فارس نوشت:

وزیر راه و شهرسازی ایران در همایش بین‌المللی ترانزیت ترکمنستان گفت: ایران در نظر دارد تا سال ۲۰۱۵ میلادی و با بهره‌گیری از مسیرهای ترانزیتی، میزان حمل و انتقال کالا را به ۱۴ میلیون تن در سال برساند.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران، ساعتی پیش در همایش بین‌المللی «نقش کریدورهای حمل و نقل و ترانزیت در همکاری‌های بین‌المللی و توسعه پایدار» در عشق‌آباد سخنرانی کرد.

این مقام عالی رتبه کشورمان با اشاره به خط راه آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان که به عبارت دیگر، کریدور ریلی شمال-جنوب نیز نامیده می‏‌شود، گفت: این خط آهن دالان دسترسی به روسیه و اروپا خواهد بود و موقعیت جغرافیایی ایران این فرصت را برای کشورهای منطقه فراهم کرده است.

وزیر راه و شهرسازی ایران تأکید کرد: با راه‌اندازی خط ریلی شمال به جنوب، آسیای مرکزی به خلیج فارس نیز متصل خواهد شد و فرصت مناسبی برای توسعه و گسترش روابط و همکاری‌های اقتصادی میان کشورهای مشارکت کننده در آن ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران خواستار بهبود گمرک و سامانه حمل و نقل منطقه است، افزود: ایران ۵۰ هزار کیلومتر جاده زمینی و ریلی دارد و با اجرای طرح‌های بزرگ زیربنایی در عرصه صنعت حمل و نقل و ترانزیت، قصد دارد جهشی قابل توجه در این صنعت داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی ایران گفت: ایران در نظر دارد تا سال ۲۰۱۵ میلادی میزان حمل و نقل و ترانزیت کالا را به ۱۴ میلیون تن در سال برساند.

وی با اشاره به اینکه ایران ۱۲ هزار کیلومتر جاده در مناطق خشکی دارد، گفت: ایران قصد دارد ظرف ۵ سال آینده، میزان ترانزیت کالا را ۲۵ درصد دیگر افزایش دهد و دالان بین‏‌المللی و منطقه‏‌ای ایران به افغانستان، و نیز کریدور ایران به چین و پاکستان از دیگر طرح‏‌هایی است که این هدف را دنبال می‌کنند.

بررسی ابعاد مختلف فعالیت‏‌های کریدورهای منطقه‏‌ای و بین‏‌المللی حمل و نقل و ترانزیت، تعاملات کشورها در حاشیه کریدورهای بین‌المللی، تعاملات سازمان‏‌های بین‏‌المللی حمل و نقل، موانع و مشکلات در امور حمل و نقل و ترانزیت کالا، ایجاد دالان جدید حمل و نقل و ترانزیت کالا، از مهمترین مباحث و محورهایی است که قرار است در این همایش دو روزه مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =