتصادي و ايجاد شغل ميشن
  • آسمان A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    11 3
    من به شخص خودم وقتی تصاویر این اکانت رو دیدم شوکه شدم باورش خیلی سخت بود که تصاویر متعلق به ایرانه
  • بی نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    32 2
    یکی از اهداف انقلاب کاهش شکاف طبقاتی بود. یکی دیگرش داشتن مسئولان ساده زیست و ... . چی می خواستیم چی شد.
  • محمد IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    12 2
    يعني دهک پر درامد فقط سالي حدود چهل مليون در امد دارن؟ افرادي رو ميشناسم که ماهي چهل مليون درامد دارن...همين امارهاي اشتباه بانک مرکزي باعث برخي مشکلات تو برنامه ريزي کشور ميشه...
  • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    35 1
    من برای دولت کار می کنم هیات علمی. امسال حقوق دریافتی بر طبق حکم سه میلیون تومان درماه است. الان فهمیدم با این حقوق جز دهک دهم هستم. اول اینکه خدا رو شکر بابت آنچه دارم. اما باور کنید متعجم. دارایی ام ماشین 206 سال 88 است که به تازگی با دریافت وام، آن را به جای پراید گرفته ام. در تهران مستاجرم و به زور چند وام توانسته ام خانه کوچکی در شهر اندیشه بگیرم تا شاید بتوانم روزی در تهران خانه دار باشم. برای این وام ها هم الان بیش از 1.5میلیون در ماه قسط می دهم. آیا واقعا همه دهک دهمی ها مثل من هستند. بعید می دانم.
  • امید A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    6 5
    اما هدف ادمین اون پیج فقیر رو غنی رو جدا کردن نبود.فقط میخواست که دید مردم دنیا نسبت به تصور ذهنی غلطشون عوض کنه.
  • محمد A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    7 1
    درآمار گفته شده بیشتر تحقیق کنید چون تعداد افرادیکه بالای میلیارد وام گرفته و بولدار شده اند انقدر زیاد شده که مجلس فقط به بالای ده میلیارد تومان قراره تحقیق و تفحص کنه تازه اگه همه مجلسی ها اجازه بدن . پول مردم دست یک عده خاصه که غالبا نقاط ضعف قانون را میدونن
  • کریم IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    11 2
    این افراد حتما تو ای سالهای تحریم و تورم ازراه رانت و رابطه بازی به ایجا رسیدن
  • فرهاد IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    34 2
    پر درامدترين دهک سال 43 ميليون يعني ماهي 3 ميليون و 600 هزار تومان ، اون وقت با اين درامد پورشه سوار ميشن؟؟‌ اين که پول بنزين ماشينشون هم نميشه چه برسه به باقي چيزا . به نظرتون آمارتون اشتباه نيست؟
  • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    8 3
    رانت اطلاع رساني خيلي به بعضي افراد كمك كرد ميلياردر بشن، مثلا سه سال پيش قطعا عده اي مي دونستن قيمت ارز قراره سه برابر بشه يا هفت سال پيش عده اي مي دونستن قيمت مسكن قراره سه برابر بشه، همه اينها هم كمتر از يك ماه اتفاق افتاد و خيلي ها تو همين يك ماه از يك طبقه متوسط تبديل شدند به صاحب ميلياردها تومان سرمايه
  • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    5 5
    اگه این اقایون پولدار مالیات این دارایی ها رو هم پرداخت کنن که خیلی خوبه.مشکلی هم نیست.مشکل از اونجا شروع میشه که...
  • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    10 12
    پوادارها رو نباید به خاطر پولدار بودنشون شماتت کرد. اکثر منتقدین نه به دلایل اجتماعی و اخلاقی،‌بلکه به دلایل شخصی و حسادت منتقد پولدار بودن هستند. در حالیکه همین حضرات منتقد هم اگر پولدار بودند همون رویه رو در پیش می‌گرفتند. به نظرم آنچه باید محکوم بشه نه فرد پولدار، بلکه اقتصاد رانتی و انحصاری موجود در کشور هست.
  • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    14 2
    پاراگراف آخر که آمار بانک مرکزی درش اومده به نظرم چهار پنج تا صفر برای درآمد دهک ده کم گذاشته چون درآمد برخی از این افراد روزی 40 میلیون درآمد دارند.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    31 2
    میلیاردر بودن ایراد ندارد . دزد بودن ایراد دارد .
  • بی نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    16 2
    من اصلا کاری به این موضوع ندارم بیشتر تو کف دهک بندی شما موندم چطوری با سالی 40 میلیون تومان درامد میشه خونه بیست میلیاردی گرفت اونوقت؟ کلا شما دارید از چی حرف میزنید؟ به عنوان مثال یک دکتر یا یک جراح خوب میتونه در یک ماه درامد نزدیک به میلیارد و حتی فراتر بدست بیاره ... یک بساز بفروش با ساختن یک آپارتمان هفت هشت طبقه سود های خیلی بیشتر از این ارقام بدست میاره ... چهل میلیون تومان در سال برای یک کارخونه دار شبیه شوخیه اونوقت شما دهک دهم رو گذاشتید برای کسانی که سالیانه فقط چهل میلیون خرده ای تومان درامد دارند؟ واقعا آمار مرکز آمار ایران چقدر شفافیت داره؟ شما یک خونه خوب یا یک مغازه خوب برای اجاره دادن هم داشته باشید و فقط خونه بشنید ظرف شش ماه بیشتر از 40 میلیون تومان در میارید
  • بی نام A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    24 3
    دهک دهم که پردرآمدترین گروه است، سالی چهل و سه میلیون و 580 هزار تومان بدست می آورد. یعنی ماهی حدود 3600000 تومان اون وقت چجوری خونه های چند میلیاردی می خرند فکر کنم در مورد سرانه کمی بی دقتی کردید من ماهی 800 تومان یعنی سالی 9600000 درآمد دارم و 3 نفر هستیم و البته مستاجر سالی 6120000 اجاره میدم سرانه هر کدوممون مشود 3200000 حالا پس لطفا یک دهک یازدهم هم برای ما درست کنید تازه خیلیا وضعشون از من بدتره
  • بی نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    14 1
    یعنی اگه کسی ماهی 2 میلیون تومان درآمد داشته باشه جز دهک 9 هست؟ واقعا با ماهی 2 میلیون تومان میشه باقر آباد زیر پونس زندگی کرد
  • بی نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    11 4
    مقاله خوبی بود هم جای تاسف داشت هم جای خوشحالی حرفارو بچه ها زدن من فقط میگم با پولی که قیدو بند براش تعریف شده باشه یا اصطلاحا حلال باشه این پولا بدست نمیاد
  • بی نام A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    10 24
    حسادت چیز خوبی نیست
  • صابر A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    12 17
    من بچه پولدار نیستم اما فکر میکنم راه اندازی این جور صفحات و نمایش این عکسها برای ایجاد تفرقه و اختلاف بین مردم ایران هست لطفا هوشیار باشید.
  • مهدی US ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    13 9
    زالو صفتها مشکل گرانی و تورم و بدبخت مردم ایران شما سرمایه داران بی درد هستید خدا لعنت تان کند که با مردم ایران چه کرد. 2 درصد مردم ایران
  • بی نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    26 1
    اينها همان كاسبان تحريم نيستند ؟ كه يك شركت در ايران دارند و چند شركت در تركيه و دوبي براي دور زدن تحريمها و آخر مصرف كننده ايراني بجاي ده هزارتومان مي بايست 50هزارتومان يك جنس را بخرد.
  • رادنیا IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    23 7
    ما هم خیلی پولدار دیدیم ولی از راه درستش با زحمت نه رانت خواری یا وصل بودن به جایی نه مازاراتی سوارن نه ساعت خداد تومنی جون دلشون برای پولشون میسوزه چون میدونند همه دارا نیستند چون این کارو جلوی کارمنداشون بد میدونن چون میگن اگه اون مازاراتی یه خط بیفته یک عالم از پولش کم میشه و برای اون هایی که عرق ریختن پول دراوردند ده میلیونم ارزش دارند یکم از پولدارهای آلمانی یاد بگیرین
  • بی نام A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    1 1
    این مطلب و مطالب نظیر این با خطی نوشته میشوند که ظاهرا بعضیا اونو نمیتونن بخونن چون اصلا اظهار بی اطلاعی میکنند ...کی...کی...کجا پس خواهشمنداست به خطی بنویسید که اونها هم بتوانند بخوانند
  • محمدرضا A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    12 1
    من اعلام میکنم تقریبا همه آمارهای این مقاله غلطه درامد سالی 40 میلیون؟ یعنی اگه یه نفر خیلی پولدار باشه و مثلا دهک ده باشه تازه میتونه با درامده یه سالش یه پرشیا بخره؟ : سالی یک و نیم میلیون تومن هم عدد مهم نیست چون تقریبا میشه گفت فست قود جز غذاهای ارزون و معمولا برای قشرهای ضعیفه این به ظاهر پولدارا میرن تو یه سری رستوران که تقریبا همه هم میشناسن یه پرس غذا میخورن با مخلفات البته یه پرس غذا با مخلفات سفارش میدن و از هر کدوم یه قاشق میخورن :| آخر هزینه هر نفر یهو میشه 200 تومن و متاسفانه تعداد این افراد اصلا هم کم نیست
  • m IN ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    2 3
    من فکر میکنم تاییست محترم اشتباه کرده احتمالا یک یا ۲ صفر را از جا انداخته اشکال نداره اشتباه تایپی تازه مگه اینا کین همشون بچه های پیمانکارها مسئولین دولتیو.....که نمیشه بقیه رو بگم هستندتو اون منطقه ها بگردین ببینین چند نفر جزو خانواده شهدا هستند سری هم به روستای ما بزنین با چند شهید و بدون اب گاز وجاده اسفالت با چند شهید به نظر شما اگه روزی جنگ بشه اینها میمونن یا باز هم مثل پدراشون تشریف میبرن
  • بی نام EU ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    18 2
    احمدی میخواد بیاد یکسری دیگشون رو پولدار بکنه
  • بی نام A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    20 2
    دهک دهم سالی ۴۳میلیون دار امد داره؟؟؟؟ پس دکتر هایی که ماهی۴۰میلیون درامد دارندالبته به حق دقیقا تو کدام دهک جای میگیرند
  • بی نام A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    46 5
    خدایی قیافه هاشونم تابلو بود که تازه به دوران رسیده و نوکیسه هستند. آدم با اصل و نصب عقده نمایش دادن خود را ندارد. در شمال تهران ده پونزده سال پیش که راه می رفتی آدمهای خاصی پشت ماشین مدل بالا نشسته بودند معمولا جا افتاده و پا به سن گذاشته. با لباسهای گران قیمت... الان می بینی جوون 20 ساله سوار پورشه هست...جوون 20 ساله از کجا آورده که یکشبه پورشه بخره؟ و آیا پدری که کارخانه دار و کارآفرین باشد دلش می آید این سرمایه را به جای استفاده صحیح زیر پای یک پسر نوجوان بیندازد؟...حالا بگذریم از قیافه ها که ماسک آرایش و تزریق و عمل هستند.
  • امیر A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    10 1
    حکایت کسب درآمد نوکیسه های یک شبه و امثال ما مثل مسابقه دوی ماراتن که رقیب از کیلومتر 42 مسابقه را شروع کرده و ما از ابتدای خط .
  • ليلا IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    7 29
    كامنت هارو خوندم ، نميدونم جواب كي و بدم ، فقط بگم كه چه قدر عقده اي زياده
    • مقیمی A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
      15 7
      لیلا خانم با این ادبت همان بهتر دهنتو ببندی و در فشانی نکنی و بجای کامنت دادن بری رخت چرکهاتو را بشوری
  • سینا A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    19 3
    به نظرم اینارو نباید سرزنش کرد بلکه مسولین مقصرن
  • آرمين IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    12 11
    اي بابا دلتون خوشه تا بوده همين بوده
  • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    17 0
    «بچه پولدارها» با اقتصاد ایران چه می کنند؟ دارن حال میکنن حتی وقت خندیدن به ریش منو شما رو ندارن
  • جنوبی A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    16 1
    نه شرقی نه غربی بلکه فقط پا برهنگان ایران اسلامی فاصله طبقاتی از عرش به به حصیر0.0.0.0.0
  • حاج يوسف ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    7 3
    بله درسته دارندگي و برازندگي ولي عزيز جان دقت كن اين دارندگي از كجا اومده از شب تا صبح كار كردن عرق ريختن زخمي شدن يااااااا ...از جيب ملت
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    14 1
    اختلاف طبقاتی، بی کفایتی مسئولین، ظلم و ستم حکما ، نارضایتی مردم .....تو تاریخ زیاد خوندیم که نتیجش چی میشه.عبرتها چه فراوانند و عبرت پذیرها چه کم.امام علیع
  • مهتاب A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
    13 2
    ايران كشوري است كه خيلي راحت ميشود بدون زحمت و فقط با بالا و پايين رفتن قيمت دلار و مسكن و زمين و طلا و ماشين يك شبه ره صدساله رفت
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    2 2
    خبر آنلاین اصلاً هدفت از انتشار این مطالب چیه؟ تازه کردن داغ مردم بیچاره که به سختی روزگار میگذرانند؟
  • قربانیان IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    3 1
    خدا شاهده خانواده های هستند که سالی 2 میلیون هم در آمد ندارند
    • ناشناس IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
      0 0
      اره یکیش هم من
  • امين IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    1 1
    ايران سرزمين من ونقابداران
  • بهزاد جمشیدی IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    1 3
    به نظر من این کار اینا خیلی خوب بود به قول سحر خانم مردمان کشورهای اروپایی ذهنیت بدی نسبت به ایران دارند فکر میکنند ما گرسنه هستیم یا تروریست نمیدونند ما کشوری با تمدن 2500 ساله هستیم و پر از جاذبه های تاریخی و مردمان با فرهنگ درسته ما کلا مردمی هستیم که ذهنیت خوبی نسبت به آدم های پولدار نداریم درسته بعضی از اینا از راه های رانت خواری و غیره این مال و منال رو بدست آوردن ولی نباید همه رو به یک چشم دید درود به تمام مردم ایران زمین
  • ناشنسا A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    1 2
    ما همه چی داریم: معادن طلا ، فیروزه. نفت. گاز، صادر کننده زعفران ، بهترین میوه ها ، آن وقت ما فقیرترین مردم را در ایران داریم. یه گزارش هم درست کردید از همون زیر مجموعه های بابک زنجانی.
  • حمید A1 ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    چی بگم.فقط میتونم حال الانم رو بگم که مغزم رد داده
  • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
    0 0
    به نظر من پولدارها زندگی ندارن دروغه که میگن یارو پولداره چون آرامش ندارن