تماشای این ریشه‌‎های دوست داشتنی را از دست ندهید

مجموعه عکس «ریشه ها» منتخبی از تصاویر ثبت شده از زندگی امروز 29 پدر و مادر دو شهید داده شهریار به همت شورای اسلامی و شهرداری اندیشه منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «ریشه ها» در 130 صفحه با عکس‌های محمد تاجیک و گرافیک بیژن نجدی منتشر شده است. تاجیک درباره این اثر ارزشمند که با بی مهری نهادهای متولی دفاع مقدس هم روبرو شده به خبر آنلاین گفت: «سال 87 به پیشنهاد یکی از دوستان عکاس امریکایی، این پروژه رو برای والدین فرزند از دست داده " دین بین فو " ویتنام نوشتم اما برای اجرا، مجوز صادر نشد. بر این شدم تا در شهر مادری - شهریار- کار کنم. سفارش های زیادی هم از شهرهای مختلف داشتم. اما آشنایی قبلی با خانواده های شاهد شهریاری، باعث شد تا این کار متولد شود. تولیدش نه چندان ساده و سخت بود. چیزی مثل سهل ممتنع. انکار خانواده ها از دیده شدن و مادران از انتشار تصاویرشان و اصرار ما بر وجود آنها. هرطور بود به مدد آشنایی با خانواده ها، کار به پایان رسید.

با این حال از لحاظ هنری، عکس های این کتاب زیاد قابل دفاع نیستند چون امتناع خانواده ها باعث می شد دست من برای عکاسی آزادانه بسته باشد. به هر حال دست تنها و بدون پشتوانه ملی و حمایت نهادها با بضاعت کم و تکنیک پایین من، این مجموعه به انتشار رسید... تا یار که را خواهد و میلش به که باشد.»

به گفته تاجیک این کتاب تماشایی از سوی شورای اسلامی شهر اندیشه منتشر شده و ناشران دفاع مقدسی و نهادهای متولی و مدعی هم آن را نادیده گرفتند.

 

‌

در بخشی از مقدمه کتاب می خوانیم:
«قربانیان جنگ یکبار کشته می شوند
اما
بازماندگان شان
هر روز
گمان می کنم حق نسل آینده است که بدانند آنها که فرزندانشان را برای این کشور دادند چه شکل و شمایلی داشتند و دارند و چگونه زندگی می کنند. امروز کاری که از دست ما بر می آید این است که به دردهای زندگی آنها زخم نزنیم؛ با چهره ها و حرف ها و زندگی فانتزی مان...بیاییم زنبیل های خفت معیشت را زمین بگذاریم و لابلای این ورق ها، جوانمردی و از خودگذشتگی را تماشا کنیم...»


این کتاب که تصاویری از زندگی خانواده سرداران شهید سید محمد اینانلو، یدالله کلهر و حسن مداحی و...را نیز در کنار سایر خانواده های شهدا منتشر کرده، در شمارگان هزار نسخه روانه بازار نشر شده است.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    10 0
    واقعا این ها ریشه های اصلی این کشور هستند...نه امثال آقای خادم ملت که هشت سال به تمام این ریشه ها پشت کرد...ممنون
  • بی نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    0 0
    کار ارزشمندی است. ممنون از اطلاع رسانی
  • بی نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    1 0
    چه عجب به فکر بازماندگان شهدا افتادند