دنیای اقتصاد نوشت:


رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره متفاوت بودن قاچاق در ایران و وجه تمایز آن با سایر کشورها توضیح داد: ایران ازجمله کشورهایی است که بیشتر در معرض این معضل اقتصادی قرار دارد. برخی کشورها در معرض قاچاق کالاهای ورودی و برخی دیگر درمعرض قاچاق کالاهای خروجی هستند، اما درباره ایران هم قاچاق ورودی مصداق دارد و هم قاچاق خروجی.

تفاوت دیگر این است که اقلام کالاهای قاچاق در سایر کشورها محدود است، ولی ما با گستردگی اقلام و کالاهای قاچاق مواجه هستیم که در قاچاق ورودی به بیش از یکصد قلم کالای قاچاق می‌رسیم که مهم‌ترین آنها «لوازم صوتی- تصویری»، «تلفن همراه»، «کالاهای دخانی و لوازم آرایشی، بهداشتی» و «برخی کالاهای ممنوعه» است.

در قاچاق خروجی نیز تنوع کالا داریم ولی «سوخت» مهم‌ترین کالای قاچاق خروجی است؛ به‌طوری‌که در سال گذشته (سال 92) از مرزهای آبی و خشکی روزانه حدود 20 میلیون لیتر قاچاق سوخت را تجربه کرده‌ایم. وی افزود: در قاچاق کالاهای ورودی، طبق برآوردهای علمی و تحقیقاتی و مقایسه‌ای که به‌عمل آمده، آمارها حاکی از آن است که سالانه حدود 17 میلیارد دلار ورود کالای قاچاق به کشور داریم و حدود 3 میلیارد دلار هم به‌ صورت معافیت وارد کشور می‌شود. این در حالی است که کل حجم واردات کالا به کشور اعم از صنعتی و تجاری کمتر از 50 میلیارد دلار بوده است.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    5 4
    آيا 20 ميليون ليتر قاچاق سوخت براي يكسال، زياد است؟ اگر حتي ارزش هر ليتر سوخت را يك دلار درنظر بگيريم كه عدد زيادي نمي شود.
    • بی نام IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
      9 0
      وقتی بیست میلیون لیتر قاچاق میشه مسلما مردم عادی نبودن.
    • بی نام A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
      8 0
      20میلیون لیتر را روزانه اعلام کردند نه سالیانهدقت کنید؟
    • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
      0 0
      7.300.000.000 مقدار قاچاق سالانه سوخت ضرب در 10.000ریال قیمت آزاد داخل ایران 73.000.000.000.000 ریال
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    3 0
    برای ورودیها چون شرکتهایی که کالاشون به ایران قاچاق میشه در ایران نمایندگی رسمی ندارن این اتفاق میفته برای سوخت هم مثه کشورای همسایه ماشینارو بدون تعرفه وارد کنید قیمت سوخت هم به اندازه ی همون کشورا کنید
  • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    20 میلیون لیتر روزانه؟ فکر کنم اشتباهی شده