میزان نوشت:

رئیس سازمان هواپیمایی کشور علت اصلی وقوع سانحه ایران 140 را نقص فنی اعلام کرد و گفت: عدم کنترل مسیر و از کارافتادن موتور هواپیما موجب سقوط هواپیمای آنتونوف 140 شد.

علیرضا جهانگیریان صبح امروز یک شنبه در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران که در سازمان هواپیمایی برگزار شد، با اشاره به تشکیل کمیته 5 نفره بررسی سانحه اعلام کرد: این کمیته شامل 11 کارگروه تخصصی است که تا به امروز 14 جلسه آن تشکیل شده است.

او با بیان اینکه سانحه هوایی مجموعه ای از عوامل محیطی و خطای انسانی را در بر می گیرد، گفت: موتور اصلی عامل وقوع سانحه بوده است و به همین منظور موتور از کار افتاده را به آزمایشگاه منتقل کردیم که باید طبق قوانین بین المللی شرکت های طراح و سازنده موتور پاسخگو باشند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور تعداد مسافرین هواپیما را 48 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 40 نفر مسافرین و 8 کادر پروازی تشکیل می دادند که در روز سانحه 11 نفر از این تعداد به بیمارستان منتقل شدند که از این تعداد یک نفر در مسیر و دو نفر در بیمارستان فوت کردند.

او با اشاره به سابقه ساخت هواپیمای آنتونوف 140 ادامه داد: طراحی این هواپیما در سال 74 به پایان رسید و در سال 75 قرارداد ساخت آن با شرکت آنتونوف بسته شد و درسال 78 عملیات مونتاژ هواپیما در ایران آغاز شد.

به گفته وی هواپیمای آنتونوف 140 در سال 79 گواهینامه پرواز از سوی کشوری مشترک منافع دریافت کرد و اولین فروند در سال 80 مونتاژش در ایران به پایان رسید.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: بعد از سال 80 ، 10 فروند هواپیمای آنتونوف 140 در ناوگان هوایی ایران فعال شد که 4 فروند آن در بخش غیر نظامی و 6 فروند در بخش نظامی فعال بودند.

جهانگیریان ادامه داد: اولین پرواز این هواپیما به عنوان یک هواپیمای مسافربری در سال 83 توسط شرکت سفیران انجام شد که به دلیل اختلافات و مشکلات این شرکت حمل مسافر در سال 93 توسط شرکت سپاهان ایر با 4 فروند آنتونوف 140 صورت گرفت.

او با اشاره به افزایش 9 درصدی نشست و برخاست هواپیما در 5 ماهه نخست امسال گفت: طی 5 ماهه اول امسال 162 هزار نشست و برخاست داشتیم که در سال گذشته بیش از 148 هزار بوده است.

او همچنین از رشد 16 درصدی اعزام و پذیرش مسافرین در فرودگاه کشور در5 ماهه اول امسال خبر داد و گفت: طی 5 ماهه نخست امسال بیش از 20 میلیون نفر از فرودگاه کشور اعزام شدند که در سال گذشته این میزان 17 میلیون و 280 هزار نفر بود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور همچنین به افزایش تعداد پرواز عبوری نیز ادامه داد: به علت حوادث رخ داده در کشورهای همسایه و درگیری های منطقه اوکراین برخی از ترافیک پروازهای عبوری به آسمان ایران منتقل شده اند که همین امر موجب شد با افزایش 20 درصدی تعداد پرواز های عبوری مواجه شویم.

او گفت: در 5 ماهه نخست امسال میزان پروازهای عبوری 82 هزار پرواز برآورد شد.

جهانگیریان با بیان اینکه تغییرات چندانی در ترکیب ناوگان هوایی ایران به وجود نیامده است گفت: سن ناوگان هوایی ایران از 22 سال به 21 سال کاهش یافته است.

او با اشاره به اجرای سیاست های متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما نیز ادامه داد: با اجرای طرح متنوع سازی قیمت ها بیشتر 30 درصد افزایش یا کاهش داشته اند.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرین A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    98 2
    تعداد 11 کارگروه تخصصی و صرف وقت بسیار آخر چشم بسته غیب گفتند : "چون موتور از کار افتاد سقوط کرد"
  • داود A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    116 2
    ایران 140 قبل سقوط انتونوف بعد سقوط
  • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    82 7
    تحریم یعنی فرصت ظرفیت
  • محمد A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    84 6
    باز جای شکرش باقیه که نگفتن تنها مقصر حادثه خلبان هواپیما بوده
    • بی نام A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      1 0
      بنظر من مقصر موتور هووپیماست. پس برای ادب کردنش باید یه ده سال حبس براش برید چی؟ به خلبان و وزیر وقت و رییس هواپیمایی و شرکت سازنده چه ربط داره؟ نه. فقط موتور. فقط موتور مقصره. پس باید استعفا بده و بره زندان. چی؟من دیوونه ام؟؟ اقای محترم توقع داری پس کی بره زندان. وزیر وقت و خدم و حشم وی؟ خدا عقلت بده.
  • بی نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    49 10
    امضاي آقاي بهبهاني وزير سابق راه پاي اين هواپيما هست و ايشان آن را تاييد كردند،آيا ايشان هم نبايد پاسخگو باشند؟
    • بی نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      2 10
      تو از کجا فهمیدی
  • بی نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    37 5
    باز خوبه نگفتيد خلبان مقصر بوده
  • بی نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    51 1
    قبلا با افتخار اعلام شده بود اين هواپيما ساخت ايران است. حالا كه افتاده خارجي از اب در امد.
  • رضا IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    54 2
    با این اوصاف این هواپیما تولید داخل بوده و ...
  • محمد A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    35 3
    اون خلبان زبده 8 سال جنگ بوده یه جنگنده زمین نزده بود 8000 ساعت پرواز بی حادثه داشته حالا خلبان مقصره ؟ متاسفم واسه مسئولین که حادثه رو گردن یه مرده بدبخت انداختن گل بگیرید درشو بابا شما مه نمتونید یه هواپیما بسازید چرا با جون ملت بازی مکنید حالا هم که یه خلبان زبده مقصر شده ههه ههه
    • بی نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      4 10
      شما اصلاً خبر رو خواندی؟ اصلاً کسی نگفته مقصر خلبان بوده
    • آرش A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      2 9
      داداش شما یه بار دیگه متنو بخون.کی خلبانو متهم کرده؟ خوبی شما؟
    • ربیعی A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      1 14
      یک موتور هواپیما ظاهرا از کار نیافتاده بوده. بنابراین خلبان و کمک خلبان ، اگر ماهر بودند باید جان مسافران را نجات می دادند متاسفانه برخی از مردم عادت کرده اند که مدام بگویند: "نقص فنی" واضح است که خلبان و کمک خلبان ، مقصر بوده اند.
    • محسن IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      2 4
      خبر رو بخون بعد اظهار فضل كن
    • مسعود IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      3 1
      آقای ربیعی، اون مال موقعیه که از موتور صحیح و مناسبی در هواپیما استفاده شده باشه نه وقتی که موتور هلی کوپترو واسه هواپیما در نظر میگیرند اون هم با سرنشین بیشتر از ظرفیت اسمی و به احتمال قریب به یقین بار اضافه جهت سودجویی بیشتر. اصلا کی گفته وزارت دفاع مسافر کش کنه؟؟ صرفا بخاطر اینکه هیچ خط هوایی حاضر به استفاده از این اسباب بازیهای خطرناک نبود خودشون دست بکار مسافرکشی و مسافر کٌشی شدند...
  • بی ستاره GB ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    29 5
    هنوز تا بیست سال دیگه باید تقاص اون 8 سال ریاست جمهور خادم ملت رو بدیم ، بعد جماعت دلواپس میگن چرا تو یکسال دکتر روحانی کاری نشده. قشنگ همه چیز رو نابود کرد این رو اینجا می نویسم و یه روزی هم در پیشگاه خدا یقشو میگیرم ، البته اوناییم که توی اون هواپیما بودن هم هستن و ملتی که قشنگ 100 سال به عقب برگشت
  • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    10 0
    حالا پیدا کنید پرتقال فروش را
  • رامبد IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    18 2
    اینو که از اولم همه میدونستند.دیگه اینهمه جلسات کارشناسی برای چی بود
  • مهربان A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    60 7
    متاسفانه بجای کاهش شاهد افزایش ارتباط با روسیه هستیم
    • بی نام US ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      6 5
      آنتونوف اوکراینیه .
    • بی نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      7 5
      چرا بدون آگاهی نظر ارسال میکنید؟ روسیه کجا اوکراین کجا؟
    • بی نام IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      1 1
      عزیزم روسیه یکی از پیشرفته ترین و بزرگترین تولیدکننده هواپیما در جهانه . مخصوصا همین توپولوف حالا چرا اوراقاشو ما تو شرایط تحریم خریدیم خدا می داند
  • خلاق A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    10 0
    بهتر نبود اعلام می فرمودید این موتور جهت هلی کوپتر طراحی شده و قدرت ندارد در صورت از کار افتادن یک موتور ادامه مسیر بدهید
  • بی نام US ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    14 0
    اینکه ایران ١٤٠ بود اسمش
  • ربیعی A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    2 14
    یک موتور هواپیما ظاهرا از کار نیافتاده بوده. بنابراین خلبان و کمک خلبان ، اگر ماهر بودند باید جان مسافران را نجات می دادند متاسفانه برخی از مردم عادت کرده اند که مدام بگویند: "نقص فنی" واضح است که خلبان و کمک خلبان ، مقصر بوده اند.
  • بی نام IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    2 0
    چشم نخورید.
  • گل آقا IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    2 0
    همین الان برین روزنامه ی همشهری رو ببینید ..نوشته علت سقوط اضافه بار بوده..بابا دروغ هم میگین هماهنگ باشین.
  • حسنی IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    1 0
    چه دروغهای شاخدار و خنده داری دمای هوا و بار مسافران عامل سقوط نیست ,عامل سقوط جناب وزیر بی کفایت آقای آخوندی و معاونانش هستند که اجازه ادامه فعالیت این قارقارک را داده اند اگر احمدی نژاد بد بود که این هواپیما نما را فعال و عملیاتی کرد, چرا شما که خود را خوب می دانید جلوی ادامه فعالیت آن را نگرفتید و مهندسان متخصص که پرواز آن را اشتباه دانسته و ادامه فعالیتش رد کرده بودند را اخراج کردید؟