۰ نفر
۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۸
چطور تورم پایین می رود قیمت ها بالا؟

ما جماعت اقتصاد خوانده تعلق خاطر زیادی به کلمات مبهم داریم و مردم هم کلافه از این همه زیر و بم نامفهوم مخلوط با اعداد و ارقام گوناگون ؛ متاسفانه همین می شود تمام ابعاد گفتمان متقابل کارشناسان اقتصادی و ما روزنامه نگاران اقتصاد خوانده با مردم.

یک مثال ساده: کارشناسان و مدیران با استناد به شاخص قیمت ها استدلال می کنند تورم کاهش پیدا کرده، من روزنامه نگار همین را می نویسم، پیرمرد در روزنامه می خواند به من و آقای کارشناس فحش می دهد که همین دیروز رفتم شیر بگیرم؛ شیر 2200 تومانی شده 2500 تومان چرا دروغ مینویسید ...

واقعیت این است که نه کارشناس دروغ گفته؛ نه من اشتباه نوشتم و نه پیرمرد مشکل حافظه پیدا کرده؛ مشکل جای دیگری است. آنچه به عنوان تورم اعلام می شود گرانی نیست بلکه سرعت گرانی است، مثل تفاوت ماشین و سرعت ماشین و کسی هم قصد توضیح دادن این غلط مصطلح را نداد.

ماشین در حال حرکت است و گرانی در حال افزایش، وقتی سرعت ماشین کم می شود یک مسافت را در زمان بیشتری طی می­کند.

گرانی هم همین طور در حال افزایش است وقتی نرخ تورم کاهش پیدا میکند به جای آنکه قیمت ها هر ماه به طور مثال 10 تومان گران شود، 5 تومان گران می شود، نه اینکه قیمت کاهش پیدا کند سرعت بالا پریدنش کم می شود،به همین سادگی.

بانک مرکزی هر هفته قیمت مواد خوراکی را در پایتخت برآورد کرده متوسط آنرا منتشر می کند، تازه ترین گزارش این قیمت ها مربوط است به هفته اول مهرماه، ازحدود 40 قلم مواد غذایی در جدول زیر 24 قلم آنرا با واحد کیلوگرم و شانه برای تخم مرغ و لیتر برای شیر جدا کنی یک سبد کالای تمثیلی داری از مایحتاج مردم درشهرتهران ، قیمت این سبد در مهر سال 89 تا 93 از 79800 تومان به 155856تومان افزایش داشته، تمام آنچه جدول زیر می گوید همین است.

جدول قیمت برخی مواد غذایی در پایتخت

 

حالا چطور می شود با این جدول و سبد نشان داد نرخ تورم کاهش داشته؟، خیلی ساده درسال 89 به 90 قیمت این سبد ثابت کالا 7070 تومان بالارفته یعنی یک رشد 8.9 درصدی قیمت ها در سال 90 نسبت به قیمت های سال  89.

در سال 91 برای خرید همین سبد کالا یک شهروند تهرانی رقمی معادل 132210 تومان باید هزینه کند یعنی قیمت سبد 45 هزار تومان گران شده و تورم نقطه به نقطه ای معادل 52.2 درصد اتفاق افتاده است تا به اینجای کار هم تورم بالا رفته و هم قیمت ها.

اما مشکل ازاینجا به بعد آغازمی شود، همین سبد کالا در مهرماه سالهای 92و 93 به ترتیب 16443 تومان و 7203 تومان نسبت به سال قبل گران شده اند ولی مدیران دولت و کارشناسان می گویند تورم کاهش پیدا کرده است!

تورم نقطه ای

رمزکار اینجاست: در سالهای 92 و 93 که قیمت ها به ترتیب نسبت به سال قبل از خود معادل 12.4 درصد و 4.8 درصد گران شده اند یعنی قیمت ها افزایش داشته ولی چون سبد کالایی ما در سال 92 به جای 45هزار تومان سال 91 فقط 16هزار تومان گران شده می گوییم تورم کاهش پیدا کرده است، یابه عبارت دیگر وقتی سرعت رشدقیمت از 52.2 درصد به 12.4 درصدرسیده یعنی سرعت رشد قیمت ها پایین آمده بنابراین نرخ رشد تورم پایین آمده.

این وضعیت در سال 93 هم تکرار میشود وقتی درسال 93 سبد کالای فرضی ما به جای 16 هزار تومان سال 92 در سال 93 معادل 7200 تومان گران شده یعنی سرعترشد قیمت در سال 93 نسبت به سال 92 از 12.4 درصدبه 4.8درصد پایین آمده یعنی تورم نزولی بوده است در حالی که رشد قیمت ها نه کاهش یافته و نه متوقف شده بلکه بالا هم رفته است ولی تورم پایین آمده.

(البته در محاسبه نرخ واقعی تورم آنچه به عنوان سبد کالا مبنا قرار می گیرد شامل نوسان دوره ای قیمت 294 کالا و 91 خدمت مختلف است که سبد مصرفی خانوارها را تشکیل می دهند.)

بنابراین به سادگی می توان متوجه شد چرا زمانی که گفته می شود نرخ رشد تورم در حال کاهش است همه ما هنوز درگیر بالا رفتن قیمت ها و رشد گرانی هستیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثم A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    4 0
    به قول معروف دیگه آب از سر ملت گذشته چه یک وجب چه صد وجب. تورم بالای 20 درصد در هر صورت برای مردمی که افزایش حقوقشون نهایت 20 درصده ضرر محسوب میشه.چه تورم 40 درصد باشه چه 21 درصد.درهرصورت افزایش قیمتها بیشتر از قدرت خرید و درامد مردم هست.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    1 2
    تورم که منفی نیست که قیمت ها پایین بیاید آنچه هم که پایین می آید تورم نیست نرخ تورم است مثلا قبلا نرخ 25 بوده الان شده 20 یعنی کم شده اما همچنان قیمت ها با 20 درصد دارند بالا می روند
  • کارشناس اقتصاد A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    2 0
    آنچه که مردم را آزار مي دهد در اصل کاهش در آمد واقعي آنان و يا به عبارتي کاهش قدرت خريد پول آنهاست به عنوان مثال اگر رشد درآمد آنان بيش از نرخ افزيش قيمت کالاها و خدماتتورممورد مصرف شان باشد به هيچ عنوان معترض روزگار نمي شوند. کاش اين مهم جا مي افتاد.
  • سیا A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    4 0
    الان یک ابر جلوی خورشید را تو محله ما گرفته و نور کمتری به منطقه ما میرسد ، پس الان شب شده و ما میرییم بخوابیم شب بر همه خوش. این چه منطقی که شما ها در آورید چون انتظار میرفت تورم 19 رشد داشته باشد ولی 5 رشده داشته پس تورم کاهش یافته است. کلاه سر کی میگذارید ریاضی کلاس 6ششم را هم بلد بودید عدد کمتر از صفر منفی است و بالاتر مثبت، با استدلال شما اگر این عدد منفی 20 نشد و منفی 5 شد پس این عدد مثبت میباشد نه منفی. تورم چه 1 درصد افزایش یابد چه 1000 درصد ، تورم افزایش یافته است.
  • يه مامانه A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    2 0
    توجيه خوبى بود
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    2 1
    اتفاقا صحبت همان پيرمرد صحيح است به دليل اينكه منطق حكم مي كند كه در صورت كاهش تورم قيمتها هم نسبت به گذشته كاهش يابد. آهنگ رشد تورم هم از آن اصطلاحات من درآوردي است براي توجيه تناقضات موجود در زندگي واقعي جامعه با آمارهاي دولتمردان ايجادشده است .همان بلايي كه دردولت احمدي نژاد سر ملت آمد . يك نكته جالب هم خدمت شما عرض كنم در گزارشات مربوط به توليدات خودرو در جهان رشد توليد خودرو درايران بيشتر از كل جهان بوده است طي سال جاري تاكنون . اگر كسي خبر نداشته باشد فكر مي كند كه چه اتفاقي درايران افتاده است ؛ درحاليكه به دليل تحريم و حداقل شدن توليد و تغيير آن نسبت درسال جاري نسبت به سال قبل از آن كه شرح داده شد رشد كزايي ديده مي شودوتاآمارتوليد چندسال گذشته خيلي فاصله است.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    2 0
    فکر کنم شما هم از مغازه سر کوچه خودتون خرید می کنیدمن عادت دارم هر چه خرید می کنم را توی دفتری می نویسم ...سرعت و قیمت و....بازهم لفاظی برای فرار از واقعیته.. مهم تطبیق درامد سرانه در سال ؟با هزینه در همان سال و درامد امسال و مخارج امساله که هر جور بالا و پایین می کنیم جور نمیشه
  • بهارا A1 ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    1 1
    دوستان حواستون کجاست کاهش تورم مال این دولته افزایش قیمت ها مال دولت قبل .آقایون میگن ما تورم را کاهش دادیم دولت قبل گرانی به بار می آورد حالا بماند که 1سال گذشته و آلان دور دست خودشونه این هم حربه جدیده
  • حسن A1 ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    0 1
    ازجناب آقای رئیس جمهوری انتظارمی رودکه به مسئولان بفرمایندبامردم روراست ترحرف بزنند.اوضاع اقتصادی من معلم نسبت به2سال پیش خیلی بدترشده است.باورنمی کنیددستوربفرماییدتحقیق وتجسس کنند.چرا قدرت خرید مرابامیلیاردرهایکسان محاسبه می کنید؟