یکی از نمایندگان پارلمان لبنان هشدار داده است بیش از 12 هزار تروریست در حال آماده‌ سازی خود برای حمله به خاک لبنان هستند و این در حالیست که نبرد حزب الله با تکفیری‌ها وارد مرحله دشواری شده است.

فاطمه محمدی

جنبش حزب الله لبنان دو ماه بعد از حمله تروريستها به شهرک عرسال در شمال شرق لبنان، دومين حمله گروههای تروريستي تکفيري داعش و جبهه النصره به اين کشور را در بلندي هاي شهرک بريتال در ارتفاعات شرقي اين کشور در نزديکي مرزهاي سوريه ناکام گذاشت.
تحليلگران نظامي لبناني معتقدند که اين آخرين حمله گروههاي تروريستي تکفيري به لبنان نخواهد بود و با توجه به فرارسيدن فصل سرما بايد در انتظار حملاتي ديگر به اين کشور بود.
وئام وهاب، رييس حزب توحيد عربي لبنان هم پيشتر تاکيد کرده بود که حمله گروههاي تروريستي تکفيري به لبنان قطعي است اما سرکردگان آنها منتظر زمان مناسب هستند.
نيروهاي حزب الله روز يکشنبه گذشته در عملیاتی که منجر به شهادت 8 رزمنده شد، توانستند جلوی يک فاجعه بزرگ را سد کنند. در این عملیات دهها تروريست تکفيري از جمله ابوصهيب ازسرکردگان ميداني گروههاي تروريستي تکفيري در جريان اين حمله به هلاکت رسيدند و دهها تن زخمي و سرانجام مجبور به فرار شدند.
واقعیت اینست که اگر نيروهاي حزب الله در مرز سوريه با لبنان مستقر نبودند، نيروهاي مسلح داعش و جبهه النصره ظرف چند ساعت خاک لبنان را فتح کرده و آن را به مناطق تحت تصرف خود در سوريه و عراق افزوده بودند. حوادثي که در چند ساعت در ارتفاعات رشته‌کوه‌هاي شرق لبنان رخ داد موید همین واقعیت است و نشان مي‌دهد که هدف نيروهاي مسلح داعش و النصره تصرف خاک لبنان و گسترش تسلط بر منطقه‌اي است که اشراف به دريا را براي آنها فراهم مي‌کند. در واقع، هدف اصلي اين تروريستها دسترسي به ساحل لبنان است.
اين در حالي است که عاصم قانصوه يکي از نمايندگان پارلمان لبنان هشدار داده است، بيش از 12 هزار تروريست در حال آماده‌ سازي خود براي حمله به خاک لبنان هستند. وي اعلام کرد بيش از 10 الي 12 هزار تروريست در ارتفاعات مرزي ميان لبنان و سوريه در منطقه اي به وسعت حدود 60 کيلومتر و در مرز روستاهاي لبناني يونين، نحله، بعلبک، بريتال، حام و معربون مستقر شده‌اند و در حال آماده سازي خود براي حمله به لبنان هستند. اين نماينده پارلمان تاکيد کرد گروههاي تروريستي قصد دارند در حالي که دماي هوا رو به کاهش است و مسيرهاي پشتيباني آنان به دليل محاصره شدن از سوي ارتش لبنان قطع شده است، حملات متعددي را به سوي خاک لبنان انجام دهند.
از سوي ديگر روزنامه لبناني السفير به نقل از برخی منابع نوشت تلاش گروههاي تروريستي تکفيري به ويژه داعش و جبهه النصره براي شکستن حلقه محاصره که در بلندي هاي قلمون و عرسال گرفتار شدند، متوقف نمي شود و آنها براي فرار از اين مهلکه چندين گزينه پيش روي دارند:

1- رفتن به سوي قلمون سوريه است که اين گزينه از پيش شکست خورده است، زيرا ارتش سوريه و نيروهاي حزب الله همه راهها را بر روی آنها بسته اند.
2 - تکرار حمله شکست خورده به بلندي هاي بريتال است که انتخاب اين گزينه هزينه هايي بسيار و بيش از گذشته براي آنها دارد، بويژه بعد از حمله يکشنبه گذشته که حزب الله با نيروهاي ويژه خود مواضعش را در اين منطقه مستحکم کرده است.
3 - حمله به مناطق ديگر لبنان از جمله شبعا، عرقوب، بقاع غربي (مجدل عنجر) با کمک عوامل مخفي خود در شمال لبنان بويژه طرابلس تا داخل و خط ساحلي جنوبي که البته اين گزينه بايد مورد توجه قرار گيرد و لبناني ها در مقابل آن هوشيار باشند.
4 - تمرکز تلاشها بر مناطق ضعيف و سست لبنان بويژه بقاع و راس بعلبک با هدف وارد کردن ضربه و حمله به روستاهاي منطقه و چه بسا ارتکاب جناياتي وحشتناک در صورتي که بتوانند به اين مناطق برسند.
5- گزينه آخر که خطرناک ترين و محتمل ترين گزينه است، تکرار حمله به شهرک عرسال مي باشد بويژه اينکه ژنرال جان قهوه‌جي، فرمانده ارتش لبنان نيز چندي پيش در گفت وگو با شبکه اسکاي نيوز با صراحت اعلام کرد که احتمال درگيري دوباره ارتش با گروه هاي تروريستي تکفيري در عرسال زياد است.
اينها در حالي است که مردم لبنان به ويژه اهالي روستاهاي مرزي اين کشور با اتحاد در حالت آماده باش هستند و به رزمنده هاي مقاومت نيز کمک مي کنند.

کمک نظامي ايران به ارتش لبنان
در جريان سفر دريابان علي شمخاني دبيرشوراي عالي امنيت ملي ايران به لبنان، بر اعلام آمادگي کامل جمهوري اسلامي ايران براي همکاري هاي دفاعي با لبنان و تجهيز ارتش اين کشور به سلاح هاي ايراني بر اساس درخواست بيروت تاکيد شد. شمخاني اظهار داشت تحويل سلاح هاي مورد نياز ارتش لبنان براي مبارزه با تروريسم خيلي طول نخواهد کشيد و در سفر قريب الوقوع سمير مقبل وزير دفاع لبنان به ايران، تحويل داده مي شود .
فهرست سلاح هاي پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران براي ارتش لبنان با هدف افزايش توانايي آن در رويارويي با تروريسم، تحويل دولت اين کشور شده است.
نيازمندي هاي ارتش لبنان نيز قرار است بر اساس فهرستي که سمير مقبل که سمت معاون نخست وزير لبنان را نيز داراست، ارائه شود و در تهران مورد بررسي قرار گيرد.
واقعیت اینست که کشور لبنان برای مقابله با تهدیدات کنونی بيش از هر چيزي نياز به پدافند ضدهوايي و تجهيزات موشکي دارد. لبنان اساساً نيروي هوايي ندارد و ارتش اين کشور تنها چند هواپيمای فرسوده با عمر بيش از پنجاه سال در اختیار دارد که توان پرواز ندارند و همین مسئله آسمان لبنان را به روي هر نوع حمله هوايي باز نهاده است. از طرف ديگر اسلحه هاي نيروي زميني لبنان نیز کاملا فرسوده و قديمي هستند.
پيش از اين آمريکا، فرانسه و انگليس بعد از قطعنامه 1701 در سال 2006 تعهد کرده بودند که به لبنان کمک تسليحاتي کنند، اما اين کمکها بسيار محدود و اندک بود و در نهایت در حد تعدادي خودروي نظامي مانند جيب خلاصه شد.
درباره احتمال واکنش هاي داخلي به وعده کمک نظامي ايران به لبنان مي توان گفت طبيعي است که اين با مخالفت جناح سياسي مخالف ايران در لبنان يعني جناح 14 مارس و قدرت هاي متحد آنها در منطقه و همچنين اسرائيل مواجه مي شود؛ زيرا يکي از دلايلي که تاکنون دولتهاي غربي به تعهدات خود به ارتش لبنان عمل نکرده اند و کمکهاي تسليحاتي ارسال نکرده اند، نگراني ها از جانب رژيم صهيونيستي بوده است.
خاطر نشان مي شود پيش از اين نيز در سالهاي مختلف ايران تلاش هاي زيادي مبني بر کمک به ارتش لبنان و ارسال سلاح و کمک تسليحاتي کرده است، اما هربار به نوعي با امتناع لبنان مواجه شده است.
حتي زمانيکه دولت حاکم بر لبنان از حزب الله و متحدانش تشکيل شده بود باز هم تحت فشار غربيها حاضر نشدند پيمان دفاعي با ايران امضاء کنند.
اکنون نيز احتمال مي رود کمکهايي که امير شمخاني از آن سخن به میان آورده، نيز به درازا بيانجامد و يا هرگز صورت نگيرد چرا که هرگونه کمک نظامي بايد بر اساس يک موافقتنامۀ امضا شده انجام شود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =