رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تدوین برنامه ملی و منطقه ای مقابله با پدیده گرد و غبار در ستاد ملی مقابله با این پدیده، گفت: بررسی و تصویب برنامه مقابله با پدیده گرد و غبار در دستور کار این جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، نشست هماهنگی برنامه اقدام ملی و منطقه ای مقابله با پدیده گرد و غبار با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، ضیاء الدین شعاعی مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار، سعید متصدی و احمدعلی کیخا معاونان سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاه های دخیل برگزار شد.

ابتکار با اشاره به مصوبه سال گذشته شورای عالی حفاظت محیط زیست مبنی بر تشکیل ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در سازمان حفاظت محیط زیست و با همراهی سایر دستگاه ها، گفت: خوشبختانه در حال حاضر برنامه ملی و منطقه ای کوتاه، میان و بلند مدت برای مقابله با این پدیده، همچنین راه کارهایی برای کاهش آسیب های این پدیده بر سلامت مردم تهیه و تدوین شده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: هدف از این جلسه، طرح و ارائه نظرات و پیشنهادات دستگاه های مختلف در ارتباط با طرح های مذکور، پیش از طرح و تصویب این برنامه در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست با حضور رئیس جمهوری است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اهمیت موضوع گرد و غبار، همچنین پیگیری های شخص رئیس جمهور برای رفع این چالش و کاهش آسیب های آن بر سلامت مردم، گفت: ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار، اقداماتی را به صورت برش های استانی آغاز کرده است.

وی با بیان تاسف از شرایط جنگ و ناامنی در منطقه به ویژه در عراق به عنوان یکی از مهم ترین کانون های خارجی ایجاد پدیده گرد و غبار در کشور، ابراز امیدواری کرد: حل مشکلات داخلی عراق، منجر به همراهی بیشتر این کشور برای اجرای برنامه های منطقه ای در این خصوص و رفع چالش گرد و غبار شود.

بنا بر این گزارش، ضیاء الدین شعاعی مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار نیز با بیان اینکه رفع پدیده گرد و غبار زمان بر است و برنامه کوتاه مدتی برای رفع دائم آن وجود ندارد، گفت: در کوتاه مدت بهترین اقدام در مقابله با پدیده گرد و غبار، کاهش اثرات آن بر سلامت مردم و آگاهی بخشی به مردم برای حفظ سلامتشان در مواجه با این پدیده است.

شعاعی شناسایی منشاء ها، مکانیسم های وقوع، علل اصلی تولید گرد و غبارها، شناسایی ماهیت و آلودگی گرد و غبارها و سهم هر کشور در تولید پدیده گرد و غبار را از مهم ترین اقدامات ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار دانست و افزود: البته با توجه به شرایط فعلی منطقه و به خصوص کشور عراق، علی رغم اینکه سال 2014 در عراق سال محیط زیست نامگذاری شده است، نمی توان امید زیادی به انجام هماهنگ فعالیت های منطقه ای داشت.

گفتنی است، در این جلسه برنامه پنج ساله مقابله با پدیده گرد و غبار، همچنین ساختار ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار ارائه و حاضرین نظرات خود پیرامون موضوعات مطروحه را ارائه کردند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =