روحانی به مقام های عالی رتبه بین المللی که با او دیدار کردند، چه گفت؟

نیویورک این روزها محل دیدارهای دیپلماتیکی است که امسال هم ارزیابی ها از مذاکرات هسته ای و روابط دو جانبه محورهای اصلی سخنان نماینده عالی ایران در آن است.

محمود عزیزی: چهره هایی که با رئیس جمهور ایران دیدار می کنند، حرفهایشان درباره سرنوشت مذاکرات هسته ای و وضعیت تروریسم در عراق است. حالا همه منتظرند حضور روحانی در نیویورک سرنوشت مذاکراتی را که خیلی ها فکر می کنند به بن بست رسیده است به سرانجام برساند و گره اش را باز کند.

جک استراوا وزیر خارجه پیشین انگلیس که روزگاری جزو مذاکره کنندگان با روحانی در سال 82 -83 بود،در مقاله ای تاکید کرده است که «شکست مذاکرات اتمی ایران، بزرگترین اشتباه دیپلماتیک این قرن خواهد بود.»

هیچکس علاقه ندارد سهمی در تحقق این اشتباه داشته باشد.لحن رئیس جمهور هم نشان داد روحانی حتی برای روزهای عدم توافق هم برنامه دارد. آن چنان که در دیدار مدیران رسانه های آمریکایی گفت که «اگر به توافقی نرسیم معنایش این نیست که به گذشته باز می‌گردیم، حتماً یک راه چاره دیگری برای کوتاه مدت یا بلند مدت پیش‌بینی خواهیم کرد.» با این حال کسی از طرح کوتاه مدت رئیس جمهور ایران خبری ندارد.

 دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس قرار است امشب با رئیس جمهور دیدار کند. آخرین دیدار رئیس جمهور کشورمان هم با هرمان ون رمپوی رییس اتحادیه اروپا  است. دیدارهایی که پیش بینی می شود موضوعات مطرح شده در آن حول و حوش موضوع هسته ای و داعش باشد. آیا این دیدارها گره کور مذاکرات را باز می کتد؟

در جدول زیر می توانید بخشی از موضوع های مورد بحث در دیدار های رئیس جمهور را ملاحظه فرمائید.

چهره های دیدار کننده با رئیس جمهور

اظهارات حسن روحانی رئیس جمهوراسلامی ایران

اظهارات طرف مقابل

«بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل

جهان امروز با مشکلات فراوانی از قبیل تروریسم، خشونت و تهدیدهای زیست محیطی مواجه است، اما بزرگترین مشکل، هژمونی قدرت‌های بزرگ و بی‌عدالتی در دنیای امروز است.

من در بحث هسته‌ای، تعامل مفید ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مشارکت فعال در مذاکرات با ۱+۵ را ستایش می‌کنم.

«هانس فیشر»رئیس جمهور اتریش

ما آماده هستیم در فرصت باقی مانده با طرف مقابل در زمینه هسته‌ای به توافق نهایی دست پیدا کنیم، مهم این است که مسأله باید در چارچوب مقررات بین‌المللی و معاهدات ان.پی.تی مورد توجه قرار گیرد

هدف اتحادیه اروپا این است که در زمینه تأمین انرژی خطوط متنوعی در اختیار داشته باشد و همکاری با ایران برای اتحادیه اروپا ثمربخش است.

«فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه

مهمترین پیام مذاکرات ایران با ۱+۵ این بود که می‌توان مسایل مهم جهانی را با گفت‌وگو حل و فصل کرد، اظهار داشت: با آغاز این مذاکرات و روشن شدن اراده جدی ایران، فضایی که علیه ملت ایران در غرب ساخته شده بود، فرو ریخت و فضای واقعی و اعتمادآور ایجاد شد.

مذاکرات ۱+۵ با ایران باید هر چه سریع‌تر به توافق نهایی برسد. این توافق می‌تواند روابط فی ما بین را در سایه اعتماد به سطحی بالاتر از گذشته برساند.

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا

نمی توان باور کرد کسانی که همین گروههای تروریستی را ایجاد کرده اند، امروز در صدد از بین بردن آنها باشند. امروز کشورهایی که قربانی اصلی تروریسم هستند باید در راه مبارزه و از بین بردن تروریسم، پیشگام باشند. به عنوان مثال باید مردم سوریه و عراق در برابر تروریسم بایستند و دیگران در این راه به آنها کمک کنند.

 

عده ای تروریست ها را به سلاح و موشک مجهز کردند و امروز در صدد مبارزه با آنها برآمده اند. برای حل این معضل، کشورهای مستقل مانند ایران باید برای کمک به عراق و سوریه وارد صحنه شوند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

ایران از حضور سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی ترکیه در پروژه های خود استقبال می کند و بر توافق ایران و ترکیه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی ترکیه در بخش های مختلف انرژی و حمل و نقل و صنعت ایران پایبند هستیم.

روابط دو جانبه ایران و ترکیه در مرحله مهمی است .باید پیگیری عملیاتی شدن توافقات قبلی دو کشور در شورای راهبردی روابط ایران و ترکیه انجام شود تا حجم مبادلات ایران و ترکیه تا پایان سال ۲۰۱۵ به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن

دعوت از ژاپن برای ورود فعال تر به بازار اقتصاد ایران، لزوم همکاری های دو جانبه در زمینه محیط زیست و مسئله کمبود آب

دعوت از دکتر روحانی برای حضور در کنفرانس مدیریت بحران محیط زیست


/212 27

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =