۰ نفر
۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱

بهم زدن ژئوپلتیک مناطق و ایجاد آشفتگی و بحران سیاسی- جغرافیایی توسط امریکا باعث از بین رفتن توازن قوا در مناطق گوناگون جهان شده و مشکلاتی را در سیاست خارجی کشورها و روابط بین‌المللی علیه منافع منطقه‌یی ایران به وجود آورده است. به عنوان مثال یکی از تبعات ناشی از راهبردها، سیاست‌ها و اهداف سیاست خارجی امریکا فراهم آوردن دلایل و زمینه‌های ذهنی خیزش و حرکت انقلابی مردم مسلمان در خاورمیانه و شمال آفریقا برای نیل به آزادی، استقلال و حاکمیت بر سرنوشت خویش است. در این راستا تحقیری که طی سالیان دراز از سوی رژیم صهیونیستی بر مسلمانان منطقه تحمیل شده است به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل و زمینه‌های عینی این خیزش عمومی است که مردم به پا خاسته منطقه به وضوح مخالفت خود را با وجود این رژیم نشان داده‌اند.

 مشكلات ايران و امريكا متعدد هستند و بحث هسته‌يي ظاهر قضيه است و اصل اختلافات دو كشور به نحوه نگرش امريكا به جهان، امنيتي تلقي كردن اهداف و منافع ملي ايران در سياست خارجي‌اش و دشمني ورزيدن با آن و اثرات سياست‌هاي امريكا بر منطقه خاورميانه كه مستقيما به ايران منتقل مي‌شود، باز مي‌گردد اما مقامات امريكايي و غربي نسبت به چنين پديده‌يي و اثرات آن تجاهل مي‌كنند و اين تجزيه و تحليل از راهبردهاي غلط امريكا در منطقه و اثرات آنها بر تحولات ژئوپلتيكي جهان را تندروانه مي‌دانند. ولي به نظر من اين نكته بايد در دستور كار تنظيم‌كنندگان سياست خارجي ايران قرار گرفته و مذاكره‌كنندگان ايراني با گروه 1+5 بايد به اين نكته در تعاملاتشان با غرب توجه كنند و به اندازه وزن و صحت اين تحليل به آن بها داده و روي مواضع اصولي و نقاط اختلاف ايران و غرب پافشاري كنند تا راه‌حلي منطقي براي حل مشكلات به دست آيد. اوضاع خاورميانه بعد از سه هفته حملات وحشيانه صهيونيست‌ها به غزه روز به روز پيچيده‌تر شده است. رزمندگان مقاومت فلسطين به خوبي نشان داده‌اند كه توانمندي‌هاي موثري پيدا كرده‌اند. شبكه تونل‌هاي زير غزه كه زماني براي حل مشكلات ترابري و حمل و نقل در اين منطقه محاصره شده طراحي و اجرا شده بود نقش و كاركرد جديدي پيدا كرده است و براي عمليات برون مرزي به‌داخل سرزمين‌هاي اشغالي براي ضربه زدن به ارتش صهيونيستي استفاده مي‌شود.آنها با وجود حجم سنگين خسارات مادي و معنوي و شهادت بيش از 1300 نفر كه نزديك به يك چهارم آنها كودك هستند توانسته‌اند مقتدرانه با خلاقيت و نو‌آوري مقاومت كنند و خواهان رفع محاصره اين منطقه و زندگي كردن مردم بر اساس حقوق انساني‌شان بشوند. در دور جديد حمله ارتش صهيونيستي به غزه كه ظاهرا در تلافي كشته شدن سه نوجوان صهيونيست كه هنوز ماوقع و دلايل و زمينه‌هاي آن معلوم نيست، ولي براي تخليه توان تسليحاتي مقاومت فلسطين در غزه مردم جهان ناباورانه با سخنان غير مسوولانه رييس‌جمهور امريكا كه چراغ سبز براي اين جنايات بود روبه‌رو شدند. طي اين سخنان، باراك اوباما به بنيامين نتانياهو اطمينان داده كه دفاع از كشور، حق صهيونيست‌ها است و از او خواسته در حمله به شيوه‌يي عمل كند كه مرگ و مير غيرنظاميان در غزه را به حداقل برساند!

چنين توصيه هايي كه تاكنون اينچنين عريان و آشكار در حمايت از رژيم صهيونيستي بصورت علني مطرح نشده بود دست صهيونيست‌ها را براي هر جنايتي باز گذاشت. ولي هم بايد افكار عمومي جهان عواقب هر گونه اقدام صهيونيست‌ها در غزه را به حساب امريكا بگذارد و هم امريكا هم‌اكنون با برخوردي كه صهيونيست‌ها با وزير خارجه امريكا داشته كه حتي تاب تحمل يك كلام انتقادي تلويحي او را در زمينه ميزان خسارات انساني و مخصوصا كودكان نداشته و وي را دلال حماس ناميده‌اند متوجه اشتباه خود از گره زدن امنيت اين رژيم به منافع ملي و امنيتي خود پي برده باشند. زيرا در حالت عادي و بدون چنين توصيه هايي نيز رژيم صهيونيستي به‌هر نوع كه بخواهد با فلسطيني‌ها تعامل مي‌كند. به منازل مسكوني، مدارس و پناهگاه‌هاي مردم غير نظامي و بي‌دفاع كه سازمان ملل اعلام كرده در اختيار دارد حمله و كودكان را به شهادت مي‌رساند، سر‌زمينشان را تحت تاخت و تاز قرار مي‌دهد، زمينشان را به راحتي غصب كرده و به اين كار ادامه مي‌دهد. از رفتن فرزندانشان به مدرسه جلوگيري يا مدرسه را بر سر آنها خراب مي‌كند. به راحتي از جابه‌جايي و مسافرت مردم مناطق گوناگون ممانعت كرده و باعث مي‌شود كه حتي جوانان فلسطيني نتوانند به شغل مناسبي براي ارتزاق خود و خانواده‌شان دست يابند. ملتي كه حتي بر سرنوشت خويش نيز حاكم نيستند چه برسد كه بتوانند به عنوان يك ملت با حقوق و امكانات كامل حق مقابله به مثل با اين رژيم غاصب را داشته باشند. عملكرد امريكا در اين ماجرا نشان مي‌دهد كه سياست خارجي امريكا در منطقه فاقد پختگي لازم و جانبدارانه بوده و امريكا نياز دارد خود را هر چه سريع‌تر از اين مخمصه نجات دهد.

منبع: روزنامه اعتماد مورخ 16/5/1393

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =