همزمان با رشد بیش از 4 درصدی اقتصادی، قیمت انواع کالاهای خوراکی نیز روند نزولی را پیش گرفته است.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، بررسي ها نشان مي دهد ميزان افزايش قيمت کالاهاي خوراکي از سطح عمومي تورم پايين تر بوده است. پيش از اين نيز دولت اعلام کرده بود مانع از افزايش قيمت ها مي شود. محمد باقر نوبخت نيز چندي قبل خبر داده بود:« سرعت افزايش قيمت ها کم شده و بايد بزودي به سمت کاهش قيمت ها حرکت کنيم.» مدتي بعد دولت از دستيابي به تورم نزديک 20 درصدي تا پايان سال خبر داده بود. در تازه ترين گزارش بانک مرکزي نيز تاييد شده که قيمت برخي کالاهاي خوراکي طي هفته منتهي به 28 شهريور ماه کاهش پيدا کرده است. برنج و حبوبات در گروه کالاهايي قرار مي گيرند که کاهش قيمت داشته اند. همچنين گوشت و ميوه جات نيز در گروه کالاهايي جايي مي گيرند که ميزان رشد قيمت آنها کمتر از ميزان کل تورم بوده است.

بانک مرکزی گزارش های هفتگی از قیمت اقلام خوراکی را برای 11 گروه اصلی و پرمصرف منتشر می سازد که هر کدام از این گروه ها شامل کالاهای مختلفی مرتبط با آن گروه است. این آمارها که از نرخ این اقلام در سطح شهر به دست می آید و به طور هفتگی منتشر می شود، وضعیت نرخ خوراکی ها نسبت به هفته قبل، ماه قبل و سال قبل را نشان می دهد. تازه ترین گزارش بانک مرکزی که هفته منتهی به 28 شهریور را مورد بررسی قرار داده است نشان می دهد که اقلام خوراکی به طور متوسط نسبت به هفته مشابه در سال قبل 6.4 درصد افزایش قیمت داشته اند.

بررسی گروه های مختلف خوراکی نشان می دهد در گروه لبنیات شامل 6 کالای پرمصرف نظیر شیر، ماست، کره و پنیر متوسط افزایش قیمت نسبت به سال گذشته 13.3 درصد بوده است. در این گروه کمترین افزایش قیمت مربوط به کره با 5 درصد و بیشترین رشد قیمت مربوط به ماست غیرپاستوریزه با 21 درصد افزایش نسبت به هفته پایانی شهریور 92 بوده است.

در گروه تخم مرغ تنها 2.9 درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته رقم خورده است. در گروه برنج شامل دو نوع برنج داخلی درجه یک و دو، کاهش 0.1 درصدی قیمت رقم خورده است. حبوبات نیز در یک سال گذشته با کاهش قیمت مواجه شده اند به طوری که طبق بررسی بانک مرکزی میانگین نرخ 6 نوع حبوبات در هفته پایانی شهریور نسبت به سال گذشته کاهش 13.8 درصدی را تجربه کرده است. در این گروه بیشترین کاهش قیمت مربوط به نخود با 23 درصد نزول بوده است و لوبیا قرمز با 1.7 درصدی تنها کالای افزایش قیمت یافته در این گروه نام گرفت.

بیشترین افزایش نرخ در میان 11 گروه کالایی مربوط به میوه است. میانگین قیمت 13 نوع میوه نسبت به سال گذشته رشد 24.6 درصدی را نشان می دهد. در این گروه انجیر با افزایش قیمت 62 درصدی بیشترین رشد قیمت و هندوانه با کاهش قیمت 18 درصدی، ارزان ترین قیمت را داشته است.

طبق گزارش بانک مرکزی در هفته پایانی شهریور ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش قیمت در گروه سبزی و صیفی به طور میانگین 10.6 درصد بوده است. در این گروه که 8 کالا وجود دارد گوجه فرنگی 18 درصد ارزان شده و خیار با افزایش 37 درصدی بیشرین رشد قیمت را داشته است.

بر این اساس افزایش قیمت در گروه های خوراکی دیگر شامل گوش قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی نسبت به سال گذشته به ترتیب 6.6، 4، 8.5، 10.5 و 3.8 درصد بوده است.

این میزان رشد قیمت در کالاهای خوراکی طی یک سال اخیر نشان از آرامش در بازار اقلام پرمصرف دارد. همین شاخص ها در سال 92 رشدهای بالای 60 درصد را برای اقلام خوراکی نسبت به سال 91 نشان می داد. روند نزولی نرخ تورم در یک سال اخیر اما در مورد خوراکی ها سریع تر پیش رفته است به طوری که بررسی ها در ماه مرداد نشان داد که تورم خوراکی ها از 50 درصد در مرداد 92 به 8 درصد در مرداد 93 رسیده است.

 

تغيير قيمت اقلام خوراكي منتشر شده

توسط بانك مركزي در هفته پاياني تابستان

گروه كالايي

تغيير قيمت نسبت به هفته قبل

تغيير قيمت نسبت به ماه قبل

تغيير قيمت نسبت به سال قبل

لبنيات

0

0

13.3

تخم مرغ

0.1-

6.3

2.9

برنج

0.3-

0.1-

0.1-

حبوب

0

0.1-

13.8-

ميوه هاي تازه

1.1

10

24.6

سبزي‌هاي تازه

0.2

0

10.6

گوشت قرمز

0.1

0.2

6.6

گوشت مرغ

1.4-

0.6

4

قند و شكر

0

0.1

8.5

چاي

0.1

4.8

10.5

روغن نباتي

0

0

3.8

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    30 4
    بزک نمیر بهار میاد....
  • همشهری IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    41 6
    علت کاهش تورم قیمت مواد خوراکی نسبت به تورم کل عدم توانایی خرید مردم می باشد. مگر مردم چقدر می توانند با این قیمتها خرید کنند. قیمت بیشتر مواد خوراکی نسبت به سال 90 سه برابر شده است.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    29 4
    این آمار نشان دهنده ظلم به شالیکاران هست.یکسال رشد هزینه ها را تا 50 تحمل کردند و حالا کاهش قیمت. دست مافیای وارد کننده برنج درد نکنه که سعی در نابودی تولید داخلی داره تا بعد از آن به هر قیمتی که خوااستند وارد کنند و بفروشند البته مصرف کننده در نگاه اول امسال خوشحال خواهد بود و لی سالهای بعد برنج با فلزات سنگین را خواهد چشید
  • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    28 3
    افزایش بیست درصد کاهش یک در صد۰۰۰۰۰
  • ر A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    29 2
    میوه ک خیلی گرون شده ...
  • شهره DE ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    38 5
    آقای روحانی ما به شما اعتماد کردیم و رفتیم گوشت بخریم گرون شده بود و مرغ بخریم گرون شده بود. لبنیات بخریم واویلا بود . میوه سرسام آور بود . برنج گران و نون هم که گرون میشه. آقای روحانی پدر من یک کارگر روزمزد و مستاجر است و دور لبنیات و گوشت و میوه را خط کشیدیم . شما بگویید ما جوانان چه بخوریم.قدمان کوتاه شده.
    • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
      1 21
      بی خیال ..انصافا ثبات در بازار هست ... خیلی خوب شده ... انتظار ارزونی نشان از بی سوادی اقتصادی است
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    27 4
    دروغگو
  • مینا IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    8 18
    بله در راه هست
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    12 1
    تا وقتی دو جور قیمت دلار در کشور داریم ، آنهم با اختلاف 600 تومانی ، ارزانی و ارزان شدنی وجود ندارد ، دولت نخست باید به وعده دلار تک نرخی 2600 تومانی خود عمل کند
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    15 1
    پس تو راه است يه وقت مسيرش عوض نشه؟
  • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    18 21
    به تدبیر و امید دولت اعتقاد دارم
  • فاطمه A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    42 2
    آمار ی که کسی ازش سر در نمی آورد معلوم نیست چندسال دیگه خبر ارزونی و فراوانی به گوش ما برسه بهترین سالهای زندگی چهل ساله من همون دوران خاتمی بود که واقعا در رفاه بودیم خانواده ی ما توانست چند باری به تفریح ومسافرت بره وپول پس انداز کنه تواین دهسال بعدی دریغ از یک پاپاسی پس انداز؟
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    19 7
    میخوام نشه
  • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    20 0
    توی یک خبر میخونیم رکود تا زمستان ادامه دارد. در خبر دیگر میخوانیم رشد اقتصادی 4 درصد کدوم رو میشه باور کرد به نظر شما؟
  • نادر IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    11 9
    کسانی که نظر مخالف داده اند مشخصه که از جیب پدر خورده اند و از واقعیت ها خبر ندارند من به عنوان پدری که سرپرست 4 نفرم اعلام می کنم سیاست های اقتصادی اقای روحانی به ثمر نشسته در دولت قبلی هر 24 ساعت یک بار قیمتها بالا میرفت الان حدود یک ساله اکثر ارزاق عمومی نه تنها گرون نشده بلکه بعضا ارزان شده از میان هزاران کالا یکی را شاید به مناسبتی گران شده نباید پیراهن عثمان کرد روحانی متشکرم
    • بی نام A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      1 0
      دلیل گرون نشدن لزوما مدیریت نیست.هر گرونی اندازه ای داره و وقتی تقاضا بخاطر نبود قدرت خرید پایین بیاد خود بخود افزایش قیمتم متوقف میشه پس دلیلش بودن یا نبودن روحانی نیست.شما انتظار داشتی بعد از 3برابر شدن قیمتها دوباره قیمت 3برابر بشه؟مگه قرار نبود روحانی دلارو بیاره پایین؟الان که بالاتر از زمان ورودشه
  • اسی A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    6 0
    بزک نمیر بهار می آد ....
  • سین شین A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    4 8
    ثبات قیمتها در بسیاری از اقلام دیده میشه لطفا نمک نشناس نباشید تا دولت انگیزه کار داشته باشه
  • بی عقل IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    6 0
    شماها میگویید دلار قیمتش فلان قدر شده یکبار هم که شده بگویید ریال ایران در امریکا این مقدار شده بعد هم شعار مرگ بر امریکا میدیم
  • بی نام A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    عاقبت به خیر شوید انشا الله
  • بی نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    1 0
    هر وقت مردم دستشون تو جیبشون رفت آن موقع میگم عرضون شده