احمدی‌مقدم: از سمن‌ها در حوزه امربه‌معروف حمایت می‌کنیم/ انتقاد از آمارهای مصرف مشروبات و فساداخلاقی

سردار احمدی مقدم در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: از آمران به معروف حمایت می‌کنیم و اگر تعرضی به ناهی به منکر صورت گرفت، واحدهای انتظامی باید با اولویت با فرد جَری برخورد کنند.

به گزارش نسیم، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، به مناسب هفته نیروی انتظامی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به موضوع کارآمدی در نیروی انتظامی توضیح داد: در حالی که در همه پلیس‌های دنیا، موضوع اقتدار مطرح است، اما اقتدار در ناجا با مفهوم دیگری مطرح است؛ اقتدار برای نیروی انتظامی یعنی قدرت مشروع برگرفته از خواست مردم، قانون و احکام الهی است.

وی افزود: اقتداری که از آن صحبت می‌کنیم، باید درک صحیح نیاز مردم در آن دیده شده باشد و باید برای خود پشتوانه مردمی فراهم کند.

احمدی مقدم تصریح کرد: در اقتدار باید اقناع افکار عمومی، قدرت فرهنگی و اجتماعی، حل مسائل امنیتی به صورت اجتماعی، قدرت اصلاح سازمان از پلشتی‌ها و مفاسد، ارتقای روز افزون سلامت سازمان و روزآمدی به طور جدی دیده شده باشد.

فرمانده ناجا با بیان اینکه در موضوع کارآمدی و اقتدار، روزآمدی مهمترین مولفه است، گفت: نباید از تحولات بیرونی غافل بود، تغییرات اجتماعی، مطالبات جدید و تکنولوژی‌های جدید باعث می‌شود تا ما با اطلاع از شرایط جدید در هر حال از مردم حمایت کنیم؛ روزآمدی یعنی داشتن دانش و تجهیزات روز به همراه تخصص برای ارتقای مولفه‌های امنیت اجتماعی.

در دانش و تجهیزات به هیچ کشوری وابسته نیستیم

احمدی‌مقدم با برشمردن مولفه‌های اقتدار در نیروی انتظامی تصریح کرد: اقتدار ما از مسیر کارآمدی به دست می‌آید؛‌ قدرت خدمات‌رسانی به مردم و جلب رضایت مردم از مسیر کارآمدی به دست می‌آید.

وی اضافه کرد: برای کارآمدی باید خودکفا باشیم که در این راه نیروی انتظامی، در دانش و علوم و تجیهیزات پلیسی، به هیچ کس و هیچ چیزی وابسته نیست. پلیس نه در نرم‌افزار و نه در سخت‌افزار و نه در دانش فنی وابسته نیست و توانسته به خودکفایی لازم دست یابد.

فرمانده ناجا باید بیان اینکه باید سرعت خود را در پیشرفت افزایش دهیم، گفت: ما باید قدرت رقابتی خود را با دنیا حفظ کنیم زیرا همانطور که ما در حال پیشرفت هستیم، دنیا نیز در حال پیشرفت است اما سرعت پیشرفت ما باید بیشتر باشد تا هم عقب‌ماندگی گذشته جبران شود‌ و هم پیشتازی و برتری در دنیا حاصل شود.

ایران جزیره آرامش در اقیانوس پرتلاطم منطقه است

فرمانده ناجا در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده از تروریست‌ها و گروه‌های مجرمانه از تجهیزات و ارتباطات پیشرفته اشاره کرد و گفت: دستاوردهای و پیشرفت‌های دنیا همانطور که باعث رفاه جوامع شده است اما به نوعی به ابزار گروه‌های مجرمانه و تروریست‌ها نیز تبدیل شده است.

وی افزود: این بسترهای نوین ارتباطی به پایه‌ای برای تهاجم فرهنگی تبدیل شده است؛ صدها کانال و شبکه تلاش‌ می‌کنند تا جوانان را در همه دنیا سست و در فرهنگ منحط غربی مضمحل کنند و البته این حرکت برای جوامع اسلامی به خصوص ایران هدفمندتر است.

احمدی مقدم گفت: موادمخدر، تروریست و بی‌ثباتی کشورها، و تهاجم فکری و فرهنگی باعث شده تا منطقه پیرامونی ما به مکانی امن برای تروریست‌ها تبدیل شود و استکبار جهانی که خودشان این تروریست‌ها را ایجاد کردند امروزه با ایجاد ائتلاف‌های نمایشی به دنبال برخورد با آن هستند که البته در مقابله با آنها نیز اظهار ناتوانی می‌کنند.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه «جمهوری اسلامی جزیره‌ای آرام در میان اقیانوس پرتلاطم منطقه است» افزود: امروز دغدغه مردم ما مسائلی مانند اعتیاد، سرقت چرخ خودرو، جیب بری و سرقت موبایل است اما دغدغه مردم منطقه را نگاه کنید؛ در شمال عراق، جوانان کشته می‌شوند، ناموسشان به یغما می‌رود و اصلا امنیتی برای رشد و توسعه وجود ندارد.

احمدی مقدم اضافه کرد: قدرت‌های بزرگ در حالی که تلاش می‌کنند موادمخدر را به کشور ما هدایت می‌کنند، اما ما هم تلاش می‌کنیم در مقابل این‌ها ایستادگی کرده‌ایم و در مرزهای شرقی توانسته‌ایم روز به روز عرصه را بر این‌ها تنگ‌تر کنیم.

وی ادامه داد: در مقابل ایستادگی ما، دشمن با ایجاد گروه‌های تروریستی در همسایه شرقی ما هر از گاهی با حرکت‌های تروریستی می‌خواهد مانع حرکت ما شود که البته برای این‌ها مقدور نیست و تاکنون موفق نبوده‌اند. در حالی که در سال‌های گذشته حرکت‌های تروریستی تا عمق خاک ما بود، امروز این حرکت‌ها به محدوده کوچکی در مرزهای شرقی محدود شده است که آن هم باید کنترل شود.

این فرمانده انتظامی با انتقاد از رفتارهای دولت کشور همسایه گفت: یک گروه تروریستی در خاک دشمن مستقر شده است و هر بار به گونه‌ای به ما ضربه می‌زند، اما دولت آن کشور هیچ حرکتی برای مقابله با آن نمی‌کند، هربار هم که اعتراض می‌کنیم یا انکار می‌کنند یا اظهار ناتوانی می‌کنند از طرفی هم اجازه حضور ما برای برخورد با این گروه‌ها را نمی‌دهند.

منابر دینی و مراکز فرهنگی برای حل مشکل نزاع تلاش کنند

احمدی مقدم در ادامه سخنان خود مهمترین ناهنجاری‌های اجتماعی را در بحث سرقت خرد، اعتیاد، تهاجم فرهنگی بر شمرد و گفت: البته قدری کم حوصلگی و خشونت در میان مردم وجود دارد که لازم است دستگاه‌های فرهنگی و منابر دینی برای حل این مشکل و معالجه آن تلاش کنند.

وی ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد قتل‌ها در کشور از پیش طراحی شده نیست و تنها بر اثر نزاع ساده، قتلی هم رخ می‌دهد.

وی افزود: گاهی در یک تصادف ساده، خودرویی آسیب دیده اما دو نفر به جان هم می‌افتند و گاهی حتی به قتل هم منجر می‌شود.

فرمانده ناجا تاکید کرد: البته باید توجه داشت که با همه این چالش‌ها مجموع جرایم در سال‌های گذشته در حال کاهش دائمی بوده است.

احمدی مقدم از ارائه آمارهای غیرعلمی از مصرف مشروبات یا مفاسد توسط برخی مراکز انتقاد کرد و گفت: گاهی آمارهایی در خصوص مصرف موادمخدر، مصرف مشروبات الکلی یا فساد اخلاقی منتشر می‌شود که پایه علمی ندارد و اصلا عقلانی نیست؛ اگر این آمارها درست باشد که دیگر کسی نباید نماز جمعه برود زیرا یا معتاد است یا درگیر مسائل اخلاقی اما اینطور نیست و این آمارها پایه‌ای ندارد.

وی با اشاره به بررسی موضوع مصرف الکل در جامعه گفت: تحقیق مشترکی که بین نیروی انتظامی و دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد، نشان داد که تعداد الکلی‌ها در کشور ما یک دهم معتادان است البته گاهی در مجالس و پارتی‌ها مشروباتی مصرف می‌شود که آن هم ترویج سریال‌های رسانه‌های ماهواره‌ای است که به دنبال قبح‌زدایی و عادی‌سازی این روابط هستند.

می‌توانیم تلفات حوادث رانندگی را به ۱۲ هزار کشته کاهش دهیم

فرمانده ناجا کاهش تلفات رانندگی را از افتخارات ناجا دانست و افزود: در سال ۸۴ سالانه ۲۸ هزار نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دادند که این آمار امسال به زیر ۱۸ هزار نفر می‌رسد.

وی اضافه کرد: البته در همین مدت تعداد وسایل نقلیه ۲.۵ برابر شده است که با اقدامات انجام شده توانسته‌ایم تلفات جاده‌ای را کنترل کنیم.

احمدی مقدم با بیان اینکه تلاش خوبی در حوزه راهداری، اورژانس و کنترل الکترونیکی جاده‌ها شده است، افزود: اگر تجهیزات لازم اختصاص داده شود تا دو یا سه سال آینده می‌توانیم تعداد تلفات جاده‌ای را به حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار کشته کاهش دهیم.

از جریان امر به معروف در کشور حمایت می‌کنیم

فرمانده ناجا در پایان به دغدغه برخی گروه‌ها برای احیای امر به معروف در کشور اشاره کرد و گفت: این روزها برخی با دغدغه‌ای که دارند به دنبال احیای امر به معروف هستند البته این دغدغه آن‌ها ارزشمند است زیرا امر به معروف اولا وظیفه مردم است و دوما وظیفه حکومت است.

وی ادامه داد: امر به معروف در مرحله رفتاری و زبانی وظیفه آحاد مردم است اما برخورد و هدایت متخلفان به مراجع لازم، وظیفه حکومت است نه مردم!

احمدی مقدم با بیان اینکه اگر سازمان مردم نهادی در موضوع امر به معروف شکل بگیرد خوب است، تاکید کرد: از جریان امر به معروف و آمران به معروف حمایت می‌کنیم اما اگر تعرضی به ناهی به منکر صورت گرفت واحدهای انتظامی باید با اولویت با فرد جری برخورد کنند.

 

47503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    70 0
    من نمی دونم چه اصراریه همه چی رو قایم کنیم. علاج واقعه قبل وقوع باید کرد.
    • بی نام A1 ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      13 0
      ..............................................................................................................است.خودم سانسور کردم شاید بتوانید چاپ کنید خواننده ها هم خودشان می دانند چی گفتم که سانسورش کردم.
  • بی نام A1 ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    21 0
    اولین قدم حل هر مشکل، پذیرش وجود آن مشکل است. و ما هرگز حتی نمی توانیم قدم اول را برداریم