واحدمرکزی خبر نوشت:

انتخابات آتی ریاست جمهوری برزیل غیرقابل پیش بینی ترین انتخابات ریاست جمهوری در این کشور طی چند دهه اخیر به شمار می رود.
این انتخابات همچنین نخستین انتخابات پس از پایان دوره رشد گسترده اقتصادی برزیل است که به دوازده سال حاکمیت حزب چپگرای کارگران برزیل کمک کرده است.
همزمان با این که دیلما روسف در تلاش برای دومین دوره ریاست جمهوری است رای دهندگان در حال بررسی این مسئله هستند که دستاوردهای اقتصادی اجتماعی دهه گذشته برای رد کردن نامزد های طرفدار محیط زیست و سوسیال دموکرات کافی است که قول بهبود اقتصاد این کشور پس از چهار سال رشد کند اقتصادی را داده اند.
نظرسنجی ها اکنون نشان می دهد روسف در انتخابات آتی نامزد پیشرو خواهد بود و احتمالا به دور دوم انتخابات که بیست و ششم اکتبر برگزار می شود راه خواهد یافت.
درگذشت یک نامزد، قدرت گرفتن پیش بینی نشده یک نامزد دیگر و تبلیغات گسترده روسف برای باقی ماندن در صدر نظرسنجی ها، موجب شده است نتیجه انتخابات ریاست جمهوری برزیل از هم اکنون مشخص نباشد.
رافائل کورتز تحلیلگر موسسه تندنسیاس در سائوپائولو می گوید رقابت درانتخابات آتی بسیار نزدیک است و به هیچ وجه نمی توان نتیجه آن را پیش بنی کرد.

بی ثباتی اقتصادی و نیز ناامیدی مردم از دولت به نفع نامزدهای مخالف تمام شده است با این حال شرایط در برزیل آنقدرها هم بحرانی نشده است که دولت به راحتی سرنگون شود.
یکی از رقبای اصلی روسف مارینا سیلوا است که قهرمان حفاظت از محیط زیست در این کشوربه شمار می رود وی که پیش از این در حزب حاکم عضویت داشت اکنون عضو حزب سوسیالیست برزیل است. دیگر رقیب مهم وی آیسیو نوس است که عضو سنای برزیل است و حزب میانه رو این کشور است که یک دهه پیش زمینه را برای رشد گسترده اقتصادی برزیل فراهم کرد.
هر
دو نامزد مخالف دولت قول داده اند سیاست های بازار محور را به برزیل بازگردانند که منتقدان می گویند روسف به ویژه با اتخاذ سیاست هایی برای محدود کردن بودجه و نیز تعیین خط تورم کنار گذاشته است.

آنها همچنین قول داده اند که دخالت در بانکهای دولتی و شرکت هایی که طی سالهای اخیر قربانی دخالت های سیاسی و رسوایی های مالی شده اند متوقف کنند.

نوس گفت آنچه طی سالهای اخیر برای شرکت های دولتی برزیل اتفاق افتاده است واقعا مایه تاسف است و به رسوایی چندین میلیون دلاری در شرکت بتروبراس برزیل اشاره کرد.

به نظر می رسد نوس که در طول تبلیغات انتخاباتی همواره در پشت سر سیلوا بوده است اکنون از توان کافی برای کسب ارای بیشتر و راه یافتن به دور دوم انتخابات و مبارزه با روسف برخوردار است.
روز شنبه سه نظر سنجی نشان داد که نوس از سیلوا پیش افتاده است.
روسف با این حال می تواند بر حمایت سنتی طبقه کارگر جامعه برزیل حساب کند. در طول دوره ریاست جمهوری وی و دو دوره ریاست جمهوری لوییز ایناسیو لولا داسیلوا برنامه های رفاهی گسترده ای در حمایت از طبقه متوسط جامعه برزیل صورت گرفته است.

سزار روجریو پستچی اهل ریو دوژانیرو می گوید من به دیلما رای می دهم چرا که معلوم نیز نامزدهای رقیب چه برنامه ای برای رای دهندگان طبقه کارگر داشته باشند. اگرچه ممکن است شرایط در دوره تصدی وی بد باشد اما رفتن وی نیز شرایط را وخیم تر می کند.

حتی پس از اعتراضات گسترده یک سال پیش که به علت مشکلات اقتصادی و عصبانیت مردم از فساد مالی و خدمات ضعیف اجتماعی صورت گرفت، روسف همچنان نامزد پیشرو در انتخابات به شمار می رود و توانسته است به لطف تبلیغات گسترده در صدر باقی بماند.


روسف حتی می تواند در دور نخست انتخابات نیز به پیروزی برسد، اگرچه هیچ یک از نظرسنجی ها نشان نداده است که وی از توان لازم برای کسب پنجاه درصد رای لازم برای پیروزی در انتخابات برخوردار است.


اگرچه آمار نشان می دهد که در دور دوم انتخابات رقایت بسیار نزدیک تر خواهد بود با این حال روسف همچنان از بخت بیشتری در انتخابات برگزار خواهد بود. اگرچه در طول رشد اقتصادی برزیل که علت اصلی آن افزایش صادرات کالا به چین و دیگر اقتصادهای نوظهور بود اقتصاد این کشور به طور میانگین سالانه رشدی چهار درصدی را تجربه کرده است و بیش از سی میلیون نفر در این کشور از فقر خارج شده اند.
اکنون که اقتصاد برزیل طی سه ماهه اخیر وارد رکود نیز شد در مسیر رشدی کمتر از دو درسد تا پایان دوره روسف در دسامبر قرار دارد. با این حال از طرف دیگر بیکاری در برزیل به قلم اقتصادی ضعیف در پایین ترین حد قرار دارد و همین امر منجر به محبوبیت روسف در میان طبقه متوسط شده است.
انتخابات یک روزه برزیل در 450 شعبه اخذ رای در سراسر این کشور دویست میلیون نفری از شهرهای پرجمعیت گرفته تا روستاهای دور افتاده منطقه آمازون برگزار می شود.
رای دهندگان همچنین در این انتخابات فرمانداران، اعضای کنگره و پارلمان های محلی و ایالتی را انتخاب می کنند. بیش از یکصد و چهل میلیون نفر برای شرکت در این انتخابات نامزد شده است. در برزیل افراد هجده تا هفتاد سال واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند.
این انتخابات به طور کامل رایانه ای است و این بدان معناست که نتیجه انتخابات در فاصله تنها چند ساعت پس از پایان یافتن انتخابات درایالت های غربی اعلام خواهد شد.
به علت نزدیک بودن رقابت ، تبلیغات انتخابات بسیار پر سر و صدا تر از گذشته بود. این درحالی است که به طور کلی تبلیغات انتخاباتی در برزیل بیشتر شبیه به کارناوال است تا تبلیغات.


نامزد های انتخابات لشگری از پخش کنندگان اطلاعیه های تبلیغاتی را استخدام می کنند و از گروههای موسیقی برای تبلیغات انتخاباتی خود استفاده می کنند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =