درحالی که برخی کارشناسان اقتصادی در مورد رشد 4.6 درصدی اقتصادی انتقاداتی را ایجاد کرده بودند، شاخص تولید کارگاه های صنعتی نیز نشان می دهد که اقتصاد ایران در فصل بهار با رشد همراه بوده است.

احسان ميزاني: گزارش بانک مرکزي نشان مي دهد شاخص کل اوليد کارگاه هاي بزرگ صنعتي کشور در سه ماهه اول سال 1393 برمبناي سال پايه 1383 به عدد 184.1 رسيده است که در مقايسه با دوره مشابه سال  قبل 10 درصد افزايش را نشان مي دهد.

بررسي ها تاييد مي کند شاخص توليد صنايع موتوري با 87.2 درصد بيشترين نقش را در رشد توليدات صنعتي داشته اند.

اما در همين دوره زماني شاخص برخي گروه هاي صنعتي با کاهش قابل توجهي مواجه بوده است. صنايع منسوجات که طي سال هاي گذشته اخبار بسياري در مورد ورشکستگي آنها منتشر شده بود، با کاهش سه دهم  درصدي در حجم توليدشان مواجه بوده اند. اما در همين دوره زماني صنايع پوشاک با رشد 6.8 درصدي مواجه بوده اند. به اعتقاد تحليلگران بازار رشد در ميزان توليد پوشاک در شرايطي رخ مي دهد که بخش مهمي از نياز بازار از طريق واردات تامين مي شود.

در همين حال صنايع چرم ايران 4 درصد از توليداتشان کاسته شده است. اما بيشترين ميزان کاهش توليد صنايع توليد چوب، محصولات چوبي و چوب پنبه اي با نزول 25 درصدي مربوط است. از سوي ديگر انتشار و چاپ و تکثير رسانه هاي ضبط شده با رشد 112.7 درصدي همراه بوده است. اين شاخص نشان مي دهد در دوره مورد بررسي وضعيت صنعت چاپ کشور در قياس با صنايع ديگر مطلوب تر بوده است. اما گزارش هاي ديگر تاييد مي کند در پايان اين دوره زماني ميزان تيراژ نشريات و رسانه هاي کشور به کمترين حد رسيده است. براين اساس شاخص صنايع چاپ در فصل تابستان به طور حتم نزولي مي شود.

در صورتي که شاخص توليدکارگاه هاي صنعتي طي فصل تابستان و پاييز نيز روند صعودي را حفظ کنند، اميدها به خروج اقتصاد ايران از رکود نيز زنده مي شود.

آخرين گزارشي که در مورد رشد اقتصادي بخش هاي مختلف اقتصادي در فصل بهار منتشر شده بود، نشان مي داد موسسات پولي تجربه رشد 15.9 درصدي را پشت سرگذاشته اند. بخش صنعت نيز رشد 10 درصدي را تجربه کرده بود.

با اين حال بانک مرکزي کشور اعتقاد دارد، اقتصاد ايران همچنان دوران بازيابي توان از دست رفته گذشته را سپري مي کند. سايت بانک مرکزي در پاسخي که به اظهارات مصباحي مقدم تهيه کرده بود در اين مورد چنين نوشته بود:« کماکان سطح توليد ناخالص داخلي به قيمتهاي ثابت سال 1383 در سطحي کمتر از رقم فصل اول سال 1390 قرار دارد. اين امر بدان معني است که اقتصاد ايران در مرحله بازيابي توان از دست رفته و به عبارت دیگر، بازیابی استفاده از ظرفیتهای خالی خود قرار دارد و هنوز به سطح توليد سال 1390 نرسيده است. لذا، با وجود رشد 4.6 درصدي اقتصاد در فصل اول سال جاري، اتفاق خارق‌العاده و غيرقابل باوري در اقتصاد کشور صورت نپذيرفته است و چنين نرخ رشدي پس از 8 فصل رشد منفي، کاملاً طبيعي است.» در همين جوابيه آمده بود:« واقعيت آن است که اقتصاد ايران پس از 8 فصل نزول مستمر، در نقطه عطفي قرار گرفته است که اميد مي‌رود با استمرار سیاستهای اقتصادی دولت یازدهم و بهبود شرایط و فضای اقتصاد کلان، ظرفیتهای خالی در بخشهای مختلف اقتصاد به سرعت بازیابی و استفاده شده و با بازيابي توان از دست رفته، نهايتاً در مسير بسط و گسترش و بالندگي قرار گيرد. ضمن آن که رشد 4.6 درصدي اقتصاد در فصل اول سال جاري مسرت بخش و حاکی از حرکت اقتصاد در مسیر صحیح است.»

براين اساس پيش بيني بانک مرکزي از حرکت پيش روي اقتصاد ايران برمحور ادامه رشد استوار است. در شرايطي که چنين اتفاقي رخ دهد، احتمال بهبود شاخص هاي بيکاري و توليد نيز افزايش مي يابد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ش A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    2 3
    ژاپن با تورم تقریبا صفر دارای این چنین افزایش در شاخص تولید کارگاه های صنعتی نیست . پس نتیجه اینکه این آمارها یعنی توهم و پشک .
    • بی نام IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
      2 1
      عزیرم چرا الکی نظر میدی؟طبیعتا وقتی تولید مادر سال91 و 92. 60درصد افت کرده اگه بخوایم 10درصد بالا ببریمش کار خیلی سختی نیست..مثلا خودرو سازی آمار تولیدش 90 درصد رشد داشته...عملکرد اقتصادی دولت قابل قبول بوده به اذعان کارشناسان داخلی و خارجی..بعدشم آمار رشد در کشورهای درحال توسعه همیشه بیشتر از توسعه یافته هاست
  • بی نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    5 0
    در امار و نوشته ها و محاسبات و نمودارها و اخبار و گفته ها و...................... رشد داریم، اما در عمل ودر زندگی و سر سفره و............. نه
  • بی نام A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    1 0
    از وضع بورس معلومه که خیلی رونق داریمالبته از حق نباید گذشت که دولت گذشته چنان کلاف اقتصاد را کور کرده که باز کردنش کار شش ماه یکسال نیست ولی از دولت محترم توقع زیادی داریم که واقعا درباره طولانی ترین دوره رکود بورس در تاریخ ایران تا این حد بی تفاوت نباشد.از دولت قبل اگر قولی میداد توقعی نداشتیم وحتی توقع داشتیم که امور برعکس قولها ووعده ووعیدها بچرخد ولی از دولت تدبیر وامید که بزرگانی همچون دکتر نیلی ونوبخت وعبده تبریزی وطیب نیا امور اقتصادیش را برنامه ریزی میکنند توقع نداریم که یکسال تمام فقط در مورد بورس فقط وعده ووعید بدهند ودیگر هیچاین تاثیر خوبی برافکارعمومی ندارد وسرمایه گزاران را شدیدا دلسرد میکندهمچنان که کرده