واحد مرکزی خبر نوشت:

کارشناس مسائل بین الملل فرانس بیست و چهار گفت ترکیه از ترس قدرت گرفتن کردها به اقدامات دولت اسلامی واکنش نشان نمی دهد.
به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار، سقوط کوبانی خبر بسیار بدی برای ترکیه محسوب می شود زیرا با اشغال این شهر دولت اسلامی به مرزهای ترکیه می رسد. با این حال ترکیه واکنشی نشان نداده است.

گوتیه ریبینسکی در مورد این تردید و ابهام در موضع ترکیه گفت باید اندکی به عقب بازگشت. طبق دکترین سیاست خارجی ترکیه برای مدت هی طولانی این بود که تنها ترک ها دوستان ترک ها هستند. اما پس از آن ترکیه گامی مهم برداشت. در پی اقدامات احمد داوود اوغلو نخست وزیر کنونی ترکیه در زمانی که وزارت امور خارجه را برعهده داشت این دکترین به « نداشتن کوچکترین مشکل با همسایگان» تبدیل شد. اما ترکیه برای کنار گذاشتن دکترین قبلی با مشکل رو به رو بود. زیرا در وهله نخست آنکارا طی سال های گذشته تلاش کرد به الگوی سیاسی برای کشورهای عربی تبدیل شود. در این میان ترکیه با چالش های بین المللی از جمله گسترش دولت اسلامی و چالش های محلی که همان کردها هستند رو به روست.

درست است که ترکیه شمار زیادی از پناهجویان سوری را در خود جای داد و حتی با کردهای سوریه که با نیروهای پ ک ک مرتبط هستند توافق کرد اما هم اکنون نگرانی آنکارا همچنان کردهاست. ترکیه نگران است اگر به آنها کمک و آنها را تجهیز کند در صورتی که کردها در جنگ پیروز شوند به دشمنی خطرناک برای ترکیه تبدیل خواهند شد.
گوتیه ریبینسکی گفت برای ترکیه که با وظایف محدود به ائتلاف بین المللی پیوسته است مشکلات کردها به همان اندازه گسترش و توسعه دولت اسلامی اهمیت دارد. تنها مسئله ای که هم اکنون ترکیه را درگیر کرده است مسئله مقبره سلیمان شاه، پادشاه عثمانی است. این مقبره در داخل خاک سوریه و با فاصله بیست کیلومتر از مرز ترکیه واقع شده است. ترکیه اعلام کرده است به هر قیمتی از این بنا دفاع خواهد کرد.
گوتیه ریبیسکی در ادامه در مورد اظهارات اخیر جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا مبنی بر متهم کردن ترکیه و امارات متحده عربی به حمایت از دولت اسلامی و کمک به پیشروی آنها گفت جو بایدن عادت دارد گاف بدهد. جو بایدن همانند کودکی است که حقیقت را می گوید. در واقع آنچه که دولت آمریکا به آن معتقد است و قابل بازگو کردن نیست از دهان جو بایدن شنیده می شود. آمریکا نمی تواند این حقیقت را بگوید زیرا چندین دهه از این دولت ها حمایت کرده است. اما هم اکنون آمریکا با این کشورها برای جنگ متحد شده است. جو بایدن به آنها گفته است باید حسن نیت خود را نشان دهید. چند حمله کافی نیست. در واقع نمی توان از یک سو دولت اسلامی را هدف قرار داد و از سوی دیگر به کمک مالی به آنها ادامه داد. این معنای اظهارات بایدن است. وی باید عذرخواهی کند اما به هر حال این سخنان گفته شده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    7 3
    وقتي اين داعشي ها وارد استانبول شدند اون وقت مي فهميد كي خطرناك تره
  • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    7 2
    چون دستش با داعش در یک کاسه است.