ایرنا نوشت:

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با یادآوری تلاش‌های انجام شده برای پیوند صنعت با دانشگاه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکید کرد که این ارتباط هنوز به نقطه مطلوب و ایده آل نرسیده است.

محمدعلی نجفی امروز (دوشنبه) در مراسم امضای موافقتنامه همکاری‌های علمی و تحقیقاتی بین وزارت علوم و وزارت نفت گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه از مسائلی است که از روزهای نخست پیروزی انقلاب و بخصوص پس از انقلاب فرهنگی مورد توجه بوده است و تلاش‌های خوبی برای برقراری این ارتباط انجام گرفته ولی هنوز نتوانستیم در این حوزه به نقطه ایده‌آل برسیم.

وی افزود: ارتباط صنعت و دانشگاه وجوه مختلفی دارد که یکی از آن‌ها بکارگیری توان علمی دانشگاهیان برای حل مشکلات صنعت است.

نجفی موافقت‌نامه امضا شده بین این دو وزارتخانه را از دو جهت حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: اول اینکه عقد قرارداد و مسوولیت دادن به دانشگاه‌ها در میادین نفتی و دیگری استفاده دانشگاه‌ها از یک مدل واحد برای برقراری ارتباط با صنعت.

سرپرست وزارت علوم اهمیت دوم این موافقت‌نامه را در انتقال علم و فناوری دانست و گفت: یکی از نکات مهم در این موافقت‌نامه آن است که اگر قرار باشد از مشاوران خارجی در طرح‌ها استفاده شود، این امر باید تحت نظارت دانشگاه دارای مسوولیت انجام شود که در نهایت به انتقال دانش و تکنولوژی منجر خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد موافقت‌نامه امضا شده بین وزارتخانه‌های علوم و نفت به الگویی برای امضای موافقت‌نامه‌های دیگر بین شهرک‌های صنعتی و دیگر بنگاه‌های اقتصادی با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور تبدیل شود.

براساس موافقت‌نامه‌ای که امروز به امضای روسای دانشگاه‌های مختلف و مدیرعامل شرکت ملی نفت و معاون پژوهشی این وزارتخانه امضا شد، دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیر کبیر، صنعتی سهند، صنعت نفت، شیراز، انستیتو نفت دانشکده فنی دانشگاه تهران، پژوهشگاه صنعت نفت و پژوهشکده ازدیاد برداشت به عنوان مشاور پژوهشی و معاونت پژوهشی وزارت نفت به عنوان ناظر عالی درمورد اجرای طرح های تحقیقاتی- توسعه ای حوزه های نفتی با یکدیگر همکاری می‌کنند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =