دنیای اقتصاد نوشت:

بنابر آخرین آمار منتشره، تولید انواع خودرو (به‌خصوص سواری‌ها) در کشور طی سال‌جاری در مسیر رشد قرار گرفته و از آن سو قیمت‌ها نیز روندی نزولی را در بازار به خود گرفته‌اند و این نشان می‌دهد که خودروسازان با عبور از بحران، به تدریج در حال بازگشت به روزهای خوب خود هستند.

این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد با توجه به بلاتکلیفی بازار و یکسره نشدن ماجرای قیمت‌گذاری، این «رشد» چندان هم مایه خشنودی نیست و حتی به نوعی قابلیت تبدیل شدن به دغدغه‌ای برای خودروسازان را نیز دارد.
در واقع، با وجود آنکه صعودی شدن تولید توانسته و می‌تواند به کاهش هزینه‌های سربار انجامیده و همچنین ضریب حفظ اشتغال را بالا ببرد، حالا پرسش اینجاست که آیا برای خودروهای تولیدی، مشتری وجود دارد؟
بازار خودرو ایران هم‌اکنون در بلاتکلیفی به سر می‌برد و قیمت‌ها آنقدر بالا رفته‌اند که بسیاری از مشتریان توان خرید خودرو را از دست داده و برخی هم هنوز منتظر کاهش قیمت‌ها هستند و از همین رو خودروسازان به راحتی قبل نمی‌توانند محصولات خود را بفروشند و تامین نقدینگی کنند.
طبق آمارهای موجود، قیمت خودروهای داخلی طی دو سال گذشته حدودا 2.5 برابر رشد کرده و حالا دیگر کف قیمت در بازار به 19 میلیون تومان رسیده، آن هم برای کم کیفیت‌ترین خودرو.
قیمت‌های فعلی در حالی نفس بازار خودرو را گرفته که کیفیت و خدمات پس از فروش خودروها نیز چندان رشدی را به خود نمی‌بینند و مردم بیش از آنکه افزایش کیفیت را احساس کنند، گرانی برایشان ملموس است. مشتریانی که تا همین دو سال پیش برای خرید خودرو صف می‌کشیدند و پیش‌فروش‌ها را در عرض چند ساعت پر می‌کردند، حالا با خرید خودرو غریبه شده‌اند و این موضوع از آن جهت است آنها (مشتریان) نمی‌توانند به راحتی، خرید خودروهایی گران و کم کیفیت را به خود بقبولانند.
از همین رو است که کارشناسان معتقدند تا وضع بازار خودرو شفاف نشود و قدرت خرید مردم افزایش نیابد، نمی‌توان به فروش خودروهای تولیدی امیدوار بود و طبعا اگر راهکاری برای خروج بازار از بلاتکلیفی و افزایش انگیزه و البته توان مردم برای خرید خودرو، اندیشیده نشود، هیچ بعید نیست خودروها بدون مشتری مانده و در انبارهای «جاده مخصوص» خاک بخورند.
با توجه به اوضاع فعلی، کارشناسان معتقدند که با در نظر گرفتن سه راهکار اصلی می‌توان تعادل را بین عرضه و تقاضا برقرار کرد و اجازه نداد که «فرصت رشد تیراژ» به «تهدید فروش نرفتن خودروها» تبدیل شود؛ این راهکارها عبارتند از: «کاهش قیمت»، «تقویت روش فروش لیزینگی» و «صادرات»؛ هرچند در کنار اینها می‌توان از حربه «جایگزینی خودروهای فرسوده» نیز استفاده کرد. به اعتقاد کارشناسان، اگر این راهکارها از سوی خودروسازان به کار گرفته نشوند (به‌خصوص راهکار لیزینگ)، آنها (شرکت‌های خودروساز) چاره‌ای جز کاهش تولید برایشان باقی نخواهد ماند و این در حالی است که پایين آوردن تولید نه به نفع خودروسازان است و نه به نفع مردم.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایران A1 ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    خواهشا مردم عزیز نخرید وخودروسازها را تحریم کنید
    • معین66 IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      476 9
      قربون دهنت. 100درصد باهات موافقم. اگر مردم همکاری کنن شرایط خیلی بهتر میشه...
    • امیرحسین IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      من با نظرت موافقم اما نخرم چی کار کنم ؟ مجبورم بخرم ، خودروسازها هم هر طوری دلشون میخاد باهام رفتار می کنن
    • mohsen A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      27 3
      خودروی صفر نخر برادر برو دست دوم بخر هم از نظر مالی به نفعته و هم در تجریم خودروسازان مشارکت کردی.
  • بی نام A1 ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    به نظر من لیزینگ یعنی ربا خواری
    • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      82 3
      یه اسم لیزینگ میزارن روش از این قیمتی هم که هست بالاتر میفروشن
    • بی نام A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      42 2
      اينها اصل پول ماشنيشون را نقد ميگيرن بعد سودش با سود مضاعف از خريدار ميگيرن ......حساب كنيد
    • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      24 2
      آقا ليزينگىام نخريد
  • بی نام IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    اگه كسي نميخره پس چرا فروش فوري نميذارن؟ چرا هنوز 3ميليون اختلاف بين قيمت نمايندگي و بازار هست؟
    • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      31 6
      فروش فوری هم که گذاشتن
  • اسلامی IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    181 5
    همین طوری قیمت خودروهای بی کیفیت ساخت وطن بالا هست حالا لیزینگ هم بزارن روش که چه شود
  • اي سا A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    169 5
    نميخريم 25درصد اضافه سربار بايد حذف شود
  • بی نام IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    61 87
    کی گفته مردم نمی خرند؟ همین امروز ساعت 10 ایران خودرو فروش نقدی داره، شما برو اگه تونستی ثبت نام کنی بیا من با 2 میلیون بیشتر نقدی ازت می خرم یه چیزی میگینا
    • علی IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      49 1
      رفتم نگا گردم ... همه رنگ ها واسه همه خودرو ها خالیه
    • رضا IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      28 2
      آره..راست میگی..ولی اکثر اینا دلال هستن..میاد n تا ماشین پرشیا میخره که بفروشه و سودشو ببره.. بیشتر مردم الان دست نگه داشتن و ماشین صفر نمی خرن
  • بی نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    141 5
    من نمی خرم . ی مدت دیگه هم با خط 11 میرم تا مشخص بشه اونی که پول میده تعیین میکنه چی باید تولید شه یا اونی که تولید می کنه تعیین می کنه مردم چقدر باید پول بدن
  • بی نام A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    42 71
    اونی که باید بخره میخره خوبش میخره
  • حمید RO ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    100 9
    والله خودروی نیست که به صورت نقدی بفروش اند چه برسد به صورت لیزینگ
  • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    تا جايي كه من مي بينم ماشين هاي ايران حودرو مثل پژو پارس و 405 وقتس سايت باز مي شه نيم ساعته پر مي شه لطفا حقايق رو بنويسيد
    • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      17 3
      اینا رد و بدل شدن پول کاذبه برای داغ نگه داشتن تنور .
  • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    197 9
    بخدا مردم باید با هم متحد بشن و فقط 3 ماه خودرو داخلی نخرن تا این از خدا بیخبرای رانت خور حساب کار دستشون بیاد که تا ابد نمیتونن آشغالای بی کیفیتشونو با قیمت های گزاف و خدمات پس از فروش افتضاح، تو پاچه خلق الله بکنن
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    14 1
    کامیونهای حمل خودرو الان چی حمل میکنن؟
  • بی نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    25 4
    سلام، بازار خودرو کشور دیگر اشباع شده ومردم دیگر نیازی برای خرید خودرو ندارند مگر برای تبدیل به احسن کردن که آنهم نیاز به خودروی خارجی دارد.
  • وحید A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    6 8
    واقعا اگه خودروسازها اینقدر وضعشون خوبه ماشین مردم رو سرموعد تحویل بدن. خود من برای تحویل مرداد ثبت نام کردم الان اواخر شهریوره از ماشین خبری نیست و گفتن به این زودی ها هم منتظر نباشم.کاش از بازار ماشین میخریدم یا اصلا نمیخریدم عوضش اعصابم راحت بود
  • بی نام A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    28 2
    خودروسازی های ما شدن عزرائیل ملت. یا باید خودروی با کیفیت تولید کنن یا تعطیل بشن در غیر این صورت همینه که هست. امروز یه پراید تو اتوبان تصادف کرده بود از وسط دو نصف شده بود هیچ کس هم جوابگو نیست.
  • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    35 2
    لطفا خواهش می کنم نخرید. فقط یه مدت چند ماه . نخرید
  • امیر A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    19 1
    اول از همه باید قیمت ها شفاف سازی بشه مردم باید بدونن چه نهادهایی دارن از قیمت خودرو سهم میبرن...
    • پومیس A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      9 0
      نکته جالبی رو اشاره کردین...
  • ارش A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    30 3
    با سلام منم تصمیم گرفتم از این فرغونهای گران قیمت نخرم شما هم نخرید با اتوبوس میریم بزار اینا ادب بشن
  • بی نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    16 3
    بجاش خیابونها خلوت میشه
  • فرسان A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    8 28
    دوست عزیری که می فرمایید نخرین ، فردا صبح میامی منو برسونی سرکار و در طول روز هم 100 جای دیگه ؟ بچه داری ؟ میدونی با بچه کوچیک بدون ماشین یعنی چی؟ نمدیونی دیگه تا حالا بچه کولت بوده سینه آفتاب تابستون دما 43 درجه منتظر اتوبوس ؟ همین جوری بدون فکر میگی نخرین ؟ جاش الاغ سوار شیم ؟ نه تو بگو ؟ تو که خوب تئوری میدی
    • بی نام US ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
      18 1
      دست دوم بخرید
  • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    26 2
    من ماشینم رو فروختم دوچرخه خریدم والا دوچرخه با کیفیت بهتر از خودرو بی کیفیت ایناس چند وقت صبر میکنم قیمتاشون بریزه پایین تازه بعدش خودرو خارجی میخرم
  • بی نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    5 0
    خودرو نمی خرند؟ خیلی هم خوب می خرند. خودروهای بی کیفیت را به هرقیمتی که می خواهند به مردم می فروشند. متاسفانه الان آرمان های مردم ایران شده خرید خانه، ماشین، زمین و تمام فکر و ذکرشان شده این چیزها. کارخانه های خودروسازی هم از مادی شدن و رواج مصرف گرایی میان مردم بهترین استفاده را می کنند.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    20 0
    در آمریکا ماهیانه 7800 دلار حقوق می گیرم و یک ب ام و x3 با مدل2014 با تمامی آپشنها از خود نمایندگی فروش خریداری کردم که 4800 دلار اول دادم و الباقی ماهیانه تقریبا 500 دلار و فقط سود 2 درصدی دارم براش میدم. حالا توی ایران اگه ماهیانه 2 میلیون هم درامد داشته باشی واسه یه پراید بدرد نخور 11 میلیون پیش باید بدی و ماهیانه هم حداقل 500 هزار باید پول بدی و آخرش هم حداقل 7 میلیون ازت سود می گیرن. کلا اینطور بگم که اینا راه تلکه کردن مردم رو خوب یاد گرفتند و به امید اینکه روزی قیمت بیاد پایین نباشید. اگر هم لیزینگی کنند واسه این نیست که دلشون واسه مردم سوخته واسه اینه که سودش واسشون بیشتره.
  • احسان کاظمی IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    9 1
    سلام شرکت سایپا اقدام به فروش اقساطی محصولات خودش رو کرده در مشهد من با نمایندگی ورزنه تماس گرفتم و از شون قیمت گرفتم نمایندگی به من به این صورت قیمت دادن در مورد پراید 131se یورو چهار به این صورت قیمت دادن: 12956600تومان نقدی و چهار فقره چک شش ماه هر کدام مبلغ 2489000تومان این خودرو در سایت به صورت نقدی به مبلغ 19720000تومان فروخته میشه با یه محاسبه سر انگشتی میبینیم که متاسفانه با سود معادل 3.8درصد ماشین در حال واگذاری هستش نمیدونم شورای رقابت چه عملی داره انجام میده
  • بی نام A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    10 1
    تحریم تحریم تا ارزونی
  • بهروز A1 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    5 0
    خدایی من زورم میاد بیست تومن پول که با زحمت جمع کردم بدم ازینا ماشین بخرم اقایون بالادستی شما که راحت پولت از پارو بالا میره حال منو امثال منو هرگز درک نمیکنی