تسنیم نوشت:

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: درصد بالایی از دوره‌های کارشناسی در دانشگاه‌های کشور خالی مانده است.

جعفر میلی‌منفرد معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست رؤسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تبریک آغاز سال تحصیلی، گفت: در یک بررسی جهانی که بین ۶۵ کشور صورت گرفت مشخص شد رابطه فوق‌العاده منفی بین پولی که کشورها از منابع طبیعی به‌دست می‌آورند و دانش و مهارت جوانان یک کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: ‌کشورهایی مانند، فنلاند، کره و ژاپن با وجود بهره‌ اندکی که از منابع طبیعی دارند از دسته کشورهایی هستند که در تولید ثروت از دانش مقام بالایی دارند، اما کشورهایی مانند عربستان، عمان، قطر و عربستان، الجزاریر، سوریه، عمان که از منابع نفتی برخوردارند و جوانان‌شان از دانش و مهارت بالایی برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه استفاده تنها از درآمد نفت و گاز و منابع طبیعی جامعه را در درازمدت ضعیف می‌کند، ادامه داد: با این مقدمه نقش دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و روسای آن در توسعه مهارت جوانان حائز اهمیت است.

میلی‌منفرد پیرامون آسیب‌ها و چالش‌ها در نظام آموزشی مهارت گفت: منعطف نبودن ساختار آموزشی مهارت با تحولات جدید، عدم بکارگیری مشارکت‌های مردمی، در نظر نگرفتن مزیت‌های منطقه‌ای در برنامه‌ریزی، عدم نیازسنجی آموزشی دقیق برای ارائه مهارت‌ها و عدم کارایی سازمان آموزش مهارت به خاطر محدودیت‌ها عدم دخالت بنگاه‌های اقتصادی در آموزش‌های مهارتی، عدم دخالت متولیان صنعت در ارایه آموزش‌های مهارتی از جمله آسیب‌های این حوزه است.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: البته بخشی از این مشکلات مربوط به قوانین و همچنین نبودن سیاست‌های کلان، خلاء سند جامع ملی در آموزش‌های مهارتی و حاکمیت کمیت بر کیفیت است.

۲۱ درصد از ظرفیت‌های دوره‌های فنی و حرفه‌ای خالی ماند

وی تصریح کرد: در آمارهای سال جاری ۲۱ درصد از ظرفیت‌های دوره‌های فنی و حرفه‌ای خالی ماند. این در حالی است که این آمار در سال گذشته ۶.۷۲ درصد بوده است.

میلی‌منفرد پیرامون کیفی‌سازی آموزش‌های مهارتی گفت: در این خصوص باید اقداماتی در رابطه با مهارت‌های تعهد و مسئولیت، مهارت‌های ارتباطی و کار جمعی، مهارت‌های خلاقیت و حل مسئله، مهارت‌های برنامه‌ریزی و سازماندهی و بکارگیری شیوه‌های محاسباتی انجام گیرد.

وی با اشاره لزوم شناسایی عوامل مؤثر در تدریس همزمان با مهارت‌های فنی گفت: ترکیب فعالیت‌های یدی و ذهنی، آموزش نکات ایمنی و ترویج فرهنگ اسلامی می‌تواند از دیگر مؤلفه‌ها در رابطه با کیفیت اقدامات باشد.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: ما تلاش داریم بتوانیم آموزش‌های مهارتی کشور را در حوزه‌های کمی و کیفی توسعه دهیم و وضعیت موجود سخت‌افزاری موجود را ارتقاء دهیم.

میلی‌منفرد پیرامون لزوم کیفیت‌بخشی آموزش کشور گفت: توسعه کمی در ۸ سال گذشته داشتیم، یادم است سال ۸۴ که ما وزارت علوم را ترک می‌کردیم و دکتر زاهدی مسئولیت را پذیرفته بودند وی مصاحبه کرد و گفت ما کاری می‌کنیم صندلی بیشتر از متقاضی باشد، اکنون درصد بالایی از دوره‌های کارشناسی در دانشگاه‌های آزاد، غیر انتفاعی و پیام نور خالی مانده است و حتی مراکزی را داریم که هیچ فردی به آن‌ها مراجعه نکرده و درخواست‌ها صفر بوده است.

وی یادآورشد: از سال ۸۴ تا ۹۲، فقط ۵۰ دانشگاه ایجاد شده است، ورودی دوره‌های کارشناسی به شدت کاهش یافته و صندلی‌ها خالی مانده است اما هنوز در دوره کارشناسی ارشد و دکتری رقابت وجود دارد.

میلی‌منفرد اضافه کرد: امسال ۲۴۰ هزار نفر در دوره دکتری ثبت‌نام کردند و ۱۱ هزار بر صندلی‌ها نشستند. ۲۱ هزار ظرفیت پذیرش نیز در کارشناسی‌ارشد داشتیم.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =