ایجاد گروه های همسو و همفکر مردمی در راستای حمایت از اهداف مختلف انسانی و اجتماعی در سال های قبل در غالب جمع آوری تومار و امضا تحقق می پذیرفت.

در دهه اخیر و با رونق گرفتن شبکه های اجتماعی، ایجاد کمپین و تشکل های مردمی در غالب آن برای جلب توجه دولت مردان  داخلی و مجامع بین المللی در راستای جلب توجه برای اهداف مختلف شکل می گیرد. کمپین سازی یکی از اهرم های تحقق این واقعیت های اجتماعی است که مردم همفکر و همسو را در غالب کمپین جمع آوری و برای اهداف مختلف به حرکت در می آورد.

یکی از ویژگی های اساسی کمپین مردمی بودن آن و دیگری خودجوش بودن این حرکت است. در موضوع حمایت از مذاکرات هسته ای و جلب توجه جهانی و داخلی به حمایت مردم ایران در غالب گروه های مختلف سیاسی و اجتماعی در روزهای اخیر ایجاد کمپین از سوی وزارت خارجه برای بعضی از هنرمندان موضوع بحث های مختلف خارجی و سیاسی شده است.

کمپین حمایت از مذاکرات هسته ای از سوی وزارت خارجه و قرار دادن نام و تصویر بعضی از فعالان هنری و اعلام بعضی از مذاکرات در آن مخصوصا بخش هایی که نیاز به بحث های کارشناسی و تجزیه و تحلیل نخبگان انرژی هسته ای دارد، موجب شده تا بعضی از فعالان سیاسی و اجتماعی از آن اعلام حمایت و بعضی دیگر از آن انتقاد کنند.

در شرایط حاضر که مقام معظم رهبری به طور آشکار و رسمی بارها از مذاکرات اعلام حمایت فرموده و پشتیبانی خود را از هئیت مذاکره کننده به طور تصریحی اظهار کرده اند، تشکیل این گونه گروه ها معلوم نیست چه مشکلی از مذاکرات را حل خواهد کرد. متأسقانه این کمپین نه مردمی و نه خودجوش است. بهتر بود وزارت خارجه برای جلوگیری از بحث های حاشیه ای عده ای از نخبگان دانشگاهی و مرتبط با این گونه فعالیت ها را دعوت به تشکیل کمپین خودجوش می کرد. در حالی که بعضی از افراد حاضر در این کمپین اعلام کرده اند که هیچ فعالیتی برای تشکیل آن و یا اعلام کردم رئوس موافقت ها و مخالفت های مختلف با برنامه های مذاکرات نداشته اند، معلوم نیست اهداف بعدی  وزارت خارجه از تشکیل این گروه چه بوده است. متأسفانه بررسی آثار رفتاری این گونه حرکت ها و بعد اعلام نظر کردن اجزای تشکیل دهنده آن مبنی بر خلق کمپین یاد شده  از سوی وزارت خارجه عوارض داخلی منفی و عوارض جهانی منفی تری به دنبال دارد.

رئوس اعلام شده در پوسترهای این کمپین نیاز به بحث های تخصصی داشته و نه تنها از عهده هنرمندان یاد شده بلکه از توان بسیاری از افراد جامعه خارج است. اعلام حمایت از برنامه های مذاکرات ژنو مخصوصا دعوت به تداوم  مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی آرزوی بسیاری از افراد است، چرا که لغو تحریم ها را به دنبال داشته و رفاه اجتماعی و اقتصادی را به همراه خواهد آورد، اما آنچنان که بارها صاحب نظران و دست اندرکاران اعلام کرده اند، لغو تحریم ها در هر شکل و صورت و در غالب اهانت به استقلال و حاکمیت ملی و قدرت منطقه ای به هیچ عنوان به نفع ما نخواهد بود.

اعلام بعضی از موارد در پوستر یاد شده مبنی بر اینکه اگر بعضی از موارد مذاکرات ادامه یابد به نفع خواهد بود یا اینکه غنی سازی در سطح ۵ درصد متوقف نخواهد شد. هنوز معلوم نیست مسئولان وزارت خارجه که اقدام به تشکیل این کمپین دولتی کرده اند، چه پاسخی برای افکار عمومی تهیه کرده و خواهند داد، چرا که اگر قرار است از یک حرکت ملی حمایت شود تمام ملت و درصدر آنها نخبگان اجتماعی، دانشگاهی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی قرار خواهند داشت. دیگر ضرورتی به جدا کردن ۴ یا ۵ نفر از اهالی  هنر نداشته و اگر چنین حرکتی انجام گیرد، تمام هنرمندان و دست اندرکاران و اصحاب رسانه ها از آن پشتیبانی خواهند کرد. متأسفانه هیچ گونه ارزیابی از عوارض منفی این حرکت به عمل نیامده است، چرا که در این صورت در کنار هنرمندان یاد شده، چهره های دانشگاهی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز قرار می گرفتند. بهتر بود افرادی که در این لیست قرار دارند، توجیح شوند که در صورت انتقاد از آنها چه پاسخی به افکار عمومی بدهند. به جای شانه خالی کردن از مسئولیت حمایت باید جایگاه خود را در این کمپین پذیرفته و ثابت قدم در راه خود می ماندند، نه اینکه سهم خود را به گردن وزارت خارجه انداخته و اظهار بی اطلاعی یا حمایت جمعی و مفهومی از مذاکرات می کردند. در آسیب شناسی این گونه حرکت ها باید گفته شود که در بارها و بارها اتفاق افتاده که کمپین های مختلف در اعلام پشتیبانی از اهداف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در کشور و خارج از کشور تشکیل شده، اما هیچ کدام از آنها به طور ظاهری توسط سازمان های دولتی خلق نشده اند. وزارت امور خارجه کاری عجولانه ای در این زمینه انجام داده است که باید به نوعی عوارض آن در افکار جهانی و داخلی جبران شود، همچنین بهتر است عزیزانی که در لیست یاد شده قرار دارند به جای نفی نقش خود در خلق کمپین و یا بیان اهداف به نوعی باز حمایت خود را از مذاکرات و نتایج آن اعلام کنند. اما آنچه که نخبگان اجتماعی در این زمینه مد نظر دارند، همانا استانداردها و معیارهایی است که از سوی مقام معظم رهبری تعیین می شود، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر.

در حال حاضر بهتر است بعضی از رسانه ها در این زمینه پیش قدم شده و برای جلوگیری از عوارض منفی این گونه حرکت ها در جهان اقدام به بیان حقایق کرده و اعلام حمایت و پشتیبانی از تیم مذاکره کننده و چارچوب های اساسی کنند و اجازه ندهند عوارض منفی یک حرکت باعث لکه دار شدن شخصیت ملی یک ملت شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =