نسیم نوشت:

ایران در سال ۲۰۱۴ حدود ۱.۶ درصد علم جهانی را تولید کرده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، با اعلام این خبر گفت: برای تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت،‌ فرصت‌های مطالعاتی برای اساتید و دانشجویان دکتری در بخش صنعت فراهم می‌شود

به نقل از روابط عمومی وزارت علوم،‌ وحید احمدی در نشست سراسری روسای دانشگاه‌های کشور در دانشگاه فردوسی مشهد، ضمن برشمردن شاخص‌های رشد علمی اظهار داشت: سهم ایران در سال ۲۰۱۱ در تولید علم جهانی ۱.۳۸ درصد، در سال ۲۰۱۲، ۲۹ صدم درصد، در ۲۰۱۳، ۳۹ صدم درصد و در سال ۲۰۱۴ حدود ۱.۶ درصد بوده است؛ لذا در رشد علمی، عملاً پایداری داشته‌ایم.

وی افزود: میزان استناد به هر مقاله در حوزه رشد علمی و کیفیت که یکی از معیارهای اصلی در عرصه علم و پژوهش است، مربوط به استناد به هر مقاله است که در سال ۲۰۱۱ میزان استناد به هر مقاله ۴.۶۹ درصد، در سال ۲۰۱۲، ۵.۹۷ درصد و در سال ۲۰۱۳، ۷.۹۳ درصد بوده است.

دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) افزود: برخی افراد تلقی درستی از رشد علمی ندارند و با شاخص های آن آشنا نیستند؛ لذا اظهارنظرهای نادرستی از رشد علمی کشور دارند.

احمدی با اشاره به رشد بی‌سابقه شمار شرکت‌های دانش‌بنیان در یک سال اخیر، افزود: در برنامه‌ریزی‌های خود تلاش داریم «منطقه ویژه علمی فناوری تهران» را راه‌اندازی کنیم و پارک‌های علم و فناوری را در استان‌های دیگر نیز ایجاد کنیم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم اظهار داشت: در یک سال اخیر حمایت از حوزه نشریات علمی دو برابر شده است؛ همچنین اعتبار تخصیص داده شده به پارک‌ها نیز رشد دو برابری داشته و از ۱.۲ میلیارد تومان به ۲.۵ میلیارد تومان رسیده است.

وی در خصوص ارتباط دانشگاه با صنعت نیز گفت: در این حوزه با قراردادهایی که با وزارت نفت و وزارت صنعت و معدن و تجارت داشته‌ایم، طرح‌های بزرگی در دست اجراست و بنای کار بر این است که فرصت‌های مطالعاتی برای اساتید و دانشجویان دکتری در بخش صنعت فراهم شود.

دکتر احمدی افزود: تعداد فرصت‌های مطالعاتی برای دوره دکتری در خارج از کشور به ۸۰۰ فرصت افزایش یافته است و اعطای تسهیلات به دانشجویان دکتری نیز افزایش خواهد یافت.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: در بحث رشد علمی، برخی افراد یا رشد را نمی‌فهمند یا علم را و بر این اساس اظهارنظرهای نادرستی از رشد علمی کشور می‌‌کنند.

دکتر احمدی با بیان این مطلب که هنوز تفکر آموزش‌محوری بر دانشگاه‌های ما غالب است، افزود: هنوز قدر و منزلت دانشگاه‌ها در بین مسئولین و مردم عادی به صورت مناسب شناخته نشده است.

بودجه آموزش عالی فقط معادل ۲ درصد بودجه کل کشور و اعتبارات فناوری ۰.۰۱ درصد از کل اعتبارات کشور است

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: اعتبارات آموزش عالی از کل اعتبارات کشور فقط ۲ درصد و سهم اعتبارات حوزه پژوهش از کل اعتبارات آموزش عالی بطور میانگین ۵ درصد است که این رقم، «یک‌صدم درصد» از کل اعتبارات کشور می‌شود.

وی ادامه داد: اعتبارات فناوری کمتر از ۲ درصد از اعتبارات نظام آموزش عالی و چهار صدم درصد از اعتبارات کل کشور را به خود اختصاص داده است.

احمدی اظهار داشت: اعتبارات تنها یکی از دانشگاه‌های عربستان، هفت میلیارد دلار و اعتبار دانشگاه‌های ایران یک ‌و ‌نیم میلیارد دلار است که این آمار، تفاوت فاحشی را نشان می‌دهد.

وی در ادامه به دغدغه اصلی مقام معظم رهبری و رئیس جمهور مبنی بر پیگیری «اقتصاد دانش‌بنیان» اشاره کرد و گفت: باید در نظام توسعه به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و به سمت توسعه دانایی‌محور برویم.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    21 0
    ده ها موسسه اطراف میدان انقلاب داریم که اگهی تولید مقاله ای اس ای زده اند فرض کنید 100 تا باشند در کل کشور و هر کدام فقط یک مقاله ای اس ای یک روز در میان تولید کنند حدود 15 هزار تا مقاله از این طریق داره تولید میشه .رشد علمی را قبول ندارم.
  • بی نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    15 1
    علم درایران تولید نمیشه فقط کپی میشه
  • ملت ایران A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    3 1
    درود بر فرجی دانا
  • بی نام A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    4 0
    مگه علم وسيله صنعتي هستش که توليد بشه... علم نياز به ابتکار داره و آفريدن