دو هفته از استیضاح رضا فرجی‌دانا،‌ وزیر سابق علوم می گذرد. محمدعلی نجفی، اکنون سرپرست وزارت علوم است. هنوز مشخص نیست رییس جمهور او را به عنوان وزیر علوم، به مجلس پیشنهاد می دهد یا نه. اما از نظر اعضای کمیسیون آموزش مجلس، چه کسی می تواند وزیر علوم دولت حسن روحانی شود؟

طهورا شهبازی: نمایندگان استیضاح کننده وزیر علوم دولت یازدهم، دلایل مختلفی از جمله سیاسی شدن فضای دانشگاه ها و انتصابات، بحث بورسیه های غیرقانونی، باز کردن پای عوامل فتنه به محیط آموزشی کشور، بازگرداندن دانشجویان ستاره دار به دانشگاه و... را برای استیضاح رضا فرجی‌دانا عنوان کردند و البته با همین دلایل، او رای اعتماد دوباره از مجلس دهم نگرفت.

اما از نظر آنها چه کسی می تواند وزیر علوم باشد؟ اکنون محمدعلی نجفی، سرپرست وزارت علوم است. فردی که یک بار نتوانسته برای وزارت آموزش و پرورش،‌ رای اعتماد مجلس را کسب کند. 

سراغ ۱۷ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رفتیم؛ کمیسیون تخصصی مربوط به وزارت علوم و نظر آنها را درباره فرد مورد نظرشان برای وزارت علوم پرسیدیم. آنها از وزیر علوم جدید می خواهند که به نظرات نمایندگان مجلس احترام گذاشته و از محورهایی که باعث رای عدم اعتماد به فرجی دانا شد، دوری کند.

برخی از معیارهایی که اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات می آورند،‌ همان برنامه هایی است که رضا فرجی‌دانا (اینجا را بخوانید) و پیش از او جعفر میلی‌منفرد (اینجا را بخوانید) در زمان معرفی به مجلس، ارائه کردند.

میلی‌منفرد و فرجی‌دانا در ارائه برنامه های خود گفته بودند رئوس برنامه‌ها با تکیه بر برنامه‌های مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی شامل قانون سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی نظام، قانون برنامه پنجساله توسعه، قانون حمایت از شرکت های دانش‌بنیان و اسناد نقشه جامع علمی کشور تدوین شده بود.

در جدول زیر نظر ۱۷ نماینده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره وزیر علوم آینده را می خوانید. نکته اینکه از همه این افراد نام فرد پیشنهادی برای وزارت علوم هم پرسیده شد، اما عمدتا ترجیح دادند از شخص خاصی اسم نبرند.

ردیف

نام و پست نماینده

اظهارنظر درباره استبضاح فرجی‌دانا  

مشخصات وزیرعلوم پیشنهادی

شخص موردنظر

1

محمدمهدی زاهدی

رییس کمیسیون

به عنوان رئیس کمیسیون تخصصی که در باره عملکرد وزارت علوم باید تصمیم گیری کند با امضاکنندگان طرح استیضاح صحبت کردم و آنها از عملکرد وزارت علوم به شدت نگران بودند و احساس می‌کردند که عملکرد وزیر علوم بیشتر سیاسی است.متاسفانه دانشگاهها به جای اینکه یک فضای علمی باشند بیشتر در زمینه سیاسی فعالیت می کنند و این رشد علمی کشور را کند می کند.بنابراین من هم موافقم که فضای دانشگاه باید مانند گذشته بیشتر به علم و رشد دانشجویان کمک کند و برای همین وزیر باید در این مورد پاسخگو باشد

، ان‌شاءالله فردی بیاید که ضمن برخورداری از جایگاه رفیع علمی حاشیه‌سازی‌ها پیرامون او کمتر باشد و امیدواریم مجلس با رأی بسیار بالایی به وی اعتماد کند.

-

2

علی اصغر زارعی

نایب رییس اول

وزیر علوم تا کنون به تعهدات خود به عنوان یک وزیر عمل نکرده و بیشتر به دنبال فعالیتهای سیاسی است. من در جلسه ای هم که با آقای لاریجانی داشتم بیشتر دلایل استیضاح کنندگان را مسائل سیاسی در دانشگاهها دانستم. به هرحال یک ماه به ایشان فرصت داده شده که مشخص نیست چه کاری انجام خواهند داد.

هم از لحاظ سطح علمی و هم سوابق مدیریتی در آموزش عالی دارای جایگاه خوبی باشد. به دغدغه های مجلس در مورد آموزش عالی توجه کند. گزینه را به رییس جمهور می گویم

-

3

علیرضا سلیمی 

دبیر اول هیات رییسه

متاسفانه درجا زدن در حوزه علمی در دوره وزارت فرجی دانا اتفاق افتاده است. برخی نشریات دانشجویی که الان مجوز نشر گرفتند بسیار ساختار شکنانه مسائلی را منتشر می کنند که قابل دفاع نیستند.بنابراین وزیر باید به این دغدغه ها پاسخ بدهد

وزیر علوم جدید باید شخصیت علمی برجسته و دارای برنامه باشد. بسیاری از افراد برجسته هستند که دارای برنامه نیستند. قدرت مدیریت عالی داشته باشد. دانشگاه و دانشجو را بشناسد و بداند با آنها چگونه رفتار کند. دانشگاه را وارد حاشیه نکند. رشد علمی دانشگاه را در اولویت خود قرار دهد. از عوامل فتنه استفاده نکند. دانشگاه باشگاه حزب و جریان و قبیله جناح نیست. در بخش ارتباط دانشگاه و صنعت و دانشگاه و کشاورزی قوی عمل کند. دانشگاه را مساله محور کند الان دانشگاه مساله محور نیست. طرح آمایش را برای بخش علمی کشور جدی بگیرد. در جذب هیات علمی ها بازنگری داشته باشد. ورودی دانشگاه ها به تناسب دانشجو در مقاطع مختلف رعایت شود. الان تناسب معقولی ندارد و با استانداردهای جهانی فاصله داریم. سقوط دو پله ای ما در رشد علم را جبران کند.در بخش علوم انسانی یک تحولی با اقتضائات اسلامی ایجاد کند تا چه زمانی باید به یافته های غربی استناد کنیم.

-

4

قاسم جعفری 

دبیر دوم هیات رییسه

سیاسی شدن دانشگاهها امروز حتی دغدغه مفام معظم رهبری هم شده است. مثلا بازگشت دانشجویان ستاره دار دانشگاهها را مشکل دار کرده است.متاسفانه بعضا شاهد محیط‌های تنش‌زا در دانشگاه‌ها هستیم که باید از ادامه این روندها جلوگیری شود. همچنین حضور برخی افراد دار وزلرت علوم حساسیتهایی ایجاد کرده است.باید جایگاه رسمی شورای عالی انقلاب فرهنگی در تصمیم‌گیری در مورد انتخاب روسای دانشگاه‌ها باید از طریق وزارت علوم به رسمیت شناخته شود.

وزیر علوم باید کسی باشد که به لحاظ علمی در داخل و خارج مورد اعتماد و شناخته شده باشد. او علاوه بر ویژگی‌هایی که یک مدیر در جمهوری اسلامی باید داشته باشد باید از بدنه وزارتخانه باشد. اشراف کامل به حوزه دانشگاه و قدرت تعامل بالا داشته باشد. وزیر علوم باید محورهای استیضاح را به عنوان شاخصه های روند کاری خودش در نظر بگیرد.

-

5

عباس مقتدایی خوراسگانی سخنگو

آقای فرجی دانا قبلا در کمیسیون تخصصی حضور یافتند و ما خواسته های نمایندگان را اعلام کردیم و ایشان هم قولهایی دادند اما به وعده های خود عمل نکرد.به نظر من وزارت علوم از مسیر اصلی خود خارج شده است، همچنین وزارت علوم موظف است که نسبت به اصلاح هرم هیئت علمی تمام وقت دانشگاه ها و موسسات آموزشی که زیر مجموعه آن است اقدام کند. برای همین الان نمایندگان موضوع استیضاح را مطرح می کنند

نباید از افرادی به مجلس معرفی شود که گرفتار یک جریان سیاسی خاص باشد مشکل وزیر علوم قبلی آن بود که اصرار داشت روسای دانشگاه ها و مدیران ستادی را از یک جریان سیاسی خاص که البته از جهت جریان سیاسی خوش سابقه هم نبودند انتخاب کند و همین اصرار سبب شد تا هم مجلس شورای اسلامی و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مسیر مقاومت و ناخواستگی داشته باشند و علی رغم اینکه برخی ابراز می کردند نگاه مجلس سیاسی است برعکس نگاه وزیر سیاسی بود چون دو وزیر در کابینه رییس دانشگاه انتخاب می کنند وزیر علوم و وزیر بهداشت اگر چه وزیر بهداشت افرادی را انتخاب می کرد که سلیقه سیاسی وزیر و دولت را داشته باشند اما هیچگاه نمایندگان و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی محدودیتی برای وی ایجاد نکردند چون وزیر بهداشت حداقل های لازم برای ریاست دانشگاه را در نظر می گرفت در حالی که عمده کسانی که وزیر علوم معرفی کرد و یا به عنوان سرپرست دانشگاه ها برای آنها ابلاغ صادر کرد نتوانستند از شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز لازم را بگیرند به همین دلیل دانشگاه های بزرگی مانند پیام نور با بیش از یک میلیون دانشجو ماه ها با سرپرست اداره شده اند و این یعنی تزلزل مدیریت دانشگاه های بزرگی نظیراصفهان، یاسوج، تهران و چندین شهر بزرگ دیگر نیز همین سرنوشت را دارند این موارد خود حکایت از کمبود توان مدیریتی داشت و همین عامل د رکنار عوامل دیگر سبب شد تا مجلس اعتمادش را از وزیر پس بگیرد و متاسفانه وزیر قبلی قدر اعتماد مجلس را دانست وزیر بعدی باید کسی باشد که اولا بدون دردسر ظرفیت کسب اعتماد نمایندگان مجلس را داشته باشد و در این جهت شخص رییس جمهور قاعدتا دقت لازم را بنماید حجم زیادی از موانع برطرف و علاوه بر آن باید کسی باشد که قدر اعتماد مجلس را بداند و با در نظر گرفتن مزاج مجلس و حساسیت هایی که نسبت به تداوم رشد علمی کشور دارد بتواند در تعاملی سازنده مدیریت کند ما در مجلس به دنبال کمک به دولت هستیم تلاش حداکثری خواهیم کرد تا دولت موفق شود و خواسته ما از دولت و شخص رییس جمهور و وزرا آن است که آنها هم زمینه کمک مجلس به دولت و حمایت مجلس از دولت را مهیا سازند نه آنکه با برخی از شتابزدگی ها و یا بی دقتی ها و یا رفتارهای احساسی روحیه همکاری آنان را از بین ببرند.

-

6

محود نگهبان سلامی

من موافق این استیضاح نیستم و به نظرم تا کنون فعالیت های خوبی داشته است.برخی نمایندگان عزل و نصب های دانشگاههای کشور را دلیل این موضوع اعلام کردند که به نظرم این حق طبیعی هر وزیر است که روسایی را انتخاب کند که همسو با برنامه های خود باشد

آقای نجفی ویژگی های وزیر خوب را دارند.

-

7

عطاءالله سلطانی صبور 

رییس کمیته آموزش و پرورش

هنوز پرونده استیضاح وزیر بسته نشد است.الان یک مهلت یک ماه به او داده شده اما سه ماه قبل هم این فرصت داده شده بود. این مواردی که الان برای استیضاح وزیسر علوم مطرح شده در جلسه اول بررسی برنامه های ایشان سال قبل هم مطرح شد اما ایشان در این مدت توجهی نکرد.

آقای نجفی به خاطر وضعیت فیزیکی دارند قطعا معرفی نخواهند شد. وزیر علوم جدید باید عاشق علم باشد آدم مستقلی باشد تا مانع ورود جریان های سیاسی به دانشگاه شود. دانشگاه ها را اردوگاه قرار ندهد. برای فعالیت هایش گفته رهبر معظم انقلاب را سرلوحه قرار دهد که فرمودند پیشرفت علمی نباید راکد و متوقف شود. شتابی که در سرعت علم گرفتیم بیشتر شود اما باید توجه داشت رشد علمی متوقف نشود زیرا متوقف شدن باعث سقوط می شود. خاصیت علم حقیقت جویی است پایبند به اصول اسلام باشد و حقیقت جویی را ملاک قرار دهد که نمادش ارائه کرسی های آزاد اندیشی است. چنان کرسی ها رشد کند که آزادانه تمام عقاید چه انحرافی چه غیر انحرافی با هم بحث کنند. چرخه تبدیل علم به فناوری، فناوری به صنعت، صنعت به ثروت در حرکت باشد. این چرخه الان معیوب است و آنچه باعث حرکت واصلاح این چرخه می شود شرکت های دانش بنیان است. ما وزیری مانند وزیر بهداشت می خواهیم ایشان با اینکه گرایش سیاسی هم دارند اما گرایش سیاسیشان هم ارزشمند است. تمام مدیرانی که منصوب کرده اند جهت دار هستند اما عرصه دانش را با مسایل سیاسی آمیخته نکرده اند. ما همچنین وزیری می خواهیم که مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی باشند. توصیه ای که بنده به آقای فرجی دانا داشتم این بود که به چهره هایی که مثبت و منفی حادثه سازند پست ندهید.

-

8

محمد باقر عبادی

در جلسه رای اعتماد هم اعلام کردیم که نباید افرادی که در این سالهای فعالیت سیاسی کردند وارد دانشگاه شوند چون مکان دانشگاه مقدس است و نباید سیاسی شود. عملکرد وزارت علوم باعث این نگرانی شده که باید در عملکرد گذشته خود تاملی کرده و گامی برای اصلاح آن بردارد.باید در انتصاب روسای دانشگاهها بیشتر عملکرد علمی آنها مورد توجه باشد نه جایگاه سیاسی آنها و همین دلیل استیضاح وزیر علوم شده است

توانمند باشد آشنای به مشکلات وزارت علوم باشد فاصله خود را با فتنه گرها حفظ کند وارد سیاست بازی هانشود یک فضای علمی-فرهنگی برای پیشرفت علم و دانشگاه به وجود بیاورد به دغدغه های مجلس که خیرخواهانه و برای کارآمد شدن علم است توجه لازم را داشته باشد

-

9

علیرضا منادی سفیدان

متاسفانه برخی عنوان می کنند که نمایندگان با دولت مشکل دارند درحالیکه رابطه دولت و مجلس در دولت یازدهم بسیار خوب است و نسبت به دوره های قبل بهتر شده است . با اینکه معتقدم استیضاح وزیر علوم کاملا سیاسی است اما استیضاح هم حق نمایندگان مجلس است.وزیر علوم با جدیت و قدرت در حال کار کردن است و وظایفش را انجام می‌دهد. خیلی صریح می‌گویم که اگر استیضاح وزیر علوم 10 بار دیگر انجام گیرد به آن رای نخواهم داد زیرا میگویند چرا وزیر فلانی را رئیس دانشگاه کرد اما دیگری را نه. همانگونه که ما حق سوال و استیضاح داریم او هم حق انتصاف مدیرانش را دارد.

باید فردی علمی و فراجناحی با سابقه مدیریت موفق باشد. خصوصیت یک دانشمند از منظر اسلام که نکته بسیار مهمی است را داشته باشد. توانایی مدیریتی خوبی در آموزش عالی داشته باشد. طبق گفته مقام معظم رهبری که به دانش محور بودن دانشگاه ها تاکید داشتند این نکته را مدنظر قرار دهند. ویژگی های برجسته ایشان عاقل بودن، مدارا و حسن نیت، بردباری و شکیبایی، قناعت، بخشندگی و سوابق اجرایی مفید باشد. کسی مدنظرم نیست.

-

10

کارن خانلری

من انگیزه نمایندگانی که موضوع استیضاح را مطرح کردند بیشتر سیاسی می دانم. بیشتر آنها مشکل را در انتصابات وزیر اعلام می کنند درحالیکه در تمام دورنها وزرا خودشان معاونان و مدیرانشان را انتخاب کردند و این ربطی به نمایندگان مجلس ندارد. باید طرح سوال یا استیضاح از وزیر به خاطر عملکرد یا کمکاری او باشد که وزیر علوم این مشکل را ندارد.

وزیر جدید باید از لحاظ مدیریتی انسانی توانا باشد. فردی با جرات باشد ودارای مدارج علمی معتبر باشد که مساله مهمی محسوب می شود. در کنار بحث مدیریت باید اعتبار و منش شخص وزیر را داشته باشند.که این ویژگی ها را آقای فرجی دانا داشتند. از طرف دانشجویان و اساتید مورد تایید باشد. درایت و در واقع آشنایی کافی با اصول سیاسی داشته باشد. برخوردهای مکانیکی شاید بدترین نوع روش در دانشگاه باشد. دانشگاه محیطی است که هم سیاسی و هم علمی است، باید اشراف کافی به هر دو این حوزه ها داشته باشد.

علی اکبر صالحی (رییس سازمان انرژی اتمی و وزیر سابق خارجه)

علی عباسپور تهرانی (رییس پیشین کمیسیون آموزش مجلس و رییس واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد)

سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری رییس جمهور)

 

11

رضا صابری

نمایندگان استیضاح وزیر را جدی می دانند و در این یک ماه وزیر باید عملکرد خود را اصلاح کند.آقای فرجی دانا در این مدت عملکردشان بیشتر سیاسی بوده و این برای یک فضای آموزشی اصلا درست نیست

به نظر من باید کسی انتخاب شود که به اعتدال و تدبیر که شعار رئیس جمهور و تیم هیات دولت است نزدیکتر باشد، هرچند که رئیس جمهور تاکید دارند برنامه ها تفاوتی نمی کند و تنها شخص تغییر می کند اما معرفی فرد در گرفتن رای اعتماد مهم است. سال قبل وقتی اقای فرجی دانا آمدند برنامه های خوبی داشتند و همسو با مجلس بود اما بعد از گرفتن ری اعتماد همه چیز فرق کرد. البته به نظر من موضوع استیضاح سیاسی بود. به هرحال باید کسی انتخاب شود که نمایندگان مشکلی نداشتنه باشند البته این به این معنا نیست که مجلس قصد همسویی با دولت را ندارد.‎

-

12

علیرضا منظری توکلی

وزیر علوم تا کنون تصمیم های عجولانه زیادی گرفته که نمونه آن دعوت به کار از بازنشستگان و تعلیق بورسیه افرادی که سال 92 است. به نظر من این به خاطر معاونان ایشان است که ماکلا سیاسی برخورد می کنند و برای همین موضوع استیضاح ایشان مطرح شده است

از ویژگی های وزیر علوم می توان به چند نکته مهم توجه کرد یکی به لحاظ علمی بایداستاد تمام باشد که تا به حال هم عمدتا وزرای علوم استاد تمام بوده اند به لحاظ مدیریتی باید دارای روحیه مدیریت جهادی و به لحاظ کارنامه باید در کارنامه اش نقطه تاریکی مخصوصا حضور در فتنه به هر شکلش نباشد زیرا یکی از خط قرمزهای مهم مجلس حضور در فتنه است. دارای برنامه باشد در این برنامه ریزی می تواند به اسناد بالادستی توجه شود تا برنامه سلیقه ای نشود. یک تیم هماهنگ مناسب با رویکرد مدیریت جهادی و کسانی که باز هم کارخانه خوبی داشته باشند را در پست های مختلف منصوب کند. یکی از ویژگی های دیگر پیروی از ولایت فقیه، پافشاری بر ارزش ها و دوری از فتنه باشد.

-

13

ابوالقاسم خسروی سهل آبادی

دانشگاه نباید محل جولان گروه های افراطی سیاسی باشد و ما در کمیسیون بارها در این زمینه با وزیر علوم تذکر داده بودیم.برای ایجاد آرامش در فضای علمی کشور باید دانشگاه ها را به سمت و سوی پژوهش و تحقیقات سوق دهیم نه اینکه سعی کنیم ذهن دانشجویان را با مسائل سیاسی پر کنیم. متاسفانه این مشکل مسئولان ماست که در زمان انتخابات یا هر مسلئه سیاسی از فضای دانشگاهها استفاده می کنن

مهمترین محور در وزارت علوم رشدعلم و توسعه آن است. شعارباید شعار اعتدال باشد بر این اساس است که مورد اعتماد خواهد بود. وزارت علوم مهم ترین جایی است که اعتدال باید تحقق عملی و نظری داشته باشد. از جنس دانشگاه و وزارت علوم و از اساتید ارزشمند دانشگاه باشد. تجربیات مشخص مدیریتی در عرصه دانشگاه، اعتقاد واقعی به اعتدال هم عملی و هم عینی، نداشتن تفکرات تند سیاسی نیز از ویژگی های بارز ایشان باشد. حتما نباید چهره شاخص سیاسی باشد مثل وزیر بهداشت که چهره شاخصی نبودند اما موفق بودند. اگر گزینه معرفی شده دارای این ویژگی ها باشد از طرف مجلس رای می آورد. 

علی اکبر صالحی (رییس سازمان انرژی اتمی و وزیر سابق خارجه)

14

میرقسمت موسوی اصل

من موافق این استیضاح نیستم و به نظرم باید با تبادل افکار و تعامل این موضوع را حل کرد.دلایلی که برای استیضاح مطرح می شود خیلی حاد نیستند و به نظرم نباید وقت مجلس و نمایندگان را با اینگونه مسائل گرفت. الان استیضاح مشکلی را حل نمی کند

وزیر علوم جدید باید به آرمان های امام خمینی (ره)، شهدا و نظام جمهوری اسلامی معتقد باشد و برای توسعه علمی کشور وقت بگذارد.در راستای اهداف جمهوری اسلامی ایران حرکت کند و تعامل با مجلس مدنظرش باشد و به ماهیت وزارتخانه عمل و به اسناد بالادستی توجه کند.

-

15

جبار کوچکی نژاد

امضا کنندگان انتصابات سیاسی٬ عمل نکردن به وعده‌ها و به کارگیری افراد مسئله دار را از محورهای استیضاح فرجی دانا اعلام کردند. متاسفانه وزیر علوم به تذکرات نمانیدگان در کمیسیون توجه نکرد و بی توجهی به توصیه‌ها٬ پیشنهادات باعث مطرح شدن استیضاح وی شد.الان طیف مختلفی از نمایندگان این طرح را امضا کرده اند بنابراین این طرح فاقد انگیزه های سیاسی است و نمایندگان تنها به دلیل تخلفاتی که صورت گرفته خواستار استیضاح وزیر هستند

با توجه به مطالبات مقام معظم رهبری کسی باشد که از جنس دانشگاهیان باشد. از جریان فتنه و انحراف به دور باشد. بتواند فضای دانشگاه را فضای علمی کند. جناح های داخل دانشگاه را تقویت کند. به بخش تحقیقات توجه ویژه ای داشته باشد برخی از مشکلاتی که داریم را سرو سامان دهد مراکز آموزش غیر دولتی وضعیت ناهنجاری دارند. دانشگاه ها منسجم نیستند. برای نمونه در یک استان پنج دانشگاه مستقل وجود دارد. رشته های دانشگاهی را با توجه به نیازمندی های هر استان سامان دهد. به جای حافظه محوری به توانمندی افراد توجه کند.

علی اکبر صالحی (رییس سازمان انرژی اتمی و وزیر سابق خارجه)

علی عباسپور تهرانی (رییس پیشین کمیسیون آموزش مجلس و رییس واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد)

16

قاسم احمدی لاشکی

من مخالف این استیضاح هستم و معتقدم که با گفت وگو می توان مسائل را حل کرد چون الان هنوز اتفاق خاصی نیفتاده که نتوان جلوی آن را گرفت. به نظرمن طرح این سوال هنوز زود است

در مرحله اول باید بینش دانشگاهی داشته باشد در حوزه علم پژوهش و تحقیق صاحب عنوان و تحقیق باشد. عالم باشد. تعامل خوبی با مجلس داشته باشد با کمیسیون آموزش مجلس رابطه داشته باشد. شاخص های نظام جمهوری اسلامی ایران را رعایت کند. باید برای تقویت فرزندان آموزش علوم اسلامی به همراه علوم تخصصی داشته باشد. کارهایی که اغلب وزرا انجام می دهند را انجام دهد. همه به ارزش ها و هم به علوم توجه داشته باشد. رهاوردی را که در این سه دهه در بخش رشد علمی داشتیم و در منطقه رتبه ممتاز را داشتیم ادامه دهد. به طرح های کلان علمی بپردازد و در شورای عطف حضور منظم داشته باشد.

-

17

عبدالوحید فیاضی 

بیشتر استیضاح کنندگان در مورد انتصابات وزیر علوم سوال دارند و به نظر من ایشان باید در این مورد پاسخ دهد.عملکرد او بیشتر سیاسی است اما دانشگاه ها محل این کار نیستند و باید بیشتر به عرصه علم و فناوری پرداخته شود.

باید یک محیط علمی در دانشگاه به وجود بیاورد در یک جامعه دانش بنیان. در فضای جمهوری اسلامی همکاری داشته باشد.

-

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعدى A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    83 4
    حتمأ ازنظركميسيون: كوچك زاده وزاكانى وامثالهم
    • مح A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      14 0
      کلی خندیدم دمت گرم
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    63 2
    حالا کی از اینا نظرخواست؟
  • حسن اقا A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    1 9
    انشاالا که فردی با این همه ویزگی مثبت و فردی کامل پیدا شود
  • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    21 0
    یکی بیاید که کاری به بورسیه های آقا زاده ها نداشته باشد
  • دوستدار خاتمی IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    22 1
    زاهدی:بنابراین من هم موافقم که فضای دانشگاه باید مانند گذشته بیشتر به علم و رشد دانشجویان کمک کند و برای همین وزیر باید در این مورد پاسخگو باشد. حتما دوره شما علم این مملکت پیشرفت کرده؟؟؟؟؟؟ شوخی نکن
  • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 23
    فقط کامران خان دانشجو
  • متین IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    8 0
    آموزش عای به ابر مردی همچون فرجی دانا محتاج است تا با تمام توان تخلفات دوره 8 ساله احمدی نژاد را برملا و آموزش عالی کشور را به ریل قانون مداری ، نشاط و امید باز گرداند ، همانگون که ما در 9 ماه وزارت او آرامش ، امید و تلاش عاشقانه خانواده اموزش عالی را مشاهده و لمس نمودیم.
  • بی نام A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    8 0
    به امثال فرجی دانا احتیاج دارد
  • ادهمی A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    1 0
    اصلا نباید وزیر علوم را استیضاح می کردند. گروه بازمانده دولت قبلی برای ایجاد فشار و خط و نشان کشیدن با دولت اعتدال و گرفتن امتیاز دست به چنین اقداماتی می زنند که اصلا به نفع مردم و کشور عزیزمان نیست .
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    زنده باد نگهبان سلامی بانظرت موافقم