معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر چه بحران کم آبی یک تهدید به شمار می رود، اما از آن می توان به عنوان یک مزیت بهره گرفت، گفت: بحران کم آبی را با تغییر الگوی کاشت به فرصت تبدیل می کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ علی وطنی، بر لزوم توجه به کمبود آب و بحران کم آبی تاکید کرد و گفت: با چنین وضعیتی الگوی کشت محصولات کشاورزی با روش های سنتی نه تنها پاسخگوی داخل کشور نیست بلکه منجر به منفک شدن بخش عمده ای از نیروی کار از بخش کشاورزی شده است. 

وی افزود: تحقیقات نشان می دهد که کدام نقطه از کشور با بحران کمبود آب مواجه است این امر اگر چه یک تهدید به شمار می رود. اما از آن می توان به عنوان یک مزیت بهره گرفت. چرا که فرصت لازم را برای کشت و توسعه گیاهان دارویی که نیاز به آب کمتر دارند فراهم می کند.

دکتر وطنی با اشاره به وضعیت آب و هوای برخی از استانهای کشور و مساعد بودن جنس خاکشان برای کشت گیاهان دارویی از نوع کم آب خواه، خواستار تبدیل این تهدید به فرصت شد.

به گفته وی در آینده نه چندان دور بخش گیاهان دارویی یکی از بیشترین زمینه های اشتغال را در کشور به خود اختصاص می دهد و متعاقب آن داروهای گیاهی صنعت بزرگی را پوشش خواهند داد.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه ما باید واقعیت را بپذیریم و بدانیم که توجه به بخش گیاهان دارویی علاوه بر ایجاد اشتغال ارزش افزوده چندبرابری به همراه دارد، گفت: این مهم به آن معناست که ما با توسعه کشت گیاهان دارویی یک وقت راه را به اشتباه نرویم و با خام فروشی از مسیر اصلی توسعه شرکت های دانش بنیان و ایجاد ارزش افزوده منحرف نشویم.

دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به همت ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی از 7 تا 10 مهرماه در مصلی تهران برگزار می شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اقلیم شناس EU ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    25 0
    نه تنها الگوی کاشت باید تغییر کنه، روش تولید برق هم باید تغییر کنه. با استفاده از انرژی خورشیدی، میزان انرژی یک روز مناطق کویری ایران میتون الکترسیته مورد نیاز 360 روز تمامی قاره آمریکا رو تامین کنه.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    19 0
    اگه قراره بحران آب حل بشه باید به دلایل اصلیش توجه بشه که مدیریت بسیار بد در سالهای گذشته س نه اینکه گیر بدن به خشکسالی و مصرف زیاد مردم و فقط از مردم مایه بذارن و بخوان صرفه جویی کنن که البته نقش مردم مهمه ولی نه در بخش کلان. توسعه شهرها و صنایع و کشاورزی در ایران باید با محوریت آب و محیط زیست صورت بگیره اونم توسط کارشناسان عالم به علم روز
  • بی نام US ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    2 0
    برفرض امسال رو با جیره بندی و آب فاضلاب و چاه و غیره سر کردیم...سالهای دیگه چی؟ از الان باید بفکر نصب تاسیسات آب شیرین کن بود....نسل جدید آب شیرین کننهای صنعتی برق زیاد نمیخواد... البته آب شیرین کن روسی و چینی و هندی منظور نگارنده نیست...
  • تغییر اکوسیستم UA ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    2 0
    عربستان با انتقال آب دریا بزودی به یک قطب کشاورزی در جهان تبدیل خواهد شد ، همانگونه که در استخراج نفت بیش از 10 میلیون بشکه صادر میکند ،چرا مسولین ما انتقال آبهای آزاد به درون کویرها، که تنها راه حل رفع خشکسالی کل کشوراست را جدی نمیگیرند .؟؟