۰ نفر
۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۶

دنیای اقتصاد نوشت:

كاهش قيمتي كه در تير امسال بعد از دو ماه متوالي افزايش، دامن بازار مسكن را گرفت در مرداد نيز ادامه پيدا كرد و در دو‌سوم تابستان، قيمت مسكن به‌صورت يكنواخت كاهش يافت. در مرداد ماه ميانگين قيمت واحدهاي مسكوني در تهران 2درصد نسبت به تير كاهش پيدا كرد. در تيرماه  نیز قيمت‌ مسكن معادل 1/1درصد نسبت به خرداد ارزان شده بود.


 تابستان منقی3.1- درصدي، بهار 4درصدي

«تابستان منفي 3.1درصدي» بازار مسكن چون از يك‌سو بعد از افزايش 11درصدي قيمت در ارديبهشت و خرداد اتفاق افتاده و از سوي ديگر ميزان افت آن در مقايسه با «بهار مثبت 4درصدي» قابل توجه بوده است. در نتيجه سبب شده اندازه كنوني قيمت‌ها به سطح اسفند سال گذشته برگردد.
هم‌اكنون واحدمسكوني در تهران به طور متوسط مترمربعي 4 ميليون و 200 هزار تومان معامله مي‌شود. چنين مبلغي، در اسفند سال گذشته به عنوان متوسط قيمت مسكن در اين كلان‌شهر در سامانه رهگيري معاملات مسكن به ثبت رسيد. براساس اين گزارش «اولين موج» كاهش قيمت مسكن در سال جاري، در فروردين‌ماه با 7درصد نزول در منحني نرخ رشد ماهانه قيمت، شكل گرفت. با اين حال در ارديبهشت و خرداد به دليل شوك‌هاي اقتصادي ناشي از كاهش نرخ سود بانكي و اجراي فاز دوم هدفمندي، قيمت مسكن يك ماه 6درصد و ماه بعد 5درصد افزايش يافت، اما از آنجا كه اين صعود‌ها منشاء دروني نداشت و در داخل بازار مسكن همه متغيرها، از عرضه مازاد گرفته تا بي‌ميلي طرف تقاضا به خريد، از رشد قيمت پشتيباني نمي‌كرد، در نتيجه، تغيير فصل باعث تغيير مسير منحني نوسان قيمت شد. 
در نتیجه این تغییر مسیر، تيرماه امسال دومين موج كاهش قيمت مسكن مربوط به سال93، اتفاق افتاد و سومين موج نيز ماه گذشته حاصل شد.
  در ماه‌هاي ارديبهشت و خرداد مترمربعي حدود 200هزار تومان در هر ماه به قيمت مسكن افزوده شد، اما در دو ماه اول تابستان در مجموع 150هزار تومان از قيمت هر متر آپارتمان‌ها كاسته شد.


 معاملات تابستاني با قيمت زمستاني

با افت و خيز قيمت مسكن در ماه‌هاي اخير مشخص مي‌شود سرمايه‌گذاري در اين بازار طي 5ماه اول امسال هيچ بازدهي ملموس و قابل محاسبه‌اي نداشته است به اين معني كه قيمت آپارتمان در پايان مردادماه امسال به مترمربعي 4ميليون و 200هزار تومان رسيده كه در مقايسه با قيمت متري 2/4ميليون تومان ابتداي فروردين93، بيانگر عدم تغيير قيمت در اين فاصله يا بازدهي صفردرصدي در 5 ماه است.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    65 10
    خودت و ناراحت نکن طی دو سال گذشته قیمت ها سه برابر شده است.
  • بی نام IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    44 2
    نگران نباشید 100هزارتومن کم میشه ماه بعدش 500 هزارتومن دوباره میره بالا. من نمیدونم چرا وقتی 1000 تومن کم میشه همه جا دادو هوار میکنید ولی اون موقع که قیمت ها یهو 3 برابر رفت بالا هیچکس صداش در نیومد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • معلم A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    4 7
    من که توان خرید ندارم،دیگه برام مهم نیست که قیمت، چقدر است؟؟
  • وحید A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    10 3
    رشد 300 درصدی داشته حالا 100 تومن ارزون شده میگین ارزون شده؟؟؟؟؟به خدا قیمت مسکن غیر واقعی حتی اگه همه مردمم قدرت خرید داشته باشن که ندارن نباید بخرن ارزششو نداره 100 متر خونه حدقلش میشه 400 که باهاش میشه تو نیویورک خونه خرید اونم بدون پالم و پارازیت و پراید
  • بی نام IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    5 5
    احمقانه ترین کار اینه که افراد دنبال خرید خانه باشند.
  • بی نام IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    0 0
    به نظر من اگر تقاضا رو مردم کنترل کنن اتفاقهای خوبی میوفته